آیا ترکیه به انرژی روسیه وابسته خواهد شد؟

تحلیل ها: آیا ترکیه به انرژی روسیه وابسته خواهد شد؟


18:17 1388 / 05 / 20


خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه - روزنامه ترکیه ای "رادیکال" در مقاله تحلیلی خود که در خصوص دیدار مقامات عالی روسیه و ترکیه تحریر شده این سئوال را مطرح می کند.
در جریان این دیدار یک سری اسناد دوجانبه میان طرفین به امضا رسید.
به اعتقاد مفسران روزنامه اجرای برنامه های تعیین شده بدون تردید بدان منجر می شود که ترکیه به طور جدی به منابع انرژی همسایه شمالی وابسته خواهد شد. هدف اصلی "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه در این مذاکرات که در آنکارا برگزار شد، به اعتقاد "رادیکال"، جلب موافقت ترکیه برای احداث خط لوله انتقال گاز "جریان جنوبی" در آب های ترکیه واقع در دریای سیاه بود. آنکارا اگرچه موافقت نهایی خود را اعلام نکرده اما چراغ سبز برای اجرای این طرح نشان داده است.
همچنین این روزنامه تمدید قرارداد صدور گاز روسی به ترکیه که مهلت آن در سال 2011 به پایان می رسد را بعنوان یکی از موفقیت های دیگر روسیه ارزیابی می کند. در غیر اینصورت آنکارا می توانست که صادر کننده را تغییر دهد: بر اساس اطلاعات موجود "رادیکال" کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، ایران و عراق تلاش دارند که جایگزین روسیه شوند.
برغم آنکه طرح کمپانی های روسی برای تاسیس نیروگاه اتمی در ترکیه تا انتها مورد موافقت قرار نگرفته است و ترکیه بر کاهش بیشتر بهای برقی که توسط این نیروگاه قرار است تولید شود، اصرار می ورزد، سخنان ولادیمیر پوتین مبنی بر آنکه کنسرسیوم روسی-ترکیه ای برنده مناقصه شده اند، مقامات ترکیه را در موقعیتی قرار داد که راه بازگشتی وجود نداشت.
به رغم بغرنج بودن اوضاع، بر اساس یکی از منابع آگاه روزنامه "رادیکال" این سخنان نخست وزیر روسیه در محافل سیاسی "زودهنگام" ارزیابی می شود.
توافق اصولی برای احداث لوله انتقال نفت از بندر "سامسون" در دریای سیاه تا "جیحون" در دریای مدیترانه، بندر جیحون را به یکی از ترمینال های بزرگ نفتی مبدل می کند اما در همین حال فعالیت آن را به صادرات نفت خام از روسیه وابسته می سازد.
از نظر این روزنامه نتیجه کلی اسناد امضا شده میان روسیه و ترکیه به رشد نفوذ روسیه بر بازارهای جهانی مواد انرژی منجر خواهد شد. همزمان ترکیه به کشوری مبدل می شود که در زمینه صادرات نفت و گاز و همچنین انرژی اتمی به روسیه وابسته خواهد گردید.
، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 20 مردادماه

0 نظرهای شما: