مديريت مسلط جهاني، فارغ از دغدغه مردم جهان است

رييس دفتر رئيس‌جمهوري در مراسم روز جهاني جهانگردي:
مديريت مسلط جهاني،
فارغ از دغدغه مردم جهان است


چند صد هزار كشته،‌مجروح، مصدوم، آواره، پناهنده محصول دهه‌اي است كه جامعه جهاني آن را دهه صلح معرفي كرده است. شكايت به كجا بريم؟/ چرا در سازمان ملل حقوق همه كشورها با هم برابر نيست؟
ایلنا- : اسفنديار رحيم‌مشايي در مراسم روز جهاني جهانگردي گفت: جهانگردي امروز يك فرصت براي تمام دنيا محسوب مي‌شود. انسان موجودي جهاني است و همه جهان هم براي انسان شكل گرفته است. انسان به جغرافياي خاصي محدود نمي‌شود و همه دنيا براي همه انسان‌ها آفريده شده است. به گزارش ايلنا مشايي ادامه داد: انسان به دنيا مي‌آيد و بايد در طول عمر خود دنيا را درك كند و گردشگري پديده زيبايي است و همه اتفاقات خوب در گردشگري اتفاق مي‌افتد.
مفهوم مطلق توسعه در گردش و گردشگري است. در گردشگري زايش فكر، انديشه و تجربه بشر افزايش مي‌يابد وانسان فهم‌هاي جديدي از جهان به دست مي‌آورد و زيبايي‌هاي جديدي ايجاد مي‌كند. دامنه تفسير انسان از هستي توسعه مي‌يابد و اين نكته بسيار مهمي است. مشاور ارشد رئيس‌جمهور گفت: گردش با يك روح سرشار از اميد همراه است و فرد نااميد هرگز به گردش نمي‌رود. كسي كه روح گردشگري دارد، روح اميدواري دارد و گردشگري به اميد او اضافه مي‌كند. مشايي گفت: گردشگري انتظارات را تغيير مي‌دهد، نگاه‌ها را عوض مي‌كند و نقاط ضعف را آشكار مي‌كند و افراد زندگي بهتري را براي خود متصور مي‌شوند، حتي اگر نتوانند در دنياي بيرون آن را محقق كنند در ذهن خود به سوي آن حركت مي‌كنند.
مشايي گفت: جنس گردشگري جنس دوستي است. گردشگري ارتباط انسان با انسان و انسان با محيط و طبيعت و زمان و مكان است. او ادامه داد: ارتباط انسان با انسان مهم‌ترين ارتباطي است كه مي‌توان در دنيا تصور كرد و ارتباط انسان با خدا هم از مجراي ارتباط انسان با انسان امكان‌پذير است. انسان‌هايي كه از يكديگر دور هستند و گمان مي‌كنند به ارتباط با خدا نائل شده‌اند در اشتباه هستند. زيرا كسي كه ارتباط با خدا را طلب مي‌كند، لازم است، با انسان‌ها ارتباط داشته باشند، زيرا ارتباط با خدا از مسير توسعه ارتباط با انسان‌ها مي‌گذرد. او گفت: اگر همه دنيا را به انسان بدهند و انسان را از او بگيرند هرگز راضي نمي‌شود همه زيبايي‌هاي طبيعت و بهترين امكانات اگر انسان نباشد بعد از مدت زمان كوتاهي راضي‌كننده نيست و انسان حاضر است همه چيز خود را يك جا بدهد تا يك مونس و همدم داشته باشد.
گردشگري نيز توسعه ارتباطات بين انسان‌ها را ايجاد مي‌كند و افراد در گردشگري ارزش‌هاي انساني را مبادله مي‌كنند. او ادامه داد: دشمني و خصومت بين انسان‌ها فقط زماني اتفاق مي‌افتد كه فاصله بين آدم‌ها زياد مي‌شود و دست شيطان باز مي‌شود. اگر شكاف و فاصله‌اي بين انسان‌ها وجود نداشته باشد، بين آنها تهاجم و برخوردي صورت نمي‌گيرد بنابراين گردشگري يكي از موثرترين راه‌هاي توسعه صلح و ثبات امنيت پايدار در دنياست و جهالت فرصتي است براي انسان كه تخم عداوت و كينه را بكارد و بسياري از كينه‌ها ريشه در جهالت دارد. او ادامه داد: به دليل تبليغات دروغيني كه در دنيا صورت مي‌گيرد بسياري از مردم گمان مي‌كنند كه با هم مخالف هستند.
مشايي گفت: يك بخش از مردم دنيا احمدي‌نژاد را سمبل ايمان و اراده مي‌دانند و او را مردمي و عدالت‌خواه مي‌شناسند و برخي ديگر به خاطر تبليغات سوء‌ احمدي‌نژاد را فردي خشن مي‌دانند. اما من كه به او نزديك هستم كمتر كسي را ديدم كه مانند او كه تا به اين حد به انسان و مردم وابسته باشد. او ادامه داد: بزرگ‌ مردي مانند امام علي (ع) بسيار جدي بود و براي انجام انديشه‌هاي درست خود بسيار جدي وارد عمل مي‌شد. امام علي (ع)‌وقتي به بچه يتيمي مي‌رسيد، او را بر كول خود سوار مي‌كرد. او در جنگ با خوارج آدم‌ها را چنان از لب تيغ گذراند كه هيچ كس جرات چنين كاري را نداشت. او در عين حال كه بسيار جدي و با اراده بود و بسيار لطيف نيز بود و نمي‌توانست تحمل كند حتي يك نفر به ديگري ظلم كند. مشايي تصريح كرد: اگر ارتباطات برقرار باشد، ارزش‌ها غالب مي‌شود، چون طبيعت انسان ارزش‌گراست و جنس اش خدايي است.
ملت ايران در همه تاريخ ارزش‌مدار، ارزش‌محور و خداجو بودند. البته همه انسان‌ها در همه نقاط دنيا ارزش‌مدار هستند و م اين را مختص ايراني ها نمي دانيم. مشاور ارشد رئيس‌جمهور گفت: ديپلماسي اگر ابزار فريب آدم‌ها باشد، ظلم و جنايت است اما اگر جنس آن ارتباط باشد يك نوع ماموريت الهي محسوب مي‌شود. جاي تاسف است كه حدود دو سه ماه ديگر دهه اول هزاره سوم به پايان مي‌رسد. نبود امنيت، ظلم، ستم، دشمني، كينه، عداوت و آتش‌افروزي همه ملت‌ها را گرد هم جمع كرد تا اولين دهه هزاره سوم را دهه صلح نام‌گذاري كنند اما اكنون كه فرصت زيادي تا آغاز سال مسيحي جديد نمانده است و اين يك دهه به پايان مي‌رسد و دهه‌اي كه به نام دهه صلح نام گرفته بود، هيچ ثمره مثبتي نداشته است و انسان از اين بابت شرمنده است.
او ادامه داد: وقتي در آخرين ماه‌هاي اين دهه، دهه صلح را ارزيابي مي‌كنيم بشر و در راس آن مديران جامعه جهاني شرمنده هستند از اينكه مي‌خواستند صلح در جهان حاكم باشد. اما بدترين جنگ‌ها بعد از جنگ جهاني دوم در همين دهه اتفاق افتاده است. چند صد هزار كشته،‌مجروح، مصدوم، آواره، پناهنده محصول دهه‌اي است كه جامعه جهاني آن را دهه صلح معرفي كرده است. شكايت به كجا بريم؟ مشاور ارشد رئيس‌جمهور گفت: در دهه صلح آدم را سر مي‌برند و بريدن سر انسان را در تلويزيون ماهواره‌اي نشان مي‌دهند چه كسي بايد پاسخگو به اين فاجعه باشد، اين باعث سرشكستگي جامعه اسلامي است كه كسي كه بالاي اين صحنه سر بريدن ايستاده است، الله‌اكبر بگويد.
مشايي گفت: اين باعث شرمندگي است كه اكنون آدم‌كشي يك حرفه و شغل محسوب مي‌شود و آموزشگاه‌هايي در آنجا وجود دارد كه مخصوص تربيت آدم‌كشان است. او ادامه داد: چرا وقتي جامعه جهاني واژه صلح را براي دهه اول هزاره سوم انتخاب مي‌كند نتيجه اين مي‌شود كه بدترين جنگ‌ها در اين دهه اتفاق مي‌افتد، زيرا مديريت مسلط جهاني، فارغ از دغدغه مردم جهان است و اعتراض و فرياد امروز ايران در صحنه جهاني نيز همين است. او ادامه داد: حادثه 11 سپتامبر اتفاق مي‌افتد، مردم جهان از اين موضوع ناراحت مي‌شود و اين حادثه مبنايي مي‌شود براي لشگركشي و جنگ و اكنون ما در آستانه دهمين سال اشغال افغانستان هستيم و عراق نيز چندين سال است كه به اشغال درآمده است.
همه اين حوادث به خاطر 11 سپتامبر اتفاق افتاد. او ادامه داد: چرا هيچ‌كس از چگونگي حادثه 11 سپتامبر سئوال نمي‌كند چطور مي‌شود برج‌هاي دوقلو كه پيشرفته‌ترين برج‌هاي كنترل امنيتي و اطلاعاتي جهان هستند، با دو هواپيما نابود مي‌شوند؟ چطور است كه اين هواپيما‌ها كل برج‌ها را تخريب مي‌كنند؟ چرا انقدر مردم جهان را احمق فرض مي‌كنند؟ او ادامه داد: بعد از اين حادثه عربستان، افغانستان و ايران به عنوان تروريست و عامل اين حوادث متهم شدند و متهم اصلي آنها نيز در اين حادثه ايران بود اما چون جرات نداشتند به ايران حمله كنند به افغانستان حمله كردند و از ما صرف‌نظر كردند. مشاور ارشد رئيس‌جمهور گفت: چرا وقتي از حادثه 11 سپتامبر سئوال مي‌شود، ناراحت مي‌شوند.
اگر چند سال ديگر از اين حادثه بگذرد آن‌قدر آن را مقدس مي‌كنند كه ديگر كسي نبايد از چگونگي آن سئوال كند. او در انتقاد از وضعيت سازمان ملل گفت: چرا در سازمان ملل حقوق همه كشورها با هم برابر نيست، من از تبعيض نمي‌گويم آنقدر تبعيض ديديم كه ديگر نسبت به تبعيض حساس نباشيم، آنچه ما را مي‌آزارد، تحميق و ذلت است. چرا بايد يك نفر در سازمان ملل به همه ملت‌ها بگويد كه شما چه كار كنيد. مشايي گفت: ما از اوباما مي‌خواهيم فقط يك نكته را براي ما توضيح دهد اينكه چرا برخي از كشورها در سازمان ملل حق وتو دارند و چرا در سازمان ملل يك مساوي 200 است. اگر اينكه ايران مي‌خواهد حق وتو برداشته شود،غير منصفانه است، بگوئيد غيرمنصفانه است.
او ادامه داد: ما با كسي جنگ نداريم ما از جنگ به شدت متنفر و منزجر هستيم اما زير بار زندگي ذلت‌بار نيز نمي‌رويم ما مي‌خواهيم دوستي و لبخند را به دنيا مخابره كنيم، اما مديريت جهاني مي‌خواهد ملت‌ها را بترساند و بعد سياست‌هاي خود را پيش ببرد. او ادامه داد: هدف وسيله را توجيه نمي‌كند. آمريكا به عراق و افغانستان حمله كرد تا به قول خود فرصت عمليات تروريستي را در اين كشورها را از بين ببرد، توليد و كشت مواد مخدر را متوقف كند و ... اما براي رسيدن به اين هدف خود باعث كشته و مجروح شدن افراد بي‌گناه زيادي شد. او ادامه داد: قبل از احمدي‌نژاد نيز افراد محبوب زيادي در اين سرزمين وجود داشته‌اند اما چرا محبوبيت آنها فرو ريخت؟ محبوبيت آنها از بين رفت زيرا در برابر سياست‌هاي استكباري عقب‌نشيني كردند و ملت نيز روي خود را از آنها برگرداند.
او ادامه داد: به ما مي‌گويند با دم شير بازي نكنيد. چرا شما جلو مي‌رويد، پاسخ ما اين است كه بالاخره بايد يكي جلو برود. به ما مي‌گويند اين‌گونه حرف زدن در عرصه جهاني خطرناك است اما ما معتقديم بهترين و اصولي‌ترين روش براي تضمين امنيت پايدار ايران ايستادن در برابر جايگاه بزرگ جهاني است. مشايي گفت: كشورهاي منطقه بايد بدانند امنيتي كه هم‌اكنون در منطقه وجود دارد، به خاطر وجود ايران است. مشاور ارشد رئيس‌جمهور گفت: در حال حاضر به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اعتراض مي‌شود اين در حالي است كه كساني كه به اين موضوع اعتراض مي‌كنند هرگز اجازه نمي‌دهند كه سازمان انرژي اتمي از وضعيت هسته‌اي خودشان گزارشي تهيه كند.
چرا آمريكا از افزايش بمب هسته‌اي در روسيه نگران نيست، چرا از افزايش بمب هسته‌اي رژيم صهيونيستي اظهار نگراني نمي‌كند. آمريكا فكر مي‌كند عدم اشاعه يعني آنچه كه وجود دارد خوب است، نبايد بيش از آن افزايش پيدا كند. مشايي گفت: ما بايد كمك كنيم كه ملت‌هاي دنيا همه با هم ارتباط داشته باشند و گردشگري را توسعه دهيم تا انسان‌ها مستقيما بتوانند با هم صحبت كنند و به شكوفايي برسند.

1389/7/5 - 16:34 کد خبر : 151264

0 نظرهای شما: