اولین گزارش علت سقوط هواپیمای توپولوف

فقط جهت یاد آوری

اولین گزارش علت سقوط هواپیمای توپولوف

کدخبر: ۲۲۶۱ تاريخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۶

شب گذشته نخستين گزارش جامع اوليه گروه‌هاي کارشناسي سازمان هواپيمايي کشوري و گروه کارشناسي روسي در جلسه اي که با حضور تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، کارگروه ويژه وزارت راه و ترابري ، سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري، مدير عامل و رئيس هيئت مديره شرکت فرودگاه‌هاي کشور و گروه‌هاي يازده گانه بررسي سانحه در سازمان هواپيمايي کشوري برگزار شد، ارائه و درباره آن بحث و بررسي شد.رضا جعفرزاده در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: دومين گروه کارشناسان روسي که براي بررسي بيشتر موتور هواپيماي توپولف سقوط کرده در اطراف قزوين وارد کشور شده‌اند، به همراه گروه ويژه سازمان هواپيمايي کشوري در حال بررسي اين سانحه هستند
وي اعلام کرد؛ شب گذشته نخستين گزارش جامع اوليه گروه‌هاي کارشناسي سازمان هواپيمايي کشوري و گروه کارشناسي روسي در جلسه اي که با حضور تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، کارگروه ويژه وزارت راه و ترابري ، سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري، مدير عامل و رئيس هيئت مديره شرکت فرودگاه‌هاي کشور و گروه‌هاي يازده گانه بررسي سانحه در سازمان هواپيمايي کشوري برگزار شد، ارائه و درباره آن بحث و بررسي شد.
جعفرزاده تصريح کرد: در اين جلسه نمايندگان هر گروه نتايج بررسي‌هاي اوليه خود مبتني بر اطلاعات به دست آمده از مدارک و منابع در دسترس را ارائه کردند
.
سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري ادامه داد: اگر چه بسياري از احتمالات در خصوص وضعيت هواپيما در بروز سانحه ، قابليت هواپيما ، اعم از قابليت پرواز هواپيما، سيستم ارتباطي ، عوامل انساني ، عمليات ، درست بودن وضعيت پرواز را تا ثانيه هاي آخر پيش از بروز سانحه در ارتفاع بيست و هشت هزار پا تائيد مي کند اما از نگاه همه کارشناسان ادامه بازخواني متغيرهاي فني موتور (FDR ) و بازسازي و بازخواني نوار مکالمات خلبان ( CVR ) و بررسي ساير پارامترها براي دريافت پاسخي قطعي براي سئوال چگونگي بروز سانحه از الزامات گروه بررسي سانحه هواپيمايي کشوري است
به گفته وي، گروه کارشناسي روس نيز در اين جلسه نتايج ارائه شده را قطعي و نهايي ندانست، ضمن اينکه در حال حاضر دومين گروه کارشناسان روسي در ايران در حال بررسي موتورهاي اين نوع هواپيماها هستند.
سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه در اين جلسه کارشناسان روسي از اعلام نتيجه نهايي سانحه توپولف خودداري کردند، گفت: اين کارشناسان ابراز داشتند تا مطالعه و تطبيق جزء جزء عوامل اظهار نظر نخواهند کرد.
در همين حال، نماينده وزير راه و رئيس کارگروه بررسي سانحه سقوط هواپيماي کاسپين از انتقال تعدادي از قطعات بدنه هواپيماي توپولف به دانشگاه صنعتي شريف خبر داد و اعلام کرد تاکنون نوار حاوي اطلاعات فني هواپيما ( FDR ) بيش از 10 بار بازخواني شده است.
احمد مجيدي با اعلام آخرين اطلاعات درباره حادثه سقوط هواپيماي توپولف در اطراف قزوين گفت: تا به حال فعاليت چهار کارگروه "هواشناسي، شاهدان عيني، مراقبت پرواز و عوامل انساني" درباره اين سانحه به پايان رسيده است و بررسيها در هفت کارگروه ديگر همچنان ادامه دارد
.
وي با اشاره به اينکه دو جعبه سياه هواپيماي توپولف به شدت صدمه ديده اند، افزود: اطلاعات جعبه سياه سوم که قابل بازخواني بوده است، را در هر ثانيه به 100 قسمت تقسيم کرده ايم و اطلاعات آن را در هر يک صدم ثانيه، کنترل و بررسي مي کنيم.
نماينده وزير راه و رئيس کارگروه بررسي سانحه سقوط هواپيماي کاسپين يادآور شد: جعبه مکالمات کابين خلبان (CVR ) که در عمق 15 متري زمين پيدا شده، به شدت آسيب ديده است و اميدواريم با بازسازي آن بتوانيم اطلاعات مفيدي را از کابين خلبان به دست آوريم.
مجيدي در عين حال اعلام کرد تعدادي از قطعات بدنه هواپيماي توپولف براي بررسيهاي بيشتر به دانشگاه صنعتي شريف انتقال داده شده است تا از اين طريق نيز بتوان به نتايجي دست يافت.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا جعبه سياه هواپيماي توپولف براي بررسيهاي بيشتر به کشور روسيه منتقل خواهد شد؟ پاسخ داد: در روزهاي اخير چند کارشناس ديگر روس علاوه بر کارشناسان قبلي اين کشور، به ايران آمده اند. برهمين اساس، در حال حاضر با حضور اين کارشناسان، احتمال انتقال جعبه سياه اين هواپيما به روسيه بسيار ضعيف است.
بيست و چهارم تيرماه امسال يک فروند هواپيماي توپولف مسافري شرکت هواپيمايي کاسپين به شماره پرواز 7908 در مسير هوايي تهران- ايروان 16 دقيقه پس از برخاستن از فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) در حوالي شهر قزوين دچار سانحه شد و سقوط کرد.
در اين سانحه هر 168 مسافر و خدمه پروازي آن کشته شدند


0 نظرهای شما: