تشريح اتفاقات بازداشتگاه كهريزك و حوادث پس از انتخابات

از زبان فرمانده پليس پايتخت


تخلفات دستور سازماني و برنامه‌ريزي شده نبوده/ بيش از سه روز افراد بازداشت نبودند/ يگان‌هاي ويژه به كسي كه آشوب مي‌كند رحم نمي‌كنند/ تنها چند مامور دور از چشم فرمانده به خودروها خسارت وارد كردند


نخستين نشست مطبوعاتي رئيس پليس پايتخت پس از انتخابات رياست جمهوري همراه با پاسخ‌هاي او به سئوال خبرنگاران در رابطه با تخلفات برخي ماموران انتظامي در جريان انتخابات بود
.
براي همين او پيش از پاسخ دادن توضيح داد تخلفات دستور سازماني و برنامه‌ريزي شده نبوده و برخوردهاي غيرقانوني تخلفات شخصي برخي ماموران بوده كه با آنها برخورد محكم صورت مي‌گيرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا رئيس پليس پايتخت در پاسخ به سئوالي در رابطه با موضوع بازداشتگاه كهريزك گفت: مسئله كهريزك تمام شده است. پليس مطمئنا بايد طبق قانون عمل كند و وقتي مي‌خواهيم اجراي قانون را به ديگران گوشزد كنيم خودمان بايد از همه قانوني‌تر عمل كنيم. اگر جايي ماموري از ما تخلفي انجام داده حتما بايد برخورد شود.
به گفته او كميته‌اي در اين رابطه از طرف شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شده كه در حال بررسي است و محتويات گزارش اين كميته هنوز به دست من نرسيده است. اما ما هيچ حساسيتي روي اين قضيه نداريم و هميشه به مامورانمان تاكيد كرده‌ايم كه مطابق قانون عمل كنند و البته باتوجه به گستردگي ماموريت‌ها ممكن است ماموراني تخلفي هم بكنند.
رجب‌زاده در رابطه با اعلام گزارش‌ها از وضعيت كهريزك گفت: ما به طور مرتب از طريق مسئولان بازداشتگاه در جريان گزارش‌ها بوديم اما در اين بازداشتگاه كلا بيش از سه روز افراد بازداشت نبودند و روز دوم نيز من مسئول مربوطه بازداشتگاه را خواستم و تذكرات را داده بودم، ما هيچ احد و ناسي را در كهريزك بدون حكم قضايي بازداشت نكرده‌ايم و براي هر نفر يك حكم داشته‌ايم و اگر تخلفي صورت گرفته نيز دستور سازماني نبوده است.
بازداشت شدگان 140 تا 145 نفر بودند رجب‌زاده در رابطه با كشته شدن برخي افراد در اين بازداشتگاه گفت:در كهريزك حدود 140 تا 145 نفر به مدت سه روز بازداشت شدند و يك مرحله نيز بيشتر نبود كه دليلش نيز نبودن جا بوده است و هيچ‌كس هم در كهريزك كشته نشده است. سلول‌هاي بازداشتي‌هاي پس از انتخابات از سلول‌هاي اراذل و اوباش جدا بوده است و در حال حاضر اين بازداشتگاه به طور كامل تعطيل است و بازداشتگاهي كه كنارش ساخته مي‌شود، قانوني است.
رجب‌زاده در رابطه با اين‌كه آيا مسئول مربوطه كه در روز دوم به وي تذكر داده شده است متهم است يا نه؟ گفت: مسئول مربوطه هم قصور داشته است. او در پاسخ به سئوالي در رابطه با مقصر بودن و احتمال برخورد با برخي فرماندهان ارشد نيروي انتظامي نيز گفت: اگر در آن گزارش چنين چيزي اعلام شده باشد كه شده است ديگر. در نيروي انتظامي هدف به هيچ عنوان برخورد فراقانوني نيست و نيروها توجيه شده و آموزش داده مي‌شوند. فكر نمي‌كنم مثل ناجا جايي با متخلفانش به اين شكل برخورد كند. در رابطه با حادثه كوي دانشگاه نيز كميته‌اي تشكيل شده كه در حال بررسي است امانيروي انتظامي مسئله چنداني در كوي دانشگاه نداشت. فرمانده انتظامي تهران بزرگ عملكرد اين نيرو را در حوادث اخير بسيار خوب دانست و افزود: قبل از انتخابات با اقدامات مناسب و خويشتن‌داري از برخوردهاي احتمالي طرفداران كانديداها جلوگيري كرديم و با حوصله و صبر برخورد شد و در بسياري موارد نيز نيروي انتظامي حائل بين حاميان كانديداها شد و ماموران مجروح و مصدوم شدند.
در پايان تبليغات نيز هيچ‌گونه تبليغات غيرقانوني انجام نشد. روز انتخابات نيز شاهد هيچ‌گونه ناامني نبوديم. پس از انتخابات هم نيروي انتظامي در سه لايه در تهران بزرگ ماموريت انجام داد. او تاكيد كرد: درلايه نخست با همين لباس انتظامي هر جا كه تجمعي شكل مي‌گرفت كار انتظامات را بر عهده داشتيم و ماموران اجازه نمي‌دادند كه تجمع گسترش پيدا كند و جلوي درگيري‌ها را نيز مي‌گرفتند؛ در مرحله بعد وقتي اوضاع از توان اين واحدها خارج مي‌شد ماموران يگان امداد كنترل را به عهده مي‌گرفتند و شاهد بوديم كه به خوبي ماموريت‌هايشان را انجام مي‌دادند.
لايه بعدي يگان ويژه بود كه زماني وارد عمل مي‌شد كه تجمع غيرقانوني تبديل به آشوب شده و تخريب و آتش‌سوزي و احيانا غارت صورت مي‌گرفت. اين سه لايه به خوبي هم قبل و هم پس از انتخابات وظيفه‌اش را به صورت حرفه‌اي انجام داد و پليس كارنامه بسيار خوبي را از خود به جاي گذاشت. گاها شايد چند مامور ما آن هم دور از ديد فرماندهانشان به خودرو يا منازل افراد خسارتي زده باشند اما اين دستور سازماني نبوده و تخلف بوده است.
اگر گاز شك‌آوري نا‌به‌جا پرتاب مي شد به مامور تذكر مي‌داديم رئيس پليس پايتخت در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا در رابطه با برخورد‌هاي تند ماموران يگان امداد و يگان ويژه با مردم گفت: اگر يك گاز اشك‌آور نابجا هم پرتاب مي‌شد، به ماموران تذكر مي‌داديم كه مردم دارند مي‌روند و اجازه چنين برخوردي وجود ندارد. اما وقتي كار از توان ماموران انتظامي خارج مي‌شد يگان امداد وارد عمل مي‌شود و برخوردهايش قاعدتا محكم‌تر است.
يگان ويژه نيز وقتي آشوب مي‌شود، ديگر به كسي نگاه نمي‌كند. هدف واحدهاي ضد اغتشاش يكي پراكنده كردن جمعيت بود كه ما حتي براي پراكنده‌كردن جمعيت راه‌هاي فرار را نشان مي‌دهيم و ديگر دستگيري عوامل اصلي و سپس تامين نظم و امنيت در منطقه آشوب است. اهداف يگان ويژه نيز خارج از اين نيست و اين به همه واحدها دقيقا توضيح داده مي‌شود و يگان‌هاي ويژه به كسي كه آشوب مي‌كند و نظم اجتماعي را به هم مي‌زند رحم نمي‌كند.
به كسي آب‌ميوه نمي‌دهيم! رجب‌زاده ادامه داد:به هر حال اين‌جا با كسي شوخي و تعارف نداريم كه بگوئيم كسي آتش زده، آب‌ميوه هم به او بدهيم؛ شوخي و تعارف در لايه اول است. البته اين‌كه با مردم برخورد تند شود و وسايل نقليه مورد اصابت قرار گيرند در هيچ مرحله‌اي توجيه ندارند.
اگر كسي شاكي باشد در بازرسي ناجا با مامور متخلف برخورد مي‌شود اما آمار شاكيان را در حال حاضر ندارم.فكر نمي‌كنم در دنيا پليسي را پيدا كنيم كه در فتنه‌اي به اين بزرگي در سطح شهرتهران بتواند اين‌گونه برخورد كند و كنترل را به دست بگيرد. او ادامه داد: مطمئنم درصد بسياري از نيروهاي ما در چارچوب قانون عمل كرده‌اند و حتي اگر كسي هم از ماموران ما شكايتي نكرده باشد ما خودمان تخلفات را پيگيري مي‌كنيم و برخوردمان از دستگاه قضايي هم محكم‌تر است.
استفاده از ماموران يگان ويژه براي اجراي طرح انضباط اجتماعي به گزارش خبرنگار ايلنا، سردار رجب‌زاده در ابتداي اين نشست مطبوعاتي از اجراي طرح انضباط اجتماعي از دوشنبه اين هفته خبر داد و گفت:‌ بعد از اجراي انضباط طرح اجتماعي در مناطق سه و 12 شهرداري تهران طرح از نهم شهريور ماه به مدت يك ماه و نيم در منطقه شش اجرا مي‌شود.
مقدمات اجرايي اين طرح از سه ماه پيش شروع شده و هماهنگي‌هاي لازم با شهرداري تهران و شهرداري منطقه به عمل آمده و قرار بود اين طرح يك ماه پيش در منطقه اجرا شود كه به علت مصادف شدن با انتخابات به تاخير افتاد. عزيزالله رجب‌زاده با بيان اين‌كه اين طرح همانند طرح‌هاي گذشته انضباط اجتماعي در دو بخش ترافيكي و انتظامي اجرا مي‌شود، گفت: پيش‌بيني مي‌شود كه طرح را در سه مرحله انجام دهيم. مرحله اول در خيابان‌هاي مطهري، انقلاب، مفتح و وليصعر است كه در مرحله در خيابان انقلاب حد فاصل سعدي تا وليعصر، خيابان وليعصر بين انقلاب تا مطهري، خيابان مطهري بين وليعصر تا پل مدرس، خيابان مفتح حد فاصل ميدان هفت‌تير تا خيابان انقلاب، خيابان كريم‌خان حد فاصل وليعصر تا ميدان هفت‌تير، خيابان سپهبد قرني بين ميدان فردوسي تا خيابان كريم‌خان و خيابان طالقاني بين وليعصر تا مفتح و هم‌چنين خيابان استاد نجات‌الهي بين خيابان انقلاب تا كريم‌خان اجرا مي‌شود.رئيس پليس پايتخت افزود:در بخش انتظامي چهار كلانتري در منطقه داريم كه برنامه تقويت نيروي انساني و تجهيز كلانتري‌ها و استقرار 11 پايگاه پليس در منطقه براي دسترسي آسان مردم به پليس و پيشگيري از وقوع جرم و سرعت عمل در برخورد با مجرمان صورت مي‌گيرد. مقدمات كار انجام شده و ايستگاه‌هاي پليس مستقر شده است. رجب‌زاده در ادامه با بيان اين‌كه پليس آگاهي كنترل مجرمان حرفه‌اي منطقه را بر عهده خواهد داشت،‌گفت: پليس مواد مخدر، بازسازي نقاط آلوده و جمع‌آوري معتادان و دستگيري توزيع‌كنندگان مواد مخدر و پليس امنيت كنترل صنوف، جمع‌آوري سي‌دي‌فروش‌ها و دستگيري اراذل اوباش و مزاحمان نواميس مردم را اجرا مي‌كند.
پاكسازي پارك‌ها و پياده‌روها و جمع‌آوري دست‌فروشان و متكديان نيز از ديگر ماموريت‌هاي اين طرح است. فرمانده انتظامي تهران بزرگ خاطر نشان كرد: يگان امداد و يگان ويژه نيز براي كمك به ماموريت پليس به كار گرفته مي‌شود. در بحث ترافيك نيز هماهنگي‌هاي مناسبي با شهرداري تهران و منطقه انجام شده و اطلاع‌رساني‌هاي لازم نيز صورت گرفته است كه اصلاح معابر و ايستگاه‌هاي تاكسي واتوبوس از برنامه‌هاي اين طرح است. رجب‌زاده هدف از اجراي طرح را احترام به قانون، رعايت حقوق ديگران، تسهيل در امور و مرور و افزايش سرعت خودروها عنوان كرد و گفت: ساير پليس‌ها نيز در بخش ترافيك پليس راهور را كمك خواهند كرد.
وي افزود:در موازات اين طرح برابر برنامه‌اي كه براي سال 88 داشتيم پاكسازي نقاط آلوده شهر تهران را در نظر داريم در اين هفته در حوزه كلانتري‌ها، سركلانتري‌ها و فرماندهي تهران بزرگ،پاكسازي نقاط آلوده كه 245 نقطه در سطح تهران هستند، انجام مي‌شود. وي در رابطه با اين‌كه آيا اين طرح تنها براي برخورد با معتادان و مواد‌فروشان صورت مي‌گيرد گفت: منظورمان از نقاط آلوده نقاط جرم‌خيز است و همه‌چيز را شامل مي‌شود كه انشاءالله بعد از پاكسازي مي‌بينيد چه نتايجي دارد. ماموريت را طوري انجام مي‌دهيم كه امكان بازگشت آلودگي به منطقه وجود نداشته باشد.
رئيس‌پليس پايتخت با اشاره به اين‌كه اين طرح‌‌ها در سطح كشور نيز اجرا مي‌شود، گفت: بااستقرار پايگاه‌هاي پليس در سطح شهر در نظر داريم كه پليس محله‌محور را توسعه دهيم چرا كه متاسفانه يا خوشبختانه مردم با ديدن پليس احساس امنيت مي‌كنند و ما پليس را به محلات مي‌بريم و برنامه‌ دراز مدت آن اين است كه با مشكلات مردم پليس در دسترس باشد. رجب‌زاده در پاسخ به سئوال ايلنا در اين رابطه كه آيا انتخاب منطقه شش براي اجراي طرح انضباط اجتماعي كه خيابان‌هاي انقلاب و وليعصر را شامل مي‌شود به دليل بازگشايي دانشگاه‌ها در اول مهر و براي كنترل بيشتر اين مناطق است؟، گفت:‌ اصلا به ذهنمان هم چنين موضوعي نرسيده است ما مناطق سه و 12 را در مراحل قبلي اجرا كرديم و منطقه شش و هفت بين اين مناطق قرار دارد و ما در نظر داريم با انتخاب يك منطقه در شمال و يك منطقه در جنوب مناطق را به هم وصل كنيم.
رئيس پليس تهران بزرگ با تاكيد بر اين‌كه با اجراي طرح‌هاي نيروي انتظامي در برخورد با مجرمان تشديد نيرو و توان صورت مي‌گيرد، گفت: در طرح انضباط اجتماعي در منطقه شش هزار و 100 نيرو در دو شيفت فعاليت مي‌كند. رجب‌زاده در پاسخ به سئوال ايلنا در رابطه با بكارگيري ماموران يگان امداد و يگان ويژه با توجه به ويژگي خاص اين نيروها گفت: مطمئنا نيروها را تحت آموزش قرار مي‌دهيم و ماموريت‌هاي پيچيده و تخصصي را به ماموران يگان ويژه نمي‌دهيم و ماموران نيز با كاور سفيد در خيابان‌ها مي‌ايستند نه با تجهيزات يگان ويژه و در اجراي طرح به عنوان مثال يك خيابان به يگان ويژه سپرده مي‌شود و يك خيابان به يگان ديگر. فرمانده انتظامي تهران بزرگ يگان ويژه را يكي از پشتيباني‌هاي موثر براي تامين امنيت عنوان كرد و گفت: اگر يگان ويژه نباشد چه كسي با آشوب‌ها و شلوغي‌ها برخورد مي‌كند؟
رجب‌زاده در رابطه با آمارافزايش يا كاهش جرائم در پنج ماه گذشته گفت: در اين پنج ماه 19 درصد نسبت به پنج ماه مشابه سال گذشته افزايش جرم داشته‌ايم و در برخي شاخص‌ها افزايش جرم بيشتر و در برخي شاخص‌ها كمتر بوده است. به عنوان مثال در سرقت از منازل و اماكن با كاهش روبرو بوده‌ايم اما سرقت موتور سيكلت و خودرو بالا بوده است.
رجب‌زاده از افزايش آمار جرائم خشن خبر داد و افزود: در سرقت باعنف 33 درصد افزايش جرم داشته‌ايم و البته از طرفي آدم‌ربايي 57 درصد كاهش يافته است. وي افزود: كشفيات مواد مخدر در اين پنج ماه چهار هزار و 500 كيلوگرم بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد افزايش يافته است.
21 هزار و 459 نفر حامل، توزيع‌كننده و قاچاقچي مواد مخدر نيز دستگير شدند و 20 هزار نفر آموزش چهره به چهره پيشگيرانه از مواد مخدر در تهران داشته‌ايم. رجب‌زاده هم‌چنين يكي از ماموريت‌هاي اين هفته پليس تهران را جمع‌آوري معتادان تابلو و تزريقي و توزيع‌كنندگان مواد مخدر عنوان كرد و گفت: در تصادفات فوتي در پنج ماه اول امسال 265 فقره تصادف گزارش شده كه متاسفانه 296 نفر در اين تصادفات جان باخته‌اند كه 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است.
در تصادفات جرحي 11 هزار و 154 نفر مجروح شدند كه اين تعداد مجروح در 9 هزار و 302 فقره تصادف صورت گرفته است. تصادفات خسارتي نيز 54 هزار و 344 فقره بوده كه نسبت به سال گذشته 28 درصد كاهش يافته است. وي خبر از كشف 91 درصد از سرقت‌هاي خودرو در اين پنج ماه داد و گفت: 44 درصد از تصادفات موتورسيكلت نيز كشف شده است و سرقت كيف‌قاپي نيز 12 درصد افزايش يافته كه 16 درصد از سرقت‌ها كشف شده‌اند.

0 نظرهای شما: