معاون پيشگيري بهزيستي استان زنجان:

معاون پيشگيري بهزيستي استان زنجان:

مصرف"کريستال"سبب تغييرات بارز در مغز و رفتار مصرف كننده مي‌شود
اين ماده موجب مي‌شود پيام درد از نخاع به مغز منتقل نشود


1388/05/31 08-22-2009 10:04:33 8805- خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان سرويس: شهرستان‌ها
معاون امور پيشگيري بهزيستي استان زنجان گفت: اولين اثر مصرف مداوم کريستال ، اعتياد و وابستگي به آن است که سبب تغييرات بارز در مغز و رفتار مي‌شود.
گل نساء آقامحمدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، اظهار كرد: مصرف ماده کريستال ( هروئين فشرده) سبب بوجود آمدن وابستگي جسمي بسيار شديد مي‌شود و در نتيجه فرد به مصرف اجباري و مجدد اين ماده رو مي‌آورد.
وي افزود: احساس سرخوشي و نئشگي در فرد، بالا رفتن دماي بدن، خشک شدن دهان، احساس سرخوشي در پاها و دست‌ها از جمله علائمي است که پس از استفاده از اين مواد به فرد دست مي دهد.
آقا محمدي ادامه داد: در اين وضعيت تمامي اعمال مغز تحت تأثير اين ماده قرار مي گيرد و فرد دچار نابساماني مي‌شود و تنفس در مواردي آنچنان آهسته شده که در نهايت منجر به مرگ مي‌شود .
وي با بيان اين که وقتي وابستگي جسمي به ماده کريستال به وجود آيد، بدن مصرف كننده به حضور اين ماده خطرناك در بدن عادت مي کند، گفت: اگر مصرف اين ماده به يک باره قطع شود، علائم خاصي از قبيل بي قراري، درد استخوان و عضلات، بي‌خوابي ،
اسهال، استفراغ، حرکات غيرارادي در پاها چند ساعت پس از آخرين مصرف نمايان مي‌شود
.
اين مقام مسؤول ادامه داد: مصرف اين ماده باعث مي‌شود که پيام درد از نخاع به مغز انتقال پيدا نکند. تغييراتي نيز در سيستم ليمبيک که مسؤول کنترل عواطف بوده و تحت تأثير کريستال احساس لذت را افزايش مي دهد ، بوجود مي آيد.
آقامحمدي گفت: روش مصرف اين نوع هروئين، تدخيني و دود کردني است و قدرت اعتياد آوري آن از هروئين معمولي که بصورت پودر است، چند برابر بيشتر است.
وي با بيان اين كه کريستال نيز همانند هروئين نه تنها مغز مصرف كننده را به خود وابسته مي‌کند بلکه با وابسته کردن روان فرد، در وي ميل دائمي براي مصرف مواد را نيز پديد مي‌آورد، افزود: تا مدت‌ها تصور بر اين بود که وابستگي و اعتياد جسمي علائم محروميت و تلاش فرد براي رهايي و کاهش علائم جهت ترک اصلي اعتياد است، اما در حال حاضر روشن شده است که اين تنها دليل نيست ، بلکه در مواردي اشتياق فرد براي مصرف دوباره و عود مصرف ، مي‌تواند هفته‌ها و ماه‌ها پس از بين رفتن علائم ترک بوجود آيد.
معاون امور پيشگيري بهزيستي استان گفت: مي‌توان گفت که اعتياد يک بيماري مزمن و عود کننده است که توام با اجبار دروني، براي يافتن مواد و تغييرات سلولي و مولکولي مغز همراه است.

0 نظرهای شما: