روس ها در باره وقایع ایران چه فکر می‌کنند؟


روس ها در باره وقایع ایران چه فکر می‌کنند؟


مردم روسیه اطلاعی از سیاست دولت خودشان در خاورمیانه ندارند. در رابطه با ایران هم روس ها بر اساس مشی ضدآمریکائی که سیاست احمدی نژاد بر آن استوار بوده، فکر می‌کنند.

ولادیمیر پوتین اکتبر سال ۲۰۰۷ برای اولین باربه ایران رفت و با محمود احمدی‌نژاد دیدار و مذاکره کرد. حکومت روسیه از احمدی نژاد "حمایت" می‌کند ولی نخبگان روس و مردم درباره وقایع ایران چه فکر می‌کنند؟ صدای آلمان پیرامون این موضوع با آلکسی موخین مدیر "مرکز مطالعات سیاسی در مسکو" و مولف زندگی‌نامه پوتین گفتگو کرده است.
آلکسی موخین، مدیر مرکز مطالعات سیاسی در مسکو درباره سیاست روسیه در قبال احمدی نژاد چنین توضیح می‌دهد: "روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایران و پس از آن نیز از احمدی نژاد حمایت کرد. زیرا سیاست روسیه پشتیبانی از حکومت های منطقه است تا برنامه های سیاسی و اقتصادی خود را پیاده کند.
" این کارشناس روس ضمن اشاره به این مسئله که ایران در تامین گاز اروپا رقیب بالقوه روسیه محسوب می‌شود و قادراست گاز مورد نیاز اروپا را صادر کند، علیرغم آن روسیه روابط خود را با حاکمان تهران عمیق‌تر می‌کند.
دوستی پوتین و احمدی نژاد
احمدی نژاد تابحال چندین بار با پوتین دیدار داشته است. دو سال پیش ولادیمیر پوتین در مقام رئیس جمهور روسیه برای نخستین بار به تهران به رفت و با احمدی‌نژاد دیدار و گفتگو کرد . مطبوعات روسیه می‌نویسند که دولتمردان روس، بویژه ولادیمیر پوتین از احمدی نژاد همیشه دفاع کرده است.
آلکسی موخین نویسنده زندگینامه پوتین Kto est Mister Putin? به اين سئوال که آیا بین پوتین و احمدی نژاد نوعی دوستی دیرنه و صمیمی ایجاد شده، چنین پاسخ می‌دهد: "پوتین و احمدی نژاد دوست نیستند. پوتین خود را یک سیاستمدار اروپايی قلمداد می‌کند. درحال حاضر نیز بین دولت پوتین و احمدی نژاد وضعیت پیچیده ای بوجود آمده. بنظر من محمود احمدی نژاد بیشتر با دیمتری مدودیف نزدیکتر است تا پوتین چون آنها یک بار ملاقات کردند و خیلی سریع باهم زبان مشترکی یافتند."
اعتراض های ایرانی ها و روسیه
در تظاهرات خیابانی ایرانی ها شعارهای ضد روسی داده شد و در این رابطه رسانه های روسی زبان به سخنان آیت الله خمینی در اوایل انقلاب اشاره کردند که روسیه را "شیطان کوچک" خطاب کرده بود. بنظر آلکسی موخین آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: " گروه‌های مختلف اجتماعی ایران در خصوص روسیه نگرش مشترکی ندارند.
روسیه نگرانی بخشی از این نیروها را در حمایت از نظام ایران درک می‌کند. اما بر اساس سنت های دیرینه مسکو سازمان های اطلاعات غربی را برای برگزاری چنین اعتراض ها متهم می‌سازد."
این کارشناس روس در ادامه صحبت هایش اشاره می‌کند، در اولویت سیاست های روسیه توسعه روابط اقتصادی با ایران قرار دارد و پروژه های عظیمی چون نیروگاه اتمی بوشهر برای روس ها اولویت دارند. از آن گذشته روسیه ایران را یکی از بازیگران اصلی خاورمیانه تلقی می‌کند و از همین نقطه نظر نقش ایران برای سیاستمداران روس مهم هست.
مردم و نخبگان روس درباره وقایع ایران چه فکر می‌کنند؟روشنفکران و نخبگان روسیه در قبال حرکت های اجتماعی و اعتراض های ایرانی ها چگونه می‌اندیشند؟
آلکسی موخین مدیر مرکز مطالعات سیاسی در مسکو به این سئوال ما چنین پاسخ می‌دهد: "بخشی از از روشنفکران روس مثل غربی ها و آمریکائی ها می‌اندیشند و ایران را یک کشور دشمن برای روسیه به حساب می‌آورند. ولی بخش عمده نخبگان روس نگرش مثبتی در قبال ایران دارند."
موخین، کارشناس روس در ادامه توضیحاتش به نظرمردم روسیه هم اشاره می‌کند و چنین می‌گوید، مردم روسیه اطلاعی از سیاست دولت خودشان در خاورمیانه ندارند. در رابطه با ایران هم روس ها بر اساس مشی ضدآمریکائی که سیاست احمدی نژاد بر آن استوار بوده، فکر می‌کنند. روی این حساب مردم درخصوص جزئیات سیاست روسیه تصور روشنی ندارند. و رسانه های روسیه نیز در این خصوص اطلاعات بیشتر نمی‌دهند.
با توجه به این مسئله، آلکسی موخین مدیر مرکز مطالعات سیاسی در مسکو نتیجه می‌گیرد که نمی‌توان مشخص کرد، آیا نظر مردم روسیه نسبت

0 نظرهای شما: