حاشيه‌هاي خبرنگار ايرنا از دومين جلسه دادگاه متهمان اغتشاشات اخير

حاشيه‌هاي خبرنگار ايرنا از دومين جلسه دادگاه متهمان اغتشاشات اخير



تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۷/۰۵/۸۸‬ سياسي. حاشيه. دادگاه اغتشاشات دومين جلسه رسيدگي به اتهامات عوامل موثر در حوادث بعد از انتخابات روز شنبه در حالي برگزار شد كه اين جلسه به رسيدگي به اتهامات كساني اختصاص يافته بود كه به جرم همكاري با گروهك‌هاي معاند و جاسوسي براي بيگانگان دستگير شده بودند.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، درب دادگاه ساعت ‪ ۸‬صبح به روي خبرنگاران گشوده شد. پيش از ورود خبرنگاران به دادگاه حدود ‪ ۳۰‬تن از متهمان در دادگاه حضور يافته بودند كه در بين آنان چهره سه زن نيز ديده مي‌شد.
** حضور خبرنگاران در اين مراسم پر رنگ تر از جلسه نخست دادگاه بود به گونه‌اي كه علاوه بر واحد مركزي خبر كه حدود ‪ ۲۱‬نفر از عوامل خبري خود را فرستاده بود، خبرگزاري‌هاي مختلف اعم از ايرنا، ايسنا، برنا، فارس و مهر خبرنگاران خود را براي پوشش دادگاه به اين جلسه فرستاده بودند.
** پيش از آغاز دادگاه، سعيد مرتضوي دادستان تهران براي پيگيري نحوه برگزاري دادگاه براي دقايقي در صحن دادگاه حاضر شد و با برخي وكلاي متهمان به گفت و گو پرداخت.
** احمد زيدآبادي، هدايت آقايي، علي تاجر نيا، جواد امام و شهاب‌الدين طباطبايي از جمله چهره‌هاي سياسي حاضر در اين جلسه بودند كه حدود ساعت ‪۸‬ و ‪ ۳۰‬دقيقه صبح به محل دادگاه آورده شدند.
** جلسه علني دادگاه ساعت ‪ ۸‬و ‪ ۵۰‬دقيقه با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد آغاز شد و نماينده دادستان به ارايه بخش دوم كيفرخواست عمومي متهمان حوادث بعد از انتخابات پرداخت.
** بخش دوم كيفرخواست عمومي دادستان كه قرائت آن حدود ‪ ۸۰‬دقيقه به طول انجاميد، به دخالت عوامل بيگانه و اقدامات اقدامات مداخله جويانه آنان در خصوص انتخابات و اقدام برخي سفارتخانه‌ها از جمله انگليس در ايام اغتشاشات بعد از انتخابات اختصاص داشت.
** نماينده دادستان همچنين گزارشي در خصوص اقدامات گروهك‌هاي معاند نظام از جمله گروهك تروريستي منافقين، انجمن پادشاهي ايران و گروهك‌هاي تجزيه طلب و قوميت گرا در خصوص انتخابات پرداخت
.
** برديا از فعاليت‌هاي مذهبي تا اقدام عليه امنيت ملي محمدرضا علي زماني ‪ ۳۷‬ساله نخستين متهمي بود كه در اين جلسه درباره اتهامات وارده از سوي دادستاني به ارايه توضيح پرداخت. وي به ارايه توضيحاتي در خصوص همكاري خود با يك گروهك سلطنت طلب و نحوه آشنايي اش پرداخت و اعلام كرد كه با وجود آنكه در سنين نوجواني و جواني به فعاليت هاي مذهبي فعاليت داشته اما از طريق ماهواره به عضويت گروهك تروريستي انجمن پادشاهي ايران كه در زمينه مسايل ضد ديني فعال است، در آمده است.
وي كه با نام مستعار برديا با اين گروهك همكاري مي‌كرده است، در محضر دادگاه اعلام كرد كه همه اتهامات و موارد مطرح شده در گزارش نماينده دادستان را قبول دارد.
وي گفت كه در طول اقامتش در عراق علاوه بر همكاري با گروهك انجمن پادشاهي ايران با سرويس اطلاعاتي آمريكا و رژيم صهيونيستي در ارتباط بوده است.
علي زماني اين را هم گفت كه پيش از خروجش از ايران براي تشويش اذهان مردم و سياه نمايي در خصوص اعتقادات مذهبي مردم با هدايت عوامل گروهك تروريستي انجمن پادشاهي ايران، لوحي فشرده حاوي مسايل ضد ديني نظير كتاب آيات شيطاني، مقالات سياسي و سخناني از سخنگوي اين انجمن تهيه و در تيراژ وسيع در تهران توزيع كرده است
.
** اين متهم گفت كه انجمن پادشاهي ايران عامل اصلي بمب‌گذاري در حسينيه شيراز بود و قصد داشت با شناسايي مسوولان نظام و مقامات استاني و شهري و نيز اماكن مختلف، نسبت به بمب‌گذاري و كشتار مردم اقدام كند.
زماني همچنين گفت كه در طول حضورش در عراق علاوه بر همكاري با گروه تروريستي انجمن پادشاهي ايران، با عوامل سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا و رژيم صهيونيستي در ارتباط بوده و از همين طريق متوجه شده است كه سرويس اطلاعاتي آمريكا برنامه ريزي گسترده‌اي را در خصوص انتخابات ايران و جمع آوري اطلاعات در اين مسير داشته و به همين خاطر با گروه‌هاي مختلف معاند جمهوري اسلامي ايران در ارتباط بوده است.
** وي گفت كه از طريق تلفن و رايانامه (ايميل) با فردي به نام اميد آشنا شده است كه اين فرد آموزش‌هاي لازم را براي ايجاد هسته‌ها و گروه ها، انحراف تجمعات صنفي و كارگري به نفع اهداف خود، خريد سلاح، نحوه خرابكاري اعم از ساخت بمب و چاشني‌هاي انفجاري در مناطق حساس و مهم را به وي مي داده ا
ست
.
** زماني گفت كه انجمن تروريستي پادشاهي ايران فرمول ساخت بمب‌هاي قوي و ضعيف تحت عنوان بطري‌هاي انفجاري را در اختيار وي قرار داده است تا در اختيار رابطين خود در ايران قرار دهد تا از اين بمب‌ها براي انفجار اماكن عمومي و دولتي استفاده شود.
** علي زماني كه با نام مستعار برديا با گروهك تروريستي انجمن پادشاهي ايران همكاري مي‌كرد، گفت كه سرويس اطلاعاتي آمريكا مهمترين تامين‌كننده منابع مالي مورد نياز آنان بوده است.
** اين متهم گفت كه در آستانه انتخابات رياست جمهوري در ايران، سرويس اطلاعات آمريكا و نيز انجمن پادشاهي ايران از آنان خواستند كه در احزاب مختلف ايران نفوذ كرده و با جمع آوري خط مشي، تفكرات و نامزد مورد نظر آنان برنامه ريزي‌هاي آنان براي انتخابات را به آنان منتقل كنند.
** علي زماني ايجاد شبهه در نتيجه انتخابات، كاهش مشاركت مردم، نفوذ در ستادهاي مختلف انتخاباتي نامزدها براي هدايت آنان به سمت و سوي مورد نظر سرويس اطلاعاتي آمريكا و گروهك‌هاي معاند و هدايت اغتشاشات به سمت اهداف مورد نظر آنان را از محورهاي اصلي برنامه‌هاي آنان براي انتخابات رياست جمهوري برشمرد.
** وي گفت كه با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته از طريق عوامل گروهك تروريستي كومله وارد ايران شده است اما پيش از آنكه بتواند برنامه‌هاي مورد نظر گروهك انجمن پادشاهي ايران را عملياتي كند، وي و سردسته‌ها و تشكل‌هاي مرتبط با اين انجمن توسط نيروهاي وزارت اطلاعات دستگير شدند.
** تهيه ‪ ۱۰۰‬كيلوگرم مواد منفجره براي انفجار در حسينيه ارشاد و مسجد نارمك آرش رحماني پور نيز كه با نام مستعار سورنا با گروهك انجمن تروريستي پادشاهي ايران همكاري مي‌كرد، دومين متهمي بود كه در دادگاه امروز اعلام كرد كه اتهامات وارده به خود را قبول دارد.
** رحماني پور كه متولد ‪ ۱۳۶۸‬مي‌باشد، تهيه ‪ ۱۰۰‬كيلوگرم مواد منفجره و برنامه ريزي براي انفجار در امام زاده ها، حرم امام خميني (ره)، مراكز راي‌گيري از جمله حسينيه ارشاد و مسجد جامع نارمك را در پرونده خود دارد.
** وي به رييس دادگاه اعلام كرد كه دستور تهيه مواد منفجره را از طريق پست الكترونيكي دريافت كرده است و حداقل پنج مورد انفجار آزمايشي را انجام و تصاوير آن را به انجمن ارسال كرده است.
رحماني پور به قاضي پرونده گفت كه مي‌داند مباحث مطروحه در پرونده جاي دفاع و بحثي را براي وي باقي نگذاشته است.
** رحماني پور گفت كه امامزاده زيد در بازار تهران، امامزاده علي اكبر در چيذر، حسينيه فاطميون و پمپ بنزين بهارستان چهار نقطه‌اي بودند كه از سوي انجمن پادشاهي ايران از آنان خواسته شد تا عمليات تروريستي در ايام انتخابات در اين مكان‌ها انجام شود اما به دليل وجود كنترل زياد امنيتي در اين مناطق امكان انجام آن وجود نداشت.
** رحماني پور به برنامه اين گروهك تروريستي براي روز انتخابات اشاره كرد و گفت كه حسينيه ارشاد و مجسد نارمك دو هدف اصلي بودند زيرا طرفداران هر يك از اين جناح‌ها يكي از اين دو محل را براي راي دهي انتخاب مي‌كنند و انفجار در اين محل سبب بروز اختلاف و تفرقه در بين دو حناح مي‌شود ضمن اينكه با ايجاد رعب و وحشت مانع از مشاركت و حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي خواهد شد.
** وي گفت: براي انجام اين انفجارها، ‪ ۱۰۰‬كيلوگرم مواد منفجره تهيه و بمب هاي زيادي در حال آماده‌سازي بود كه نيروهاي وزارت اطلاعات ما را شناسايي و دستگير كرده و اجازه ندادند كه ما وارد فاز مبارزه مسلحانه با نظام و مردم شويم.
اين متهم، ضعف ايمان، كمي سن، فقر فرهنگي و نداشتن اطلاعات مذهبي را علل اصلي جذب به انجمن تروريستي پادشاهي ايران معرفي كرد.
** ردپاي منافقين در اغتشاشات اخير ناصر عبدالحسيني كه با نام مستعار بهروز با گروهك تروريستي منافقين در ارتباط بود نيز امروز به عنوان متهم در دادگاه حاضر شد. وي متولد ‪۱۳۶۵‬ است و از سال ‪ ۸۶‬از طريق فردي به نام رضا خادمي جذب گروهك تروريستي منافقين شده و سپس از مرز كردستان و قصر شيرين به پادگان اشرف منتقل و در آنجا نحوه عمليات خرابكارانه را فرا مي‌گيرد.
** وي گفت كه يك هفته بعد از انتخاباتي خانمي به نام زهره از لندن با وي تماس گرفته و از وي خواسته است تا دوستانش به شهر رفته، در تجمعات شركت نمايند و كوكتل مولوتف تهيه و به اتوبوس‌ها حمله كنند و آنها را به آتش بكشند.
وي سپس از رياست دادگاه خواست تا وي را مورد عفو قرار دهد. دفاعيات كوتاه عبدالحسيني موجب شد تا وكيل مدافع او مدعي شود كه در فضاي دادگاه موكلش از ترس امكان اظهار نظر و دفاع از خود را نداشته است كه رييس دادگاه در واكنش به اظهارات وكيل تاكيد كرد كه فضاي دادگاه، فضاي آرامي است و موجبات ترس هيچ كسي را فراهم نكرده است.

0 نظرهای شما: