سي.ان.جي با اعمال شاقه ديگر ارزان نيست!

خودروهاي دوگانه‌سوز همچنان پشت صف‌هاي دراز جايگاه‌ها*

سي.ان.جي با اعمال شاقه ديگر ارزان نيست!

اگرچه وعده راه‌اندازي 12 جايگاه سي.ان.جي در هفته، کم وبيش تا کنون تحقق يافته و تا امروز حدود 1400 جايگاه عرضه گاز ساخته شده است؛ اما با اين وجود همچنان صف‌هاي طولاني نشان از کمبود اين جايگاه‌ها در کشور است، تا جايي که استاندار تهران در توصيف صف‌هاي طولاني جايگاه هاي سي.ان.جي گفته است "اين انتظار مردم، دل انسان را به درد مي‌آورد."
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قطعا اين صف‌هاي طولاني با هدفمند کردن يارانه‌ها، افزايش قيمت بنزين و گازوييل و در نهايت حذف سهميه‌بندي بنزين طولاني تر هم خواهد شد؛ چرا که دراين شرايط هم تجهيز غيرقانوني خودروها به سيستم سوخت سي.ان.جي و هم تقاضاي خودروهاي دو گانه سوز افزايش خواهد يافت.
در حال حاضر به ازاى يک جايگاه سي.ان.جي حدود 1600 خودرو دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد که با توجه به وضعيت جايگاه‌ها به‌ويژه تعداد ديسپنسرها در جايگاه‌هاى دومنظوره به نظر مى‌رسد كه نسبت مناسب جهت شاخص فوق بايد به حدود 800 تا 900 خودرو براى هر جايگاه تقليل يابد.
براساس آمارهاي رسمي، تعداد خودروهاي دوگانه‌سوز طي سال گذشته يك ميليون و 800 هزار دستگاه بود که از ابتداي امسال تا نيمه مردادماه به يک ميليون و 950 هزار دستگاه افزايش يافته است و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم تا پايان شهريور به دو ميليون دستگاه برسد.
* * نياز به هزار جايگاه سي.ان.جي ديگر تا پايان امسال
اگر چه ساخت 1800 جايگاه تا پايان امسال از سوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران بر اساس برنامه اعلام شده در حال انجام است، اما بر اساس آمار در حال حاضر به 2200 تا 2500 جايگاه سي.ان.جي در کشور نياز است که تا کنون از اين مقدار فقط 1400 جايگاه ساخته شده و نياز به حدود هزار جايگاه عرضه کاملا محسوس است.
در حالي که در سه سال گذشته دوگانه‌سوز کردن خودروها 115 درصد رشد داشته است، طبق برنامه شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، قرار است تعداد جايگاه هاي سي.ان.جي تا سال1390 تنها به دو هزار جايگاه افزايش يابد.
اين در حاليست که اگر در سال 1390 تعداد خودروهاي دوگانه سوز به سه ميليون دستگاه افزايش يابد، تعداد جايگاه هاي سي.ان.جي مورد نياز در اين سال سه هزار جايگاه خواهد بود، نه دو هزار جايگاه!
بايد توجه داشت تعداد خودروهايي که به طور غير قانوني به سيستم سي.ان.جي تجهيز مي‌شوند و از نيمه دوم سال گذشته به علت کاهش سهميه بنزين افزايش قابل‌ توجهي پيدا كرده، در اين آمار محاسبه نشده است.
با وجود خبرهايي که هر از گاه از افتتاح جايگاه‌هاي جديد سي.ان.جي شنيده مي‌شود، اما از کار افتادن جايگاه‌هاي سي.‌ان‌.جي به علت استفاده بيش از حد از تجهيزات و فشار مضاعف به آن‌ها کمبود جايگاه سي.ان.جي را تاييد مي کند؛ ضمن آن که توجه به توسعه کمي اين جايگاه ها موجب غفلت از کيفيت آن‌ها شده است تا جايي که در برخي از شهرها با وجود جايگاه‌ عرضه گاز، به دليل از کار افتادن جايگاه، باز هم شاهد صف‌هاي طويل خودروهاي دوگانه‌سوز هستيم.
* * فقط 40 درصد از اتوبوس‌هاي تهران امکان سوخت‌گيري روزانه دارند
هرچند مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با توجه به شرايط پيش رو، اولويت امسال را دوگانه سوز کردن خودروهاي عمومي (اتوبوس) عنوان کرده است، اما کمبود جايگاه ها سي.ان.جي وسايل نقليه عمومي با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصيلي، نمود چشم گيرتري نسبت به خودروهاي دوگانه سوز دارد؛
چرا که کمبود جايگاه‌هاي سوخت سي.ان.جي اتوبوس در بهترين حالت تعداد زيادي از اتوبوس گازسوز را به مرخصي اجباري پارکينگ‌ها فرستاده و در بدترين حالت نيز چيزي جز اعمال شاقه يا همان ايستادن در صف‌هاي کيلومتري نصيب‌شان نکرده است.
اين وضعيت در کلان شهر تهران با وجود تنها 10 جايگاه سي.ان.جي مخصوص اتوبوس‌هاي شرکت واحد بدتر هم مي‌شود؛ چرا که از سه هزار و500 دستگاه اتوبوس گازسوز در شهر تهران فقط 40 درصد از آن‌ها امکان سوخت‌گيري دارند و 60 درصد باقي امکان سوخت گيري به طور روزانه را از دست مي‌دهند.
مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران در مورد کيفيت همين تعداد محدود جايگاه نيز به دليل فشار ضعيف گاز، خالص نبودن گاز و مخلوط بودن آب و ماسه در آن که موجب خرابي دستگاه ها و مخازن مي شود، معترض است؛ چون در اين شرايط 30درصد از اتوبوس هاي گازسوز زودتر از اتوبوس‌هاي ديزلي مستهلک مي‌شوند.
البته يادآوري اين نکته از سوي يک مسوول مبني بر اين که "برطرف شدن مشكل جايگاه‌هاي بنزين در كشور 40 سال زمان برد" قطعا ايستادن در صف هاي طويل را براي متقاضيان سي.ان.جي قابل تحمل تر مي‌کند!
اما اين گونه گاز سي.ان.جي حتي با قيمت ليتري 40 تومان ديگر ارزان نيست، چرا که کمبود جايگاه يعني اتلاف وقت و وقت هم يعني طلا.

1389/07/03 09-25-2010 10:20:00 8906-16847: كد خبر

0 نظرهای شما: