هزينه هر آمپول براي بيماران ام.اس 5 میلیون تومان است

عضو کمیته علمی انجمن ام.اس با هشدار
در مورد كاهش توان خريد دارو
هزينه هر آمپول براي بيماران ام.اس
5 میلیون تومان است


در دهه گذشته مشاهده شده کهMS در ايران نسبت به برخی کشورها شیوع بالایی دارد و پیش‌بینی می‌شود که حدود 40 هزار نفر در ایران به آن مبتلا باشند/داروهاي خوراكي خارجي را به دلیل قیمت بالا نمی‌‌توان وارد کرد.
ایلنا- : عضو کمیته علمی انجمن ام.اس ایران گفت: داروهاي گران قيمت بيمارن ام.اس بیمه نيستند و اين درحالي است كه هر آمپول برای مصرف یکماه وقتی به ایران برسد حدود 5 میلیون تومان می‌شود بنابراين تنها تعداد کمی از بیماران توانایی تهیه آن را دارند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سعید شاه‌بیگی در نشست خبري افزود: هر چقدر از خط استوا به سمت قطب بالا می رویم شیوع بیماری ام.اس افزایش مي‌يابد، بیشترین میزان شیوع اين بيماري در کشورهای کانادا و آمریکای شمالی مشاهده می شود به طوری که از جمعیت 30 میلیونی کانادا بیش از 75 هزار مبتلا به ام اس هستند و در انگلستان به ازای هر هزار نفر یک نفر به ام اس مبتلا است.
وي ادامه داد: در گذشته به نظر مي‌رسيد که شیوع این بیماری در کشور كم باشد اما در دهه گذشته مشاهده شده که به نسبت برخی کشورها ام اس در ایران شیوع بالایی دارد و پیش بینی می شود که حدود 40 هزار نفر در ایران به ام اس مبتلا باشند در حاليكه نزدیک به 20 هزار نفر آنان عضو انجمن هستند و بیش از 15 هزار بیمار به ام اس در تهران هستند که تاکنون در انجمن ثبت نام کرده اند. عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: بیماری ام اس به طور عمده سنین 20 تا 40 سال را درگیر می‌کند و شیوع آن در زنان 5/2 تا 3 برابر مردان است.
شاه بیگی با اعلام اینکه هنوز علت دقیق ابتلا به ام اس در دنیا شناخته نشده تصريح كرد: دلايل ژنتیکی، محیطی و تغییرات سیستم ایمنی بدن و عفونت‌ها از جمله عللی هستند که در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است. به طوری که گفته می شود کاهش تماس افراد با نور خورشید در ابتلا به ام اس تاثیر دارد. وی در مورد وضعیت داروهای بیماران ام اس افزود: شش داروی جهانی برای این بیماران وجود دارد که همگی آنها تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دارند. از چهار نوع داروي اینترفرون، کوپاکسون، میتوکسانترول و تای سابری تنها يك نوع به ایران نیامده و مابقی داروها موجود هستند. البته به دلیل گران بودن قیمت برخی از این داروها، قدرت تهیه آنها برای همه بیماران کشور وجود ندارد.
این متخصص مغز و اعصاب از تولید دو داروی جدید خوراکی برای بیماران ام اس خبر داد و گفت: این داروها توسط سوئیس و آلمان تهیه شده اند و در مراحل نهایی تائیدیه هستند اما به دلیل اینکه قیمت بالایی دارند نمی توان آنها را وارد کرد. در كشور نیز وزارت بهداشت هر سال حدود 80 میلیارد تومان بابت داروهای ام اس یارانه می دهد اما تهیه این داروها از توان وزارت بهداشت خارج است.

1389/8/4 - 13:13:39 کد خبر : 157765

0 نظرهای شما: