خودروسازان در برزخ وعده‌هايي كه عملي نمي‌شود

جاده مخصوص در آرزوي توقف توليد پرايد و ساخت خودروهاي جديد؛
خودروسازان در برزخ
وعده‌هايي كه عملي نمي‌شود


روا، آردي، 405 به دليل عدم رعايت استاندردهاي محيط زيستي در محدوده موسسه استاندارد براي توقف شماره‌گذاري قرار گرفتند/ گزارش‌هاي رسيده از موسسه استاندارد حاكي است كه بازهم خودروسازان نمي‌توانند استانداردها را رعايت كنند.
ایلنا:- دو سال و 6 ماه پيش بود كه احمد قلعه باني مديرعامل وقت سايپا از خروج پرايد از گردونه توليد تا سال 1390خبر داد و اين ترديد و تصور را ايجاد كرد كه اتفاقات حول و حوش مديران آبي پوش كيلومتر 14 به نارنجي پوشان مقابل نيز خواهد رسيد و با خروج اين خودرو همانند اتفاقي كه براي پيكان و ايران خودرو افتاد براي اين خودروساز كه در غياب پيكان صدر نشين بازار شده است خواهد افتاد.
در آن زمان احمد قلعه باني كه شايد تصور نمي‌‌كرد روزي سكاندار ايدرو و بعد از آن به وزارت نفت برود بعد از اين كه به سازمان گسترش و نوسازي رفت خروج پرايد را تائيد و گفت: بايد مسولان سايپا فكري به حال اين خودرو كنند از آن زمان تاكنون بحث خروج تعدادي از خودروها در دو گروه خودروسازي موجب شد تا دغدغه توليد خودروي جديد در ذهن مديران ايجاد و طرح‌ها و پروژه‌هاي جديد بر روي ميز اين دو خودروساز قرار گيرد.
البته از سال‌ها پيش بحث جايگزيني خودروي ارزان قيمت در دو خودروسازي مطرح شد و قرار بود بر پايه اين طرح‌ها تا سال 88 دو خودروي ارزان قيمت در اين دو خودروسازي توليد شود كه اين بحث نيز همانند ساير بحث‌هاي توليدي اين دو خودروسازي به فراموشي سپرده شد و مسولان اين دو قرار را بر اين گذاشتند تا با استفاده از همين توان فعلي و خطوط موجود خودروهاي فعلي را با سرو قيافه جديد به بازار عرضه كنند و اين شد بهانه‌اي براي سايپا كه به قانوني و حرفي كه قرار بود كمتر از 6 ماه ديگر پرايد را از گردونه توليدي خود خارج كند دهن كجي كرده و به توليد خودروهاي جديدي با پلت فرم پرايد مشغول است به گونه‌اي كه در نمايشگاه خودروي شيراز با افتخار از پرايد x11خود رونمايي كرد و مديرعامل و مدير فروش جديد سايپا نيز ارائه فيس ليفت‌هاي جديد از پرايد را بهانه‌اي براي ادامه توليد اين خودرو مي‌دانند و معتقدند چون استانداردهاي 51 گانه در اين خودروها قرار است لحاظ شود پس موردي براي جلوگيري ازتوليد اين خودروها نيست و حالا حالا بايد اين خودروها توليد شوند.
البته نعمت الله پوستين دوز كه بالاخره تواسنته است پروژه تيبا را از صفر تا 100 به اجرا در آورد نيز معتقد است كه اصلا پرايدي در سايپا توليد نمي‌شود و اينها خودروهاي جديد هستند نه پرايدهاي قبلي! اين نوع اظهار نظر از سوي مسولان دركنار توليد خودروهاي ديگر بر روي همين پلت فرم‌هاي موجود نشان داد كه مديران حاضر خودرويي هم مي‌خواهند سود خود را حفظ كنند و هم به فكر خودرويي هستند كه اگر قرار شد توليدات فعلي را حذف كنند فعلا تا دير زماني ديگر بر روي همان خط حاضر به نام ديگري توليد داشته باشند.
از سوي ديگر ترس از حذف پرايد از گردونه توليد ساپيا در كنار خروج زانتيا به عنوان دومين خودرويي كه از گردونه توليد سايپا حذف شد نگراني مسولان نارنجي پوش سايپا از حذف سهم قابل توجهي از بازار موجب شد تا براي تعديل نگراني از حذف اين سهم به فكر حركت چراغ خاموش براي جايگزين خودروي جديد براي اين دو باشند. البته ورود مينياتور يا همان تيباي امروزي و ايجاد خط توليد اين خودرو كه مانند تندر بعد از چند سال بالاخره در خيابان‌هاي مشهد گاز خورد از اقداماتي بود كه بتواند سايپا را همچنان در بازار حفظ كند. بنابراين نارنجي‌ها تنها به تعهد خروج زانتيا پايبند مانده‌اند و مي‌خواهند پرايد را با نامي ديگر توليد كنند.
البته آبي پوشان ايران خودرو نيز از اين قاعده بازار مستثني نيستند و اين خودروساز كه در سال‌هاي گذشته بارها ضربه تصميمات خروج خط توليد را خورده است بايد در سال آينده خودروهاي ديگري را نيز از خط توليد خود خارج كند، خودروهايي از جمله روا، آردي، 405 نيز به دليل عدم رعايت استاندردهاي محيط زيستي در محدوده موسسه استاندارد براي توقف شماره گذاري قرار گرفتند و قرار است با اولتيماتوم جديد موسسه استاندارد تنها تا پايان شهريور سال جاري شماره‌گذاري شوند و بعد از اين خوردوها در انبارهاي ايران خودرو خاك خواهد خودرو.
پيش از اين البته اگاهان ايران خودرويي از توقف توليد خط توليد خودروي آردي و روا خبر داده بودند. البته آبي پوشان كيلومتر 14همانند نارنجي پوشان از اين حذف خط توليد متضرر نخواهند شد چرا كه توليدات ديگر پژو هنوز در اين كارخانه ادامه دارد و بازار فروش ايران خوردو بر روي ساير مدل‌هاي توليداش متمركز است و ضرري كه از بابت حذف پيكان بر ايران خوردو وارد شد ديگر گريبان اين گروه را نخواهد گرفت.
البته چنانچه قانون حذف اين خوردوها عملي شود جاي بسي شكر است كه بالاخره يكي ازسكان داران وزارت صنايع و معادن توانسته تابوي حمله به خودروسازي‌ها را شكسته و قانوني را كه بارها زير پا گذارده شده بود را اجرايي كند چرا كه در دوسال اخير بارها موسسه استاندارد و پليس با خودروسازي‌ها براي اجراي قانون و مصوبات 51 گانه به چالش رسيده‌اند اما درنهايت به نظر مي‌رسد كه اين بار موسسه استاندارد براي پافشاري به مستقل بودن خود از وزارت صنايع و معادن لايه حفاظتي خودروسازان را پاره كرده و با فشار بر خودروسازان قصد دارد مصوبات خود را عملي كند.
به گفته كارشناسان دو ضعف انحصاري بودن و وابستگي مؤسسه استاندارد به وزارت صنايع از معضلات صنعت خودروسازي كشور است كه با اجباري شدن اجراي استانداردهاي 51 گانه براي خودروهاي توليد داخلي از ابتداي سال آينده خبرهاي رسيده حاكي از آن است كه چهار خودروي وانت پيكان، روآ، وانت مزدا و وانت نيسان قادر به پاس كردن اين استانداردها نيستند و از سال آينده توليدشان متوقف خواهد شد. هر چند طرح استانداردسازي صنعت خودرو از سال 76 استارت خورد، اما با توجه به مصوبه هيأت دولت،‌ استانداردسازي در صنعت خودرو از سال 89 اجباري مي‌شود كه به اين طريق مي‌توان سال 89 را سال استانداردسازي در صنعت خودرو ناميد.
اين در حالي است كه استانداردسازي در صنعت خودروي كشور با تأخير نيم قرني آغاز شده و با اين حال باز هم بايد اين امر را به فال نيك گرفت. خودروسازان داخلي كه طي چند دهه گذشته به لطف بالا بودن تعرفه و فعاليت در يك بازار انحصاري داخلي توانسته‌اند به تيراژ انبوهي از خودروهاي بي‌كيفيت دست پيدا كنند، در حال حاضر مصوباتي را پيش رو دارند كه چنانچه اجراي آن به تعويق نيفتد در نهايت موجب ارتقاي كيفيت خودروهاي داخلي مي‌شود. هر چند طي سال‌هاي گذشته مؤسسه استاندارد، راهور ناجا و سازمان محيط زيست كه مجوز شماره‌گذاري خودروهاي توليدي را صادر مي‌كنند، خودروسازان را به دليل پايين بودن كيفيت و همچنين عدم ايمني لازم خودروها بارها تهديد به توقف شماره‌گذاري كردند، اما ايده حمايت از صنعت داخلي تاكنون مانع از اجراي آن شده است.
اين در حالي است كه در اروپا خوروها موظف به پاس كردن يورو 5 هستند، اما توليدات داخلي كشورمان ظاهراً براساس استاندارهاي يورو 2 ساخته مي‌شوند، حال آن‌كه دستور العمل مؤسسه استاندارد مبني بر توقف شماره‌گذاري خودروهايي كه از ابتداي سال 89 موفق به اخذ استانداردهاي 51 گانه نشوند، ظاهراً جدي است و خودروسازان نيز اعلام مي‌كنند كه در حال به روز كردن توليدات خود و رعايت استانداردهاي لازم هستند، اما گزارش‌هاي رسيده از سيستم‌هاي كيفي مؤسسه استاندارد، باز هم بر نبود توان پاس كردن اين استانداردها تاكيد مي‌كنند هر چند بعد از اين ابلاغيه باز هم خودروسازان دست موسسه استاندارد را در حنا گذارده و اعلام كردند كه برخي از اين خودروها از گردونه توليد خارج شده و مابقي نيز استانداردها را پاس مي‌كنند.
1389/8/8 - 10:53 کد خبر : 158456

0 نظرهای شما: