نود روی آنتن نرفت



نود روی آنتن نرفت


- شایعه حذف برنامه فردوسی‌پور دوباره قوت گرفت




خبر آن لاین-ورزش ، فوتبال داخلی - بار دیگر شایعه تعطیلی برنامه نود قوت گرفت. آغاز مسابقات لیگ برتر و غیبت دوربین‌های این برنامه در استادیوم‌های میزبان لیگ برتر این شایعه را که برنامه محبوب عادل فردوسی‌پور همانگونه که پیش‌بینی می‌شد پس از حاشیه‌های بسیار سال قبل روی آنتن نرفت.
اتفاقی که همراه با عدم حضور دوربین‌های نود به قوت گرفتن تعطیلی نود دامن می‌زد حضور کارشناس داوری در برنامه فوتبال برتر ویژه پخش مسابقات لیگ برتر بود.

این برنامه طبق یک عرف قراردادی میان تهیه‌کننده برنامه و عادل فردوسی‌پور قرار بود کارشناس داوری نداشته باشد تا این عادل فردوسی‌پور و برنامه دوشنبه شب‌هایش باشد که عملکرد داوران را نقد کند. با این وجود در قالب جدید فوتبال برتر کارشناسان داوری در استودیو حضور داشتند و همزمان با بازی به نقد داوری پرداختند.
یکی از تهیه‌کنندگان فوتبال برتر در پاسخ به این سؤال که چرا کارشناس داوری در این برنامه حضور داشت، می‌گوید: «عادل این هفته برنامه ندارد برای همین قرار شد در هفته اول ما بازی‌ها را نقد داوری کنیم اما با پخش برنامه فردوسی‌پور آیتم داوری برنامه
ما تقریباً حذف می‌شود.» این درحالی است که نزدیکان به فردوسی‌پور همچنان تأکید دارند نود پخش نمی‌شود

شادی روی صورت مایلی‌کهن ماسید

- امیر قادری


1- این اولین اشتباه بزرگ عادل فردوسی پور بود در همه آن سال‌هایی که برنامه‌اش را با علاقه تماشا می‌کردیم. وقتی محمد مایلی‌کهن, خوشحال و خرم و خندان, مست از نشستن شاهین اقبال بر شانه‌هایش، بلند شد و آمد استودیوی برنامه نود و فردوسی‌پور انگار که بخواهد به خاطر این شادی مجازاتش کند؛ تصمیم گرفت حالش را بگیرد.
2- تا پیش از این برنامه 90 این هفته, همانی بود که انتظارش را داشتیم. با صحنه‌هایی که نشانه و شاهدی بر دنیای امروز ما بود. با مدیر آمبولانسی که وقتی ابومسلم زنگ زد، آژیر آمبولانس‌اش را در ورزشگاه روشن کرد، و یکی از مسئولان تیم که پرید تیمش را تشویق کند و در چمن زمین خورد, و حرف‌های از کنترل خارج شده فیروز کریمی که گفت اگر بازیکنش کسی را کتک زده و طرف خبرنگار نبوده، حق داشته و تازه تشویقش هم می‌کند.
بعد هم که سخنگوی فدراسیون در برنامه حاضر شد و فردوسی‌پور مثل همیشه کوشید تا تناقض‌های حرف‌ها و پیچیدگی‌های حرفه‌ای و رفتاری طرف را رو کند. تا این جا برنامه همانی بود که انتظارش را داشتیم. که در تمام این سال‌ها به آن دل سپرده بودیم. آینه‌ای برای جامعه‌مان و مثل همیشه یک ترازوی دقیق و حساس برای نقد.
3- مشکل اما همان طور که گفتم، وقتی بود که محمد مایلی‌کهن, سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران جلوی دوربین فردوسی‌پور نشست. فردوسی‌پور البته اشتباه نکرده بود. انتخاب مایلی‌کهن به عنوان سرمربی تیم، برای بسیاری از هواداران تیم ملی ایران ناامیدکننده بود.

انتظارش را نداشتند و یک بازگشت به عقب به حساب می‌آمد. و از این به بعد بود که فردوسی‌پور با تکیه بر پشتوانه مردمی‌اش کوشید تا مایلی‌کهن را تحقیرش کند. شادیش را ندید، یا کوشید در میانه این شادی کودکانه از او حرف بکشد. که به گوشش برساند که ملت از انتخابش خشنود نیستند. که لایق این مقام نیست. و خوشحالی، عین برف دم عید از صورت مایلی‌کهن شسته و روبیده شد. غبار غم بر صورتش نشست و تلاش کرد از خودش دفاع کند.
پس گفتگویی آغاز شد که هیچ کدام از دو طرف بحث، حالت متعادلی نداشتند. حال شان خوب نبود. پرت و پلا زیاد گفتند. فردوسی‌پور سؤالی را که باید از رؤسای فدراسیون می‌پرسید، با مایلی‌کهن بیچاره مطرح کرد. گفت می‌داند چرا انتخاب شده، و این که مردم این را نمی‌خواهند.
4- عادل فردوسی‌پور و برنامه‌اش این روزها برای ما خیلی مهم اند. پنجره‌ای باز و بی تعارف با جهان ما و جامعه ما. صادق و صمیمی و البته دراماتیک. پس حق چنین اشتباه‌های فاحشی را ندارد. نباید با تکیه بر این اقبال عمومی و توجه نخبگان, از تریبونش برای آزار دادن یک نفر استفاده کند. به این سادگی نباید حرام شود.
5- من به این چیزها اعتقاد دارم. عادل دل مایلی‌کهن را شکست. نامردی کرد. نتیجه اش این که کلی سوتی داد. اسپانیا و آلمان را با هم قاطی کرد. مایلی‌کهن مربی محبوب ما هم نیست. ولی زمان، زمان تبریک گفتن به او بود. باید در خوشحالی‌اش شریک می‌شدیم. این سؤال‌ها باید از مسئولان فدراسیونی می‌شد که هر دقیقه حرفی می‌زنند و دلیل وجودی‌شان معلوم نیست. برای عادل همان یک سؤال از سرمربی جدید تیم ملی بس بود: آیا انتخاب شما به عنوان سرمربی تیم، تنها توسط فدراسیون بوده؟ تا مایلی‌کهن پاسخ بدهد که نه فقط او، هیچ کدام از مربی‌های قبلی تیم ملی هم این چنین انتخاب نشده‌اند
.

معاون صداوسیما: فردوسی‌پور و خیابانی ممنوع التصویر نشده‌اند،
رفته‌اند مسافرت
- میرباقری ممنوع التصویر شدن خیابانی و فردوسی‌پور را رد کرد

. به گزارش تابناک معاون سیما درباره‌ ممنوع التصویر بودن برخی مجریان و گزارشگران ورزشی صدا و سیما به دلیل فعالیت‌های انتخاباتی، گفت:‌ ممنوع‌التصویر بودن آقایان فردوسی‌پور و خیابانی دروغ است؛ تا همکاران ما دو هفته سفر بروند شایعات شروع می‌شود.
هاشم رضایت، قائم مقام مدیر شبکه سه سیما نیز در پاسخ به این پرسش توضیح داد: هر سال که لیگ فوتبال شروع می‌شود، آقای فردوسی‌پور هیچ کجا نمی‌تواند برود و در طول هفته باید مدام فیلم بازی‌ها را جمع‌آوری و بررسی کند. بنابراین تنها فرصتی که ایشان برای استراحت دارند، تعطیلی لیگ است. ما تنها در یک بازی ملی از ایشان دعوت کردیم که با اکراه آمدند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند در تعطیلات به سفر بروند و به کارهای دانشگاهی خود برسند. آقای خیابانی هم تعهد دادند که برای برنامه‌ ضبطی به شهرستان بروند

گمانه‌زنی‌ها برای حذف فردوسی‌پور


نود، سیاسی می‌شود؟


ورزش > چشم‌انداز - مدیران ورزش رسانه ملی معتقدند 90 با همان شکل سابق و با عادل فردوسی‌پور روی آنتن می‌رود اما اتفاقات گویای چیز دیگری است
عادل فردوسی‌پور با رد پیشنهاد ساخت ویژه برنامه بررسی علل ناکامی تیم ملی فوتبال، یک گام به تعطیلی برنامه پربیننده «90» نزدیک‌تر شد. درحالی که مدیران گروه ورزش سیما در هفته منتهی به سه‌شنبه شب گذشته رایزنی زیادی را با مجری محبوب پربیننده‌ترین برنامه 10 سال گذشته سیما انجام دادند، اما عادل فردوسی‌پور نپذیرفت برنامه را با هنجارهای مورد نظر مدیران گروه ورزش و آنچه تحت عنوان برنامه «رخصت» و با اجرای پیمان یوسفی، دو شب قبل و در بهترین زمان ممکن روی آنتن شبکه سوم سیما رفت اجرا کند.
برنامه‌ای که به رغم زیرنویس‌های مداوم سیما و اهمیت بحث ناکامی تیم ملی نتوانست مخاطبین زیادی را جذب کند یا حتی پاسخگوی بینندگانی باشد که به تماشای گفته‌های نایب رئیس فدراسیون فوتبال نشسته بودند تا شاید او اعتراف به ناکامی فوتبال ملی در دوره مدیریت خود و همکارانش کند اما تنها در جواب می‌شنیدند، فوتبال ایران سیر تحول خود را آغاز کرده است.
فردوسی‌پور و مدیران ورزش سیما که ماه‌هاست بر سر نحوه ادامه پخش برنامه نود با هم اختلاف دارند، با این اتفاق گامی دیگر را در مسیر مخالف یکدیگر برداشتند تا امید به تداوم این برنامه پربیننده با اجرای عادل فردوسی‌پور کمرنگ‌تر از قبل شود.
«شما حق ندارید درباره مسائل مدیریتی ورزش، مسابقه پیامکی بگذارید.» یکی از مدیران جوان سازمان ورزش که هیچ منطقی در توجیه ناکامی‌های مدیریت تحت نظر و هیأت مدیره‌ای که بی‌کمترین تجربه مدیریت ورزشی به عضویتش درآمده بود، داشته باشد در یکی از شب‌های زمستان سال 1387 با لحنی تعجب‌آمیز این جمله را خطاب به عادل فردوسی‌پور گفت. این آغازی بود برای یک جنگ تمام‌عیار. سازمان ورزش و فدراسیون فوتبال رودرروی عادل فردوسی‌پور قرار گرفتند که حتی مدیران سازمان صدا و سیما هم انگار قصدی برای حمایت از او نداشتند و سکوت اختیار کرده بودند.
مردم اما با حضور میلیونی‌شان حمایتی بی‌دریغ داشتند از این مجری و تهیه‌کننده ورزشی. دوربین «90» آیتمی بود که روزگار را بر سازمان ورزش سیاه کرد. این آیتم و مشی انتقادی برنامه از عملکرد پرانتقاد سازمان ورزش و فدراسیون فوتبال در برخورد با مسائلی چون برگزاری مسابقات لیگ برتر، شیوه‌های مدیریتی تیم‌های استقلال و پرسپولیس، انتخاب مربیان ملی و. . . همه و همه باعث می‌شد تا هر روز شکاف میان برنامه نود و مدیران ورزش کشور بیشتر شود.
آن شب زمستانی اما آغاز جنگ بود. دستورالعمل صادره از سوی سازمان ورزش به مربیان و بازیکنان دو تیم استقلال و پرسپولیس برای تحریم برنامه نود از یکسو و همچنین تحریم نود و فعالیت دوربین‌های این برنامه در مسابقات لیگ که از سوی فدراسیون فوتبال در نظر گرفته شده بود، سعی داشت تا عادل فردوسی‌پور را بایکوت کند و این تلاش که مدت‌ها از سوی نهاد‌های متولی ورزش کشور انجام می‌گرفت که بتواند مدیران سیما را مجبور به پایان فعالیت عادل فردوسی‌پور در برنامه نود کند سرانجامی داشته باشد اما رکوردهای پیامک‌های ارسالی به برنامه نود که در 3 برنامه متوالی شکسته شدند و موجی که در افکار عمومی به راه افتاد همه نقشه‌ها علیه این برنامه و مجری‌اش را ناکام گذاشت.
«برنامه 90 تعطیل می‌شود». سکوت سازمان صدا و سیما هر لحظه به این شایعه بیش از قبل دامن می‌زد اما به رغم همه محدودیت‌هایی که از سوی سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال برای برنامه نود اعمال می‌شد، اتفاقی باعث شد تا همه چیز به شکلی دیگر رخ دهد.
عادل فردوسی‌پور درحالی به اجرای 90 رفت که برنامه‌اش هیچ شباهتی به برنامه‌های قبلی نداشت.
جمله «اگر عمری بود و قسمت شد، هفته بعد در خدمت‌تان خواهیم بود» او که هوادارانش در کمپینی خودجوش از طریق پیامک و ایمیل تصمیم داشتند با ارسال 5 میلیون پیامک به برنامه نود حمایت خود را از فردوسی‌پور به رخ بکشند ناگهان با اتفاقی نادر روبه‌رو شدند.
مخابرات درست در ساعاتی که نود باید روی آنتن می‌رفت دچار اختلال شد و پیامک‌ها قطع شدند. این اتفاق بیش از قبل موج انتقاد از سازمان ورزش را افزایش داد به شکلی که مدیران سیما هم مجبور شدند به خواست مردم از مجری‌شان حمایت کنند. اینگونه بود که بیش از 5/3 میلیون پیامک فریاد عدالت‌خواهی شد علیه جریانی تحدیدگر که فکر می‌کردند آنچه می‌کنند بهترین است و فقط «90» منتقدشان با دوربین سعی می‌کند شیری شکسته را پیراهن عثمان کند.
روزها گذشتند و لیگ تمام شد. لیگ که تمام شد، 90 هم مثل هرسال به تعطیلات تابستانی رفت. حالا دیگر آن موج هیجانی مردم فروکش کرده بود و موج همه اتفاقاتی که از پی هم گذشتند میل به ورزش را در مردم فرونشاند. انگیزه‌ای که با حذف تیم ملی از جام جهانی جایش را به تنفر داد.
این تعطیلی اجباری اما بهترین فرصت بود برای سازمان صدا و سیما تا بتواند موضعی جدید را برابر برنامه‌ای بگیرد که مشی انتقادی‌اش باعث می‌شود حتی بیش از برنامه‌های سیاسی و اجتماعی، سیما مجبور به ادای توضیحات به دولت شود.
اینگونه بود که به عکس همیشه تا به امروز هیچ مذاکره رسمی میان مدیران گروه ورزش و فردوسی‌پور انجام نشود.
در مذاکرات غیررسمی تنها این پیغام به فردوسی‌پور رسیده است که فقط این بار باید مجری برنامه باشد و گروه ورزش تهیه‌کننده‌ای را برای سری جدید برنامه تعیین می‌کند. یکسری از آیتم‌ها از برنامه حذف می‌شوند و تغییراتی کلی در برنامه ایجاد خواهد شد. پیشنهادی که فردوسی‌پور حاضر به قبول آن نشد.
تعطیلی برنامه ورزش از نگاه دو که بینندگانش روز به روز کاهش پیدا می‌کردند و حذف مجدد جهانگیر کوثری از سیما، نشان از تغییر در نگرش مدیران گروه ورزش سیما بود. اما این برنامه هیچ گاه شباهتی به برنامه محبوب «90» نداشت. درست در روزهایی که شایعه تغییرات در این برنامه قوت می‌گرفت، ناگهان این شایعه پیچید که نام فردوسی‌پور هم در میان لیست استادان مستعفی دانشگاه شریف قرار دارد.
این شایعه و دوری این گزارشگر از پخش سیما، باعث شد تا تعطیلی 90 را بسیاری باور کنند که گروه ورزش سیما اعلام کرد عادل در مسافرت خارج از کشور بوده و حتی یکی از بازی‌های جام کنفدراسیون‌ها هم برای گزارش، به این مجری واگذار شد.
فردوسی‌پور البته خارج از کشور نبود اما استعفا هم نداده بود چون او استادیار درس زبان عمومی در شریف بود و دوستان این گزارشگر می‌دانند که عادل این قدر محافظه‌کار هست که هیچ گاه اینگونه وارد بازی‌های سیاسی نشود. او اما به سیما نمی‌رفت چون نمی‌خواست زیر بار شرایط تحمیلی برای سری جدید نود برود. یکی از دوستان فردوسی‌پور در این باره می‌گوید: «عادل ترجیح
می‌دهد برنامه‌اش در اوج تعطیل شود و اسطوره‌ای شود
.

0 نظرهای شما: