ایران: نقص فنی عامل سقوط توپولف-154 نبود


ایران: نقص فنی عامل سقوط توپولف-154 نبود


مسکو، 17 مرداد، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "فرامرز سروی" معاون هوانوردی و استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی ایران اظهار داشت که در سانحه هواپیمای توپولف-154 پرواز تهران - ایروان هواپیما حامل مواد منفجره نبوده و نقص فنی نیز عامل اصلی سقوط آن نبوده است.
وی همچنین اطلاع داد که در سانحه هواپیمای ایلوشین- 62 عامل انسانی موثر بوده است.
به گزارش «ریا نووستی» از فارس، سروی گفت: "در هواپیمای توپولف 154 شرکت کاسپین، ابتدا حادثه‌ای در یک بخش موتور اتفاق می‌افتد و به بخش‌های دیگر هواپیما سرایت می‌کند که عامل اول هنوز شناخته شده نیست".
وی با بیان اینکه "نقص فنی عامل اصلی وقوع حادثه توپولف نیست"، تصریح کرد: "اشکالی که در موتور شماره یک پیش آمده است مانند ورود یک شی‌ء خارجی مثل پرنده به موتور هواپیما، باعث اختلال در فعالیت آن شده است"
.سروی همچنین با تکذیب وقوع انفجار در هواپیمای توپولف، گفت: "تیم‌های کارشناسی بررسی سوانح، هر روز به اسناد و مدارک جدیدی دست می‌یابند و در چند روز آینده علت اصلی وقوع حادثه بیان خواهد شد." وی خاطر نشان نمود که "این هواپیما در لحظه اوج‌گیری هیچ‌گونه اشکال فنی نداشته و براساس "کتاب هواپیما" در حال اوج‌ گرفتن بوده است که موتور شماره یک دچار نقص فنی می‌شود.
خلبان هیچ فرصتی جهت بررسی اشکال به وجود آمده نداشته و این در حالی است که اتفاق غیر مترقبه مذکور، در کتاب هواپیما نیز تعریف نشده بوده است‌".معاون هوانوردی و استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی ایران اطلاع داد: "تاکنون تعداد 523 فروند هواپیمای توپولف تولید شده که 36 مورد سانحه مرگ‌بار برای این نوع هواپیما ثبت شده است و این در حالی است که در اغلب این سوانح هوایی، عوامل انسانی مؤثر بوده‌اند."
وی با اشاره به اینکه پس از سوانح هوایی اخیر، "مردم نسبت به هواپیمای شرقی دست دوم حساس شده‌اند"، خاطرنشان کرد: "طبق دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشور، از این به بعد هواپیماهای نو جهت حمل و نقل هوایی خریداری خواهد شد و هواپیماهای شرقی موجود مدیریت می‌شود".وی تصریح کرد: "در ایران هواپیمای توپولف روزانه هشت ساعت به کار گرفته می‌شود و این در حالی است که در دنیا این نوع هواپیما روزانه تنها سه ساعت پرواز می‌کند که این یکی از دلایل افزایش سوانح این نوع هواپیما در ایران است"
.وی در خصوص دلایل وقوع سانحه هواپیمای ایلوشین-62 نیز گفت: "این هواپیما در حین انجام تقرب به دلیل عدم رعایت مقررات پروازی با سرعت زیاد اقدام به نشستن روی باند 13 چپ فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد می‌کند که با سرعت زیاد روی زمین قرار می‌گیرد و خلبان نمی‌تواند هواپیما را کنترل کند، بنابراین از باند خارج شده و به دیوار فرودگاه برخورد می‌کند."معاونت هوانوردی و استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی ایران خاطرنشان کرد: "پس از بررسی‌ کارشناسان سازمان هواپیمایی روسیه و سازمان هواپیمایی قزاقستان و نیز مسئولان بررسی سوانح هوایی این کشورها، مشخص شد که عامل انسانی در بروز این سانحه موثر بوده است".

0 نظرهای شما: