رئیس جمهور دایره اصولگرایی را وسیعتر ببیند/ تحلیل وقایع اخیر

خاتمی در نماز جمعه تهران:

رئیس جمهور دایره اصولگرایی را وسیعتر ببیند

تحلیل وقایع اخیر

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه وظیفه دولت رایزنی و مشاوره با مجلس است خواستار انجام این مشورت پیش از معرفی کابینه دهم شد و تاکید کرد: رئیس جمهور دایره اصولگرایی را وسیعتر ببیند و به بهانه جوانگرایی با تجربه ها کنار گذاشته نشوند. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های دوم نماز جمعه این هفته تهران طی سخنانی در تحلیل خود از مسائل روز انتظارات نظام از مردم را بیان کرد و گفت: مردم ما در امتحان انتخابات با سربلندی بیرون آمدند و برگ زرینی بر افتخاراتشان افزودند. انتظار این است که همان بصیرت خود را حفظ کنند
. وی ادامه داد: دولت های استکباری از یک سو و اندک بیچارگان بازی خورده داخلی از یک سو می خواهند به نظام اسلامی ضربه بزنند اما آنچنان که تا کنون ناکام بوده اند از این پس نیز ناکام خواهند ماند.
خاتمی دومین انتظار از مردم را حمایت از ولایت فقیه به عنوان سفینه نجات عنوان کرد و گفت: بعضی ها نگران اختلافات هستند که واقعاً جای نگرانی هم دارد، اما از آنها که نگرانند انتظار داریم بگویند تفرقه افکن کسانی هستند که در مقابل ولایت ایستاده و حاضر نیستند عملاً رهنمودهای ولی فقیه را به عنوان فصل الخطاب بپذیرند
.
عضومجلس خبرگان تصریح کرد: وحدت نیازمند محور است. وحدت محور حبل الله است، حبل الله هم یعنی حجت شرعی و علی (ع) حجت شرعی است. بنابراین ما ولایت فقیه را در تداوم آن حجت شرعی می دانیم.
خاتمی تاکید کرد: انتظار این است خودی ها در جمع خود مهربان باشند و از لغزش های جزئی بگذرند و در برابر بیگانگان و ساختارشکنان که اصل نظام را مورد هجمه قرار دادند ید واحده باشد.
امام جمعه تهران با اشاره به تشکیل کابینه دهم گفت: در اینجا سه مطلب را دوستانه به دولت عرض می کنم . اول اینکه دایره اصولگرایی را همان گونه ببیند که مقام معظم رهبری می بیند. هر قدر دایره اصولگرایی را وسیع تر ببینیم یقیناً نیروهای بیشتری به صحنه خواهند آمد.
وی ادامه داد: جوانگرایی سبب نشاط در مدیریت می شود اما دقت شود جوانگرایی همراه با تجربه باشد. این طور نباشد که به بهانه جوانگرایی، باتجربه های غیرجوان کنار گذاشته شوند این خسارت است.
خاتمی با یادآوی این نکته که قانون می گوید وظیفه دولت رایزنی و مشاوره با مجلس است، خاطرنشان کرد: مسئله مشاوره یک ارزش اسلامی است. مشاوره قبل از معرفی کابینه به مجلس و جلسه رای اعتماد قطعاً سبب می شوند کار زودتر پیش رود و کابینه با سرعت بیشتری تشکیل شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان انتظارات خود از مجلس در بررسی کابینه دهم گفت: مجلس اکثریتی ارزشی و ارزش مدار است که در پی تحقق ارزش های الهی هستند. مجلس با حفظ استقلال، تعامل سازنده و مثبتی با دولت داشته باشد و دست در دست هم دهند و کابینه ای توانمند شکل گیرد.
خاتمی توجه دولت و مجلس را به سه مسئله اساسی "ایمان و تعهد "، "التزام عملی به ولایت فقیه" و "کارایی و لیاقت و توانمندی " در بررسی صلاحیت وزیران فرا خواند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد خوب قوه قضائیه در برخورد با اغتشاشگران خاطرنشان کرد: قوه قضائیه اقدامات خوبی در به محاکمه کشاندن کسانی که در اغتشاشات اخیر بوده اند، داشته و سفارش ما این است که فقط به قانون بیندیشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در توصیه به قوه قضائیه در چگونگی برخورد با اغتشاشگران یادآور شد: در این حوادث برخی گول خوردند و واقعاً قصد خیانت نداشتند . کلاه سرشان رفته. به خصوص برخی جوانان عزیز که احیاناً مرتکب جرائم سنگینی نشده اند. انتظار این است با این دسته افراد با رأفت اسلامی برخورد شود و با یک اشتباه از زندگی ساقط نشوند و از گذشته شان عبرت بگیرند.
خاتمی در ادامه به روشن شدن نقش برخی از سفارت خانه های خارجی به خصوص" دولت پیر استعمارو انگلیس به عنوان مباشر برخی از توطئه ها" در محاکمات اشاره و اظهار داشت : این برای دولتی که برخی پرسنل آن در تظاهرات غیرقانونی شرکت کنند وقاحت دارد و خلاف روابط عرف دیپلماتیک است.
وی به صدوربیانیه اتحادیه اروپا در خصوص برخورد با اعضای این کشور در ایران اشاره و تاکید کرد: برخی که وابسته به آنها هستند قلدری می کنند و شاخ و شانه می کشند و شارلاتان بازی می کنند. بیانیه می دهند که اقدام علیه عضو این کشور اقدام علیه کل اتحادیه اروپا است.

خاتمی ادامه داد: مگر شما علیه کل انقلاب ما وارد نشدید. اگر کاری از پیش نبردید به این علت است که موفق نشدید نه اینکه نخواستید. انتظار ما از قوه قضائیه این است که با کمال اقتدار در برابر زورگویی کشورهای اروپایی بایستد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خصوص انتظاراتش از منتقدان دولت نیز گفت: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ مخالفان منتقد را به رسمیت شناختند و فرمودند دولت انتقاد منتقدان را بشنود و اگر حرف حساب دارند بپذیرد و اگر هم نادرست است به صورت منطقی پاسخ آنها را بدهد. بنابراین انتظار این است منتقدان در چارچوب نظام انتقاد کنند و پاسخ بگیرند و اگر راه حلی هم دارند عرضه کنید.
عضو مجلس خبرگان درخصوص انتظارات از نخبگان دانشگاهی و حوزوی گفت: انتظار از نخبگان دانشگاهی و حوزوی این است که واقع بین باشند و یک طرف قضایا را نبینند و باقی را فراموش کنند. انتظار این است همه حرف ها را بشنوید. شان شما بالاتر از این است که بیگانگان درسایت ها و ماهواره ها برای شما فضاسازی کنند.
وی به حرام بودن خرید و فروش و مطالعه کتب ظاله اشاره و استفاده از ماهواره ها را به مراتب گمراه کننده تر از این کتب خواند و گفت: باورمان شود که اساس این ماهواره ها و سایت ها بر دروغ است و برای این است که به نظام اسلامی ضربه بزنند بنابراین خوشبینانه با اینها برخورد نکنید. هیچکس از شما نمی خواهد توجیه گر باشید، واقع بین باشید. روشن فکر سالم خوبی ها را می بیند و بدی ها را نقد می کند. این روشنفکری برای کشور یک ضرورت است.
خاتمی با اشاره به توصیه تعداد زیادی از نخبگان به حفظ حرمت نخبگان و شخصیت های نظام خاطرنشان کرد: این نصیحت به جایی است. شخصیت های نظام سرمایه نظام اسلامی هستند. حریم همه آنها باید حفظ شود. اما خود شخصیت ها باید در خط مقدم نگه داشتن حریم خود باشند. حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد.
وی ادامه داد: انتظار ازنخبگان این است که همان قدر که دلشان برای شخصیت های نظام می سوزد برای اصل نظام بیشتر بسوزد ، چرا برخی از خبرگان در برابر کسانی که به کل نظام اهانت می کنند ساکتند، چرا برخی از خبرگان در بر ابر کسانی که نظام الهی اسلامی را تشبیه به نظام شاهنشاهی می کنند ساکتند، چرا برخی نخبگان دربرابر اغتشاشات که معلوم بود انحراف است و قصه انتخابات نیست ، ساکت هستند.
خاتمی گفت: انتظار از نخبگان این است که مدام بر طبل مخالفت نکوبند. انتظار این است حال که نظام، نظام اسلامی است، این نظام راتقویت کنند. تقویتی که ناصحانه باشد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه نامه کروبی به آیت الله هاشمی رفسنجانی را مسبب غم جانکاه دلدادگان به نظام دانست و گفت: درهفته گذشته یکی از سیاسیون نامه ای سرتا پا افترا و سر تا پا تهمت به نظام اسلامی منتشر کرد. نامه ای که جشن آمریکا بود، نامه ای که جشن اسرائیل بود، نامه ای که جشن بیگانگان بود. این نامه نامه انحرافی بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پاسخ رئیس قوه قضاییه که اعلام کرده بود ، تجاوز جنسی در زندانهای زیر نظر قوه قضاییه رخ نداده است ، ادامه داد : قوه قضائیه به صراحت اعلام کرد آزار جنسی که این آقا ادعا می کند دروغ است. کمیته تحقیق مجلس شورای اسلامی نیز گفت دروغ است. همه گفتند دروغ است . این نامه با آبروی نظام بازی کرد. با نظامی بازی کرد که خون 300 هزار شهید در پشت این نامه است. انتظار داریم که از نظام اسلامی برخورد شایسته اش را به نمایش بگذارد.
خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به 28 مرداد سالگرد کودتای آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: در این تاریخ دوباره شاه جنایتکار را بر گرده این ملت سوار کردند به عبارتی سالیان طولانی دین ستیزی، اخلاق ستیزی و استقلال ستیزی را بر گرده مردم سوار کردند. سرانجام مردم به پا خواستند و سیلی محکمی به آمریکایی ها زده و رژیم دست نشانده آنها را از این کشور بیرون کردند.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها از این حادثه عبرت نگرفته اند، گفت: در این اغتشاشات وزیر خارجه آمریکا می گوید «برای حمایت از اغتشاشگران کارهای زیادی کردیم». شعار مرگ بر آمریکای مردم به خاطر همین جنایت است.خنده دار است که کشور فرانسه ای که خودشان در کشورشان ناتوان هستند و از زمانی که سارکوزی رئیس جمهور آن شده است مدام در حال سرکوب وحشیانه تظاهرات هستند آنگاه دلسوزحقوق بشر در کشور ما شده اند. دنیا دیگردنیای دیروزنیست.مردم ژست حقوق بشری شما را می شناسند.
خاتمی تاکید کرد: از دولت و وزارت خارجه انتظار داریم با این کشورهای استکباری و با این زورگوها آنچنان قاطع برخورد کند که از کرده خود پشیمان شده و از ملت عذرخواهی کنند.
امام جمعه موقت تهران در خطبه های اول نماز جمعه امروز نیز به شیوه های شیطان برای به فراموشی کشاندن یاد خدا اشاره و تصریح کرد: از شیوه های شیطان برای فراموشی یاد خدا شیوه گام به گام است و انحرافات معمولاً به تدریج است.
وی افزود: اولین گام ورود شیطان این است که انسان امور شبهه دار را انجام دهد با انجام این امور قبح گناه از بین می رود.
آیت الله خاتمی با اشاره به هفته جهانی مساجد ابراز امیدواری کرد در زمره آباد کنندگان معنوی مساجد بوده و برنامه های کیفی مساجد برای جوانان مفید باشد.
وی با اشاره به 26 مرداد سال 69 و سالگرد ورود اولین گروه آزادگان به میهن ، این روز را گرامی داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین یاد و خاطره رهبر آزادگان مرحوم سید علی اکبر ابوترابی و امیر سرتیپ جانباز حسین لشکری را که هفته گذشته به درجه رفیع شهادت نائل شد را گرامی داشت.
خاتمی در ادامه به سالگرد پیروزی مقاومت 33 روزه حزب الله لبنان در برابر ارتش رژیم جعلی و غاصب اسرائیل در 23 مردادماه اشاره و خاطرنشان کرد: پیروزی حزب الله لبنان و غزه نشان داد اسرائیل در کاخ شیشه ای نشسته و با مقاومت ملت ها این کاخ شیشه ای شکستنی است.

0 نظرهای شما: