مردم فيلم مي‌بينند اما سينما نمي‌روند

فرزاد موتمن به ايلنا گفت:
مردم فيلم مي‌بينند اما سينما نمي‌روند

موتمن معتقد است حدود 20 سال است كه مردم سينما را از سبد فرهنگي خود خارج كرده‌اند. او نبود فيلم خوب، نامطلوب بودن فضاي سينماهاي كشور، بحران‌هاي اقتصادي و كشمكش‌هاي سياسي و اجتماعي را در اين موضوع بسيار مهم مي‌داند.
ایلنا- : وضعيت خراب اقتصادي سينما؛ نگراني‌هاي بسياري از سينماگران را به دنبال داشته است، به صورتي‌كه فرزاد موتمن هم كه به تازگي فيلم پوپك مش‌ماشاءالله وي فروش خوبي داشته است؛ از اين وضعيت نگران است.
فرزاد موتمن در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: امروز وضعيت سينما به هيچ عنوان خوب نيست و كمتر فيلمي با استقبال خوب مخاطبان مواجه مي‌شود. موتمن اين مشكل را مربوط به يكي دو سال اخير نمي‌داند و دل‌زدگي مخاطبان از سينما را محصول سال‌ها سياست‌گذاري غلط مي‌داند و مي‌گويد: اصولا مردم نزديك به 20 سال است كه به سينما نمي‌روند و سينما را از سبد فرهنگي خود خارج كرده‌اند.
اين امر نيز دلايل مختلفي دارد كه يكي از آنها نبود فيلم خوب است اما دليل اصلي آن وضعيت اقتصادي بحران‌زده مردم است. امروز درحاليكه متوسط درآمد يك كارمند 500 هزار تومان است، رفتن به سينما براي يك خانواده چهار نفره با هزينه‌هاي جنبي؛ حداقل 50 هزار تومان هزينه دارد. پس يك كارمند بايد ده درصد از درآمد خود را براي رفتن به سينما هزينه كند كه البته عاقلانه به نظر نمي‌رسد.
موتمن به وضعيت سينماها هم اشاره كرده و مي‌گويد: در ايران به تماشاگران احترام گذاشته نمي‌شود. در همه جاي دنيا؛ تماشاگران خود مي‌توانند شماره‌ي صندلي خود را انتخاب كنند، در سينما تنقلات بخورند و سينماها نيز از امكانات كافي برخوردارند. اما در ايران حتي اگر سالن سينما خالي نيز باشد بازهم تماشاگر بايد روي شماره‌ي خود نشسته و براي خوردن تنقلات نيز آزادي ندارد. حال آنكه به طور مثال در سينماهاي آمريكا خوردن پاپ‌كورن و نوشيدني در سينماها آزاد است.
موتمن با اشاره به استقبال مردم از فيلم‌هاي سينمايي ارايه شده در شبكه‌ي نمايش خانگي، گفت: گسترش شبكه‌ي نمايش خانگي باعث شده مردم با هزينه‌ي كمتري فيلم‌ها را در منزل به همراه خانواده تماشا كنند. در اين شرايط كسي دوست ندارد به سينما برود. موتمن تاثير ساير بخش‌ها ازجمله بخش‌هاي اجتماعي و سياسي جامعه را در سينما بسيار مهم ‌دانسته و مي‌گويد: تحولات سياسي و اجتماعي كشور تاثير مستقيم در سينما دارد و لازمه‌ي رونق سينما اين است كه نشاط به جامعه بازگردد و انگيزه مردم براي رفتن به سينما تقويت شود.
1389/7/13 - 13:31:18 کد خبر : 152880

0 نظرهای شما: