كالاهاي ايراني رويكرد صادراتي ندارند/ بسياري از تجار مزيت‌هاي توليدي كشور را نمي شناسند

رييس سازمان توسعه تجارت كشور در گفت‌وگو با ايلنا:
كالاهاي ايراني رويكرد صادراتي ندارند
بسياري از تجار مزيت‌هاي توليدي
كشور را نمي شناسند


بسياري از تجار ما از مزيت‌هايي كه ايران در توليد برخي كالاها دارد مطلع نيستند و شايد همين عدم اطلاع باشد كه حضور ما را در بازارهاي هدف كاهش داده است/ سازمان توسعه تجارت موظف است در مورد بازارهاي جهاني اطلاع رساني كند.
ایلنا- : رييس سازمان توسعه تجارت كشور گفت: يكي از حلقه‌هاي مفقوده ما در حوزه صادرات فقدان قدرت رقابت كالاهاي ايراني با محصولات خارجي است؛ مشكلي كه در بسته‌بندي كالاها و برندهاي ايراني به چشم مي‌خورد.
بابك افقهي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در رابطه با موانعي كه حضور كالاهاي ايراني در بازارهاي جهاني را به تاخير مي‌اندازد‏،گفت: براي توسعه صادرات كشور الزاماتي وجود دارد اما نكته حائز اهميت در اين رابطه توجه به اين مطلب است كه روند رشد صادرات كشورمان طي سال‌هاي اخير بيشتر از ميانگين جهاني آن بوده است.
وي افزود: براساس آماري كه صندوق بين‌المللي پول منتشر كرده است صادرات جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير روند منطقي داشته است. رئيس سازمان توسعه تجارت كشور تصريح كرد: البته اين آمار بدان معنا نيست كه حمايت‌هاي ما از توسعه صادرات غيرنفتي كشور كامل و جامع بوده است ما همچنان براي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي نيازمند ارائه تسهيلات با نرخ پايين هستيم. وي خاطرنشان كرد: بايد با توسعه مشوق‌هاي صادراتي بخش خصوصي را در افزايش صادرات كالاهاي غيرنفتي ياري كنيم چرا كه اين بخش نيازمند حمايت‌هاي دولت در حوزه زيرساخت‌هاي بخش صادراتي است.
كمك به كاهش هزينه‌هاي تجار براي حضور در بازارهاي هدف يكي ديگر از اقداماتي است كه بايد در اين زمينه انجام شود. به گفته افقهي مجموعه‌اي از مشوق هايي كه بخش خصوصي را قادر به رقابت‌ در بازارهاي هدف مي‌كند بايد از سوي دولت به صادركنندگان اعطا شود. وي يادآور شد: خوشبختانه طي سال‌هاي گذشته با وجود تمامي تحريم‌ها و محدوديت‌هاي حوزه تجارت‏‏‏‏‏‏، روند خوبي در حمايت از تجار وجود داشته است و اميدواريم با همت عالي بخش خصوصي ادامه پيدا كند. معاون وزير بازرگاني با عنوان اين مطلب كه يكي ديگر از عمده‌ترين موانع در بحث افزايش صادرات ما به كشورهاي هدف فقدان رويكرد صادراتي كالاهاي ايراني است گفت: براساس بيانات مقام معظم رهبري تمامي بخش‌هاي صنعتي بايد كالاهاي خود را بر پايه صادرات توليد كنند يعني تمامي كالاهاي ايراني بايد رويكرد صادراتي داشته باشند.
وي ادامه داد: اگر تجار ايراني به اين نكته توجه داشته باشند كه كيفيت كالاهاي توليدي خود را افزايش دهند كالاهايشان با قيمت پايين‌تر در اختيار مصرف‌كننده قرار مي‌گيرد و طبعا قيمت پايين و كيفيت بالاي محصولات مي‌تواند به رقابتي شدن كالاهاي ايراني در بازارهاي جهاني كمك كند. افقهي متذكر شد: علاوه بر اين بسياري از تجار ما از مزيت‌هايي كه ايران در توليد بسياري از كالاها دارد مطلع نيستند و شايد همين عدم اطلاع فعالان اقتصادي از ساز و كار ارائه كالاهاي رقابت پذير در بازارهاي جهاني باشد كه حضور ما را در بازارهاي هدف كاهش داده است.
وي ادامه داد: البته سازمان توسعه تجارت كشور موظف است تا اطلاع‌رساني دقيقي براي اصناف و فعالان اقتصادي از چند و چون حضور در بازارهاي جهاني داشته باشد و اميدواريم با برگزاري جلسات مشترك بتوانيم نواقصي را كه موجب كاهش حضور ما در بازارهاي هدف مي‌شود را بيابيم.

1389/7/13 - 12:32 کد خبر : 152842

0 نظرهای شما: