همه افراد تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرند

احمدي‌نژاد با تشريح جزئيات طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها:

نگفتن زمان به نفع طرح است

همه افراد تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرند
يارانه‌ها حذف نمي‌شود، درست توزيع مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور كشورمان شنبه‌شب از طريق شبكه يك سيما به صورت مستقيم با مردم در مورد هدفمند كردن يارانه‌ها و برخي مسائل ديگر به گفت‌وگو پرداخت.

هيچ كس در اقتصاد مجزا از ديگران نيست
يارانه‌ها حذف نمي‌شود، درست توزيع مي‌شود
دولت يارانه مي‌دهد تا توليد كشور سرپا بايستد

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور درباره هدفمند كردن يارانه‌ها با اشاره به اين‌كه «مردم با اين طرح آشنا هستند» ادامه داد: دولت هم‌اكنون يارانه‌ها را به صورت عمومي توزيع و قيمت‌ها را هم كنترل مي‌كند و مابه‌التفاوت قيمت واقعي با قيمتي كه عرضه مي‌شود را خود مي‌پردازد. اما در چنين شرايطي هركه بيشتر مصرف كند، يارانه بيشتري مي‌گيرد. در حالي كه هدف از ارائه يارانه كمك به اقشار خاص است و چنين پرداخت يارانه‌اي نتيجه‌ معكوس دارد.
وي با تاكيد بر اين‌كه «دولت يارانه مي‌دهد تا توليد كشور سرپا بايستد» خاطرنشان كرد: اما اگر اين يارانه‌ها به درستي توزيع نشود، بخش توليد تنبل مي‌شود و كيفيت و مديريت آن پايين مي‌آيد و ابتكار و خلاقيت در توليد ضعيف مي‌شود.
وي ادامه داد: ما بايد به دنبال بهينه كردن مصرف در كشور باشيم تا هزينه‌ها به درستي مصرف شود اما وقتي يارانه‌ها را به صورت عمومي توزيع مي‌كنيم، منابع و ثروت‌هاي كشور هدر مي‌روند و اسراف در كشور ايجاد مي‌شود، هم‌اكنون مصرف انرژي در كشور ما چهار برابر متوسط جهاني است در حالي كه در ديگر كشورها هم از همين وسايلي كه ما استفاده مي‌كنيم استفاده مي‌كنند اما چرا سرانه مصرف آن‌ها پايين‌تر است؟
احمدي نژاد با طرح اين سوال كه «اين اتلاف انرژي كه هم‌اكنون در كشور شاهد هستيم از جيب چه كسي مي‌رود؟» خود پاسخ داد« از جيب كل ملت» و افزود: اين در حالي است كه ما در برخي نقاط كشور با بيكاري، محروميت و فقر روبه‌رو هستيم و در برخي زمينه‌ها براي سرمايه‌گذاري منابعي نداريم. استعداد و خلاقيت هست، اما امكان پشتيباني از آن وجود ندارد؛ چراكه منابع هدر مي‌رود. در صورتي كه اگر منابع درست مصرف شود سطح رفاه بالا مي‌رود.
وي خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در دنيا تلاش مي‌شود كه موتورها طوري ساخته شوند كه حتي يك دهم ليتر هم كمتر بنزين مصرف شود. ما اگر بتوانيم يك دهم ليتر از مصرف هر خودرو كم كنيم، به صرفه‌جويي يك ميليون ليتر در روز مي‌رسيم كه قيمت آن به 600 ميليون تومان مي‌رسد و در سال 250 ميليارد تومان صرفه‌جويي مي‌شود. اين تنها وقتي است كه ما بتوانيم خودروهاي خود را خوب تنظيم كنيم.
وي ادامه داد: ما تنها مي‌خواهيم 25 درصد كاهش مصرف داشته باشيم كه رقم آن حدودا معادل 30 هزار ميليارد تومان مي‌شود. در سال گذشته هم بودجه عمراني ما 20 هزار ميليارد تومان بود كه با آن كارهاي خيلي فراواني انجام شد. به عبارتي اگر ما مصرف را 25 درصد كاهش دهيم، معادل كل بودجه عمراني به بودجه‌هاي خود افزوده‌ايم.
رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه «ما نمي‌خواهيم يارانه‌ها را حذف كنيم، بلكه مي‌خواهيم آن را درست توزيع كنيم» تصريح كرد: قصد داريم بخشي از يارانه‌ها را در اختيار خود مردم قرار دهيم تا خودشان مديريت كنند. بزرگترين نفع اجراي اين طرح، صرفه‌جويي است. علاوه بر اين هر چيز جاي خود را مي‌يابد و مديريت‌ها و بهره‌وري‌ها بالا مي‌رود. همچنين ثروت ملي افزايش مي‌يابد، مردم به رفاه مي‌رسند و استعدادها شكوفا مي‌شود. بايد به جواني كه استعداد دارد؛ اما امكانات در اختيار ندارد، فرصت بدهيم. به اين ترتيب فاصله طبقاتي كم خواهد شد.
وي با بيان اين‌كه «دولت در تنظيم اين برنامه تقريبا همه توان كارشناسي كشور را به خدمت گرفته تا به بهترين نحو ممكن آن را اجرا كند» خاطرنشان كرد: همه تلاش ما اين است تا طرح را با فعال كردن مديريت مردم اجرا كنيم و به اين ترتيب ضمن افزايش توليد ملي، به زندگي مردم آسيبي نرسد. همچنين تلاش ما اين است كه اگر تبعات احتمالي منفي دارد آن را به حداقل يا صفر نزديك كنيم.
وي با اشاره به تهيه بسته‌هاي مختلف براي اجراي اين طرح در همه بخش‌ها اظهار كرد: با اجراي اين طرح شاهد افزايش كيفيت، افزايش توليد، اصلاح مديريت، كاهش هزينه‌ها و افزايش بهره‌وري در بخش‌هاي مختلف خواهيم بود.
احمدي‌نژاد تاكيد كرد: مطلقا فشار سنگيني در راه نيست؛ اما بايد با ايجاد ساز و كارهاي مناسب، شرايط كنترل مصرف را به وجود آوريم. اين طرح مردمي‌ترين طرح اقتصادي است و بدون مشاركت مردم شدني نخواهد بود. طرح هدفمند سازي يارانه‌ها براي مردم،‌ به كمك مردم و به نفع مردم خواهد بود.
وي با بيان اين‌كه «ايران ظرفيت‌هاي زيادي دارد و با اجراي چنين طرحي مي‌توان سرعت رشد را سه برابر كرد» اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را از همان روز اول، مفيد دانست و افزود: اقتصاد يك امر ملي است و كساني كه آن را فردي مي‌دانند، اشتباه مي‌كنند. ما يك ملتيم و سرنوشت‌هاي‌مان به هم گره خورده است. هيچ كس در اقتصاد مجزا از ديگران نيست.همه بايد در جهت اين اصلاح حركت كنيم و اين شدني است. دولت نيز جهات مختلف را پيش‌بيني كرده و قرار نيست كه زندگي‌ها به هم بريزد؛ بلكه مي‌خواهيم نظم جديدي را در زندگي‌مان حاكم كنيم.


مديريتي مي‌كنيم كه شرايط بازار عادي باشد
پول واريز شده در حساب مردم براي دو ماه است
دولت سعي مي‌كند در اين قضيه جلوتر از مردم حركت كند


رييس‌جمهور با اشاره به كارهاي كارشناسي كه در مورد قانون هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس و دولت صورت گرفته است، گفت:‌ اجراي اين قانون مدت‌هاست شروع شده كه بخشي از آن شناسايي مردم متقاضي بود و اين‌كه مردم فرم پر كنند، حساب باز شود، حساب‌ها كنترل شود و اكنون نيز اولين قسط به مرور استان به استان ريخته مي‌شود، تا مسير چك شود و اطمينان كامل حاصل شود و روند قدم به قدم كنترل شود و ان‌شاءالله از دفعه بعد يارانه‌ها يك‌باره در تمامي استان‌ها ريخته مي‌شود، نه اين‌كه استان به استان شود.
وي هم‌چنين با اشاره به بسته‌هاي حمايتي كه در جريان هدفمند كردن يارانه‌ها در بخش‌هاي مختلف تهيه و تدوين شده است، گفت: تلاش‌مان اين است كه در تمام بخش‌ها از همان روز اول روند مثبت در زندگي مردم شروع شود، نه فقط در زندگي خانوارها كه ترديد نداريم با همكاري مردم وضعيت قريب به اتفاق مردم با اجراي اين قانون بهتر مي‌شود. من از كساني هم كه ثبت‌نام نكردند، تشكر مي‌كنم، آن‌ها نيز مشاركت داشتند، چندين ميليون نفر نيز انصراف دادند، من از آن‌ها نيز تشكر مي‌كنم؛ چراكه اين فرصت را ايجاد كردند كه به گروه‌هايي كه درآمد كمتري دارند رسيدگي بيشتري كنيم. همه مشاركت كردند.
وي ادامه داد: براي كشاورزان نيز روند به نفعي طراحي شده كه نه تنها زندگي كشاورزان بهتر شود، بلكه توليد محصول كشاورزي با كيفيت بيشتر افزايش پيدا كند. كالاهاي ضروري زندگي مردم تحت برنامه‌ ويژه‌اي هستند و در واقع برنامه ويژه‌اي گذاشته‌ايم كه اتفاقي نيفتد. كل اقتصاد را مديريت مي‌كنيم به خصوص كالاهاي ضروري را با تمركز بيشتري مديريت مي‌كنيم كه شرايط بازار، شرايط عادي باشد.
رييس‌جمهور در مورد پول ريخته شده به حساب مردم نيز گفت: اين پول علي‌الحساب براي دو ماه است، يعني قرار است براي دو ماه باشد و در هر بار قبل از اين‌كه دو ماه به پايان برسد، قسط بعدي وارد مي‌شود و در واقع دولت جلوتر از اين موضوع حركت مي‌كند چون قول داديم كه پشتيباني كنيم. در واقع اگر هزينه مردم مثلا بيست هزار تومان افزايش پيدا كند، سعي مي‌كنيم بيش از بيست هزار تومان به حساب‌ها ريخته شود و حداقل براي شش دهك چنين برنامه‌اي داريم و براي دو دهك نيز آن‌طور كه پيش‌بيني كرده‌ايم سر به سر خواهد شد و ان‌شاءالله روزي كه مردم مصرف‌شان را از اين پول واريز شده شروع كنند، قبل از پايان اين دو ماه، دو ماه بعدي ريخته مي‌شود. برخي از قبض‌ها نيز دو ماهه صادر مي‌شود و برخي نيز يك ماهه صادر خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: اگر مردم صرفه‌جويي بيشتري كنند و همكاري بيشتري صورت بگيرد، اين مقدار علي‌الحساب تغيير خواهد كرد، چون اين پول مردم است و در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.


در اجراي طرح هدفمندي از صادركنندگان پشتيباني خواهيم كرد
همه افراد تحت پوشش بيمه درماني عمومي و تامين اجتماعي قرار مي‌گيرند


به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور درباره پيش‌بيني وضعيت اقشاري كه تحت پوشش بيمه نيستند، در جريان اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها گفت: ما منابع را براي كساني كه تحت پوشش بيمه نيستند، كنار گذاشته‌ايم كه چگونگي انجام آن اعلام مي‌شود. بر همين اساس همه افراد را تحت پوشش بيمه درماني عمومي و تامين اجتماعي در خواهيم آورد.
وي در مورد برخي سنگ‌اندازي‌ها و مخالفت‌هاي احتمالي در جريان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها اظهار كرد: باورم اين است كه اگر كسي در ذهنش اين باشد كه از موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها و برخي فضاهاي نوساني اقتصادي كه طبيعي است، بهره‌برداري سوء كند، حتما ضرر خواهد كرد و اين را قاطع مي‌گويم.
رييس‌جمهور گفت: ما از رييس كل بانك مركزي خواستيم قيمت ارز را واقعي كند زيرا وقتي ذخاير عظيم ارزي داريم بايد پول ملي را تقويت كنيم؛ لذا اين روند كاهشي بايد ادامه يابد و ما زماني موفق خواهيم بود كه پول ملي‌مان، پول قدرتمندي باشد.
وي با بيان اين‌كه «ممكن است براي صادر كنندگان مشكلاتي به وجود بيايد» در عين حال تاكيد كرد: در همين طرح رقمي را براي جبران اين قبيل موارد كه مربوط به صادر كنندگان است، پيش‌بيني كرده‌ايم زيرا اين صنف زحمت زيادي مي‌كشد و طي چند سال صادرات كشور را از هفت ميليارد به 28 ميليارد رسانده‌اند و ان‌شاءالله امسال 30 ميليارد را رد مي‌كنند. ما به صورت‌هاي مختلف در جريان اجراي اين طرح از صادركنندگان پشتيباني خواهيم كرد.
وي برخي حرف‌ها در مورد اجراي اين طرح را مبهم خواند و با بيان اين‌كه «فرض را بر اين مي‌گذاريم كه اين افراد آگاهي ندارند»، به ذكر مثالي ساده در مورد افزايش قيمت در حمل يك بار پرداخت و اظهار كرد: برخي سر و صدا مي‌كنند و حرف‌هاي غيرواقعي مي‌زنند. اين‌طور نيست كه اتفاق عجيبي در كشور بيفتد.
احمدي‌نژاد همكاري مردم، همكاري بخش‌هاي خدماتي و نظارت را سه مساله مهم در راستاي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها دانست و افزود: من از مردم خواهش مي‌كنم كه خودشان موضوع را مديريت كنند و به گزارش‌هاي دولت توجه داشته باشند. ما با همه توان سازماندهي‌هاي لازم را صورت داده‌ايم و به صورت شبانه‌روزي آماده اجراي اين طرح هستيم. جايي هم اگر نقصي وجود داشته باشد، بلافاصله آن را جبران مي‌كنيم و در كلان موضوع همه چيز پيش‌بيني شده و دقيق است.
وي تاكيد كرد: خواهش من از مردم اين است كه يك بار براي هميشه يك اقليت محض چند نفري را كه از فضاسازي‌ها سوء استفاده مي‌كنند، تنبيه كنيم تا اين اخلاق بد براي هميشه از فرهنگ ايران حذف شود. اگر با گران شدن يك كالا مردم آن را نخرند، ما بلافاصله جايگزين مي‌كنيم و برخوردي هم خواهيم كرد كه مردم شاهد آن باشند.
وي با بيان اين‌كه «به اندازه كافي مواد ضروري و مورد نياز مردم را ذخيره كرده‌ايم» تصريح كرد: همين الان در كشور به اندازه دو، سه سال كالا وجود دارد، اينها را گزارش‌هاي دقيق ما نشان مي‌دهد. در قضيه ارز مي‌خواستند اقدامي كنند؛ اما بلافاصله دولت وارد شد و الان مي‌گوييم آن‌قدر ارز داريم كه هر كس هرچقدر بخواهد به او مي‌دهيم. هركس مي‌خواهد حساب ارزي باز كند.
رييس‌جمهور با بيان اين‌كه «توان اقتصادي و توليد كشور بالاست» خطاب به بخش خدماتي گفت: اولا تشكر مي‌كنم از بخش خدماتي كه به خوبي همراهي كردند زيرا اساسا خود را صاحب كار مي‌دانند. صنعتگران، كشاورزان، اصناف و تجار همراهي خوبي داشتند، منتهي سفارش‌هايي در اين زمينه دارم. به هر حال بهتر است كه سود بيشتر را از فروش بيشتر داشته باشيم. قريب به اتفاق هم همين‌طور است، دولت در حد توان خود پيش‌بيني‌هاي لازم را صورت داده اما اصل اتكاي ما روي اراده صنعتگران، كشاورزان، اصناف و بازرگانان است.
وي ادامه داد: در فرهنگ ايراني اين وجود ندارد كه كسي از ناراحتي ديگران نان بخورد. آيا اگر فضايي در بازار ايجاد شود كه يك جنس را بيست تومان گران‌تر بفروشيم، اين بيست تومان حلال است؟ خوب نيست نان مشكوكي سر سفره برود.
وي با اشاره به بازرسي و نظارت در اجراي اين طرح نيز خاطرنشان كرد: هم اصناف و هم تعزيرات، سازماندهي‌هاي لازم را در اين زمينه انجام داده‌اند. ما مخلص همه هستيم؛ اما انبارها را بيرون مي‌ريزند. هفته قبل آمار برخي انبارها در عرض دو ساعت درآمد، البته گفتيم اول تذكر بدهند. به هر حال خود دولت به گونه‌اي عمل مي‌كند كه هركس بخواهد چنين كاري كند، با ضرر مواجه شود؛ چراكه نمي‌دانند چه زماني طرح را اجرا مي‌كنيم.
احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه «98 درصد نيازهاي كشور با توليد داخلي تامين مي‌شود» اظهار كرد: در جريان صادرات، واردات و توليد ما اتفاقي نيفتاده و هر بخش كه قيمت انرژي آن تغيير مي‌كند مورد محاسبه قرار گرفته است.
وي با اشاره به بخش حمل و نقل كشور، رانندگان را يكي از زحمت‌كش‌ترين اقشار جامعه برشمرد و ادامه داد: اين قشر خدمت بزرگي به جامعه ارائه مي‌كند و در واقع شريان ارتباطي كشور هستند. دولت براي اين قشر پيش‌بيني‌هاي لازم را صورت داده تا براي‌شان بيمه و حساب قرض‌الحسنه جهت گردش كار ايجاد كند و حداقل افزايش ممكن را هم براي‌شان پيش‌بيني كرده است.

نگفتن زمان به نفع طرح است
تا پايان سال‌400هزار واحد مسكن مهر آماده مي شود
كاهش خدمات دستگاه‌ها را به بهانه اجراي هدفمندي نمي‌پذيريم


رييس‌جمهور درباره سياست‌هاي دولت در حوزه مسكن با هدفمند كردن يارانه‌ها نيز با بيان اين‌كه «برنامه‌ها براي مسكن همچنان ادامه خواهد داشت» افزود: ما تا پايان امسال 400 هزار واحد مسكن مهر آماده خواهيم كرد تا شهريور سال آينده هم اين رقم به يك ميليون واحد خواهد رسيد و در اين زمينه مشكلي وجود ندارد.
وي گفت: در زمينه حمل و نقل شهري نيز بعضي شهردارها كمك مي‌كنند و اگر دستگاهي بخواهد با هدفمند كردن يارانه‌ها در خدمات دادن مثلا در حوزه حمل و نقل رفتارش را تغيير دهد، ما نخواهيم پذيرفت؛ چراكه در همه زمينه‌ها حساب و كتاب كامل را داريم. دولت هر سال به تمام شهرداري‌هاي كشور كمك مي‌كند و طبيعي است كه با هدفمند كردن يارانه‌ها بخشي از هزينه‌هاي شهرداري‌ها افزايش مي‌يابد كه دولت يا همزمان يا با چند روز تاخير آن را جبران خواهد كرد. اما اين‌ها نبايد بهانه‌اي شود كه خدمات به مردم كاهش يابد و يا بگويند كه عده‌اي كار نمي‌كنند.
وي با اشاره به اين‌كه «هدفمند كردن يارانه‌ها 25 سال است كه در كشور مطرح است و در چند قانون برنامه ديده شد، اما دولت‌ها به هر دليلي آن را اجرا نكردند» ادامه داد: امروز تفاهمي بين مجلس و دولت ايجاد شده و من هم از اين جا از نمايندگان مجلس تشكر مي‌كنم كه در اين زمينه همكاري‌هاي خوبي با ما داشتند. اين طرح يك طرح ملي است و همگان به ضرورت آن پي برده‌اند و دولت مصمم به اجراي آن است.
احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه «مخالفان اين طرح خيلي كم هستند» در عين حال گفت: اما آن تعداد كم هم دو انگيزه دارند؛ يا انگيزه آن‌ها سياسي است كه در اين صورت دولت هر كاري كند با آن مخالفت خواهند كرد. برخي افراد زماني به من نامه نوشتند و بر اجراي چنين طرحي تاكيد داشتند اما امروز مخالفت مي‌كنند. انگيزه بعدي سوء استفاده است. عده‌اي مي‌خواهند سروصدا كرده و شلوغ كنند تا سود خود را در چرخه اقتصاد ببرند كه مقابله با اين‌ها در دست مردم است. مردم نبايد به شايعه‌هايي مانند اين‌كه بگويند يك كالا، مثلا چاي ناياب شد، توجه كنند. چگونه چنين مي‌شود. ما هم‌اكنون به اندازه دو سال مصرف كشور چاي داريم. دولت در زمينه هدفمند كردن يارانه‌ها اطلاع‌رساني مي‌كند و صداوسيما هم به خوبي آگاهي‌بخشي مي‌كند. من هم مرتب در خدمت مردم هستم.
وي ادامه داد: برخي اين سوال را مي‌پرسند كه چرا دقيقه زمان اجراي اين طرح را نمي‌گوييد، من در پاسخ مي‌گويم كه اين هم طبق برنامه است، تا تبعات اجراي اين طرح به حداقل برسد تا آن عده‌ قليل كه به دنبال فضاسازي براي خود هستند ممكن است بهانه كنند و كالا را انبار كنند. مثلا ممكن است يك در هزار راننده‌اي باشد كه بخواهد 100 ليتر بنزين ذخيره كند تا چند وقت ديگر از بنزين ارزان قيمت استفاده كند اما چنين كاري خطرات فراواني را به همراه خواهد داشت اين در حالي است كه ما همه يك ملت هستيم و با هم حركت مي‌كنيم.
وي درباره‌ كنترل مصرف بنزين نيز گفت: اگر به همان شيوه قبل بنزين توزيع مي‌شد، هم‌اكنون ما 115 ميليون ليتر در روز بنزين مصرف مي‌كرديم در حالي كه اكنون اين رقم 65 ميليون ليتر است. اين در حالي است كه نه از سفرهاي مردم كاسته شده است نه مشكلي براي مردم ايجاد شد. ممكن است عده‌اي با هدفمند كردن يارانه‌ها به خاطر اين‌كه از من خوش‌شان نمي‌آيد مخالفت كنند. اشكال ندارد كه از من خوش‌شان نيايد اما بدانند كه اين طرح مال كشور و ملت است و استفاده بهتر از منابع و عزت و پيشرفت براي اين كشور است و همه بايد كمك كنيم كه به اهداف‌مان برسيم.


مردم همكاري كنند
جايي براي افزايش آن‌چناني قيمت‌ها وجود ندارد


وي با بيان اين‌كه «مي‌خواهم چند توصيه را به مردم در ارتباط با بحث هدفمند كردن يارانه‌ها داشته باشم» گفت: دولت افزايش هزينه‌هاي ناشي از هزينه نيروي انساني را تامين كرده و مي‌كند و بقيه بخش‌ها را نيز پشتيباني مي‌كند و مثلا براي قيمت كالاها با توجه به حمايتي كه دولت مي‌كند جايي براي افزايش آن‌چناني قيمت‌ها وجود ندارد.
رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: در مرحله اول براي دو ماه هشتاد هزار تومان در حساب مردم قرار داده شده است، براي برخي رقم هشتاد هزار تومان رقمي نيست، البته اميدواريم به جايي برسيم كه براي تمام مردم دنيا هشتاد هزار تومان چيزي نباشد، برخي نيز بزرگواري كرده‌اند و انصراف داده‌اند ولي براي عده زيادي رقم هشتاد هزار تومان رقم زيادي است؛ ماهي 40 هزار تومان براي هر فرد.
وي يادآور شد: ما خانواده‌هاي 22 نفره و 24 نفره در ايران داريم، البته تعدادشان آن‌چنان زياد نيست ولي خانواده هشت نفره و 9 نفره زياد داريم و با توجه به رقم 40 هزار تومان براي هر نفر، رقمي حاصل مي‌شود كه بايد دانست كه چگونه از اين پول استفاده كرد.
وي افزود: در اين مورد چند خواهش دارم؛ اين‌كه مردم تا شش ماه علاوه بر هزينه‌ها و مصرفي كه اكنون دارند، تقاضاي جديدي تعريف نكنند، مثلا نگويند پول كه آمده برويم پرده يا يخچال خانه را عوض كنيم، شما چندين سال تحمل كرده‌ايد شش ماه هم رويش و در واقع اجازه دهيد بازار با يك آرامش تعادل خود را حفظ كند و روند معمول حفظ شود.
احمدي‌نژاد ادامه داد: با اين پول مي‌توانيد سرمايه‌گذاري در بورس به صورت كوتاه مدت و دراز مدت بكنيد و در واقع خانواده‌ها بنشينند و صحبت كنند كه چگونه اين پول را هزينه كنند.
وي خاطرنشان كرد: از روزي كه قيمت كالاها تغيير مي‌كند از چند ساعت قبل از آن محدوديت برداشت از پول واريز شده از بين مي‌رود.
وي با تاكيد بر اين‌كه « مردم براي استفاده مناسب از اين پول برنامه‌ريزي كنند» گفت: اين پول براي بخش وسيعي از جامعه بيش از افزايش هزينه‌هايي است كه رخ مي‌دهد. در خرج پولي كه به حساب‌ها ريخته مي‌شود، خانواده‌ها صرفه‌جويي كنند. اگر پدر و مادرها صلاح مي‌دانند و شرايط خانواده اجازه مي‌دهد بخشي از اين پول را براي آينده بچه‌ها پس‌انداز كنند.البته ممكن است براي برخي از خانواده‌ها اين امكان وجود نداشته باشد.
رييس‌جمهور افزود: در واقع مردم پنج، شش ماه اجازه دهند كه اين طرح به صورت مناسب جا بيفتد و خواهيم ديد كه اتفاقي نمي‌افتد.
احمدي‌نژاد يادآور شد: موقعي كه قرار بود سهميه‌بندي صورت بگيرد برخي فكر مي‌كردند كه چه اتفاقي مي‌افتد، دنيا به آخر مي‌رسد! آشفته بودند، ولي چه شد؟
وي با اشاره به اهميت همراهي مردم در اين زمينه گفت: ما به گونه‌اي محاسبه و برنامه‌ريزي كرديم كه حداقل‌هاي ممكن را افزايش دهيم و اتفاق عجيبي رخ نمي‌دهد و در واقع اين يك گامي است كه مردم مصرف‌شان را كنترل كنند. مردم پنج، شش ماه اين پول را كنترل و مديريت كنند و اگر در گوشه‌اي اخلال ديدند و مشكلي ديدند همكاري كنند، به همكاران ما اين موضوع را اطلاع دهند تا مشكل حل شود.
وي با تشكر از ملت ايران ابراز اميدواري كرد كه با همكاري مردم اين قانون به بهترين نحو اجرا شود.


بيداري ملت‌ها زورگويان را عصباني كرده است
در لبنان برشي از قدرت‌ ملت‌هاي منطقه رخ داد
به دوران بلوغ انديشه انقلاب اسلامي نزديك مي‌شويم


به گزارش ايسنا، در ابتداي اين گفت‌وگو مجري برنامه تولد رييس‌جمهور را ـ كه ششم آبان بود ـ به وي تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه حضور وي باعث خير و بركت در كشور شود و سپس در ارتباط با سفر لبنان و انعكاس‌هاي آن از رييس‌جمهور سوال كرد.
احمدي‌نژاد نيز در پاسخ گفت: انقلاب اسلامي انفجار نور و رحمت و در واقع اعلام آغاز پايان يك دوره سياه بود، در واقع با وقوع انقلاب اسلامي يك دوره سياه (دوره انديشه مادي) كه بر بشريت گذشته بود رو به افول رفت و ما شاهد افول انديشه مادي بوديم.
وي با اشاره به پيامدهاي انديشه مادي از جمله جنگ، برده‌داري، كينه‌توزي، تحقيرها ملت‌ها، فقر و فاصله طبقاتي، اظهار كرد: اين‌ها به خاطر اين بود كه اين انديشه باعث شده بود بشريت از حقيقت خود دور بيفتد. انقلاب اسلامي زمينه‌ساز بازگشت به حقيقت و اصل بشريت بود كه اين اصل مبتني بر عشق، محبت و روابط دوستي است.

ظاهر حرف ساده است؛ اما بايد توجه داشت كه اين صحبت‌ها در مقابل چه جرياني زده شد و اين‌كه ارتباط آن با قلب و فطرت انسان‌ها چگونه بود.با اين پيام ما شاهد يك عكس‌العمل و استقبال گسترده از سوي دلسوزان و آحاد مردم در دنيا بوديم و ما امروز به دوران بلوغ اين انديشه در سطح جهان نزديك مي‌شويم.
احمدي‌نژاد با اشاره به استقبالي كه مردم لبنان از وي داشتند خاطرنشان كرد: اين امر برشي بود از آن‌چه كه مثلا در اردبيل و گلستان و شهرهاي ديگر مي‌بينيم و هر جاي دنيا كه مردم آزاد باشند، همين حرف‌ها را مي‌زنند. در لبنان حتي مسيحي‌ها نيز آمده بودند و همان احساس مسلمانان را داشتند و گويي ما دوستان چند هزار ساله هستيم و دل‌ها يكي است.
وي با بيان اين‌كه «دولت‌هاي زورگو از آگاهي و بيداري ملت‌ها و بازگشت انسان‌ها به حقيقت‌شان عصباني هستند» در عين حال تاكيد كرد: عصبانيت و ناراحتي آن‌ها اين روند را تشديد مي‌كند و ملت‌ها به اين باور مي‌رسند كه حركت‌شان درست است و هرچه دولت‌هاي زورگو مخالفت كنند حركت ملت‌ها سريع‌تر مي‌شود و اين اتفاق يك هديه الهي است كه ملت ايران در اين ارتباط نقش مهمي را ايفا مي‌كند و به دست ملت ايران اعطا مي‌شود و نام ملت ايران در وسط آن است و مي‌درخشد.
وي با بيان اين‌كه «يك رابطه عاطفي عميق بين ملت ايران و ملت‌ها برقرار شده است» ‌ادامه داد: حتي در كشورهايي كه چندين هزار كيلومتر از ما فاصله دارند وقتي كه در آن‌جا نام ايران مي‌آيد، مردم آن احساس همدلي مي‌كنند. ما وقتي به كشورهاي ديگر مي‌رويم مردم احساس نزديكي و همبستگي مي‌كنند و خيلي راحت صحبت مي‌كنند، انگار با برادران‌شان صحبت مي‌كنند.
رييس‌جمهور با بيان اين‌كه «در اين ارتباط ما در ميانه راه هستيم؛ گرچه راه طولاني را طي كرده‌ايم» گفت: اما نقطه هدف، بالاتر، زيباتر و عزيزتر از آن‌چه كه مي‌بينيم هست و ان‌شاءالله به نقطه‌اي برسيم كه در زندگي بشر غصه‌اي وجود نداشته باشد و همه در آرامش و صلح زندگي كنند.
وي در مورد تبعات و اثرات اين سفر نيز گفت:‌ ابعاد اين سفر بسيار گسترده بود و جلسه‌ ديگري را مي‌طلبد كه در مورد آن صحبت كنيم. در مورد اين موضوع همه رسانه‌ها و ملت‌ها عكس‌العمل نشان دادند، بسياري از روسا پيغام دادند، تماس گرفتند و حضورا گفتند و در مورد اين اتفاق صحبت كردند.
وي افزود:‌ در واقع اين موضوع باعث پيوند هرچه بيشتر ملت‌هاي منطقه و همگرايي بيشتر بين ملت‌ها و دولت‌هاي منطقه شد و در واقع آن‌چه كه لبنان رخ داد برشي از قدرت‌هاي ملت‌هاي منطقه بود و در واقع اين قدرت به رخ دشمنان كشيده شد، معادلات سياسي منطقه عوض شد. سي تعبيري در برابر تعبيري كه غربي‌ها مبني بر اين‌كه خاورميانه بزرگ در حال ايجاد است و بحث‌هايي مانند زايمان و اين‌كه جنگ لبنان و غزه درد اين زايمان است، گفت خاورميانه بزرگ متولد شد، البته به دست ملت‌ها و در نقطه مقابل قدرت‌هاي فاسد.
احمدي‌نژاد ادامه داد: حضور مردم لبنان يك تجلي از ملت‌هاي منطقه بود و دشمنان فهميدند كه جايي در منطقه‌ ما ندارند، بايد از منطقه بروند و از ملت‌هاي منطقه عذرخواهي كنند و به فكر جبران باشند تا شايد ملت‌هاي منطقه آن‌ها را ببخشند.
وي خاطرنشان كرد: ما در واقع وارد فصل جديدي شديم و رهبر معظم انقلاب نيز تعبير خوبي در اين ارتباط به كار بردند و اتفاقي كه افتاد فصل جديدي در زندگي منطقه و جهان است.


جهان دو قدرت دارد؛ ايران و آمريكا
ايران ‌1404 قابل مقايسه با امروز نيست
موتور حركت ملت ايران روشن شده است


رييس‌جمهور درباره وضعيت توليد علم به خصوص بيوايمپلنت‌ها در كشورمان خاطرنشان كرد: مردم در جريان هستند؛ از كيسه جديدي كه به همراه بچه متولد مي‌شود، استفاده شده است. اين كيسه خواص زيادي دارد و براي درمان زخم‌هاي چشم استفاده مي‌شود. در اين زمينه اولين كشور دنيا هستيم كه آزمايش‌هاي‌مان صددرصد جواب داده است. بعد از ما آمريكاست كه با 80 درصد آزمايشات مثبت، در اين زمينه فعاليت مي‌كند.
وي با بيان اين‌كه «به نظر من موتور حركت ملت ايران روشن شده است» ادامه داد: وقتي ملتي خود را باور كند و اعتماد به نفسش را به دست آورد، آن هم ملتي مانند ملت ما كه داراي استعدادهاي كم‌نظير است، حركتش ديگر قابل اندازه‌گيري نخواهد بود. در سال 1404 ما دنياي ديگري خواهيم داشت كه قابل مقايسه با امروز ما نيست و ايران در نقطه متفاوتي قرار خواهد گرفت.
وي افزود: بعضي‌ها مي‌گويند هم‌اكنون دو قدرت در جهان وجود دارد؛ يكي ايران و يكي هم آمريكا. در آن زمان همه چيز عوض خواهد شد و ايران الهام‌بخش ملت‌ها خواهد بود و در تمام زمينه‌ها مانند رفاه، شهرسازي، معماري، هنر و ساير زمينه‌ها به جايي خواهيم رسيد كه قابل مقايسه با امروز نيست.
احمدي نژاد با اشاره به اين‌كه «من خود يك مهندس هستم و محاسبه مي‌كنم؛ منحني پيشرفت ملت ايران و شيب آن را كه مي‌بينم، اين مساله برايم روشن مي‌شود» ادامه داد: امروز در دنيا هيچ كس پيامي ندارد. اميدي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي وجود ندارد. اعتماد به نفس‌ها از دست رفته است و در مقابل ايران سرشار از انگيزه و اميد و اعتماد به نفس است و من اين را به خوبي مي‌بينم. جوانان ما وقتي در مقابل‌شان قطعه‌اي قرار مي‌دهيم و مي‌گوييم كه اين را به ما نمي‌دهند، اعلام مي‌كنند كه آن را مي‌توانند بسازند. شما در نمايشگاه نانو ديديد كه دستاوردهاي جوانان ما خيره كننده بود.

ما با يك انقلاب علمي و انقلاب در نگرش در جامعه مواجه هستيم. امروز كودكان پنج ساله ما هم نگاه‌شان جهاني است و به افق بلند و تاريخي است. آن‌ها حرف‌هايي مي‌زنند كه ما دست‌مان هم به آن نمي‌رسد. هم‌نسل‌هاي ما افق و آرزوهاي‌شان چه بود، امروز بچه‌ها افق‌هاي‌شان هزار سال از ما جلوتر است. اين نشانه اعتماد به نفس و اراده است. ملت ما اراده كرده قله‌ها را فتح كند و خداوند هم گفته اگر ملتي چنين اراده‌اي كند، او را به قله‌ها خواهند رساند.


تحريم ايران مسخره‌ترين تصميم سياسي است


رييس‌جمهور درباره تحريم‌ها نيز گفت: كساني كه ما را تحريم كرده‌اند، اشتباه مي‌كنند. ملت ما از اين مرزها عبور كرده است و ديگر دست آن‌ها به دامن ملت ما نمي‌رسد. آن‌قدر دروغ درباره‌ ايران گفته‌اند كه خودشان هم باور كرده‌اند. فكر مي‌كنند ايران يك بيابان است و مردم همه گرسنه‌اند و در شرايط بدي زندگي مي‌كنند. اينان وقتي به ايران مي‌آيند تازه به هوش مي‌آيند و مي‌فهمند كه چه خبر است.
وي گفت: اينان نمي‌خواهند واقعيت‌هاي ايران را ببينند. تحريم ايران مسخره‌ترين تصميم سياسي اين سياست‌مداران دنياست. اينان ايران را نمي‌شناسند. ايران خيلي بزرگ‌تر از آن است كه در فكر اين‌ها بگنجد. ملت ما يك ملت صاحب تمدن و درون‌زاست و از آب و خاك انرژي توليد مي‌كند و دومين ذخاير انرژي دنيا را هم دارد. آن‌ها به توان، ادبيات و علم ما نياز دارند و چاره‌اي جز گفت‌وگو با ما ندارند. امروز هم كه مي‌گويند بياييد با هم گفت‌وگو كنيم ما به آن‌ها گفته‌ايم كه حاضريم كه گفت‌وگو كنيم اما در يك چارچوب مشخص.


1+ ‌5 عدالت و احترام در گفت‌وگوها را رعايت كنند


رييس‌جمهور در مورد گفت‌وگوي ايران با گروه 1+5 گفت: ما اهل گفت‌وگو در شرايط عدالت و احترام هستيم و اين موضوع را اعلام كرده‌ايم و معتقديم كه بايد عدالت و احترام در گفت‌وگوها رعايت شود البته از آن‌ها نيز خواسته‌ايم كه نظراتشان را در مورد برخي از مسائل بيان كنند.
وي ادامه داد: اگر مثلا آن‌ها قوانين را نمي‌پذيرند، با آن‌ها گفت‌وگو مي‌كنيم؛ اما شكل گفت‌وگو با كسي كه قوانين را مي‌پذيرد، با كسي كه قوانين را نمي‌پذيرد متفاوت خواهد بود.

1389/08/08 10-30-2010 23:35:07 8908-05529: كد خبر

0 نظرهای شما: