باگذشت حدود10روزازنشت چاه نفت مارون آتش‌سوزي ادامه دارد

باگذشت حدود10روزازنشت چاه نفت مارون آتش‌سوزي ادامه دارد
يك مقام مسؤول درشركت ملي نفت:
لايروبي اوليه رودخانه جراحي براي پاكسازي انجام شد
آب شرب مردم مشكلي ندارد

1388/10/16 01-06-2010 14:11:33 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - خانواده
با گذشت حدود 10 روز از نشت چاه نفت مارون اين چاه همچنان مي‌سوزد و تلاش‌ها براي مهار نشتي اين چاه و آتش‌سوزي آن به نتيجه نرسيده است. از سوي ديگر به گفته مسوولان شركت ملي نفت ايران لايروبي اوليه رودخانه جراحي براي پاكسازي نفت وارد شده به آن انجام شده و در صورت مساعد بودن وضعيت جوي عمليات پاكساز نفت از رودخانه جراحي تكميل مي‌شود

. به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حادثه نشت نفت چاه مارون بر اثر رانش زمين و شكستگي كيسينگ چاه شماره 104 ميدان نفتي مارون رخ داد كه در نتيجه آن نفت و گاز به مجاري زمين راه پيدا كرد.
دكتر نصيري، مدير HSE شركت ملي نفت ايران در اين خصوص به ايسنا گفت: به منظور جلوگيري از ورود آب همراه نفت به داخل رودخانه جراحي در مراحل اوليه نشتي، توسط مسوولان ستاد بحران استان تصميم بر آن شد كه نفت خروجي به آتش كشيده شود.
وي با اشاره به اين كه عمليات مهار و اطفا به دليل پيچيدگي‌هاي فني احتمالا زمان‌بر بوده و در حال حاضر مجرب‌ترين تيم‌هاي شركت ملي مناطق نفت‌خيز و شركت ملي حفاري ايران در محل حاضرند، افزود: به دليل اين كه نشت نفت و گاز از چند نقطه صورت مي‌گيرد مهار آن به راحتي امكان‌پذير نيست.
مدير HSE شركت ملي نفت ايران با اشاره به اين كه شكستگي كيسينگ طبق برآردهاي فني در عمق 600 تا 700 متري چاه صورت گرفته است، به ايسنا گفت: 2 راهكار كوتاه مدت و بلند مدت براي مهار اين نشتي در نظر گرفته شده است و تيم‌هاي عملياتي در تلاشند تا با كمك تمامي روش‌هاي امكان‌پذير از نشت بيشتر نفت جلوگيري كنند.
وي افزود: راهكار اول كوتاه مدت بوده و در صورتي كه جواب دهد ظرف يك هفته آينده نشتي نفت و گاز مهار مي‌شود.
مدير HSE شركت ملي نفت ايران در خصوص نشت نفت به رودخانه جراحي نيز گفت: در پي آغاز نشت نفت و گاز از چاه 104 مارون، مسوولان امر نسبت به ايجاد 2 سد خاكي براي جلوگيري از ورود نفت به رودخانه اقدام كردند كه متاسفانه با بارندگي شديدي كه انجام شد سدهاي خاكي ايجاد شده پاسخگو نبود و بخشي از نفت به رودخانه جراحي وارد شد كه با قطع بارندگي تلاش‌ها براي جمع‌آوري نفت ورودي آغاز شد و هم‌اكنون لايروبي اوليه روخانه جراحي انجام شده است.
وي افزود: به دنبال اين امر 2 سد خاكي عظيم در محل حادثه ايجاد شد كه ديگر به نظر نمي‌رسد با اين سدها نفت وارد رودخانه شود.
مدير HSE شركت ملي نفت ايران تاكيد كرد: در حال حاضر نشتي نفت به رودخانه جراحي كاملا مهار شده است و در صورت مساعد بودن شرايط جوي ظرف چند روز آينده لكه‌هاي باقيمانده نيز از رودخانه پاكسازي مي‌شود اما در حال حاضر نيز با تمهيدات انديشيده شده مشكلي براي آب شرب مردم منطقه وجود ندارد.
دكتر حسن اصيليان، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين خصوص به ايسنا گفت: اطلاعات دريافتي حاكيست هنوز نفتي وارد تالاب بين‌المللي شادگان نشده است.

0 نظرهای شما: