شماره خبر : ۲۲۷۸۰ تاريخ خبر : ۱۳۸۸/۰۵/۱۱ ساعت خبر : ۱۱:۴۷ وزیر راه و ترابری اعلام کرد

فقط جهت یاد آوری
شماره خبر : ۲۲۷۸۰ تاريخ خبر : ۱۳۸۸/۰۵/۱۱ ساعت خبر :
۱۱:۴۷
وزیر راه و ترابری اعلام کردنقص فنی در موتور علت سقوط توپولوف شرکت کاسپین


"قطعات هواپیمای توپولف برای آزمایش احتمال بمب‌گذاری به آزمایشگاه‌های شیمی معتبر کشور فرستاده شد که کارشناسان پس از بررسی اعلام کردند که سانحه به علت تخریب قطعات هواپیما رخ داده و احتمال بمب‌گذاری در هواپیما کاملأ اشتباه است.
"به گزارش شبکه ایران "حمید بهبهانی" دلیل وقوع سانحه در هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی کاسپین را وجود نقص فنی در موتور شماره یک این هواپیما عنوان کرد.
به گفته بهبهانی این هواپیما ابتدا از تبریز وارد فرودگاه مهرآباد در تهران می‌شود و بعد از پیاده کردن مسافران برای انجام پرواز تهران _ ایروان به فرودگاه امام خمینی می‌رود و تمامی تست‌های فنی و ایمنی در فرودگاه‌ امام بر روی این هواپیما انجام می‌گیرد.
وی افزود: هواپیمای توپولف سه موتور دارد که در این سانحه ظاهرأ موتور شماره یک این هواپیما دچار مشکل می‌شود و تکه‌ای از قطعات آن به محل هیدرولیک بال عقب و قطعه‌ای دیگر به موتور شماره دو اصابت می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌رساند.
وزیر راه و ترابری اظهار داشت: این اتفاق موجب عدم کارآیی موتور شماره یک، قفل شدن فعالیت موتور شماره دو و بی‌حرکت شدن بال عقب شده است که هواپیما در آن زمان شروع به چرخیدن کرده و سپس با دو برابر شتاب معمولی با زمین برخورد می‌کند، طوری که سر جلو هواپیما مقدار زیادی داخل زمین فرو می‌رود.
وی با بیان اینکه متخصصان و کارشناسان روسی و ایرانی در حال بازسازی نوار مکالمات خلبان (CVR) هواپیمای توپولف هستند، افزود: در نوار پارامتر‌های موتور (FDR) برخورد قطعات موتور شماره یک با موتور شماره دو و بال عقب سمت چپ و نیز برخورد قطعات موتور به بدنه هواپیما ثبت شده است.
وزیر راه و ترابری افزود: خلبان هیچ گونه فرصت تصمیم‌گیری نداشته است و بنابراین هواپیما با سرعت زیاد به سمت پایین می‌چرخد و در نهایت به زمین برخورد می‌کند.
بهبهانی تصریح کرد: پس از تشکیل کارگروه ویژه و گروه‌های 11 گانه کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی، قطعات هواپیمای توپولف برای آزمایش احتمال بمب‌گذاری به آزمایشگاه‌های شیمی معتبر کشور فرستاده شد که کارشناسان پس از بررسی اعلام کردند که سانحه به علت تخریب قطعات هواپیما رخ داده و احتمال بمب‌گذاری در هواپیما کاملأ اشتباه است.
وی اظهار داشت: این هواپیما در سال 2005 میلادی تحت اورهال (تعمیرات اساسی) قرار گرفته بود و مجوز پرواز تا سال 2011 را داشته است.
انتقال بخشی از قطعات توپولف به روسیه قطعی شد
نماینده وزیر راه و رئیس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین اعلام کرد انتقال بخشی از قطعات هواپیمای توپولف به روسیه قطعی شد.
"احمد مجیدی گفت: تاکنون 7 گروه "مراقبت پرواز، عوامل انسانی، FDR ( نوار حاوی اطلاعات فنی هواپیما)، CVR ( جعبه مکالمات کابین خلبان )، عملیات پرواز، گروه ساز و موتور گزارش‌های خود را ارائه کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان روس تقاضای خروج تعدادی از قطعات هواپیمای توپولف را به خارج از کشور کرده‌اند، گفت: در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی است که کدام قطعات باید از کشور خارج شود.

0 نظرهای شما: