گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز



جام جم

«فراتر از قيل و قال‌هاي روزمره» عنوان يادداشت روز روزنامه جام جم به قلم مهدي فضائلي است كه در آن مي‌خوانيد:مشكلات امروز ما ريشه‌هاي عميقي دارد؛ ريشه‌هايي كه تا آنها شناخته و درمان نشوند، اين مشكلات پابرجاست و حداكثر درمان، مقطعي و زودگذر خواهد بود.
اين نوشته فارغ از قيل و قال‌هاي روزمره كه آنها هم جاي خود بعضا مهم هستند، نگاهي اجمالي به اساسي‌ترين ريشه مشكلات دارد. مشكل را از راه‌هاي مختلف مي‌توان درك كرد و يكي از آن راه‌ها «ادبيات» است! بله ادبيات.
اگر ادبيات هر جامعه‌اي را بازتابي از حال و روز آن جامعه بدانيم و آيينه‌اي از تحولات اجتماعي جامعه، سير تطور شاخه‌هاي مختلف آن اعم از سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي، تحولات هر حوزه را يا حداقل بخشي از تحولات را براي ما آشكار خواهد ساخت
.
رسالت
«کابينه دهم و حقوق شهروندان» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد:گزينش کارگزاران سياسي درنظام‌هاي مختلف مسبوق به برآورد حقوق شهروندان و جريان منتخب دريک فاز متعامل است. مهندسي مطلوب کابينه در دو نهاد موثر دولت و مجلس بدون در نظر گرفتن حقوق شهروندان و تمايلات افکار عمومي غير ممکن است.
شهروندان بايد دال عدالت سياسي را در رفتار مجلس و دولت و نحوه چينش کابينه احساس کنند.
اگر عدالت سياسي را به توزيع متناسب ارزش‌ها در جامعه تعبير کنيم نابرابري‌ها و متعاقب آن احساس بي عدالتي‌ها زماني کاهش مي يابد که سازمان رسمي قدرت به عنوان اصلي ترين مرکز توليد، توزيع و تنظيم ارزش خود را واقعا وامدار نقاط هدف بداند و مردم يا نهادهاي مدني را نسبت به خود ذيحق بپندارد.
در دوره کوتاه حکومت حضرت علي (ع) الگوي عملي اعتقاد و التزام حاکم به حقوق مردم به نمايش درآمد. ايشان در يکي از خطبه‌هاي خود در صحراي صفين مي فرمايند : “در ميان حقوق الهي، بزرگترين حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است، حق واجبي که خداي سبحان، بر هر دو گروه لازم شمرد وآن را عامل پايداري پيوند ملت و رهبر و عزت دين قرار داد. پس رعيت اصلاح نمي شود جز آنکه زمامداران اصلاح گردند و زمامداران اصلاح نمي شوند جز با درستکاري رعيت و آن گاه که مردم حق رهبري را ادا کنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزت يابد و راه‌هاي دين پديدار و نشانه‌هاي عدالت برقرار و سنت پيامبر (ص) پايدار گردد. پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حکومت اميدوار و دشمن در آرزوهايش مايوس گردد
.
اعتماد
«براي همکاران روزنامه نگار» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم بهروز بهزادي است كه در آن مي‌خوانيد:هر بار که يکي از روزنامه‌هاي کشور توقيف و تعطيل مي شود، نگارنده صدها نفر از روزنامه نويسان جوان را به ياد مي آورد که در آستانه شروع به کار حرفه يي با زندگي‌هاي تازه يي که آغاز کرده اند بيکار مي شوند. اين گروه بخشي از جامعه تحصيلکرده کشور را تشکيل مي دهند که همه ما در برابر زندگي آنان مسووليت داريم.
هر بار نيز نگارنده با يادداشتي به مسوولان تذکر مي دهد که يک واحد مطبوعاتي خود مرتکب خلاف نمي شود بلکه اگر خلافي يا جرمي اتفاق مي افتد عامل انساني در آن دخيل است و با تعويض عامل انساني مي توان از تعطيل شدن يک واحد مطبوعاتي جلوگيري کرد. اينک يادداشتي درباره روزنامه اعتماد ملي. قانون مطبوعات ايران که پس از تغييرات مختلف ولي جزيي هنوز از نظر محتوايي همان قانون نيم قرن پيش است بارها و بارها تا مرز تغييرات بنيادين پيش رفته است، ولي به علت اهميت و حساسيت موضوع مطبوعات، مسوولان امر دست نگه داشته اند
.
كيهان
«شكار نيمه جان» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم محمد ايماني است كه در آن مي‌خوانيد:بلواي آمريكايي- انگليسي كه مقدمات آن حداقل از 2 سال پيش تدارك شد و بلافاصله پس از انتخابات رياست جمهوري به اجرا درآمد، كدام اهداف را مدنظر داشت؟ مدعيان اصلاح طلبي در اين عمليات شبيه سازي شده (آژاكس 2) كدام نقش را دانسته و ندانسته ايفا كردند؟ كدام حلقه‌ها، دو سر ماجرا را به هم متصل كردند؟ چرا با همه تقلاها، جامه «جنبش» بر تن «بلوا» نرفت و ميدان داران آن انگشت نما شدند؟ و چرا جبهه سازي و تشكيلات بازي كذايي در حد يك گروهك شترمرغي تنزل يافته است؟ يافتن پاسخ اين پرسش‌ها و سؤال‌هاي مشابه است كه قطعات پازل «بلواي براندازي» را يكايك كنار هم مي چيند تا تصوير كلي آن آشكار شود و معلوم گردد اين صورت بندي پرتناقض چرا در مرحله عملياتي شدن عقيم ماند و شكلي رقت بار و عبرت آموز پيدا كرد؟

آفتاب يزد
«اما بعد از فحش‌ها!» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد:پس از نامه‌نگاري‌ها و مصاحبه‌هاي مهدي كروبي و ابراز نگراني‌هاي او نسبت به احتمال بعضي برخوردهاي ناشايست با بازداشتي‌هاي حوادث اخير، سيل حملات متوجه او شد. اكثر حمله‌كنندگان معتقد بودند كه حتي به فرض صحت برخي ادعاها، طرح تريبوني آنها مي‌تواند موجب سوءاستفاده دشمنان شود.
البته در صداقت بعضي از اين مدعيان، ترديد اساسي وجود دارد چون ابراز نگراني‌هاي اخير كروبي متوجه اقدامات تعدادي مامور خودسر و گروهي از مسئولان غافل يا بي‌كفايت در رده‌هاي پايين مديريتي كشور بود كه به فرض اثبات ادعاها، برخورد مقامات بالاتر با آنها مي‌توانست از بدنامي نظام جلوگيري و تنها وجود ضعف نظارتي در نهادهاي بالادستي را آشكار سازد.
اين در حالي است كه حدود يك ماه قبل از ادعاها و نگراني‌هاي اخير كروبي، رسانه‌اي كه نام ملي بر آن نهاده‌اند اظهارات دومين مقام كشور را به صورت مكرر پخش نمود كه از وجود فساد در عالي‌ترين سطوح كشور خبر مي‌داد و بر زدن داغ ننگ بر پيشاني اين
«عالي‌رتبگان فاسد» تاكيد مي‌كرد.

جمهوري اسلامي
«جنايت پدران مانع عذرخواهي فرزندان!» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:«نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه در سالگرد استقلال الجزاير يكبار ديگر درخواست اين كشور براي عذرخواهي رسمي فرانسه بخاطر جنايات شرم آور اشغالگران فرانسوي در دوران اشغال الجزاير را رد كرد و خاطرنشان ساخت : « فرزندان نمي توانند بخاطر آنچه كه پدرانشان انجام داده اند عذرخواهي كنند.» اين موضع غيرانساني فرانسه باعث گرديده است رنج و سختي دوران سياه اشغال همچنان در ذهن و روح ملت بزرگ الجزاير باقي بماند و مراتب شرارت و بي فرهنگي فرانسويهاي اشغالگر در تاريخ معاصر به ثبت برسد.
اين اظهارات ساركوزي تازگي ندارد و هيچ يك از مقامات رسمي فرانسه بخاطر ماهيت ضد انساني خود حاضر نشده اند از جنايات و شرارتهاي نظاميان اين كشور در طول دوران سياه اشغال ساير كشورها « تبري » بجويند و آنهمه جنايت و كشتار دستجمعي را يكسره محكوم سازند
.
ابتكار
«امام خميني (ره) و زنان دولتي» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم محمد جواد لاريجاني است كه در آن مي‌خوانيد:اسلام به دنبال ارتقاي واقعي جايگاه اجتماعي زنان است در حالي که مکاتب مادي شرق و غرب به زنان و بلکه همه انسان‌ها نگاه ابزاري دارند. به عنوان مثال، رهبران امپراتوري جهانگشاي شوروي با سردادن شعارهاي مارکسيستي از پرولتاريا و طبقه کارگر به عنوان آوانگارد ياد مي کردند ولي هدف آنها خدمت به اين افراد نبود.
غربي‌ها نيز در برنامه جهانگشايي خود از حقوق بشر به عنوان يک ايدئولوژي خيلي دگم استفاده مي کنند و زنان و اقليت‌ها را به عنوان نيروي آوانگارد مورد توجه قرار مي دهند.
همان طور که ديکتاتوري شوروي در نهايت نتوانست به پرولتاريا و کارگران خدمت کند و آنها را قرباني بلندپروازي خود کرد، ديکتاتوري غربي نيز نمي تواند به زنان و اقليت‌ها کمک کند و در نهايت آنها را فداي دگماتيسم خود مي کند. در مسير برنامه ريزي براي ارتقاي جايگاه زنان در جامعه ما، بايد به پرسش‌هايي کليدي پاسخ داد
.
دنياي اقتصاد
«واقعي‌سازي شاخص بورس» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم عليرضا كديور است كه در آن مي‌خوانيد:از بورس و شاخص‌هاي آن در هر كشوري به عنوان دماسنج اقتصاد ياد مي‌كنند.دليل اين امر از يك سو حضور نمايندگان صنايع مختلف فعال در كشور در بورس و از سوي ديگر تاثيرپذيري قيمت سهام كليه شركت‌ها از برآيند شرايط سياسي، اقتصادي و اجتماعي حاكم بر آن كشور است.
در واقع عدد شاخص بورس به تنهايي بيانگر نكته خاصي نيست، اما به دليل اينكه شاخص، يك ميانگين (در اكثر موارد ميانگين‌وزني) از قيمت سهام شركت‌هاي حاضر در آن شاخص است، مي‌تواند روند حركت بازار سهام را به تحليلگران نشان دهد. به بيان ديگر، افزايش يا كاهش شاخص و همچنين ميزان نوسان آن مي‌تواند مبين واكنش كلي صنايع و شركت‌هاي حاضر در بورس باشد.
با توجه به موارد فوق، دقت يك شاخص از يك‌سو در گرو حضور كليه صنايع و شركت‌هاي فعال اقتصادي به ميزان سهم واقعي آنها در اقتصاد و از سوي ديگر وابسته به عدم دخالت هر يك از ذي‌نفعان بازار از جمله سرمايه‌گذاران، شركت‌ها و مسوولان بورس در روند حركت قيمت‌ها است.
بديهي است، نقض هر يك از شرايط پيش گفته در وهله نخست از ميزان دقت و قابليت اعتماد به شاخص خواهد كاست و در نهايت كاركردهاي شاخص را براي مسوولان، برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران اقتصادي تحت تاثير قرار خواهد داد.

0 نظرهای شما: