رييس راهور تهران:ميزان آزبست در ريه ماموران پليس 4 برابر هواي تهران است

رييس راهور تهران:
ميزان آزبست در ريه ماموران پليس 4 برابر هواي تهران است
سازمان بهينه‌سازي:
تنها16 درصد ساخت‌وسازهاي سال گذشته
مبحث 19 را رعايت كردند


1388/10/14 01-04-2010 13:33:52 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيسترييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به آزمايش انجام شده بر روي نيروهاي پليس در پايتخت، گفت: آمارها نشان مي‌دهد ميزان الياف آلاينده سرطان‌زا آزبست در ريه ماموران پليس تهران چهار برابر ميزان آزبست هواي پايتخت است
. به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرهنگ هاشمي در جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران كه با حضور رييس سازمان حفاظت محيط زيست و استاندار تهران در سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد، با اعلام اين خبر، افزود: اين آماربرداري نشان مي‌دهد ميزان آلاينده آزبست در ريه ماموراني كه در تقاطع‌ها و محدوده ورودي زوج و فرد و طرح ترافيك مستقر هستند، بيشتر از ساير ماموران است.
وي با اشاره به اين كه براي شماره‌گذاري هر دستگاه خودرو بايد دو استاندارد رعايت شود، گفت: يكي از اين استانداردها، استاندارد ايمني و ديگري استاندارد زيست محيطي است.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به نقص ساختاري موجود در بخش صنعت كشور گفت: متاسفانه سياست‌گذار، توليدكننده و تاييدكننده خودرو در كشور جزو يك خانواده‌ هستند و لذا به راحتي استانداردهاي ايمني به خودروهاي توليدي در كشور داده مي‌شود. از سوي ديگر استانداردهاي محيط زيست هم توسط اين سازمان به وزارت صنايع تفيذ اختيار شده و لذا بايد گفت كه خود وزارت صنايع رسما تمامي استانداردهاي خودروها را مي‌دهد.
وي با اشاره به اين كه از ابتداي سال جاري تاكنون 280 هزار خودرو در پايتخت شماره‌گذاري شده است، گفت: اين در حاليست كه تنها 13 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.
سرهنگ هاشمي تاكيد كرد: متاسفانه پول خروج خودروي فرسوده گرفته شده، ولي خودروي فرسوده قابل توجهي از رده خارج نشده است، اين در حاليست كه هر خودروي فرسوده 30 برابر هر خودروي نو آلايندگي ايجاد مي‌كند.
وي به آمار رسمي منتشر شده بر روي سايت وزارت نفت اشاره كرد و گفت: اين آمار نشان مي‌دهد ميزان گوگرد موجود در گازوئيل كشور 10 هزار PPM و اين ميزان در بنزين كشور يك‌هزار PPM است، اين در حاليست كه در دنيا اين رقم زير 50 PPM در هر دو فراورده نفتي است.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين كه درصد قابل ملاحظه محصولات شركت ايران خودرو تا سال 82 مجهز به كنيستر بود كه بخارات بنزين را جمع‌آوري مي‌كرد، گفت: در سال 82 به پيشنهاد يك مهندس مخزن كنيستر از محصولات اين شركت برداشته شد و تا خرداد ماه سال جاري اين مخزن بر روي هيچ يك از محصولات ايران خودرو نصب نشد، اين در حاليست كه ورود بخارات بنزين به هواي پايتخت كه موجب انتشار آلاينده بنزن مي‌شود، هم اكنون 50 تا 150 برابر حد مجاز در تهران است. از سوي ديگر شركت ايران خودرو به مهندسي كه اين پيشنهاد غيرانساني را ارائه كرد، جايزه هم داد!
وي با اشاره به مبدل‌هاي كاتاليستي بر روي خودروها، گفت: مبدل كاتاليست با توجه به كيفيت بنزين در كشور بين 80 تا 100 هزار كيلومتر پر شده و اين در حاليست كه پس از پر شدن كاتاليست امكان تعويض آن به علت نبود اين وسيله در نمايندگي‌ها وجود ندارد و مالكان خودروها پس از 80 هزار كيلومتر كاركرد كاتاليست را دور انداخته و آن وقت است كه ميزان آلودگي خودروي آن‌ها همانند خودروهاي فاقد استاندارد مي‌شود.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ يكي ديگر از مشكلات آلودگي پايتخت را ضعف قوانين دانست و گفت: از سوي ديگر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز نتوانسته است امكان توسعه زيرساخت‌هاي الكترونيكي جهت كاهش تردد شهروندان را فراهم كند.
وي در عين حال تاكيد كرد: انتظار داريم سازمان حفاظت محيط زيست بحث آلودگي هوا را به جد مديريت كند.
مهندس كاظمي ـ نماينده سازمان بهينه‌سازي كشور ـ نيز در اين جلسه با تاكيد بر اين كه قانون داريم، اما اجرا نمي‌شود، به مبحث 19 ساختمان اشاره كرد و گفت: متاسفانه سال گذشته تنها 16 درصد ساخت و سازهاي جديد اين مبحث را اجرا كرده‌اند
وي با اشاره به اين كه استاندارد خودروها از سال 79 به قانون تبديل شده است، گفت: اگر اين استانداردها اجرا مي‌شد روزانه 6/6 ميليون ليتر كاهش مصرف بنزين داشتيم.
مهندس محمدنژاد ـ نماينده وزارت صنايع ـ نيز در اين جلسه، گفت: از سال آينده تمامي خودروسازان موظفند استاندارد آلايندگي يورو سه را در توليدات خود رعايت كنند، اين در حاليست كه برخي از آقايان مداوم مصاحبه مي‌كنند و مي‌گويند كه خودروسازان نمي‌توانند اين كار را انجام دهند و بايد بگوييم واقعا چه قدر آدم پيشگو در اين زمينه داريم.
وي با اشاره به مطالعات شركت جايكا درباره آلودگي هواي تهران كه منجر به تدوين طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران شد، گفت: شايد بهتر بود آموزش و اطلاع‌رساني را به عنوان بند اول اين مطالعات مي‌آورند تا الان اين قدر در اين زمينه عقب ماندگي نداشته باشيم.
وي تاكيد كرد: بايد كميته ملي در زمينه‌ كاهش آلودگي هوا در كشور در كنار كميته اجراي كاهش آلودگي هواي تهران تشكيل شود.
مهندس گل عليزاده ـ سرپرست اداره كل محيط زيست استان تهران ـ نيز در اين جلسه با اشاره به اين كه به لحاظ آلاينده ذرات معلق 19 روز سال 87 پاك، 74 روز سالم و 10 روز ناسالم بود، افزود: اين در حاليست كه در سال جاري 40 روز پاك و 63 روز سالم داشتيم و روز ناسالمي نداشتيم.
وي به آلاينده منوكسيد كربن اشاره كرد و گفت: در سال 87، 40 روز پاك، 56 روز سالم و شش روز ناسالم داشتيم كه اين رقم در سال 88 به 20 روز پاك، 81 روز سالم و دو روز ناسالم رسيد.
مهندس وحدتي ـ رييس دبيرخانه كاهش آلودگي هواي تهران ـ نيز با اشاره به اين كه خسارت آلودگي هواي كشور در سال 70 هزار ميليارد ريال معادل 4/8 توليد ناخالص داخلي است، افزود: بر اساس رتبه‌بندي انجام شده ايران از ميان 133 كشور جهان به لحاظ شاخص‌هاي زيست محيطي و آلودگي هوا در رتبه 117 قرار دارد.
وي با تاكيد بر ضرورت آموزش همگاني و كنترل منابع ثابت كه در طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران اجرا نشده است، بخشي نگري برخي دستگاه‌ها را از ديگر مشكلات اساسي طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران دانست.

0 نظرهای شما: