شمار مبتلايان به آنفلوانزاي نوع A در ايران به 144 نفر رسيد‌

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت:

شمار مبتلايان به آنفلوانزاي نوع A در ايران به 144 نفر رسيد


خبرگزاري فارس: رئيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت گفت: شمار مبتلايان به آنفلوانزاي نوع A
در كشور به 144 نفر رسيده است
.


بيماران ديابتي، كودكان زير پنج سال، افراد چاق و سيگاري، بيماران مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و ريوي، خانم‌هاي
باردار، مبتلايان به نارسايي كليوي و افراد مبتلا به آسم از افراد در معرض خطر ابتلا به اين بيماري هستند
***

علائمي چون سرگيجه ناگهاني، نشانه‌هاي دسترسي تنفسي، تنگي نفس، تب بالا به مدت طولاني، احساس درد و فشار در قفسه سينه يا شكم، گيجي و استفراغ شديد و مداوم در فرد مبتلا بروز خواهد كرد كه بايد خيلي زود به مراكز بهداشتي منتقل شود

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، محمدمهدي گويا بعد از ظهر امروز در همايش يكروزه آموزش مراقبت از بيماري آنفلوانزا در جمع كارشناسان واحد آنفلوانزا، روساي شبكه‌ها و معاونان بهداشتي شهرستان‌هاي استان‌هاي آذربايجان شرقي و ‌‌غربي در تبريز اظهار داشت: با توجه به اينكه روز 26 خرداد امسال نخستين فرد آلوده به آنفلوانزاي نوع A در كشور مشخص شده، هم‌اكنون شمار مبتلايان به آنفلوانزاي خوكي در كشور به 144 نفر رسيده است.
وي اثرات اين نوع آنفلوانزا روي فرد را خفيف عنوان كرد و افزود: ولي بايد توجه داشت كه اين بيماري از جهت اثرگذاري ‌روي سيستم سلامت فرد آزاردهنده بوده و نمي‌توان آن را ساده گرفت.
رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با بيان اينكه ويروس آنفلوانزاي نوع A توانايي چسبيدن به ويروس ديگر را دارد، اظهار داشت: اين ويروس قادر است تغيير فرم داده و قدرت بيماري‌زايي در فرد را افزايش دهد.
وي اظهار داشت: سرعت انتشار آنفلوانزاي خوكي در بازده زماني كوتاه به حدي بالاست كه باعث مي‌شود حجم زيادي از بيماران به مراكز بهداشتي مراجعه كنند كه اين امر فعاليت‌هاي ديگر مرتبط با ارتقاي سلامت و كنترل
بيماري‌ها را تحت تاثير قرار داده است
.
گويا با تاكيد بر آموزش مردم و فعالان عرصه بهداشتي در بيمارستان‌ها تصريح كرد: از آنجا كه اين بيماري غير قابل توقف شده و همچنين چرخه انتشار ويروس آن در كشور به تحرك درآمده، بر همين اساس تلاش داريم تا از طريق آموزش آن را كنترل كنيم.
وي گفت: علائم آنفلوانزاي نوع A در حالت خفيف نظير آنفلوانزاي فصلي است كه حتي در برخي موارد بدون استفاده از داروهاي ضدويروسي درمان مي‌شود اما اگر حال شديد آن به وقوع بپيوندد، علائمي چون سرگيجه ناگهاني، نشانه‌هاي دسترسي تنفسي، تنگي نفس، تب بالا به مدت طولاني، احساس درد و فشار در قفسه سينه يا شكم، گيجي و استفراغ شديد و مداوم در فرد مبتلا بروز خواهد كرد كه بايد خيلي زود به مراكز بهداشتي منتقل شود.
گويا تصريح كرد: اگر اين نوع آنفلوانزا كودكان را مبتلا كند، نشانه‌هايي نظير اختلال سطح هوشياري، عدم نوشيدن مايعات به ميزان كافي، دسترسي تنفسي، تغيير رنگ به كبودي يا خاكستري، استفراغ شديد و مداوم، عدم تمايل به بازي كردن و عدم تعادل حركات، بروز خواهد كرد كه ابتلاي شديد كودكان به اين بيماري را نشان مي‌دهد.
وي شيوع آنفلوانزاي فصلي را فصل سرما و زمستان با به جا گذاشتن آثار كمي عنوان كرد و افزود: در مقابل، آنفلوانزاي نوع A، آثار خطرناكي بر روي برخي اقشار جامعه دارد.
رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت و درمان در زمينه افراد در معرض خطر اين بيماري نيز گفت: بيماران ديابتي، كودكان زير پنج سال، افراد چاق و سيگاري، بيماران مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و ريوي، خانم‌هاي باردار، مبتلايان به نارسايي كليوي و افراد مبتلا به آسم از افراد در معرض خطر ابتلا به اين بيماري هستند.
وي راهبرد اصلي وزارت بهداشت را در ارتباط با آنفلوانزاي نوع A را كاهش گسترش بيماري در كشور، كاهش موارد ابتلا و مرگ و مير، حفظ و مراقبت از فعاليت‌هاي حياتي كشور اعلام كرد
.
گويا، بيشترين آمار مبتلايان را سنين بين 15 تا 24 سال عنوان كرد و گفت: به همين دليل بايد براي محل‌هاي تجمع اين قشر از جامعه برنامه داشت. رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت و درمان كشور اظهار داشت: متاسفانه بايد اذعان داشت كه با پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته 10 ميليون و 500 هزار تا 24 ميليون و 500 نفر ظرف دو سال آينده در كشور به اين بيماري مبتلا خواهند شد كه اگر مديريت درستي اعمال نشود، 525 هزار تا يك‌ ميليون و 225 نفر از مبتلايان بستري شده و حتي 105 هزار تا 245 هزار نفر فوتي داشته باشيم.
وي عزم ملي براي پيشگيري از انتشار ويروس آنفلوانزاي خوكي را ضروري دانست و اظهار داشت: در غير اين صورت احتمال فلج شدن اقتصاد كشورها به مدت شش تا 24 ماه وجود دارد. گويا در ادامه خواستار رعايت اصول بهداشت فردي از سوي مردم شد و از آنان خواست در كنترل بيماري همكاري داشته باشند.

0 نظرهای شما: