"استرس محلی" عامل مرگ مارال های ارسباران اعلام شد

"استرس محلی"
عامل مرگ مارال های ارسباران اعلام شد
تبریز - خبرگزاری مهر: مدیر کل محیط زیست آذربایجان شرقی با تائید خبر مهر گفت: فقط یکی از مارال های ارسباران هنگام انتقال به جنگل های "فندقلو" استان اردبیل، بر اثر "استرس محلی" و ناتوانی در سازگاری با محیط جدید تلف شده است.
بیوک رئیسی دقایقی قبل در گفتگو با خبرنگار مهر در تبریز افزود: دو مارال منطقه حفاظت شده ارسباران برای احیای گردشگری در جنگل های فندقلو اردبیل به این منطقه انتقال می یافتند که متاسفانه یکی از آن ها به دلیل استرس محلی و ناتوانی در سازگاری با محیط جدید تلف شد.
وی با بیان اینکه فقط یکی از دو مارال انتقالی به جنگل های فندقلو تلف شده است، تاکید کرد: برخی اظهارات مبنی بر اینکه سهل انگاری ماموران محیط زیست عامل مرگ این مارال بوده است، صحت ندارد.
رئیسی اظهار داشت: مارال تلف شده از اعضای یک گله از رده خارج محسوب می شده و برای رهاسازی در مناطق تکیثر و احیا نامناسب بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه بزودی دو مارال دیگر در جنگل های ارسباران رها خواهند شد، اظهار داشت: هم اکنون 22 راس مارال در سایت 180 هکتاری ارسباران و شش راس دیگر در منطقه حفاظت شده آینالو زیست می کنند.
مارال یکی از سه گونه گوزن (گوزن زرد، شوکا و مارال) موجود در ایران است که غالباً در جنگل های مناطق کوهستانی زندگی می‌کند.
پراکنش مارال در دنیا در اروپا، شمال آفریقا، آسیا و آمریکا بوده و در سطح جهانی از گونه‌های حمایت شده و در لیست قرمز ‪ قرار دارد.
مارال در ادبیات فولکلور آذربایجان جایگاه ویژه ای دارد بطوری که این گونه حیات وحش در فرهنگ عامه، سمبل زیبائی تلقی می شود.
نسل مارال از سالها پیش در منطقه ارسباران منقرض شده بود اما از دهه گذشته طرح احیای نسل این گونه از گوزن های ایران در این منطقه به اجرا در آمده است.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۸:۳۱ , ۱۳۸۹/۰۸/۰۵

0 نظرهای شما: