حسن فتحي: به خاطر ساخت «در مسير زاينده‌رود» نقره‌داغ شدم

در نشست نقد و بررسي سريال عنوان شد؛

حسن فتحي:
به خاطر ساخت «در مسير زاينده‌رود»
نقره‌داغ شدم

خبرگزاري فارس: كارگردان مجموعه تلويزيوني «در مسير زاينده رود» در واكنش به انتقادت برخي از مسئولان اصفهان و ايجاد حاشيه پيرامون اين سريال گفت: به قدري در ساخت اين سريال براي من حاشيه ايجاد كردند كه به خاطر ساخت «در مسير زاينده‌رود» نقره‌داغ شدم.
به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس جلسه نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني در مسير زاينده‌رود امروز با حضور حسن فتحي (كارگردان)، مهرداد ضيائي(مشاور لهجه و بازيگر)، احسان خواجه‌اميري (خواننده تيتراژ و آهنگساز) و نمايندگان رسانه‌هاي جمعي در تالار وحدت برگزار شد. در اين مراسم حسن فتحي در سخناني گفت: در حين طراحي قصه طرح فوتبال پاك و ناپاك را خود من طراحي كردم. من پيشينه فوتبالي دارم و زماني در تيم‌هايي مثل تهران جوان و فولاد بازي مي‌كردم و بعد از هنر و درس دلمشغولي‌ام فوتبال بود.
ضمن اينكه لحظه به لحظه ماجراهاي فوتبال ايران را دنبال كردم و تمام برنامه‌هاي ورزشي را مي‌بينم. وي ادامه داد: مسئله خشونت و ناپاكي چيزي نيست كه ما آن را كشف كرده باشيم بلكه معضلي است كه در حال حاضر وجود دارد و حتي با ديدن برنامه 90 مي‌بينيد كه فوتبال ما چه حاشيه‌هاي عجيب و غريبي دارد. اين مسئله از جانب خيلي‌ها مورد تشويق قرار گرفت و برخي هم ما را مورد انتقاد قرار دادند.
**از ساخت سريال در شهرستان‌ها اعلام انصراف مي‌كنم
حسن فتحي در ادامه اين مراسم در پاسخ به سؤالي با اين مضمون كه آيا شما پس از اتفاقاتي كه براي سريال در مسير زاينده‌رود افتاد، آيا باز هم حاضريد كه در شهرهاي ديگر سريال بسازيد، اظهار داشت: ما آزموده‌ايم در اين شهر بخت خويش / بايد بيرون كشيد از اين ورطه رخت خويش. اين تجربه به قدري براي من تلخ بود كه از ساخت سريال در ساير شهرهاي ايران انصراف خود را اعلام مي‌كنم و اگر شهرستان‌هاي ديگر به خاطر اين مسئله شاكي باشند دوستان اصفهاني بايد پاسخگو باشند. اين تجربه به قدري تلخ بود كه خودم را از اين تصميم گيري كنار مي‌كشم و ترجيح مي‌دهم كه دوباره به فضاي كثيف و غبارآلود تهران برگردم و در همين شهر سريال بسازم. وي درباره علاقه‌اش به استفاده از بازيگران تئاتري در آثارش تصريح كرد: من تمام تلاشم را مي‌كنم كه تا جايي كه مي‌توانم از ظرفيت‌هاي تئاتر ايران در عرصه سينما و تلويزيون استفاده كنم.
شما اگر به شاكله بازيگران سينماي ايران نگاهي بياندازيد مي‌بينيد كه چند درصد از بازيگران 6 دانگ و درخشان ما متعلق به تئاتر هستند اين يك تعارف نيست. محل نشو و نماي من تئاتر است من از تئاتر آمده‌ام و شخصيت و اخلاق من در فرهنگ تئاتر شكل گرفته و خود را مديون تئاتر مي‌دانم. در اين زمينه نيز از همكاران خود گله‌مند هستم كه نسبت به بازيگران تئاتر بي‌توجه هستند و بسياري از استعدادها در جشنواره تئاتر دانشجويي كشف مي‌شوند. اغلب كارگردانان نسبت به اين امر بي‌توجه هستند و از بازيگران شاخص و مطرح استفاده مي‌كنند. يكي از وظايف مبرم ما كارگردانان كشف بازيگران و چهره‌هاي جديد از تئاتر است.
به جاي گشت در خيابان‌ها و دهكده‌هاي ساحلي شمالي مهماني‌ها و برخي مناسب خاص براي پيدا كردن بازيگر به تئاتر بياييم و كساني را انتخاب كنيم كه هم حاشيه‌هاي كمتري دارند و پله پله به جلو آمده‌اند.بازيگراني كه از تئاتر مي‌آيند حاشيه كمتري دارند چون فروتني و خضوع و همراهي و همدلي را با گروه هنري آموخته‌اند و من اين فرايند را سال‌هاست كه آغاز كرده‌ام و از اين ماجرا خوشحالم. اگر در سينما و تلويزيون به من بگويند كه اثر ماندگاري خلق نكرده‌اي مي‌پذيرم ولي خوشحالم كه بسياري از هنرمندان خوب را معرفي كرده‌ام.
**مديران تلويزيون خلاف ميل قلبي‌شان كارها را سانسور مي‌كنند
وي درباره شتابزدگي در توليد آثار نمايشي نيز عنوان داشت: من سال‌هاست كه دنبال اين مسئله هستم تا از اين سايه فرار كنم اما نمي‌شود ما سال‌هاست كه با مسئولان قصه را مي‌خوانيم و تصويب مي‌شود اما در ساخت فشارهايي وارد مي‌شود و مسئولاني كه در تلويزيون هستند،نه براساس ديدگاه خود بلكه بر اساس فشارهايي كه بر آنها وارد مي‌شود ناگزير به كم كردن و حذف سريال مي‌شود. اين كار از سر ميل قلبي‌شان نيست و اين فشارهاي بيروني باعث مي‌شود كه اثر دستخوش جرح و تعديل شود و بخشي برمي‌گشت به حاشيه‌هاي غير منطقي كه برخي از مسئولين در اصفهان براي ما درست كردند.
كارگردان سريال شب دهم درباره بحث شتابزدگي در ساخت سريال در مسير زاينده‌رود گفت: شتابزدگي لفظ كاملا درستي است و آن را مي‌پذيرم. داستان اين سريال سال 87 طراحي شد و همان زمان با آقاي فرجي مدير شبكه دو كه رفاقت بسياري با او دارم و سلايق و روابط نزديكي با او داريم قرار گذاشتيم تا اين سريال در اين شبكه ساخته شود. اما به ما خبر دادند شبكه دو براي رمضان سال 87 سريال دارد به همين دليل ما با شبكه يك وارد گفت‌وگو شديم.
وي ادامه داد: در ابتداي سال 88 قرار شد تحقيق و نگارش سريال را آغاز كنيم اما اختلاف با شبكه يك سر قسط آخر سريال اشك‌ها و لبخندها و اختلاف حساب 200 ميليون توماني باعث شد ما كار ساخت سريال را آغاز نكنيم و در سالروز پخش سريال اشك‌ها و لبخندها قسط آخر پرداخت شد. اين مسئله ساخت در مسير زاينده‌رود را به تعويق انداخت و در سال 88 امكان ساخت نبود و قرار شد براي سال 89 اين سريال را بسازيم در همين حين تغيير مديريت پيش آمد و آقاي فرجي از شبكه دو به شبكه يك رفت و خود اين مسئله نيز دوباره كار را به تعويق انداخت من در همان زمان نگران بودم كه به سرعت قرارداد تحقيق و نگارش را ببنديم تا كار درست انجام شود و مشكلي در زمينه فيلمنامه پيش نيايد. اما تمام نگراني‌هاي من محقق شد. عليرضا نادري نيز نويسنده صاحب سبكي است و مي‌گفت تا قرارداد تحقيق و نگارش را با من نبنديد من كار را شروع نمي‌كنم.
فتحي در ادامه سخنان خود اظهار داشت‌: اواخر بهمن 88 قرارداد تحقيق و نگارش بسته شد و در نهايت ما تيرماه سال 89 فيلمبرداري را شروع كرديم. اي كاش تجربه كار تيمي ميوه ممنوعه را در اين سريال داشتيم و يك نويسنده سكانس مي‌نوشت، يك نويسنده ديالوگ مي‌نوشت اما نادري اصرار داشت خودش به طور كامل اين كار را انجام دهد. اين سريال شخصيت‌هاي بسياري داشت و اگر چند ماه قبل با عليرضا نادري قرارداد تحقيق و نگارش بسته شده بود ما مشكلات كمتري داشتيم و من هم زودتر كار را شروع مي‌كردم و شتابزدگي كمتر مي‌شد.
**درباره لهجه سريال دفاعي از خودمان نداريم
به گزارش فارس در ادامه اين نشست يكي از خبرنگاران كه اصفهاني نيز بود، به انتقاد از سريال در مسير زاينده‌رود به ويژه بخش لهجه آن داشت كه فتحي در پاسخ گفت: من بايد كار 30 قسمتي را در 4ماه به آنتن برسانم كه يا بازيگران كار نمي‌كنند و يا بيشترشان سر كار ديگري بودند. در نتيجه كار بهتر از اين نخواهد بود. ما دفاعي از خودمان نداريم اگر امروز هم اينجا هستيم درخواست شما را اجابت كرديم كه خواستار مصاحبه و گفت‌وگو با ما بوديد. من نيازي به دفاع ندارم همان اول قضيه مي‌گويم كار شتابزده انجام شد اين مسئله يعني ما از خودمان دفاع مي‌كنيم؟
وي در ادامه به دوبله سريال روشن‌تر از خاموشي اشاره كرد و اظهار داشت: مسئله اين سريال مربوط به مدير دوبلاژ بود آقاي بهرام زند پذيرفت كه لهجه ها را در دوبله درست از آب درآورد ما در اين مسئله دخالت نكرديم و فقط پيشنهاد داديم كه در دوبله اين اثر از هنرمندان مراكز استان‌ها استفاده شود و از آنها تست بگيرد ولي آقاي زند نخواست اين كار را بكند من در سريال روشن‌تر از خاموشي فيلمنامه‌اي نوشتم كه تمام آن فارسي بود و بعدا به اين نتيجه رسيدم كه ما لهجه‌هاي مختلف ايران را در اين سريال ببينيم و خودم روي لهجه‌ها تحقيق و كار كردم و فيلمنامه را بازنويسي كردم .
به خاطر اين شوق و علاقه نيز ريالي به من پرداخت نشده است. كارگردان سريال پهلوانان نمي‌ميرند تصريح كرد: پيش از شروع فيلمبرداري روشن تر از خاموشي نيز با بهرام زند درباره دوبله سريال صحبت كردم كه او با تأمل و تفكر گفت شود، ولي به خون جگر شود. من بر مبناي اين گفت‌وگو خود را به اين مهلكه انداختم و برايم جز زحمت بيشتر هيچ نتيجه ديگري نداشت. انتخاب دوبلرها نيز در حوزه انتخاب من نبود. اما در مدار صفر درجه سعي كردم كه اين اتفاق نيفتد و 80 درصد شخصيت‌هاي سريال خودشان صحبت كردند. ما همان هفته‌هاي اول پخش سريال «در مسير زاينده‌رود» نيز در رسانه‌ها اعلام كرديم و رسما بابت خوب در نيامدن لهجه‌ها معذرت‌خواهي كرديم.
من همين مقدار لهجه را هم حاصل زحمات شبانه‌روزي مهرداد ضيائي مي‌دانم. دنيا كه به آخر نرسيده است. ما اگر يك سال وقت داشتيم و بازيگران سه ماه زودتر انتخاب مي‌شدند لهجه‌ها نيز بهتر مي‌شد. شما درباره چيزي ما را ملامت مي‌كنيد كه خودمان دستمان را بالا گرفته‌ايم و اعلام كرديم كه ما نتوانستيم كار را خوب ارائه بدهيم.
**تهراني‌ها مي‌گويند وجهه آنها در «در مسير زاينده رود» مخدوش شده است
فتحي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: البته اين ماجرا با قضيه لهجه شروع شد ولي بعد از آن قضيه لهجه كنار كشيده شد و ماجراهاي ديگري وسط كشيده شد كه آنها اسفناك و تلخ بودند من براي اينكه اينها دوباره اتفاق نيفتد از ساخت سريال در ساير شهرها انصراف دادم چون دوباره بيايند بيانيه و اعلاميه صادر كنند و فشار به ما بياورند تا كار دوباره به جرح و تعديل برسد من چرا دوباره اين اشتباه را تكرار كنم. من خطابم به پژوهشگران عرصه علوم انساني است اين مسائل بايد مورد پژوهش و تحقيق قرار بگيرد و اين حاشيه‌هايي كه براي سريال «در مسير زاينده‌رود» اتفاق افتاد بايد مورد تحقيق و پژوهش قرار بگيرد.
يعني ما با بروز چنين اتفاقاتي به ادراك ملي رسيده‌ايم؟ ما به اين مرحله رسيده‌ايم كه در مرحله اول ايراني هستيم و در مرحله دوم متعلق به بخشي از ايران؟ ما با خوش خيالي سريال «در مسير زاينده‌رود» را ساختيم و فكر مي‌كرديم پس از ساخت سريال از ما تقدير مي‌كنند اما چه فكر مي‌كرديم و چه شد. كارگردان مجموعه تلويزيوني ميوه ممنوعه در ادامه سخنان خود به سينماي هاليوود نيز اشاره‌اي كرد و در اين زمينه گفت: شما در سينماي هاليوود نيز مي بينيد كه بازيگري مثل پنلوپه كروز كه لهجه اسپانيايي دارد آمريكايي صحبت مي‌كند از لهجه او ايراد مي‌گيرند. سريال‌هايي نظير پس از باران، گل پامچال، خانه‌اي در تاريكي و ... از تلويزيون پخش شده‌اندكه آنها هم مشكل لهجه داشتند ولي هيچكدام اين بلوا را نداشتند.
سريال «در مسير زاينده‌رود» چند پيام مهم اخلاقي داشت، گسترش خشونت در جامعه ، فضايي كه در فوتبال ما رشد مي‌كند، باندهاي مافيايي، رشد افرادي نظير گركاني، اجحافي كه در حق برخي بازيكنان فوتبال مي‌شود يا لهجه اصفهاني؟ اينها همه مسائلي است كه در برنامه 90 روي آنها بحث مي‌شود و فردوسي‌پور به خاطر صراحت بيان در اين حوزه در جاهايي تاوان پس مي‌دهد اينها مسائلي است كه بايد در حد ملي مورد توجه قرار بگيرد. وي ادامه داد: اي كاش قضيه فقط لهجه بود ما روزي 14 الي 15 ساعت كار مي‌كرديم و اين مسائل به اندازه كافي آزاردهنده بود. مگر چه اتفاقي افتاده؟ به ما مي‌گويند اينها مي‌خواهند فرهنگ اصفهان را زير سؤال ببرند.
خانواده پدري من متعلق به اصفهان است و يكي از شهرهاي مورد علاقه من اصفهان است ما لحظات خوبي در كنار مردم اصفهان داشتيم و حتي برخي اصفهاني‌ها هم در تحقيقاتي كه ما داشتيم اذعان داشتند كه تنها ساعاتي كه مي‌توان بدون ترافيك در اصفهان تردد كرد، زمان پخش سريال «در مسير زاينده‌رود» است. مردم اصفهان اگر گله‌اي از لهجه سريال داشتند مي‌پذيريم البته حتي تهراني‌ها هم مي‌گويند كه در اين سريال بچه تهراني‌ها را خراب كرده‌اي در صورتي كه داستان مجموعه «در مسير زاينده‌رود» در هر جا و شهري مي‌توانست بيفتد.
** به ما گفتند ساخت «در مسير زاينده رود» يك توطئه است
حسن فتحي ضمن گلايه بسيار از مسئولان شهر اصفهان تصريح كرد: بحث لهجه كه تمام شد، آقايان ساز جديدي كوك كردند و گفتند اينها توطئه كرده‌اند. آقا چه توطئه‌اي؟ ما به ترويج خشونت پرداختيم كه افراد تا عصباني مي‌شوند چوب و چماق برمي‌دارند مي‌گوييم اين كار هزينه دارد و تاوان سنگيني بايد براي آن بپردازيم. گفتن اين حرف حائز اهميت است يا لهجه؟‌يك جا گفتند كه از لحاظ قوميتي به اصفهاني‌ها توهين مي‌شود جالب اينجاست كه در نظرسنجي‌هاي ما محبوب‌ترين شخصيت‌ها اصفهاني بودند و منفورترين آنها تهراني بودند. من اسمي از اين افراد كه چنين حاشيه‌هايي براي سريال ايجاد كرده‌اند، نمي‌برم و به خداوند واگذار مي‌كنم و اميدوارم كه سر نمازشان استغفار كنند.
وي ادامه داد:‌ آيا اين درست و انصاف است كه با مهران ضيائي تماس بگيرند به او فحش بدهند و تحقيرش كنند؟ با چنين شرايطي انتظار داريد كه من دوباره به يك شهرستان ديگر بروم و سريال بسازم؟ جالب اينجاست كه در اين بين يك مسئول تبريزي به ضرغامي نامه نوشته كه چرا شما اينجا نمي‌آييد تا سريال بسازيد. در ساخت سريال «در مسير زاينده‌رود» براي ما دوزخ درست شد. كارگردان فيلم سينمايي پستچي سه بار در نمي‌زند در ادامه اين مراسم در پاسخ به سؤالي پيرامون پخش نظرسنجي‌هاي مثبت از مردم قبل و بعد از سريال توضيح داد: من نسبت به اين مسئله كاملا بي‌اطلاع بودم و از تمام اتفاقاتي كه در اين ميان افتاد منفصل شده بودم.
خود تلويزيون تصميم را گرفت و ما بي‌اطلاع بوديم. وي درباره موسيقي سريال نيز گفت: ما با توجه به ضرب زماني و شتابزدگي كه داشتيم گاهي دو ساعت مانده به پخش كار را مي‌رسانديم تا اقاي خواجه اميري براي ان آهنگي بسازد و هيچ آهنگسازي با توجه به اين شدت زماني نمي‌توانست اين قطعات را براي سريال بسازد. وي با بيان اينكه افكار عمومي از سريال «در مسير زاينده‌رود» راضيم، گفت: من هر جور كه كارم را بسازم وظيفه دارم كه پاسخگو باشم. فيلمساز بايد حق ساخت اثرش را داشته باشد و من به عنوان آدم شكست خورده اينجا نيامده‌ام. پيروزي هستم كه به خاطر رنج‌هايي كه برده نيز حرف مي‌زند و عليرغم همه زخم‌هايي كه خورده‌ام با مسرت و خوشحالي صحبت مي‌كنم.
فتحي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه يكي از مسئولان اعتراض كرده بود كه چرا فيلمنامه را در اختيار ما قرار نداده‌ايد، عنوان داشت:‌ ما اين كار را انجام داده بوديم و فيلمنامه به طور كامل در اختيار آنها قرار داشت. بازخوردهاي مردم اصفهان نيز بسيار خوب بوده است چند وقت پيش نيز يكي از دوستان ما از تلويزيون اصفهان با ما تماس گرفته بود كه سريال ديگري براي اين شبكه بسازيم در حاليكه در يكي از بيانيه‌ها كه نسبت به سريال «در مسير زاينده‌رود» اعتراض شده بود، امضاي رئيس صدا و سيماي مركز اصفهان نيز پاي آن بود.
**كجاي سريال «در مسير زاينده رود» توهين به خون شهداي اصفهان بود؟
حسن فتحي كه نسبت به انتقادات وارد شده نسبت به اين سريال ناراحت بود، در ادامه گفت: به ما مي‌گويند شما به خون شهداي اصفهان توهين كرده‌ايد. توهين از اين بالاتر؟ من كه برادرم جانباز بالاي 60 درصد است و چند شهيد در خانواده داشته‌ايم به خون شهدا توهين كنم؟ در قران هم آمده است كه اگر مي‌خواهيد با يكديگر مجادله كنيد با شيوه‌اي نيكو اين كار را انجام دهيد كجاي اين سريال به خون شهداي اصفهان توهين شده است؟ اين رفتار گروهي از مسئولين اصفهان است كه بايد توقعات مردم اصفهان را برآورده كنند اگر اين سريال فرصتي بوده كه برخي بيايند و بگويند ما هم هستيم ايرادي ندارد. اين افراد به جاي اينكه مسائل مطرح شده را درست كنند، خودشان هم به تنش دامن مي‌زنند.
اينها يعني چه؟ سريالي ساخته شده است آن هم روي حساب اينكه ما مردم اصفهان را صاحب ذوق و فرهنگ مي‌دانيم و گفتيم خسته شديم انقدر در شهر زشتي مثل تهران سريال ساختيم من به خاطر حركت فرهنگي كه انجام دادم نقره‌داغ شدم. حسن فتحي در پاسخ به سؤال فارس با اين مضمون كه شما چرا با توجه به بي‌احترامي كه صدا و سيما در توليد سريال با شما دارد و دست به جرح و تعديل مداوم كارهايتان مي‌كند، دوباره با تلويزيون همكاري مي‌كنيد پاسخ داد: ما صادقانه جلو رفتيم و قصه را براي تلويزيون تعريف كرده و همان را ساخته‌ايم. بازخوردها و اعتراض‌هايي كه پيش مي‌آيد باعث مي‌شود كه فشارهايي به مديران تلويزيون بيايد. يك سري از فشارها را مديران تلويزيون تحمل مي‌كنند و جاهايي نيز ما تحت فشار قرار مي‌گيريم و برخي از لحظات كار را حذف مي‌كنند چون سوء‌ تفاهم ايجاد مي‌كند.
نمي‌دانم چه بايد كرد‌؟ با هر صنفي كه سراغش مي‌رويم اين اعتراض را دارد. رئيس فدراسيون فوتبال اين مملكت با اين لبخندهاي هميشگي‌اش در يك كنفرانس زماني كه هنوز پنج قسمت از سريال نگذشته نسبت به كار اشكال مي‌گيرد در حاليكه معاون او آقاي تاج كه خود اصفهاني هم هست از اين سريال به شدت دفاع كرد. در اين ميان يك عده فوتباليست هم برخورده است. من و آقاي نادري قبل از شروع كار يك ماه پيرامون آن تحقيق مي‌كرديم و حتي با 4 مديرعامل باشگاه‌هاي فوتبال نظير استقلال و پيروزي نيز صحبت كرديم. مشاوره‌هايي هم با چند ژورناليست حرفه‌اي فوتبال داشتيم و در حاليكه عمق فاجعه در اين حوزه بسيار بيشتر است بخش كوچكي از آن را به تصوير كشيديم.
وي ادامه داد: مثلا بهرام بيضايي راجع به پشت صحنه سينما فيلم مي‌سازد و خود ما نيز نسبت به آن اعتراض مي‌كنيم يا مثلا افخمي در شوكران راجع به پرستاران صحبت كرد و اعتراض اين بخش را به همراه داشت يا مثلا در سريال ميوه ممنوعه رئيس سازمان ثبت اسناد اعتراض داشت اين مسائل بايد توسط پژوهشگران ما مورد آسيب شناسي قرار گيرد. هنوز سريال شروع نشده بيانيه پشت بيانيه بيرون مي‌ايد ما چه كار كنيم؟ دكانمان را تعطيل كنيم؟ وقتي شرايط اينگونه است من به طور منطقي از ساخت سريال در ساير استان‌ها انصراف مي‌دهم.
**نتوانستيم براي ضبط برخي سكانس‌ها دوباره به اصفهان برگرديم
فتحي ادامه داد: مثلا سكانس مربوط حاج بهزاد قرار نبود در زورخانه اتفاق بيفتد و اين اتفاق بايد در زاينده‌رود مي‌افتد يا زماني كه جواهر سند مغازه را مي‌گيرد قرار بود به همراه برادران و پدرش آن دكان را راه بيندازد اما ما نتوانستيم دوباره به اصفهان برگرديم در حاليكه اصفهان فرهنگي‌ترين شهر ايران است. وقتي در اصفهان اين اتفاق افتاد و به سريال ضربه زد ما با چه تضميني دوباره در بقيه شهرها سريال بسازيم. وقتي از سازمان ميراث فرهنگي به تهيه كننده زنگ مي‌زنند و مي‌گويند چه كسي به شما اجازه داد شما در اينجا تصويربرداري كنيد شما پاسخ بدهيد خودمان اين كار را انجام داده‌ايم چه بايد كرد. در حاليكه سازمان ميراث فرهنگي اصفهان بيشترين همكاري را با ما داشته است.
وي گفت: ما هنرمنديم دغدغه كار هنري داريم من مسئله گروه را برعهده دارم اگر دوباره آنها را به اصفهان مي‌بردم و به يكي از آنها تعرض مي‌شد بايد چه كار كنم. خوشبين‌ترين آدم‌ها درباره برگشت دوباره ما به اصفهان براي تصويربرداري برخي بخش‌ها گفت: اتفاقي نمي‌افتد اما اگر شما توانستيد در تهران بگيريد چه تضميني وجود دارد كه در سال آينده به استان ديگري بروم و همين اتفاق پيش نيايد؟
**اشكان خطيبي سابقه فوتبال بازي كردن دارد
حسن فتحي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس درباره انتخاب بازيگران به ويژه اشكان خطيبي و بهنوش طباطبايي توضيح داد: در انتخاب بازيگر براي هر كار چند گزينه و كانديدا مطرح است و به نتيجه رسيدن با آنها منوط به حصول برخي از مسائل است وقتي ناگزير مي‌شويم براي نقش مادر و يا پدر بازيگري را انتخاب كنيم ساير افراد آن خانواده را هم طوري انتخاب كنيم كه با يكديگر تناسب داشته باشد. اشكان خطيبي سابقه فوتبال بازي كردن داشت و فوتباليست بود ضمن اينكه روحيه و چهره‌اش هم تأثيرگذار است. طباطبايي نيز بازيگري است كه موقعيت خوب داشته باشد خوب بازي مي‌كند و يكي از كساني كه ضيائي با او راحت كار كرد طباطبايي بود در حاليكه خانم طباطبايي يك روز قبل از شروع كار به ما پيوست و در اين زمينه مجاهده كرد.

0 نظرهای شما: