براي اركستر كه با رهبران بين‌المللي بسيار كم كار كرده حتي «كروگر» نيز غنيمت است

رهبر مهمان «اركستر سمفونيك تهران» در گفت‌وگو با ايسنا:

براي اركستر كه با رهبران بين‌المللي بسيار
كم كار كرده حتي «كروگر» نيز غنيمت است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي نادر مرتضي‌پور كه پيش از اين در سال 1357 اركستر سمفونيك تهران را رهبري كرده است، در مقايسه‌اي ميان رشد اركسترسمفونيك تهران به لحاظ كيفي با 30 سال پيش گفت:اين اركستر به لحاظ كوك‌ سازها، نوازندگي و نظم اصلا با گذشته قابل مقايسه نيست و بسيار رشد كرده است.
رهبر مهمان اركستر سمفونيك تهران درگفت‌وگويي با خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه گفت:اركستر سمفونيك تهران، اركستري است كه مي‌تواند در آينده حرف‌هاي خوبي براي حضور در مجامع بين‌المللي داشته باشد و اين همكاري دوباره با اركستر سمفونيك تهران باعث شادي من است و اين پيشرفت نشان مي‌دهد كه عده‌ي زيادي براي اين اركستر زحمت كشيده‌اند و من به عنوان يك رهبر، وقتي تمرينم با اركستر تمام مي‌شود، خسته نيستم و اين‌كه گروه نظم دارد نشان مي‌دهد كه نوازندگان اركستر سمفونيك تهران كارگروهي را بلد هستند.
مرتضي‌پور كه در سال 1357 رهبري اركستر سمفونيك تهران را برعهده داشته است و در آن سال‌ها كنسرت‌هاي خياباني بسياري براي تهييج مردم برگزار كرده است، يادآور شد: سال 61 رهبري اركستر مجلسي و سمفونيك صدا‌وسيما را برعهده گرفتم و پس از من، «حشمت‌الله سنجري» و «فريدون ناصري» رهبران اركستر سمفونيك تهران بودند.
وي با اشاره به اين‌كه تعداد زيادي از نوازندگان آن زمان اركسترسمفونيك تهران بازنشسته شده‌اند، افزود: هنوز عليرضا خورشيد‌فر، ارسلان كامكار، مسعود غريب‌نواز، رضا عالمي، عليرضا شيباني و مصطفي منفرد‌منش از آن روزها در اركستر سمفونيك تهران حضور دارند و مي‌نوازند، اما عده‌اي بازنشسته شده‌اند. عده‌اي نيستند يا از ايران رفته‌اند.
اين هنرمند با اشاره به حضور «ماتياس سباستين كروگر» (رهبر مهمان پيشين اركستر سمفونيك تهران) و حاشيه‌هاي مطرح شده درباره‌ي حضور رهبران بين‌المللي در كشور افزود: اين موضوع كه رهبران درجه يك دنيا به ايران نمي‌آيند، درست است اما ما مي‌توانيم رهبران متوسطي را به كشور دعوت كنيم. رهبراني كه حداقل به لحاظ سني به پختگي لازم رسيده‌اند. رهبر مهمان اركستر سمفونيك تهران افزود: اين رهبر بين‌المللي اگر بسيار مطرح نباشد، حداقل مي‌توانست كسي باشد كه از نظر سني و تجربه با چند اركستر مطرح اروپايي كار كرده باشد. اما به هر حال براي اركستر سمفونيك تهران كه با رهبران بين‌المللي بسيار كم كار كرده‌اند، حتي ماتياس كروگر نيز يك غنيمت است.
مرتضي‌پور با قطعاتي از «بتهوون»، «ثمين باغچه‌بان»، «حسين دهلوي» و «ارسلان كامكار» اين اركستر را در روز 14 آبان ماه براي يك اجرا به قطر مي‌برد. به گفته خودش؛كل اين رپرتوآر حدود يك ساعت و ده دقيقه است كه به مناسبت روز فرهنگي ايران در قطر اجرا مي‌شود و به دليل آنكه اين اجرا از سوي يك كشور اسلامي به صحنه مي‌رود، بخشي از موسيقي فيلم محمد رسول‌الله (ص) كه براي تمام مسلمانان جهان جذاب است، اجرا خواهد شد.

1389/08/05 10-27-2010 09:59:26 8908-02382: كد خبر

0 نظرهای شما: