چرابا اين همه نخبه نمي‌توانيم مشكلاتمان را حل كنيم؟

رضايي:

از كارهاي پرهزينه با ژست‌هاي سياسي پرهيز كنيم

چرابا اين همه نخبه نمي‌توانيم مشكلاتمان را حل كنيم؟

به مديريت استراتژيك به‌عنوان يك نهضت فراگير بينديشيم

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بايد از كارهاي روزمره و بسيار پرهزينه با ژست‌هاي سياسي كه فقط به خاطر جلب افكار عمومي و استفاده از عواطف و احساسات مردم است، خودمان را كنار بكشيم.
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن رضايي در اختتاميه هفتمين كنفرانس بين‌المللي مديريت استراتژيك كه در سالن همايش‌هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي ايران برگزار شد، ضمن تبريك هفته دفاع مقدس اظهار كرد: ما در دوران گذر از احساسات و عواطف به عقلانيت هستيم و احساس مي‌كنم كه اين گذر را با موفقيت بيشتري پشت سر خواهيم گذاشت.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌كه همانطور كه همه شما مي‌دانيد پيش از چند سال است كه نظام جمهوري اسلامي ايران و رهبر فرزانه‌مان سياست‌هاي كلان اقتصادي كشور را در رسيدن به يك نقطه‌ آرماني قابل تحقق به نام چشم‌انداز 1404 ترسيم كرده‌اند، افزود: اين سياستگذاري بايد در برنامه‌هاي دولت و بخش خصوصي اثر خودش را بگذارد و اولين اثري كه چنين تصميمي خواهد گذاشت اين است كه بدون مديريت‌هاي راهبردي و انتقال تجارب در اين رشته قادر نيستيم منابع، چالش‌ها، فرصت‌ها و تهديدات را به سوي آن هدف مطلوب به خوبي هدايت كنيم.
رضايي افزود: اگر مديريت استراتژيك به عنوان يك رويه در رفتار مديران كشور عموميت پيدا نكند، از بنگاه تا دولت و از دولت تا بخش‌هاي عمومي جامعه، تخصيص منابع به خوبي صورت نمي‌گيرد كه يك نمونه ساده آن نرخ مبادله ارز است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: وقتي كه تصميم استراتژيكي در ده سال پيش در اين رابطه گرفته نشد اولا در هر دلار به خاطر حفظ ارزش ريال ما قريب به 400 تا 500 تومان پول به تجار چيني مي‌داديم كه كالاهايشان را بياورند و با سوبسيد‌هاي ناشي از اين عدم تصميم‌گيري استراتژيك كاري كرديم كه تجار چيني در داخل بازار خودمان با تجار ما رقابت كنند در حالي كه منحني عرضه از توليد و انعطاف‌پذيري توليد در ده سال اخير نسبت به بيست سال گذشته تغيير پيدا كرد و ما مي‌توانستيم با تغيير در نظام عرضه و درست كردن نرخ مبادله، امروز از يك درآمد صادراتي حدود 100 ميليارد دلار در سال غير از نفت برخوردار باشيم.
رضايي تاكيد كرد: بنابراين ما بايستي به مديريت استراتژيك به عنوان يك نهضت فراگير از بنگاه گرفته تا دولت و بخش‌هاي عمومي بينديشيم و از اين كارهاي روزمره بسيار پرهزينه با ژست‌هاي سياسي و فقط به خاطر جلب افكار عمومي و استفاده از عواطف و احساسات مردم خودمان را كنار بكشيم چراكه بيش از حد هزينه اين تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها را در اين كشور مي‌پردازيم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: امروز روزي است كه بايد به طور جدي به اين عاقبت بينديشيم، مخصوصا اين‌كه پانزده سال از فرصت طلايي ما باقي مانده است و اگر نتوانيم اقدامات اساسي را در رابطه با تحقق سند چشم‌انداز انجام دهيم بعد از پانزده سال با رقابت‌هاي شديدي مواجه هستيم كه فكر مي‌كنم دور جديدي از عقب ماندگي دويست ساله‌ ديگري را بايد در تاريخ ملت ايران تجربه كنيم.
رضايي خاطرنشان كرد: به عنوان مثال ايران در كشتي و وزنه‌برداري جايگاه خوبي در دنيا دارد؛ اما اگر مفروضات صحنه را برداريم چه در وزنه‌برداري و چه در كشتي، ما نياز نيست خيلي از قهرمانان‌مان را به صحنه بفرستيم، مثلا اگر در كشتي آمريكايي‌ها يا روس‌ها را حذف كنيم ديگر نياز نيست قهرمانان درجه يك‌مان را بفرستيم. در وزنه‌برداري هم اگر آلماني‌ها و روس‌ها را كنار بزنيم وزنه‌برداران ما نياز ندارند كه 150 كيلو را براي يك ضرب انتخاب كنند.
وي ادامه داد: وضع ما در پانزده سال آينده چنين وضعي است، ما امروز با وزنه‌هاي سبك مي‌توانيم روي قله‌هاي پيشرفت برويم اما اگر اين پانزده سال را از دست بدهيم نه تنها هند و ديگران از ما جلو مي‌زنند، بلكه آن موقع بايد به جاي 150 كيلو، وزنه‌هاي 200 و 300 را براي رقابت انتخاب كنيم و حتما زير اين وزنه‌ها خواهيم ماند و ناچاريم يك دوره عقب ماندگي جديدي را تحمل كنيم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: چرا بايد اينطور باشد؟ چرا با اين همه نخبه و نيروي انساني شايسته‌اي كه در كشور داريم نمي‌توانيم مشكلات‌مان را حل و فصل كنيم؟ من راه‌حل را تنها در مديريت راهبردي كشور و بنگاه‌ها و بخش‌ها مي‌دانم. از شما هم متشكرم كه اين همايش را برگزار كرديد و ان‌شاءالله ما از نتايج همايش شما در دبيرخانه و مجمع تشخيص مصلحت نظام بهره‌مند خواهيم شد و از مقالات‌ شما استفاده خواهيم كرد.
به گزارش ايسنا، همچنين در اين مراسم از اساتيد و چهره‌هاي ماندگار حوزه مديريت استراتژيك ايران تقدير شد.

كد خبر: 8907-05096

0 نظرهای شما: