تحليلگر ارشد سفارت انگليس در دادگاه متهمان حوادث اخير تشريح كرد: نقش گسترده سفارت انگليس در آشوب‌هاي

تحليلگر ارشد سفارت انگليس در دادگاه متهمان حوادث اخير تشريح كرد:
نقش گسترده سفارت انگليس در آشوب‌هاي
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۷/۰۵/۸۸‬
سياسي. رسام ميرمحمد حسين رسام از متهمين پرونده آشوب‌هاي اخير در تهران كه تحليلگر ارشد بخش سياسي سفارت انگليس مي‌باشد متهم به جاسوسي است كه در جلسه روز شنبه دادگاه به نقش ديپلمات‌هاي انگليس براي تاثيرگذاري در انتخابات ايران را توضيح داد.
به گزارش خبرنگار قضايي و حقوقي ايرنا، قاضي صلواتي رييس شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامي تهران در دومين جلسه محاكمه متهمين به ايجاد آشوب‌هاي اخير در تهران از نماينده دادستان خواست تا كيفرخواست ميرمحمد حسين رسام فرزند ميرمهدي و ‪ ۴۳‬ساله را قرائت كند.
نماينده دادستان اتهام ميرمحمدحسين رسام را جاسوسي بيان كرد و گفت: وي به همراه آرش مومنيان وظيفه ديدار با نمايندگان احزاب سياسي و اقليت‌هاي قومي و مذهبي و نيز گروههاي دانشگاهي و ايجاد ارتباط با آنها را داشته و اخبار اغتشاشات ايران را به لندن مخابره مي‌كرده است.
وي با اشاره به ارتباط متهم با توماس برن از ديپلمات‌هاي سفارت انگليس و نيز شون مورفي از ديپلمات‌هاي استراليايي گفت: متهم در قم به همراه الكس يكي از ديپلمات‌هاي سفارت انگلستان با علي ماهر از اعضاي ستاد ميرحسين موسوي در قم ارتباط برقرار كرده و تحليل‌هاي وي را به خارج از كشور ارسال كرده است.
نماينده دادستان گفت: با توجه به تحقيقات معاونت ضد جاسوسي وزارت اطلاعات مجرميت حسين رسام محرز است و براساس مواد ‪ ۵۰۵ ،۵۰۱ ،۴۷ ،۴۶‬و ‪ ۶۱۸‬قانون مجازات اسلامي تقاضاي محاكمه و مجازات وي را داريم.
پس از قرائت كيفرخواست اختصاصي اين متهم قاضي صلواتي خطاب به اين متهم كه در جايگاه حضور يافته بود، گفت: آقاي حسين رسام ‪ ۴۳‬ساله و تحليلگر ارشد بخش سياسي سفارت انگلستان در تهران، شما براساس كيفرخواست دادستان تهران به جاسوسي براي بيگانگان متهم هستيد، لطفا دفاعيات خود را بيان كنيد.
سپس حسين رسام در سخناني گفت: من از حدود ‪ ۵‬سال پيش استخدام سفارت انگليس در تهران شدم و داراي فوق ليسانس هستم و وظيفه اصلي من جمع آوري اطلاعات از تهران و شهرستان‌ها از طريق ارتباطگيري با افراد و عناصر ذينفوذ احزاب و گروه‌هاي سياسي است كه اين گزارش‌ها را براي لندن ارسال مي‌كردم.
اين متهم درباره شكل ارتباطگيري سفارت انگلستان اظهار داشت: سفارت انگليس به دليل سياست‌هاي خصمانه‌اش در ايران و ترس از افشاي ارتباطگيري اش با منابع داخلي اقدام به ارتباطگيري از طريق كاركنان محلي مي‌كند و به دستور مقامات سفارت من نيز اقدام به ارتباطگيري مي‌كردم.
رسام تصريح كرد: من حدود ‪ ۱۳۰‬مرتبط داشتم كه سال گذشته و امسال متعهد شدم تعداد آنها را به ‪ ۱۸۰‬نفر برسانم و تماس‌هاي من با آنها در اماكن عمومي، رستوران‌ها و كافي شاپ‌ها با هزينه سفارت انگليس بود كه مطالب مورد گفت و گو در اين جلسات نيز به اطلاع مقامات لندن مي‌رسيد.
تحليلگر بخش سياسي سفارت انگليس اظهار داشت: منبع اصلي ما روشنفكراني بودند كه داراي زاويه با نظام هستند.
وي به ارتباط با اصلاح طلبان از جمله آقايان محمد عطريانفر، سعيد ليلاز، شمس الواعظين اشاره كرد و گفت: اينها با ديپلمات‌هاي خارجي به راحتي صحبت مي‌كردند.
وي با اشاره به بخش زي آي پي در كنسولگري سفارت انگليس گفت: در اين بخش توسط ديپلمات‌هاي بخش سياسي و نيز ديپلمات‌هاي بخش ويزا از افراد متقاضي ويزا دعوت مي‌شد به زي آي پي بيايند و براي ارتباط گيري، ارتباط اوليه با آنها برقرار مي‌شد.
وي به نقش شوراي فرهنگي بريتانيا در اين ارتباطگيري ها اشاره كرد و گفت: دو بخش بورس‌ها و پروژه‌ها از مهمترين بخش‌هاي شوراي فرهنگي بريتانيا بود. براي ايجاد مرتبطين جديد در هر دوره از امتحانات آيلس كه حدود ‪۲‬ هزار نفر در آن شركت مي‌كردند استفاده مي‌شد و اطلاعات اين افراد در اختيار شوراي فرهنگي بريتانيا قرار مي‌گرفت.
وي به اقدامات اين شورا براي تاثيرگزاري در اركان حكومتي در جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: اين شورا از طريق انعقاد پروژه‌هايي مثلا از وزارت بهداشت هم اطلاعات را جمع آوري مي‌كرد و هم تلاش مي‌كرد اين نهادها را تحت تاثير خود قرار دهد.
وي شناسايي و جذب نخبگان از طريق بورس‌هاي مختلف به ويژه بورس مخصوص وزارت خارجه انگليس و نيز تلاش در جهت دستيابي به پيشرفت‌هاي علمي كشور را از ديگر اهداف شوراي فرهنگي بريتانيا و سفارت انگليس در تهران برشمرد.
وي با اشاره به ارتباطگيري سفارت انگليس با ‪ NGO‬ها، گفت: راهبرد و سياست ديپلماسي عمومي از اساسي‌ترين شيوه‌ها در كشورهاي مورد هدف بود و سفارت انگليس در تهران از طريق وزارت خارجه، سالانه ‪ ۳۰۰‬هزار پوند براي اين منظور دريافت مي‌كرد.
وي تصريح كرد: توماس برن نفر دوم سفارت انگليس در زمينه ارتباطگيري و تامين بودجه نقش بسيار ويژه‌اي داشت.
اين متهم اظهار داشت: سخت است كه راجع به انگلستان صحبت كنيم اما راجع به شبكه خبري بي‌بي‌سي صحبت نكنيم.
وي افزود: گزارش‌هايي در تهران تهيه مي‌شد كه براي وزارت خارجه انگليس ارسال مي‌گرديد كه برخي از آنها تبديل به سياست‌ها مي‌شد و توسط شبكه بي بي سي اجرا مي‌شد.
وي با اشاره به راه اندازي شبكه بي‌بي‌سي فارسي قبل از انتخابات اظهار داشت: اين شبكه سعي كرد ضريب نفوذي در مخاطبان ايراني ايجاد كند كه در اين زمينه موفقيت‌هايي نيز داشت و در دوره انتخابات و پس از آن، ‪ ۸۰‬درصد برنامه‌هاي ايران شبكه به ايران اختصاص داده شد.
وي اظهار داشت: شبكه بي‌بي‌سي در جهت رواج برخي القائات مانند تقلب در انتخابات تلاش‌هايي را انجام داد.
وي درباره تحركات سفارت انگليس در تهران نيز گفت: حدود ‪ ۴‬ماه قبل از انتخابات جلسه‌اي با حضور ديپلمات‌ها و كارمندان سفارت براساس دستورالعمل ارسال لندن تشكيل شد كه بررسي تحولات انتخاباتي در دستور كار كارمندان سفارت به ويژه كارمندان بخش سياسي قرار گرفت.
رسام افزود: بر اين اساس جلسات روزانه‌اي در سفارت انگليس تشكيل مي‌شد و اطلاعات و اخبار جمع بندي شده براي لندن ارسال مي‌شد.
تحليلگر ارشد بخش سياسي سفارت انگليس به سفرهاي مقامات سفارت انگليس به شهرهاي مختلف ايران اشاره كرد و از آن با عنوان سفرهاي استاني سفارت انگليس ياد كرد و گفت: سفرهاي استاني اعضاي سفارت انگليس تا ‪ ۲‬روز قبل از انتخابات انجام مي‌شد و در اين سفرها راجع به گرايشات سياسي مردم شهرهاي مختلف و ميزان مشاركت آنها تحقيق مي‌شد.
رسام سپس دستورالعمل دو صفحه‌اي را كه به زبان انگليس نوشته شده بود در برابر دوربين‌هاي خبرنگاران و عكاساسان قرار داد و گفت: در اين دستورالعمل ارسالي از سوي لندن خواسته شده بود كه اظهارنظرهاي ائمه جمعه و نمايندگان رهبري ايران پيگيري شود تا مشخص شود كه آيا اين افراد جهت خاصي را دنبال مي‌كنند. همچنين خواسته شده بود كه تكيه خاصي روي سپاه و بسيج انجام شود كه آيا در اين انتخابات گرايش خاصي دارند.
وي افزود: همچنين از ما خواسته شده بود با مردم عادي نيز صحبت كنيم و نظرات آنها را جمع بندي كنيم.
وي گفت: از ديگر فعاليت‌هاي ديپلمات‌هاي انگليسي در تهران پيدا كردن مرتبطين در ستادهاي مختلف كانديداها بود.
وي به تلاش‌هاي الكس دبير اول سفارت انگليس در تهران اشاره كرد و گفت: آقاي تام برن يكي ديگر از اعضاي سفارت تحت پوشش توريست به ستادهاي آقاي احمدي نژاد و آقاي موسوي در قم و رشت و نيز تهران سفر كردند.
وي به ملاقات دبيراول سفارت انگليس با افراد وابسته به حزب اعتماد ملي و اعضاي ستاد موسوي اشاره كرد و گفت: با يكي از مشاورين ستاد موسوي از طريق من ارتباط موثري برقرار بود.
وي تصريح كرد: پيروزي آقاي احمدي نژاد براي سفارت انگليس بهت آور بود و در اولين گزارش ارسالي به لندن بر روي ادعاي يكي از كانديداها مبني بر تقلب در انتخابات تاكيد شده بود.
اين متهم گفت: طبق دستور سفارت از كارمندان محلي خواسته شده بود در اغتشاشات به همراه تام برن و پل بلمي دو تن از ديپلمات‌هاي اخراج شده سفارت انگليس در اغتشاشات حضور يابند.
وي به حضور تام برن در تظاهراتهاي خيابان‌هاي مطهري و سنايي در ‪ ۲۴‬خرداد ماه اشاره كرد و گفت: پاتريك ديويس كاردار سفارت نيز در راهپيمايي خيابان انقلاب تا دانشگاه صنعتي شريف حضور داشت.
وي همچنين به حضور ساير اعضاي سفارت انگليس در ناآرامي‌هاي پس از انتخابات اشاره كرد و گفت: پل بلمي در ‪ ۲۸‬خرداد ماه در راهپيمايي خيابان فردوسي مبادرت به عكاسي از تجمعات مي‌كرد.
وي افزود: الكس دبير اول سفارت نيز از يكي از كاركنان سفارت خواسته بود گزارشي از تخريب‌ها تهيه كند.
وي همچنين گفت: سفير انگليس به همراه كاردار سفارت براي مشاهده راهپيمايي حاميان موسوي اقدام كرده بود.
وي با اشاره به پوشيدن لباس سبز از سوي يكي از كاركنان سفارت انگليس در حمايت از كانديداي خاص گفت: در دوره بعد از انتخابات گزارش‌گيري از طريق سفير انگليس در تهران ادامه داشت.

0 نظرهای شما: