يورونيوز: براي تامين گاز اروپا دو خط لوله گازي باهم رقابت مي کنند

يورونيوز: براي تامين گاز اروپا دو خط لوله گازي باهم رقابت مي کنند


تهران / واحد مرکزي خبر / اقتصادي 1388/05/16 00:00:51.19 براي تامين گاز مورد نياز کشورهاي عضو اتحاديه اروپا که زمستان گذشته مدتي مختل شد، اکنون دو طرح خط لوله گازي با هم به رقابت شديد پرداخته اند.

به گزارش شبکه خبري يورونيوز، روسيه براي رقابت با طرح خط لوله گازي "نابوکو" ، تلاش مي کند طرح خط لوله گازي خود موسوم به "ساوت استريم" را هر چه سريعتر عملياتي کند. طرح خط لوله "ساوت استريم"به روسيه امکان مي دهد که گاز خود رابدون انکه از خاک اوکراين عبور کند، به اروپا صادر کند.
روسيه درسال دو هزار و هشت با اوکراين بر سر قيمت گاز اختلاف نظر پيدا کرد و همين امر باعث شد تا در تحويل گاز به کشورهاي اروپايي خلل به وجود ايد. هدف از احداث خط لوله گازي ساوت استريم، در درجه اول ، رقابت با خط لوله گازي نابوکودر درجه دوم ،تثبيت نقش روسيه به عنوان بزرگترين تامين کننده گاز اروپا است. طرح خط لوله ساوت استريم، با دور زدن اوکراين، روسيه را به بلغارستان وصل مي کند و بعد از اين کشور دو شاخه خواهد شد که يک شاخه ان از شمال غربي بلغارستان به سوي اتريش و يک شاخه ديگر از طريق جنوب بلغارستان به سوي يونان و ايتاليا خواهد رفت.
اين خط لوله در سال دو هزار و پانزده به بهره داري خواهد رسيد. هزينه احداث ان نيزکه قرار است از سال دو هزار و يازده اغاز شود، حدود ده ميليارد يورو براورد شده است. ساوت استريم ظرفيت انتقال شصت و سه ميليارد متر مکعب گاز در سال را دارد. از طرف ديگر ، طرح احداث خط لوله گازي نابوکو(Nabucco) قرار دارد که روند ساخت ان، در سال دو هزار و دو اغاز شد ، اما اجراي ان چندين سال به تعويق افتاد
.

تا اينکه بحرانهاي متعددي که بين روسيه و اوکراين بر سر قيمت گاز به وجود آمد ،اجراي اين طرح را تسريع کرد. زيرا اين بحران ها و اين اختلاف نظرهاي اوکراين و روسيه ، تحويل گاز چندين کشور عضو اتحاديه اروپا را در زمستان سال دو هزار و هشت با مشکل مواجه کرد. از همين رو، کشورهاي اروپايي تصميم گرفتند با تسريع در روند احداث خط لوله گازي نابوکو، از وابستگي خود به گاز روسيه بکاهند. با احداث اين خط لوله ، گاز کشورهاي حوزه درياي خزر از طريق ترکيه، بلغارستان، روماني ومجارستان و با دور زده شدن روسيه ، به بازار اروپا خواهد رسيد.
احداث نابوکو که هزينه ساخت ان هشت ميليارد يورو براورد شده است،از سال دوهزار و يازده اغاز خواهد شد و در سال دو هزار و چهارده به پايان مي رسد.اين خط لوله گازي ظرفيت انتقال سي و يک ميليارد متر مکعب گاز در سال را داردو طول ان هم حدود سه هزار و سيصد کيلومتر خواهد بود. براساس اين گزارش، روسيه براي انکه در روند احداث ساوت استريم تسريع کند تصميم گرفته است با ترکيه همکاري هم جانبه کند.
در واقع، ترکيه و روسيه اکنون مدتي است که درباره اجراي طرح هاي مهم اقتصادي روي يک طول موج قرار گرفته اند.درهمين راستا ، رجب طيب اردوغان و ولاديمير پوتين به ترتيب ، نخست وزيران ترکيه و روسيه روز پنج شنبه اين هفته يک رشته توافقنامه مهم به ويژه در زمينه انرژي را امضا کردند . بايد به اين واقعيت نيز اشاره کرد که روابط اقتصادي روسيه و ترکيه، طي بيست سال اخير به حد بسيار بالايي رسيده است.
به طوري که حجم مبادلات دو کشور امروز از بيست و شش و نيم ميليارد يورو نيز گذشته است. دو کشور براي انکه افق روشن تري پيش روي روابط خود بگشايند روز پنج شنبه توافقنامه احداث خط لوله گازي ساوت استريم را که قرار است گاز روسيه را به اروپا منتقل کند امضا کردند. رجب طيب اردوغان در اين باره گفت : با توجه به روحيه اي که بر روابط ما با روسيه حاکم است ما به روسيه اجازه داده ايم مطالعات لازم براي امکان پذيري احداث اين خط لوله در ابهاي سرزميني ترکيه را انجام دهد. يکي از اهداف سفر ولاديمير پوتين به ترکيه نيز تحقيق در درياي سياه به منظور امکان پذيري احداث خط لوله گازي ساوت استريم بوده است که خود پوتين از اين سفر خود بسيار ابراز رضايت کرد و ان را سازنده خواند.
سيلويو برلسکني نخست وزير ايتاليا در مراسم امضاي اين توافقنامه در انکارا حضور داشت و علت حضور وي نيز ان بود که
شرکت نفتي اني ايتاليا ،شريک شرکت گازپروم روسيه در انجام اين طرح است. 00:03:59.19

0 نظرهای شما: