لاریجانی تاکید کرد تلاشهائی برای رفع اختلافات در جریان است.:


لاریجانی تاکید کرد:

تلاشهایی برای رفع اختلافات در جریان است

حرفهای کروبی را می شنویم


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه داشتن تئوری برای گسترش عدالت ضروری است، وجود اختلافات سلیقه ای را امری طبیعی خواند و در عین حال گفت: تلاش‌هایی به منظور از بین بردن اختلاف‌ها در حال انجام است و در این زمینه به مقداری زمان و تمرین بیشتر نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز پنجشنبه در نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان این مطلب اظهار داشت: ایجاد بسترهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای عدالت در جامعه ضروری است.
اولین مسئله برای هرحکومتی عدالت است
رئیس مجلس شورای اسلامی اولین مسئله برای هرحکومتی را مسئله عدالت عنوان کرد و یادآور شد: اینکه هر امری در سر جای خودش قرار گیرد عدالت است که چیز بسیار خوبی است و این موضوع در زندگی فردی و اجتماعی افراد صدق می‌کند بنابراین اگر افراد احساس کنند به حق خودشان رسیده‌اند و می‌رسند، ارضا می‌شوند در حالی که بر عکس این موجب عدم رضایت افراد می‌شود.
لاریجانی به تفکر اسلامی و جایگاه عدالت در آن و همچنین لازمه ایجاد بسترهایی برای گسترش عدالت در جهت رسیدن انسان‌ها به کمال ذاتی خودشان اشاره و خاطرنشان کرد: اگر حکومتی بخواهد عادل باشد به این معنی نیست که فقط در مورد عدالت حرف بزنیم و یا حقوق مردم را اضافه کنیم.
وی اضافه کرد: اگر بسترهایی را به وجود آوریم که همه مردم به سمت کمال حرکت کنند آنوقت می‌توانیم بگوییم که عدالت رعایت شده است که این موضوع در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی و ... باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی برای ایجاد عدالت در کشور وجود فضاهای رقابتی را برای کشف استعدادهای مردم لازم دانست و بیان داشت: این مشکل در حکومت‌های مارکسیستی و سرمایه‌داری هم وجود دارد که هر کدام به نوعی موجب سرکوب استعداد های مردم می‌شوند که به دور از عدالت است.
ایجاد فضایی مناسب برای تحرک افراد ضروری است
لاریجانی عنوان کرد: ایجاد فضایی مناسب برای تحرک افراد ضروری است چرا که برای گسترش عدالت جز ایجاد فضایی برای تحرک امکان پذیر نیست از همین رو یکی از وظایف دولت بسترسازی برای تحرک مردم در اقتصاد، فرهنگ و سیاست است.
وی ادامه داد: ایجاد بستر ملزوماتی همچون امنیت، آرامش و ایجاد نظم در حقوق مردم را می‌طلبد و همچنین وحدت بین مردم در این خصوص لازم است چراکه اگر در جامعه وحدت نباشد، مردم کار همدیگر را خنثی می‌کنند از همین رو است که بر روی وحدت ملی توجه زیادی می‌شود که مقام معظم رهبری هم با نام‌گذاری یک سال به نام سال وحدت ملی به این نکته تاکید کردند که نشان از اهمیت آن دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی توجیه عقلانی افعال سیاسی رااز دیگر موارد مورد نیاز دربسترسازی جامعه برای حرکت به سوی عدالت خواند و تصریح کرد: باید مردم را در انجام کارها توجیه کنیم چراکه نمی‌شود گفت این کار را فلان مقام گفته باید انجام شود بلکه باید مردم توجیه شوند تا در آن راه حرکت کنند چرا که اگر توجیه نباشد از حرکت بازمی‌ایستند.
لاریجانی ادامه داد: داشتن قدرت در تحقق آرمان‌های ملت از موارد بعدی در بستر سازی در جامعه است هر ملتی یک آرمان‌هایی دارد که باید به آن جامه عمل پوشانده شود و این جز باداشتن ثروت، فناوری،‌ آرمان‌های سیاسی و زندگی عزت‌مندانه برای مردم امکان پذیر نیست.
مسائل استراتژیک سیاسی جایگاه ایران را در منطقه وجهان تغییرداد
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه مسائل استراتژیک سیاسی نیزفکر عمیقی وجود داشت که جایگاه ایران را توانست در منطقه وجهان تغییر دهد و عزت‌مندی ملی را برای ما به وجود آورد.
وی خطاب به اعضای جامعه اسلامی مهندسین ابراز داشت: شما یک تشکل و سازمان هستید که از یک سابقه خوب،‌ آرام و دارای عقلانیت خوب برخوردار هستید، همین وابستگی شما به نخبگان یک منافعی هم دارد اینکه در این جریانات سیاسی که یک شکل عام دارد با استفاده از صبغه تخصصی خود با عمق بیشتری به مسائل نگاه کنید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار جامعه از شما این است که با پوسته و ظاهر جریانات مواجه نشوید بلکه با توجهی عمیق‌تر در موضوعات سیاسی وارد شوید.
لاریجانی بررسی صوری و ماهوی را 2 سنخ رویکرد در مواجهه با پدیده‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: از خصوصیات مواجهه ظاهری کم عمق بودن آن است در حالی که مواجهه‌ ای که جنبه ماهوی و جوهری داشته باشد حتما عمیق ‌تر و روشن‌ تر به آینده موضوع نگاه می‌کند و همچنین با نگاهی کلان ومدت‌دارتر همراه است.
کثرت ساعت دلیل برکار کارشناسی نیست
وی ادامه داد: کثرت ساعت و وقت گذاشتن زیاد دلیل براین نیست که یک کار کارشناسی صورت گرفته است بلکه مواجهه جوهری و ماهوی با موضوعات پاسخگویی به یک سری سوالات بنیادین است، سوالاتی همچون فلان چیز چرا است و اگر نبود چه اتفاقی می‌افتاد که در اینجا علت وجودی موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود این است که برای چه غایتی این چیز به وجود آمده است.
لاریجانی سومین سوال را اینگونه مطرح کرد که "من‌(ای) " که وجود دارم حالا اینگونه زندگی بهترین است یا نه و گفت: مواجهه جوهری و کارشناسی با موضوع سوالات خاصی است و نه اینکه کثرت ساعت‌ها و وقت گذاشتن‌ها که این در امر حکومت هم به این ترتیب است.
وی عنوان کرد: در امر حکومت‌داری هم مواجهه صوری این است که مجلس، دولت و قوه قضائیه باشند که این ظاهر قضیه است که همچنین مسئولین مصاحبه کنند و وجهه صوری قضیه دراینجا مشخص است اما مواجهه جوهری با پدیده حکومت نوعی مهندسی فلسفی است که ازپرده ظاهری باید به درون برویم و سوال این است که این حکومت چرا است،چه ماموریتی دارد وغایت آن چیست؟ که اگر به این سوالات در مورد حکومت برسیم مواجهه جوهری پیدا کرده‌ایم.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اگر شما که تشکیلات و احزاب هستید وارد این گونه موارد نشوید، حکومت سرگرم موارد ظاهری می‌شود و از مواجهه با عمق قضیه غافل می‌ماند، اظهار داشت: اگر انسان در دوران زندگی به سوالات بنیادین مواجه نشود موقع مرگ با آن مواجه می‌شود که این در مورد حکومت هم صادق است.
لاریجانی افزود: هر از گاهی ذهن مسئولین و نخبگان باید به این سوال‌ها که این حکومت چرا وجود دارد و چه غایتی را دنبال می‌کند، مشغول شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی از ملزومات تحرک افراد را در وهله اول ایجاد امنیت، آرامش و نظم در حقوق مردم ذکر کرد و افزود: اگر مردم حقوق مدون داشته باشند تحرک می‌کنند وحدت میان مردم نیز از ملزومات دیگر است. در نتیجه لازم است فضایی آرام و با امنیت به وجودآید که همگی به یک سمت حرکت کنند.
وی با بیان اینکه برنامه‌های چند سال گذشته غالبا زیر 50 درصد به اهدافمان رسیده‌ایم که این به این معنی است که منابع را به شکل صحیح خرج نکرده‌ایم و به همین علت زیر 50 درصد به اهدافمان رسیده‌ایم.
رئیس مجلس شورای اسلامی چینش نیرو را از دیگر عوامل مهم دانست و اضافه کرد: در چینش نیرو نیز باید به شکل دقیق عمل شود برای مثال در هیات دولت تشخیص جایگاه و این‌که چه جایگاهی برای چه ساخته شده است؟ بسیار مهم است.
جایگاه وزارت جای حل مشکلات خرد نیست
وی تاکید کرد: جایگاه وزارت جای حل مشکلات خرد نیست چرا که جنس کار وزیر حل مسائل کلان است در نتیجه باید در ذهن آنان ورزیدگی وجود داشته باشد که بتوانند با مسائل کلان نیز مواجه شوند و وقت خود را صرف مسائل خرد نکنند.
لاریجانی یادآورشد: مسئله داشتن برنامه و اینکه چه کسی در چه پستی قرار می‌گیرند که دارای تئوری و برنامه عملی باشد نیز بسیار مهم است چرا که کسی که می‌خواهد برنامه و تئوری برای عمل داشته باشد باید تجربه کافی نیز در اختیار داشته باشد.
وی با بیان این مطلب که وزارتخانه جای کارآموزی نیست، اظهار داشت: در تمام بخش‌ها تجربه و تخصص کافی از ملزومات است و زن ومرد بودن، جوان ومیانسال بودن نیز تنها جزو ویترین کار است.
وی همچنین در پاسخ به یکی از اعضا که از احتمال یا عدم احتمال کارآمدی دولت دهم از دولت نهم پرسیده بود،‌گفت: هنوز دولت دهم شکل نگرفته است و نمی‌توان در مورد آن ارزیابی دقیقی انجام داد.
لاریجانی تصریح کرد: هنوز لیست وزرا را که شب گذشته ساعت 10 تحویل داده شد است ، به شکل دقیق بررسی نکرده‌ام و نمی‌توانم نظر دهم اما در فرصت‌های آینده یک بررسی و ارزیابی دقیق را از سوی مجلس ارائه می‌دهیم.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال فرد دیگری که در مورد فاصله و اختلاف میان اصول‌گرایان پرسیده بود، اظهار داشت: من تائید می‌کنم که میان اصولگرایان اختلافاتی وجود دارد که بیشتر آنها به اختلافات سلیقه‌ای است و اگر از من سوال کنید که از همه وزن نخبگی در کشور استفاده شده است ،تائید نمی‌کنم. هر چند تلاش‌هایی به منظور از بین بردن این اختلاف‌ها در حال انجام است اما باید این نکته را نیز ذکر کرد که نمی‌توان اختلافات سلیقه‌ای نیز را حل کرد چرا که به مقداری زمان و تمرین نیاز داریم.
کروبی مایل باشد حرفهایش را گوش می کنیم
وی همچنین در پاسخ به سوال فرد دیگری که در رابطه با نامه مهدی کروبی و اظهارات وی در مورد آزارهای جنسی در بازداشتگاه‌های کشور بود، پاسخ داد: من اعلام کردم که اگر اسناد و مدارکی دال بر این موضوع وجود دارد ارائه دهند.
وی افزود: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم در این مورد پنهان کاری شود و چیزی را از مردم پوشیده نگاه داریم همان‌طور که از روزهای اول کمیته مجلس شروع به بررسی مسائل کرد و چنانچه مشکلی را نیز مشاهده کرد فشار آورد تا این مشکلات حل شدند.
لاریجانی در پایان گفت: اگر شخص کروبی مایل باشد حرف‌های او را گوش می‌کنیم و یا حتی اگر آدرس و شماره‌ تلفن این افراد را نیز به ما ارائه دهند پیگیری خواهیم کرد.

0 نظرهای شما: