درگذشت ناگهانی جان هیوز کارگردان فیلم تنها در خانه

درگذشت ناگهانی جان هیوز کارگردان فیلم تنها در خانه

بنا بر گزارش خبرگزاری رویتر، جان هیوز، یکی از مطرح ترین کارگردان های دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به علت حمله قلبی در حین پیاده روی در یکی از خیابان های «منهتن» در نیویورک درگذشت.
هیوز که هنگام مرگ ۵۹ سال داشت ، خالق برخی از سرگرم کننده ترین و پرفروش ترین فیلم های هالیوود ازجمله «کلوپ صبحانه» ماجراهای ۵ دانش آموز دبیرستانی تحت تنبیه قرارگرفته ای که به اجبار روزهای شنبه را در مدرسه و با هم می گذرانند ، «تنها درخانه» ماجراهای خنده آور پسر بچه ای که پدر و مادرش او را در خانه جا می گذارند و به مسافرت می روند و«روز تعطیل فریس بولر» با شرکت متیو برودریک درباره نوجوانی که برای نهمین روز از ترم جدید تصمیم می گیرد که از مدرسه فرارکند تا با دوستانش در اطراف شهر شیکاگو به گردش و خوشگذرانی بپردازد بود
.
جان هیوز کارخود را در دهه ۷۰ میلادی با نوشتن فیلمنامه برای فیلم های کمدی در هالیوود آغاز کرد و سپس به کار تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم روی آورد. از نخستین آثار هیوز در سینما باید از فیلم های موفق « شانزدهمین شمع» و «زیبا در صورتی» نام برد.
منتقدان سينمايي هيوز را يكي از معدود هنرمندان سينما مي‌دانند كه در دهه هشتاد توانست با كارگرداني چند فيلم، تأثير بسيار زيادي بر روي نوجوانان و شيوه زندگي آنها در ایالات متحده آمریکا بگذارد.
اين فيلمساز به خاطر فيلم بسيار موفق ديگری هم به شهرت و ثروت زیادی دست پیدا کرد. او تهيه‌كننده و نويسنده فيلمنامه فيلم پرفروش كمدي-خانوادگي «تنها در خانه» است. اين محصول سينماي كودك و نوجوان كه بعدها صاحب دودنباله‌هم شد، «مك‌كالي كالكين» كم سن و سال را تبديل به يكي از معروف‌ترين و پردرآمدترين بازيگران اوايل دهه نود ميلادي كرد.
کلوپ صبحانه جان هیوز با سبک جدیدی از فیلمسازی کمدی در « کلوپ صبحانه» و « روز تعطیل فریس بولر» توانست تعریف تازه ای از دوران دبیرستان به دست دهد و ژانر تازه ای از فیلمسازی را در این زمینه برای تماشاگران، چه آن هایی که هنوز به مدرسه می رفتند و چه کسانی که خاطرات آن دوران را به یاد می آوردندآغاز کند.
با وجود آن كه فيلم‌هاي هيوز هميشه مورداستقبال تماشاگران و خانواده‌ها قرار مي‌گرفت، ولي خود او هيچ وقت موفق به دريافت هيچ يك از جوايز معروف سينما(مثل اسكار) نشد. اين هنرمند از سال ۱۹۹۱ حرفه كارگرداني را رها كرد و فقط به كار تهيه‌كنندگي و فيلمنامه‌نويسي پرداخت. اما چندسال پس از آن و به تدريج، خود را بازنشسته كرد و خانه نشين شد«راجر ایبرت» منتقدكهنه‌كار سينما يك بار در يكي از نقدهاي خود جان هیوز را «فيلسوف دنيای نوجوانان» خطاب كرد.
بسياری از اهل هنر هم عقيده دارند که او تأثير زيادي بر روی فيلمسازان نسل بعدي خود همچون «وس آندرسن»، «كوين اسميت» و «جاد آپاتو» گذاشته است. بنا برگزارش خبرگزاری رویتر، دست اندرکاران صنعت سينماي هاليوود از مرگ ناگهاني هيوز در یک حالت شوک و ناباوری هستند.
مرگ نا بهنگام این کارگردان، به ويژه هنرمندان فعال رشته كمدي را به شدت ناراحت كرده است. جان آپاتو (كه فيلم «مردم بانمك» او هفته گذشته صدرنشين جدول هفتگی گيشه نمايش سينماهاي آمريكاي شمالي شد) مي‌گويد: «او استاد همه ما بود و خيلي خوب مي‌دانست چطور بايد تماشاچي را خنداند. دنياي سينما هنرمند بزرگي را از دست داد، هرچند كه ما خيلي وقت پيش از اين يعني زماني كه بازنشستگي زودهنگام خود را اعلام كرد ،او را از دست داده بوديم.»

0 نظرهای شما: