پرواز شماره 7908 ارمنستان

پرواز شماره 7908 ارمنستان


روزنامه خبر - ششم مرداد 1388اقتصاد > صنعت
دیدن هموطنان مسیحی و مسلمان داغدار که در نتیجه سقوط هواپیمای توپولف- 154 خط هوایی کاسپین به مقصد ارمنستان، عزیزان خود را از دست داده‌اند قلب هر ایرانی را به‌درد می‌آورد و این اندوه تا آخر عمر همراه ما خواهد بود و البته همین داغ ماندگار ضرورت پیگیری و روشن شدن تمامی ابعاد چنین حوادثی را ضروری می‌سازد ولی تحلیل حادثه از بعد کارشناسی ضرورتی است که نه برای تسکین آلام بازماندگان که برای منافع ملی کشور نیز ضرورتی انکار ناپذیر است
. از نظر کارشناسی بررسی سانحه هوایی توپولف-154 هواپیمایی کاسپین قبل از اعلام نتیجه تحقیقات گروه تحقیق سازمان هواپیمائی کشوری موردی را روشن نخواهد نمود ولی پرداختن به این موضوع باتوجه به اینکه سقوط این نوع هواپیما سابقه چندین ساله دارد، حداقل تسکینی بر دلهای داغدار بازماندگان این سانحه خواهد بود.
علم اقتصاد در صنعت حمل و نقل چنین خاطرنشان می‌کند که برنامه‌ریزی صحیح باید با در نظر گرفتن محدودیت‌ها، تنگناها، موقعیت‌ها و امکانات انجام شود تا در نتیجه سرمایه‌گذاری به موقع و درست جهت ارائه خدمات بهتر و ایمن‌تر، افزایش درآمدهای خطوط هوایی را نیز به همراه داشته باشد. شایان ذکر است از یاد بردن اهمیت و ارزش مشتری در قالب هر نوع فعالیت خدماتی به معنای از یاد بردن تأمین‌کنندگان درآمدهای آن بنگاه اقتصادی است
.
- آیا مسافرینی که تأمین‌‌کننده درآمد و سود این خطوط هوایی هستند، تنها ارزشی معادل یک بلیت هواپیما و آن هم فقط برای یک بار را دارند؟ صنعت حمل و نقل هوایی در جهان به دلیل حساس بودن آن، دارای پیچیده‌ترین، دقیق‌ترین و مدون‌ترین استانداردها بوده و سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های متفاوتی وظیفه نظارت بر اجرای دقیق استانداردهای تدوین شده به خصوص بر آنچه که به ایمنی پرواز ارتباط داشته باشد را دارند.
سالیان طولانی است که کشورمان با تحریم‌های بین‌المللی دست به گریبان است و خرید هواپیماها را با اشکال مواجه کرده است ولی آیا خرید هواپیماهای کار کرده روسی که هزینه تعمیر و نگهداری آنها باعث صدمه به سرمایه‌های ملی و جان مسافرین می‌شود، بهتر است یا حداقل خرید هواپیماهای تازه تولید روسی؟ همواره در بخش حمل و نقل جاده‌ای نوسازی ناوگان زمینی مطرح بوده ولی عملکرد بخش هوایی حاکی از کهنه‌سازی ناوگان هوایی است.
در برنامه تلویزیونی بعد از سقوط هواپیمای توپولف- 154 اعلام شد که در هواپیمایی بحثی به نام طول عمر نداریم، اصطلاح فرسوده یک اصطلاح فنی و تخصصی نیست و افزایش عمر هواپیما فقط هزینه تعمیر و نگهداری را افزایش می‌دهد، این نظر زمانی می‌تواند قابل قبول باشد که اولاً درصد سقوط هواپیماهای روسی سر به فلک نزده باشد، ثانیاً تمام مسافرین آن تخصص حمل و نقل هوایی داشته باشند یا حداقل اطلاع‌رسانی دقیق برای آنها انجام شده باشد، ثالثاً وضعیت ظاهری هواپیما نمایانگر ایمنی آن باشد و رابعاً تعمیر و نگهداری آن بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام شده باشد.

در یک برنامه تلویزیونی عنوان شد، ما شانس بدی که آوردیم این بود که آمار سقوط توپولف در ایران به دلیل خطای انسانی بالا بوده است، سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا چنین بوده است؟ آیا خلبانان دوره‌های آموزشی پرواز با هواپیماهای روسی را نگذرانده‌اند که البته بعید به نظر می‌رسد و این استدلال را از پایه دچار چالش می‌کند؛ چرا که در صورت درستی باید به سیستم آموزشی خلبانان کشور مشکوک شد.
بحثی که بعد از سانحه سقوط مطرح می‌شود استاندارد و نحوه ساخت جعبه سیاه است. اساس به کارگیری جعبه سیاه در هواپیما ثبت کل عملیات پروازی است و طبق استاندارد بین‌المللی جعبه سیاه باید به گونه‌ای تولید شده باشد که در بدترین سوانح هوایی اتفاقی برای آن نیافتد، ولی گفته‌ها حاکی از آن است که جعبه‌های سیاه در نتیجه شدت برخورد هواپیما با زمین دچار آسیب زیادی شده‌اند و این امر خود روش تولید جعبه سیاه و در نهایت تولید خود هواپیماهای روسی را هم زیر سؤال می‌برد.
نکته بعدی آنکه براساس مقررات بین‌المللی و عرف موجود در سازمان هواپیمایی کشوری، جابه‌جایی مسافرین در کلیه خطوط بین‌المللی ابتدا به شرکت هواپیمایی ملی ایران سپرده می‌شود و در صورتی که هواپیمایی ملی به هر دلیل قادر به برقراری آن نباشد، بر اساس جدول رده‌بندی خطوط هوایی در کشور، مسئولیت جابه‌جایی مسافرین در مسیر تعریف شده به یکی از خطوط داخلی و دارای توانمندی‌های لازم واگذار می‌شود. با توجه به قوانین و مقررات مشروحه فوق، انحصار جابه‌جایی و مسئولیت مسافرین عازم ارمنستان به عهده شرکت کاسپین قرار داده شده است که بعضی مواقع انحصاری بودن ارائه خدمات و آسودگی خاطر از نبود رقیب، باعث فراموش شدن برخی استانداردها و خدماتی ضروری شده است
.
همچنین با توجه به مقررات هوایی، شرکت‌های هواپیمایی در کلیه کشورها به محض مشاهده کوچکترین اشکال فنی در هر یک از هواپیماهای فعال در ناوگان خود، به سرعت اقدام به رفع نقص در کل ناوگان مشابه خود می‌کنند، آیا خط هوایی کاسپین چنین کرده است یا هنوز
هواپیماهای توپولف این شرکت در مسیرهای پروازی فعالند؟
***

کلام آخر اینکه باتوجه به بازنگری سوانح اخیر هوایی در ایران کمی عجیب به نظر می‌رسد که صرفاً صدور مجوز پرواز به معنی رعایت شدن تمام استانداردهای ایمنی پرواز و چک سرویس کامل هواپیما باشد.
با امید آنکه به خاکسپاری یادواره‌هایی از کشته شدگان سانحه هوایی کاسپین، مرهمی باشد بر دل داغدار اقوام آنها، انشاا. . . از این به بعد با توجه به مقررات و اجرای دقیق استانداردهای تعریف شده هوایی، شاهد چنین سوانح دلخراشی نباشیم.


آرتین مانکاساریان / علی سارجانی
کارشناسان صنعت حمل ونقل

0 نظرهای شما: