گزارش خبری مهر/

گزارش خبری مهر
انتقال سومین دکل حفاری برای مهار نشت چاه
بستر جراحی سست است

اهواز - خبرگزاری مهر: به منظور مهار نشست چاه، عملیات انتقال سومین دکل (دکل شماره 47 فتح) برای استقرار بر روی موقعیت چاه 363 مارون پس از استقرار دکل شماره 70 فتح و آغاز به کار آن و انتقال دکل 69 فتح آغاز شد
به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، دکل شماره 70 فتح که روی چاه شماره 373 مارون مستقر بود و عملیات حفاری انجام می داد، با وقوع حادثه مارون 104 به سرپرستی معاونت حفاری مناطق نفتخیز جنوب برنامه حفاری خود را تغییر داد.
برنامه حفاری این دکل برای حفاری انحرافی و جهت دار تغییر یافته که تا لحظه ارسال این خبر، طبق برنامه جدید حفاری، مته 70 فتح به عمق 2796 رسیده؛ برنامه این دکل برای رسیدن به عمق 3400 متری است.
این میزان عمق (3400 متری)، عمق انتهایی چاه شماره 104 مارون است که ظرف چند روز دیگر عملیات آن پایان می یابد.
10 گروه به طور همزمان لوکشین سازی و جاده سازی و انجام چند مرحله مسدود کردن چاه با عملیات حفاری خاص چاه شماره 104 را در یک هفته انجام دادند.
از سوی دیگر 50 درصد عملیات برپایی دکل 69 فتح و استقرار بر روی چاه 104 با هدف مهار کامل آن انجام شده است.
محل چاه شماره 363 مارون نیز برای استقرار دکل 47 فتح به طور کامل انجام شده است؛ چاه 363 و 373 مارون به عنوان چاه های امدادی چاه 104 مارون در نظر گرفته شده است.
کارکنان شرکت ملی حفاری ایران نیز درسه جبهه کاری عملیات حفاری و جابجایی و استقرار دکل ها را بررسی می کنند وآخرین اطلاعات و گزارش های ویژه روند حفاری انحرافی چاه شماره 373 مارون را با معاونت حفاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، اطلاع می دهند.
از دیگر سو، مدیران مناطق نفتخیز جنوب، همزمان با انجام عملیات، گزارشهای هواشناسی و پیش بینی چند روز آینده هوای دو شهرستان رامهرمز و رامشیر را نیز پیگیری می کنند که متاسفانه پیش بینی های موجود تنها از 48 ساعت آینده با انحراف معیار کم خبر می دهد؛ امکان پیش بینی یک هفته آینده تاکنون میسر نشده است.
- سست بودن بستر حاشیه رودخانه جراحی
علاوه بر این وجود دره های بسیار در بالادست رودخانه جراحی از سست بودن بستر حاشیه رودخانه جراحی در برابر بارش های شدید حکایت می کند که شکسته شدن سدهای ایجاد شده در روز پنج شنبه (10 دی ماه) را می توان به دلیل خاک سست این منطقه دانست.
متاسفانه تاکنون مطالعه جامع، علمی و مستدلی از رفتارهای رودخانه جراحی، سیکل وقوع سیلها و عوامل موثر در ایجاد سیل انجام نشده است.
شرایط توپوگرافی و اقلیمی حاکم بر حوضه آبخیز رودخانه جراحی موجب می شود تا همه ساله با بارش های شدید، سیلهای مخربی در منطقه رخ دهد و پهنه وسیعی از شهرستانهای رامشیر، شادگان و رامهرمز را در برگیرد؛ بر اثر سیل و طغیان رودخانه‌ جراحی در فروردین 77، در شهرستان های رامشیر، شادگان و رامهرمز، دست کم 10 نفر جان خود را از دست دادند.
- احداث 31 سد خاکی بزرگ و کوچک
اما آنچه انجام عملیات برای مهار کامل چاه 104 مارون بدون نگرانی نسبت به ورود لکه‌های نفتی به رودخانه جراحی را امیدبخش می کند، احداث 31 سد خاکی بزرگ و کوچک در نقاط حادثه خیز پیرامون رودخانه جراحی است که در مدت چند روز گذشته از سوی کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و پرسنل شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت انجام شده است.
چند روز قبل مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به ایجاد شکستگی در جداره چاه نفتی 104 مارون، از انتشار آلودگی‌های نفت و گاز به رودخانه جراحی خبر داد و گفت: اقدامات شرکت ملی نفت برای مهار آلودگی های نفتی و انتشار گاز طبیعی ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از انتشار شدید آلودگی های نفتی در رودخانه های زاینده رود، کشکان و کرخه، این بار قرعه به نام رودخانه جراحی افتاد تا با شکستگی جداره چاه شماره 104 میدان نفتی مارون این آبراه نیز از آلودگی های نفت و گاز بی بهره نماند.

0 نظرهای شما: