ناگفته‌هاي وزير راه درباره سقوط ‌ها

ناگفته‌هاي وزير راه درباره سقوط ‌ها

* بهبهاني: در نخستين لحظات تسليت گفتم


حمل و نقل هوايي کاملا ايمن است هيچگاه فکر نکرده‌ام چه نوع هواپيمايي سوار مي‌شوم


خبرگزاری دانشجویان ایران ، ایسنا- وزير راه و ترابري بيان كرد: آنچه اکنون جامعه به آن نياز دارد آرامش و پرهيز از التهاب آفريني در حوزه حمل و نقل هوايي كشور است.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، دكتر حميد بهبهاني تصريح كرد:‌ به مردم اطمينان مي دهم حمل و نقل هوايي کشور شرايط کاملا ايمني دارد اما آنچه در شرايط کنوني به آن نياز است، بازگرداندن اعتماد به نفس و آرامش بخشي به فعالان در اين صنعت و مردم است.
وي با اشاره به تاثير سوانح اخير و انتشار برخي اخبار درباره خلبانان و کادر پروازي گفت: خلبانان ايران از بهترين خلبانان دنيا هستند و بايد اعتماد به نفس از دست رفته جبران شود.
بهبهاني يادآور شد: پس از سانحه نخست هوايي در 24 تيرماه تاکنون، حدود 4 مرتبه از واحدهاي فني و عملياتي از جمله مرکز کنترل ترافيک هوايي کشور و برج مراقبت فرودگاه ها؛ سرزده بازديد وهمه مسائل ايمني دراين واحدها را بررسي کرده‌ام.
وزير راه و ترابري همچنين در صحبت هاي خود در خصوص انتشار برخي اخبار که چرا وزير راه و ترابري سوانح هوايي اخير را به مردم تسليت نگفته است؛ بيان كرد: در نخستين لحظات دو سانحه هوايي اخير پيام تسليت دادم و با مردم عزيز ابراز همدردي کردم که اخبار آن نيز در خبرگزاري‌ها منتشر شده است. اما برخي كه خبر تسليت را نيز بر روي خروجي سايت‌هاي خود درج كرده بودند روزهاي بعد اعلام كردند كه تسليت گفته نشده است.
بهبهاني با تسليت دوباره اين دو سانحه هوايي افزود: آنچه کارشناسان در حال بررسي آن هستند، علت نقص فني موتور اين هواپيماست که بخش هايي از قطعات آن پيدا شده است.
وزير راه و ترابري تصريح كرد: مهمترين علت سانحه هوايي شرکت کاسپين، نقص فني در موتور شماره يک هواپيما، جدا شدن قطعه‌اي از آن و برخورد آن قطعه با موتور شماره دو و قسمتي از بال عقب و دم هواپيما، از کار افتادن سيستم هيدروليک دم و در نهايت سقوط آن با سرعت زياد بوده است.
بهبهاني گفت: زماني که موتور شماره يک و دم هواپيما آسيب مي بيند، هواپيما در ارتفاع 28 هزار و 700 پايي، درحالي که موتور ديگر سرعت هواپيما را افزايش مي‌دهد؛ 270 درجه منحرف مي شود.
وي افزود : در حالت عادي زمان کم کردن ارتفاع شش دقيقه طول مي کشد و اين هواپيما در 70 ثانيه و شتابي معادل 2 برابر شتاب ثقل به سمت زمين سقوط مي کند.
وزير را ه و ترابري با بيان اينکه کارشناسان خارجي و داخلي در حال بازسازي قطعات پيدا شده از نوار مکالمات کابين خلبان (سي وي آر) هستند، گفت: آنچه که از بررسي متغيرهاي فني هواپيما (اف دي آر) يافت شده است نشان مي دهد قطعاتي از موتور شماره يک به موتور شماره 2 اصابت کرده و موجب از کار افتادن بال عقب سمت چپ و دم هواپيما شده است.
بهبهاني با بيان اينکه اين حادثه در کمتر از يک يا دو ثانيه اتفاق افتاده است؛ تصريح كرد: ‌به محض اطلاع از اين سانحه با دستور رييس جمهوري، کار گروه ويژه اي در وزارت راه و ترابري تشکيل شد و 11 گروه تخصصي سازمان هواپيمايي کشوري بر اساس استانداردهاي ايکائو (سازمان جهاني هواپيمايي) بررسي هاي خود را آغاز کردند.
وي با بيان اينکه گروهي از کارشناسان سازمان‌هاي ذي‌صلاح هم مشغول بررسي احتمالات ديگر در اين سانحه هستند، اظهار كرد: قطعاتي از اين هواپيما به آزمايشگاه تجزيه شيميايي فرستاده شده است تا بررسي شود.
وزير راه و ترابري توضيح داد: هواپيماي توپولوف 154 متعلق به شرکت کاسپين که دچار سانحه شد، سه موتور داشت که به ترتيب 1085، 4782 و 4500 ساعت، گواهينامه اجازه پرواز داشته اند.
بهبهاني افزود: اين ‌هواپيما اول تير 1388 در کارخانه سازنده آن؛ تعميرات نيمه سنگين و در سال 2005 ميلادي هم تعميرات اساسي (اورهال)‌ شده بود و تا سال 2011 ميلادي مجوز پرواز داشت.
وي همچنين در خصوص سانحه هواپيماي ايلوشين 62 در فرودگاه مشهد تشريح كرد:‌ اين هواپيما 4 موتور بسيار قوي دارد و در اين پرواز فاصله تهران - مشهد را 5 دقيقه زودتر از زمان استاندارد و با سرعت زياد طي کرده است.
بهبهاني افزود:‌ هنگام فرود اين هواپيما در فرودگاه مشهد، برج مراقبت به خلبان هشدار مي دهد که سرعت براي فرود آمدن بالاست و ضروري است يک مرتبه ديگر هواپيما چرخش و مجددا براي فرود اقدام کند.
وزير راه و ترابري ادامه داد: با احتساب اين چرخش نيز هواپيما 5 دقيقه زودتر به مقصد رسيده است و هنگام فرود آمدن در مرتبه دوم نيز دوباره برج مراقبت هشدار سرعت بالا را به خلبان مي دهد.
وي گفت: به علت سرعت زياد هنگام نشستن اين هواپيما بر روي باند؛ خلبان مقداري از باند را از دست مي دهد که در اين هنگام برج مراقبت سريعا و قبل از حادثه به آتش نشاني اعلام خطر مي کند.
بهبهاني تصريح کرد: ‌آنچه از (سي وي آر) و (اف دي آر) هواپيما استخراج شده است، نشان مي دهد مديرعامل شرکت هواپيمايي آريا نيز در کابين حضور داشته است و صحبت هايي ميان وي و خلبان در خصوص اينکه چه کنيم يا چه نکنيم، انجام مي شود.
وي دو دلي در تصميم‌گيري را يکي از علت‌هاي بروز اين سانحه اعلام کرد و افزود:‌ اين هواپيما پس از فرود آمدن بر روي باند 900 تا يک هزار متر از منطقه ايمن پشت باند فرودگاه را نيز طي و پس از طي 200 متر ديگر به ديوار انتهاي فرودگاه برخورد و از آن هم عبور مي کند و در منطقه اي متوقف مي شود.
وزير راه با اشاره به اينکه اين هواپيما و خلبان آن متعلق به کشور قزاقستان بودند، گفت: آزمايش ها نشان مي دهد که خلبان اين هواپيما نيز کاملا سالم بوده اما به علت ورود مديرعامل شرکت هواپيمايي مذکور به کابين؛ اعتماد به نفس خود را از دست داده بود.
وي گفت: خلبان هاي دو هواپيماي مذکور با تجربه و استاد خلبان بودند.
بهبهاني با بيان اينکه هم اکنون 184 فروند هواپيما در ناوگان حمل و نقل هوايي کشور وجود دارد، تصريح كرد:‌ سابقه ورود هواپيماهاي شرقي به کشور مربوط به سالهاي 73 و 74 است.
وي افزود: هواپيماهاي مسافري کشور ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي 24 فروند بود که در اين سال‌ها 160 فروند - به طور ميانگين سالانه پنج و سه دهم فروند هواپيما - به ناوگان افزوده شده است.
بهبهاني بيان كرد: در دولت نهم (4 سال گذشته) 68 فروند هواپيما خريداري شد که 37 فروند آن مربوط به سال پاياني دولت نهم يعني در يک سال اخير است.
وزير راه و ترابري افزود: از اين 37 فروند، 31 فروند هواپيماي غربي و 6 فروند آن هواپيماي شرقي است.
وي با اشاره به اينکه همه هواپيماهاي شرقي و غربي داراي اسناد و مدارکي است که قبل از ورود آ‌ن به کشور و صدور مجوزهاي لازم مورد بررسي دقيق کارشناسان قرار مي گيرد؛ گفت: از مجموع ناوگان هوايي کشور 11 فروند هواپيماي شرقي استيجاري، 24 فروند ناوگان شرقي ملکي، 15 فروند هواپيماي غربي استيجاري و 134 فروند هواپيماي غربي ملکي است.
وزير راه و ترابري با اشاره به اينکه در سفرها با انواع هواپيماي شرقي و غربي تردد کرده ام، اظهار كرد: بيشترين سفر هوايي را با هواپيماي فوکر که از نوع شرقي است، انجام داده ام، البته با هواپيماي بوئينگ ام دي و ايرباس و ساير هواپيما هم سفر کرده ام اما هيچگاه به اين فکر نکرده ام که چه نوع هواپيمايي سوار مي شوم.
بهبهاني با درخواست از برخي روزنامه ها و سايت ها براي همکاري در آرام سازي جامعه گفت: در روزهاي گذشته خبري منتشر شد که موتور هواپيمايي که از فرودگاه اردبيل قصد بلند شدن داشت آتش گرفته است اما با بررسي دقيق مشخص شد که صحت ندارد.
وزير راه و ترابري در خصوص برنامه هاي اين وزارتخانه براي پيشگيري از سوانح هوايي افزود: بايد بودجه قابل توجهي براي ورود هواپيماهاي جديد تخصيص يابد و هواپيمايي به کار گرفته شود که از سال ساخت آن دو تا سه سال بيشتر نگذشته باشد.
وزير راه و ترابري تصريح کرد: هم اکنون هواپيماهاي ما به بيشتر کشورهاي اروپايي و ساير کشورهاي پيشرفته جهان مانند چين و ژاپن پرواز دارند که اگر کمترين مشکل ايمني داشتند آن کشورها اجازه پرواز بر فراز کشورشان را نمي دادند.
وي با مقايسه سوانح هوايي ايران در سال 1388 با 4 کشور از 4 نقطه مختلف جهان در اين مدت، گفت:‌ کشورمان در سال 88 دو سانحه اخير را داشت؛ در اين مدت فرانسه 2 سانحه، يمن 1 سانحه، اندونزي 4 سانحه و آمريکا 9 سانحه هوايي داشتند.
وزير راه و ترابري اظهار كرد: البته تلاش مي کنيم سوانح هوايي را از ميان برداريم و ايمني پروازها را افزايش دهيم.
وي خاطرنشان کرد: بار ديگر تکرار مي کنم اين اقدامات در حالي است که سيستم ايمني حمل و نقل هوايي ايران از ايمن‌ترين سيستم ها در جهان است.
بهبهاني برخي از مشکلات در بخش حمل و نقل را ناشي از سرمايه‌گذاري نکردن در ساليان گذشته اعلام کرد و افزود: در بخش جاده اي نيز تعداد بسيار زيادي کاميون با عمر بالاي 40 سال و فرسوده داريم که بايد نوسازي شود و همين مسئله را در حمل و نقل هوايي و با هواپيماهاي با عمر بالا داريم

خبرگزاري دانشجويان ايران ،ایسنا - تهران


ّبه هر حال نتیجهء برخی مشکلات این است...


0 نظرهای شما: