در گفت و گو با فارس اعلام شد

در گفت و گو با فارس اعلام شد
مهار نشت چاه نفت رامشير يك هفته تا 2 ماه طول مي‌كشد

خبرگزاري فارس: با گذشت 15 روز از نشت نفت چاه شماره 104 در منطقه رامشير استان خوزستان، نشت نفت همچنان ادامه دارد و به گفته مسئولان مهار آن بين يك هفته تا 2 ماه طول مي‌كشد

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، حدود 2 هفته پيش يكي از چاه‌هاي منطقه مارون دچار مشكل شده است و نشت نفت در منطقه همچنان ادامه دارد. چاه 104 مارون عمقي نزديك به 3هزار و 800 متر دارد كه به گفته كارشناسان در عمق 700 متري دچار شكستگي شده است. به گفته كارشناسان ايجاد گسل در اين عمق و جابه‌جايي در اين سطح، بر اثر فشار وارد آمده به چاه نفت، باعث خروج نفت به سمت رودخانه جراحي و سپس تالاب شادگان شده است. حسن اصيليان، معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: هنوز اين چاه نفت مهار نشده است ولي خوشبختانه از آلودگي رودخانه جراحي جلوگيري شده است.
وي در پاسخ به اين سؤال ‌كه با توجه به تدوام نشت نفت، چه ميزان از خاك منطقه آلوده شده است؟ تصريح كرد: با توجه به اين‌كه نشت نفت ادامه دارد خاك منطقه آلوده شده است؛ اما نفت در حال جمع آوري است و به پالايشگاه‌هاي اطراف محل منتقل مي‌شود. معاون انساني سازمان محيط زيست در پاسخ به اين‌ پرسش كه چه ميزان از خاك منطقه خسارت ديده است؟ اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: پاك كردن آلودگي خاك مسئله زمان بري است و خسارت ناشي از اين نشت نفت هنوز مشخص نشده است. وي گفت: اين مسئله ناشي از جابه‌جايي در چين‌خوردگي‌هاي زمين شده و سپس بر اساس فشار وارده‌،‌ چاه مورد نظر دچار شكستگي شده است.
*
سدهاي خاكي مانع از سرازير شدن نفت به رودخانه جراحي مي‌شود
رستمي، مدير كل حوادث غير مترقبه استان خوزستان كه در اين زمينه اجازه اطلاع‌رساني و صحبت دارد، گفت: در 2 دي در حوالي شهرستان رامشير چاهي كه عمق 3 هزار و 850 متر داشت در عمق 700 متري خود دچار مشكل مي‌شود. وي ادامه داد: در قسمت‌هايي از اطراف چاه به شعاع 500 متر، حباب‌هاي گاز، آب و نفت پديدار شد. بخشي در حاشيه رودخانه، بخشي در مجاورت خود چاه و بخش‌هايي هم بسيار كم در رودخانه جراحي ظاهر شد. مدير كل حوادث غير مترقبه استان خوزستان افزود: بلافاصله با توجه به تجربياتي كه در زمينه نشت نفت رودخانه كرخه ايجاد شده بود از همان ابتدا سريعاً براي جلوگيري از حركت مواد نفتي به سمت رودخانه و جلوگيري از آلودگي تأسيسات آب شرب منطقه و تالاب شادگان اقدام‌هاي ضروري آغاز شد.
* بوم‌هاي جاذب براي جذب مواد نفتي بر روي رودخانه شناور شدند
وي در ادامه توضيح داد: با استفاده از پل شناور و بوم‌هايي كه در عرض رودخانه به منظور جلوگيري از حركت مواد نفتي در رودخانه زده شد مانع از آلودگي رودخانه شده‌ايم. رستمي همچنين در ادامه به استفاده از بوم‌هاي جاذب اشاره كرد و گفت: بوم‌هاي جاذب مانند نمد عمل مي‌كنند. هر نوع مواد نفتي را به خود جذب مي‌كنند و پس از استفاده مي‌توان آنها را دور ريخت و يكي ديگر استفاده كرد. به گفته رستمي يكي ديگر از روش‌ها آتش‌ زدن نفت‌هايي است كه روي زمين ريخته شده، است. در اين روش بخش‌هايي زيادي از نفت‌هاي روي زمين را نيز سوزاندند كه باعث آلودگي نشود و از سرازير شدن به رودخانه جلوگيري شود.
* علي‌رغم حضور 2 تيم عملياتي همچنان نشت نفت مهار نشده است
مدير كل حوادث غير مترقبه استان خوزستان با اشاره به اين‌كه يك تيم عملياتي براي جلوگيري از انتشار آلودگي در رودخانه و تالاب در منطقه فعاليت مي‌كنند، تصريح كرد: تيم عملياتي ديگري در رابطه با مهار چاه نفت در منطقه حضور دارد؛ اما همچنان مهار اين چاه نفت ادامه دارد.
* 3 گزينه براي مهار نشت چاه نفت قديمي
وي با بيان اين‌كه براي مهار نشت چاه نفت شماره 104 از سه روش استفاده مي‌شود، اظهار داشت: روش اول استفاده از خود چاه است، روش دوم استفاده از چاه مجاور كه به فاصله 200 متري و به صورت افقي عمل مي‌كند. در روش سوم نيز چاهي به فاصله يك كيلومتري محل ايجاد مي‌شود. رستمي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر از 2 روش به طور همزمان استفاده مي‌شود، گفت: در حال حاضر دكل نصب شده و عمليات آغاز شده است. اگر گزينه يك جواب دهد حداكثر ظرف مدت يك هفته آينده مشكل رفع مي شود. وي افزود: در صورتي كه از گزينه 2 استفاده كنيم، ظرف مدت 25 روز تا يك ماه جواب مي‌دهد. ضمن اين‌كه قرار است به طور هم زمان گزينه 3 را نيز انتخاب و عملياتي كنيم كه در اين صورت حدود 45 روز طول مي‌كشد.
* خاك منطقه آلوده شده است
رستمي در پاسخ به اين‌ پرسش مبني بر اين‌كه منطقه چه ميزان خسارت متحمل شده است؟ اظهار داشت: اين پديده جديدي است و در عمق 700 متري يك چاه بروز پديده‌اي باعث نشت مواد نفتي از شعاع 500 متري سطح زمين شده است؛ بنابراين اظهار نظر در اين زمينه بسيار سخت است و هنوز خسارات برآورد نشده است. وي همچنين در زمينه آلودگي خاك منطقه نيز گفت: به شعاع يك كيلومتر از چاه مورد نظر خاك‌ها آلوده شده است. مدير كل حوادث غير مترقبه استان خوزستان تأكيد كرد: در صورتي كه روش اول جواب ندهد، بين 45 روز تا 2 ماه زمان براي مهار چاه نفت و پاكسازي منطقه نياز وجود دارد.

0 نظرهای شما: