نبايد دولت به خود حق دخالت در امور حوزوي را بدهد

واعظ موسوي با تاكيد بر لزوم توجه دولت به پيشنهادات حوزه ؛
نبايد دولت به خود حق دخالت در امور حوزوي را بدهد

نظام اسلامي حق حيات خود را از حوزه گرفته است/ سال‌هاي سال است كه استكبار در راستاي قطع ارتباط معنوي بين مراجع و مردم هزينه‌هاي گزافي مصرف مي‌كند/ حوزه مستقل و پويا خود را مديون و وام‌دار كسي نمي‌پندارد.
ایلنا- : عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: نظام اسلامي مولود حوزه بوده و حق حيات خود را از حوزه گرفته است. دولت نياز دارد كه به پيشنهادات حوزه گوش كند، حوزه نيز متقابلاً به حمايت‌هاي معنوي حكومت در راه بسط فرهنگ اسلامي نيازمند است.
حجت‌الاسلام سید محمد علی واعظ موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در خصوص بيانات اخير مقام معظم رهبري كه به استقلال حوزه‌ها تاكيد داشتند، گفت: استقلال حوزه و نظام حوزوي در مكتب تشيع از بزرگ‌ترين ويژگي‌هاي اين مركز آموزشي در طول تاريخ بشري بوده كه همواره مورد توجه مراجع و بزرگان دين قرار داشته است. وي افزود: از جمله اينكه حضرت امام (ره) نيز بر اين موضوع تاكيد داشتند و مقام معظم رهبري هم توجه و تاكيد نسبت به حفظ استقلال و كيان مقدس تشيع دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: مسلماً حوزه‌اي كه مستقل و پويا باشد مي‌تواند در مقاطع مختلف و در هر عرصه‌اي مسئوليت خود را به بهترين نحو انجام دهد،زيرا خود را مديون و وام‌دار كسي نمي‌پندارد تا در مسير مورد قبول و رضايت آن حركت كنند. وي افزود: البته اين بدان معنا نيست كه حوزه‌هاي علميه با نظام اسلامي ارتباط نداشته‌ باشند، زيرا رابطه حوزه با نظام اسلامي رابطه‌اي مقدس است كه در قالب نصيحت‌ها و ارائه راهكار به نظام اسلامي و شركت در تصميم‌سازي‌ها محقق مي‌شود.
اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: در عين حال مسلماً اين‌گونه نيست كه دولت به خود حق دخالت در امور حوزوي را بدهد. نظام اسلامي مولود حوزه بوده و حق حيات خود را از حوزه گرفته است. دولت نياز دارد كه به پيشنهادات حوزه گوش كند، حوزه نيز متقابلاً به حمايت‌هاي معنوي حكومت در راه بسط فرهنگ اسلامي نيازمند است. وي ادامه داد: بنابراين وظيفه حكومت است كه در برابر حمايت‌هاي معنوي از سوي حوزه، امكانات مادي و معنوي فعاليت‌هاي فرهنگي و اخلاقي و مديريتي حوزه بر جامعه اسلامي را فراهم كند.
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: آنچه كه مورد نظر مقام معظم رهبري است، وجود ارتباط تنگاتنگ بين حوزه و نظام اسلامي است، به نحوي كه از طرف حوزه حمايت و نصيحت به حكومت صورت گيرد و از سوي حكومت نيز امكانات مادي و معنوي در اختيارات حوزه قرار گيرد تا حوزه بتواند به اهداف خود در تعالي فرهنگ اسلامي دست يابد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا وجود دغدغه‌اي موجب تاكيد نسبت به استقلال حوزه‌ها از سوي مقام معظم رهبري شده است؟ گفت: هر جا كه احساس شده نظام مقدس اسلامي به رهنمودهاي مراجع نياز دارد اين قشر بر خود وظيفه ديده‌اند كه وارد عمل شوند. البته حساب برخي از افراد معلوم‌الحال از مراجع و كليت حوزه جدا است.زيرا حوزه مسير خود را در آنچه كه از سوي حضرت امام ترسيم شده مي‌شناسد و منظور از مراجع، متوليان حوزه و مراجع نافذ‌الكلام هستند.
واعظ موسوي در خصوص آنچه كه با عنوان آخوند حكومتي و غير حكومتي از سوي مقام معظم رهبري مورد اشاره و مطرود شد، گفت: با توجه به اينكه استكبار سالهاي سال است از روحانيت تشيع ضربه خورده و اين قشر مبارك همواره در برابر مطامع استكبار قد علم كرده ومردم را به مبارزه عليه ظلم دعوت مي‌كند ، بنابراين نفوذ گسترده ميان مردم دارد، و همواره مغضوب استكبار قرار داشته و دارد. وي ادامه داد: در همين راستا سالهاي سال است كه استكبار در راستاي قطع ارتباط معنوي بين مراجع و مردم هزينه‌هاي گزافي مصرف مي‌كند. همچون آنكه قبل از انقلاب نيز اين حركت به صورت مرموز صورت مي‌گرفت و حضرت امام نيز در اين زمينه فرمودند كه كشور بدون روحانيت مثل جامعه بدون طبيب است.
عضو مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: اما دشمن همواره اين هماهنگي و انسجام را برنمي‌تابيد و از هر حربه‌اي براي از بين بردن اين ارتباط استفاده مي‌كرد، اصطلاحاتي همچون جدايي دين از سياست، حوزه از نظام و روحانيت از حكومت نيز در همين راستا است. در واقع آنها براي اينكه دامان روحانيت را آلوده نشان دهند و كاري كنند كه روحانيت مجبور به عقب‌نشيني از انقلاب و ارزش‌هاي اسلامي شود فعاليت‌هاي مرموز خود را از سالها پيش آغاز كرده و پيگيري نيز مي‌كنند.
وي با بيان اينكه حساسيت مقام معظم رهبري نيز در همين راستا احساس مي‌شود،گفت: نظام ما نظام اسلامي بوده و مفاهيم اسلامي در جامعه ما حاكميت دارد. هر كس كه به اسلام پايبندتر باشد در اين نظام مسئوليت بيشتري دارد. خواه روحاني باشد خواه غيرروحاني.

1389/8/5 - 09:33 کد خبر : 157853

0 نظرهای شما: