دو زبانه بودن براي مغز سودمند است؟

دو زبانه بودن براي مغز سودمند است؟

مجموعه‌اي از پژوهش‌ها نشان مي‌دهد:
گفت‌وگوي مرتب به دو زبان، کارکرد ذهني را بهبود مي‌بخشد.

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، جرد دايموند از دانشگاه کاليفرنيا در لس‌آنجلس، در نوشتاري ديدگاهي در مجله علمي ساينس(Sience)، به مطالعاتي در مورد دوزبانگي اشاره کرده و تاثير دوزبانگي بر مغز را نشان داده است.
کنجکاوي دايموند در مورد تاثير چند زبانگي بر مغز هنگامي آغاز شده که وي در ميان قوم هايلندرزي‌هاي گينه جديد، که همگي آن‌ها مي‌توانند به پنج تا 15 زبان گفت‌وگو کنند، چادر زده بود.
دايموند در مقاله خود آورده است: "تاثيرات شناختي اين گونه چندزباني چه مي‌تواند باشد؟"
الن بياليستوک، از دانشگاه يورک در تورنتوي کانادا مي‌گويد: "اين که قادر باشي به چند زبان گفت‌وگو کني و هرگز نداني که در همين لحظه از کدام يک از آن‌ها استفاده خواهي کرد، مغز شما را بازسيم کشي مي‌کند."
وي مي‌افزايد: "به نظر مي‌رسد که در نتيجه چند زباني، سامانه اجرايي توجهي مهمترين قطعه شناختي در چگونگي انديشيدن ما که نقش آن براي تمام انديشه‌هاي برتر کليدي است، تقويت مي‌شود."
البرت کوستا، که دوزبانگي را در دانشگاه پومپاو فابرا در بارسلوناي اسپانيا مطالعه مي‌کند، گفت: کارکرد اجرايي به ما امکان مي‌دهد تا بتوانيم هدفي را در ذهن خود نگاه داريم، کنش‌هايي را انجام دهيم تا به آن هدف دست يابيم، و اطلاعات ديگري که ممکن است حواس ما را پرت کند، ناديده انگاريم.
وي ادامه داد: "پرسش اينجاست كه آيا مي‌توان گفت چون دوزبانه‌ها هميشه نيازمند کنترل دو زبان هستند، سامانه اجرايي کارکردي کارآمدتري را ايجاد مي‌کنند؟ نتيجه پژوهش‌ها چنين القا مي‌کند که اين کارآمدي يکي از تاثيرات جانبي مثبت دوزبانگي است."
بر اساس نتايج حاصل از مطالعات انجام شده، گويا گفت‌وگو به دو زبان يا بيشتر، کارکرد اجرايي مغز - يعني قابليت تمرکز بر اطلاعاتي که براي انجام کاري لازم است- را بالا مي‌برد.
مبتلايان به آلزايمر که دوزبانه بودند، کارکردهاي مغز خود را براي زمان بيشتري در مقايسه با تک زبانه‌ها نگاه داشتند.
"هزينه" دوزباني آن است که افراد دوزبانه ممکن است واژه‌هاي کمتري را در هر زبان بدانند.

1389/07/28 10-20-2010 07:03:17 8907-18091: كد خبر

0 نظرهای شما: