تدوين استراتژي خاص براي مقابله با خشك شدن درياچه اروميه

رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي خواستار شد:

تدوين استراتژي خاص براي مقابله
با خشك شدن درياچه اروميه

خبرگزاري فارس: رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه بخش كشاورزي عجبشير از خشك شدن درياچه اروميه لطمات بيشتري مي‌خورد، خواستار تدوين استراتژي خاص براي مقابله با اين پديده زيست محيطي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي، يوسف نجفي در مراسم بهره‌برداري از نخستين سردخانه شهرستان عجبشير با اشاره به اينكه توزيع ناعادلانه يارانه‌ها در بين مردم، لزوم اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را بيش از پيش نمودار ساخته است، گفت: در بخش كشاورزي نيز اصلاح قانون بيمه محصولات كشاورزي با هدف حمايت از كشاورزان و اين قشر آسيب‌پذير با آغاز هدفمندسازي يارانه‌ها در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است. وي با اشاره به مشكلات انهار پنج‌گانه اين شهرستان، ضمن تأكيد بر كانال‌كشي اين انهار افزود: براي پاياب سد قلعه‌چاي از رديف ملي، حدود 70 ميليارد ريال و از بابت تسهيلات بانكي، 130 ميليارد ريال اختصاص داده شده است كه 2 هزار و 500 متر‌مربع اراضي اين شهرستان را زير پوشش قرار مي‌دهد. نجفي با اشاره به اينكه سازمان جهاد كشاورزي بايد الگوي آبياري مناسبي را با ارائه آموزش‌ها و مهارت‌هاي لازم براي جلوگيري از هدررفت آب كشاورزي ارائه دهد، تصريح كرد:‌ 75 درصد كشاورزي كشور سنتي بوده و در اين راستا هم دولت و هم مجلس از سيستم‌هاي آبياري‌هاي تحت فشار حمايت مي‌كنند. رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه بخش كشاورزي شهرستان عجبشير از خشك شدن درياچه اروميه لطمات بيشتري مي‌خورد، خواستار تدوين استراتژي خاص براي مقابله با اين پديده زيست محيطي شد.
* كشاورزي يك شغل ريسك‌پذير است مسعود محمديان رئيس جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه كشاورزي يك شغل ريسك‌پذير است، گفت: به دليل خسارات وارده و بيمه نبودن محصولات، اكثر كشاورزان به دليل عدم دريافت غرامت متحمل خسارات هنگفتي شده و با مشكل مواجه مي‌شوند. وي با تشكر از اهتمام نماينده شهرستان مراغه و عجبشير به بخش كشاورزي منطقه افزود: با درايت و همت بلند مسئولان شهرستان به خصوص رئيس محترم مجمع نمايندگان استان، نخستين سردخانه اين شهرستان با زيربناي 4 هزار و 200 متر مربع و با صرف هزينه 14 ميليارد ريال در زميني به مساحت 7 هزار متر‌مربع احداث شده است. محمديان با اشاره به اينكه توليد يك كفه ترازو بوده و بعد از توليد، واسطه‌ها محصولات توليدي را از دست كشاورزان خارج مي‌كنند، ادامه داد: از اين پس كشاورزان شهرستان عجبشير مي‌توانند بدون دخالت واسطه، محصولات خود را در اين سردخانه ذخيره كرده و به موقع محصولات خود را به بازار مصرف عرضه كنند‌.
* نبايد بروكراسي اداري كشاورزان را دچار چالش كند اژدر علمي فرماندار شهرستان عجبشير نيز در اين مراسم با اشاره به مشكلات مردم منطقه به خصوص كشاورزان براي دريافت تسهيلات بانكي افزود: مسئولان امر اجازه ندهند بروكراسي اداري، كشاورزان را دچار چالش كند. وي تصريح كرد: بايد با شعار «‌ما مي‌توانيم‌» رئيس محترم جمهور گام‌هاي مؤثري براي حل مشكلات مراجعان و ارباب رجوع برداريم. علمي با اشاره به اينكه هدف دولت خدمتگزار، حمايت از مردم و توليدكنندگان است، افزود: ممنوعيت 61 قلم كالا و محصول كشاورزي توسط وزير محترم جهاد كشاورزي نيز در راستاي حمايت از توليد داخلي صورت پذيرفته است. وي گفت: كارهاي اجرايي اين سردخانه با 10 سالن از سال 1386 آغاز و با اشتغالزايي براي 10 نفر در مدت سه سال ساخته شد و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

0 نظرهای شما: