امكان بروز مشكل درصورت تداوم روند كنوني مصرف آب

معاون وزير نيرو هشدار داد:

امكان بروز مشكل درصورت تداوم
روند كنوني مصرف آب

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي معاون وزير نيرو تاكيد كرد: درصورت تداوم روند كنوني مصرف آب، در آينده نزديك با تنش آبي مواجه خواهيم شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا عطارزاده امروز در مراسم افتتاح ششمين نمايشگاه دو سالانه آب و تاسيسات آب و فاضلاب كشور افزود: با افزايش جمعيت در 50 سال گذشته، كاهش سرانه آب تجديدپذير كشور از هفت هزار مترمكعب در سال 1335 به 1950 مترمكعب در حال حاضر تقليل يافته است و در صورت تداوم روند فعلي مصرف در كشور تا افق چشم انداز 1404 اين رقم به هزار و 360 مترمكعب در سال كاهش پيدا مي كند كه در اين صورت در محدوده تنش آبي شديد قرار خواهيم گرفت.
وي مديريت منابع آب را در حال حاضر پيچيده‌تر از هر زماني دانست و گفت: تمام خبرگان صنعت آب و فاضلاب بايد همت بلندي را صرف اين مساله كنند. در اين زمينه مطالعات جامع آب تكميل شده است و اميدواريم اين مطالعات كه زيربناي مديريت آب كشور است به زودي نهايي شده و به روز شود.
وي با بيان اين كه نيازهاي امروز بشر بسيار تغيير كرده است، افزود: آب بايد با كيفيت بسيار بالايي عرضه شود و فاضلاب بايد با تصفيه مناسب در حد آب شرب ارائه شود و پساب تصفيه خانه هاي فاضلاب نيز بايد به گونه اي باشد تا به خصوص در مصارف كشاورزي بتوان از آن استفاده مناسبي كرد.
او با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته در دولت هاي نهم و دهم در سال هاي گذشته گفت: در زمان حاضر در حوزه سدسازي 110 سد در حال ساخت، نزديك به 170 سد در دست مطالعه و 160 طرح فاضلاب را نهايي كرده ايم. اين درحالي است كه هر سال نزديك به 8 تا 10 تصفيه خانه را به بهره‌برداري مي رسانيم و نزديك به 56 هزار ميليارد ريال پروژه معادل 17 برابر بودجه سالانه آب كشور در دست اجراست.
عطارزاده با اشاره به تاثير بالاي هدفمندي يارانه ها در حوزه آب گفت: اين طرح افزون بر شش هزار ميليارد ريال به صنعت آب و فاضلاب تزريق مي كند كه تاثير بسيار چشمگيري در توسعه آب كشور خواهد گذاشت.
وي كاهش هدررفت آب، ارتقاي بهره وري، جلوگيري از آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني، پاك كردن آلودگي پساب ها و نيز باروري ابرها را از فعاليت ها و سياست هاي مهم در كشور عنوان كرد.
معاون آب و آبفاي وزير نيرو همچنين از استفاده از آب هاي نامتعارف به عنوان يكي ديگر از مطالعات مهم در حوزه آب نام برد و افزود: در اين زمينه با ساخت سد و مهار و مديريت اين آب ها، احداث آب شيرين كن هاي مختلف در سراسر كشور و اجراي مطالعه دو طرح مهم انتقال آب از درياي خزر و خليج فارس به دشت هاي سمنان و كرمان به دنبال رساندن آب به مناطقي هستيم كه از كمبود منابع آبي رنج مي برند.

1389/08/05 10-27-2010 15:51:57 8908-04011: كد خبر


0 نظرهای شما: