همایش تکراری در روز جهانی گردشگری

گزارش خبری مهر

همایش تکراری در روز جهانی گردشگری

سخنان مشایی و بقایی

مسئولان سازمان میراث فرهنگی روز جهانی جهانگردی را با برگزاری همایشی تکراری جشن گرفتند. در این همایش متولیان گردشگری کشور دوباره به یکدیگر یادآوری کردند ایران جاذبه های گردشگری زیادی دارد و مانعی برای ورود گردشگر خارجی به ایران وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال هم مانند سالهای گذشته در همایش روز جهانی جهانگردی که امروز پنجم مهر ماه در تالار وزارت کشور برگزار شد، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و سخنرانان از مزایای صنعت گردشگری برای افرادی که خود از فعالان و متخصصان این صنعت هستند سخنرانی کردند.
در این همایش مانند سالهای گذشته پیام تبریک رئیس جمهور درباره روز جهانی جهانگردی و پیام طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی خوانده شد. همچنین در این برنامه اعلام شد که سال 2010 به عنوان سال جهانی تنوع زیستی توسط سازمان ملل متحد نامیده می شود و کشور چین میزبان جشن روز جهانی جهانگردی است.
بریدن کیک روز جهانی جهانگردی با مفهوم ثبت 12 اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی توسط رحیم مشایی و رونمایی از تمبر یادبود روز جهانی جهانگردی از جمله برنامه های جانبی این همایش بود.
گردشگری با روح امید همراه است
اسفندیار رحیم مشایی، مسئول دفتر رئیس جمهور در این همایش با بیان اینکه انسان موجودی جهانی و همه جهان برای انسان است گفت: آموزه های دینی و شناخت عقلی از ماهیت انسان ثابت می کند که انسان در جغرافیای خاصی محدود نمی شود چون همه دنیا برای انسانهاست.
وی با بیان اینکه مفهوم گذر زمان و حرکت به سمت آینده، توسعه زندگی انسانی در همه ابعاد جهانی شدن انسان است گفت: بحثی را با خلبان یکی از هواپیماها در کابین خلبان داشتیم. او حرف خوبی زد، می گفت همه می گویند طرف به دنیا آمده اما در اصل باید بگویند که به روستا آمده است.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه آینده بشر یعنی توسعه زندگی، حیات و بهره مندی از همه ظرفیتها در عالم هستی افزود: گردشگری با یک روح سرشار از امید همراه است. ناامید به گردش نمی رود. کسی که روح گردشگری دارد روح امیدواری هم دارد.
وی با اشاره به اینکه جنس گردشگری از جنس ارتباط انسان با انسان و انسان با محیط است گفت: گردشگری با زمان و مکان ارتباط دارد اما مهمتر از آن ارتباط انسان با انسان است که می توان در عالم هستی آن را تصور کرد. مگر موجودی بالاتر از انسان هم هست که ظرفیت لازم را برای ظهور و تجلی خداوند داشته باشد.
با تبلیغ سوء احمدی نژاد را خشن جلوه می دهند
وی تصریح کرد: گردشگری یکی از موثرترین راههای توسعه صلح و دوستی پایدار در دنیاست. جهالت فرصت است برای شیطان .... خیلی از مشکلات ناشی از جهالت را داریم. اگر جهالت را برداریم. خیلی از مشکلات حل می شود همین الان به دلیل تبلیغات دروغی که در دنیا هست خیلی از مردم با خیلی از مردم مخالفت می کنند. الان که سرود آقای احمدی نژاد پخش می شد داشتم فکر می کردم بخشی از مردم دنیا آقای احمدی نژاد را عنصر و سمبل ایمان ، اراده مردمی ، عشق و عدالت می شناسند اما برخی دیگر به دلیل تبلیغات سوء گسترده ای که رسانه ها انجام می دهند احمدی نژاد را فردی خشن می دانند.
اما من شاید در زندگی کمتر کسی را پیدا کرده ام که به اندازه ایشان به مردم در زندگی ، به مردم و جنس انسانها دلبسته باشد. فرقی هم نمی کند. احساسی که ایشان نسبت به مردم اجتماع در آمریکا در اروپا، آمریکا و آمریکای لاتین دارد یکی است. بزرگ مردی و ظرفیت بزرگی که در ایشان هست پیرو مکتب علی است. مثل خود علی (ع) است. بعضی ها فکر می کردند که علی خشن است اما این طور نیست. ایشان وقتی به کودکان یتیم می رسید شنیده ایم که کودکان را بر دوش خود سوار می کرد و اجاره می داد که بر دوشش سوار شوند. او امیر آسمانها و زمین است. در جنگ با خوارج آدمها را از لبه تیغ می گذراند و می گوید که به خدا قسم کسی به غیر از من نمی توانست این کار را انجام دهد.
موافق سفر خارجی مردم هستیم اما معادله باید درست باشد
به گزارش مهر ، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از دیگر سخنرانان این همایش پنج ساعته بود.
وی درحالی درباره نقش پررنگ بخش خصوصی در رونق صنعت گردشگری صحبت کرد که در این برنامه هیچ نماینده ای از سوی بخش خصوصی فعال گردشگری حاضر در مراسم سخنرانی نکرد.
بقایی گفت: مهمترین متولی صنعت گردشگری بخش خصوصی آژانس داران هستند. اگر بخواهیم آمارهای گردشگری را در کشور بالا ببریم باید از بخش خصوصی کمک بگیریم.
وی پس از اینکه اعلام کرد بیش از 80 درصد آژانسداران در تورهای خروجی فعالیت می کنند، غمخوار رئیس انجمن آژانسداران تهران را مورد خطاب قرار دارد و گفت: آقای غمخوار شما این موضوع را تایید می کنید؟
بقایی ادامه داد: ما موافق سفرهای خارجی مردم ایران هستیم اما باید معادله ها درست باشد. بنابراین گفتیم از هر سه نفری که به کشورهای خارجی مسافرت می کنند یک گردشگر به ایران بیاید.
وی همچنین به هزینه تبلیغاتی آژانسهای مسافرتی در روزنامه ها اشاره کرد و گفت: سالانه 50 میلیارد تومان هزینه تبلیغات گردشگری در دو نشریه است. این دو نشریه بازاریاب آژانسها هستند. درحالی که همان دو نشریه ای که به بروشورهای تبلیغاتی آژانسها تبدیل شده اند، بیشترین نق زنان در حوزه گردشگری هستند.
بقایی با بیان اینکه سال گذشته کل هزینه تبلیغات نمایشگاههای خارجی کمتر از یک میلیارد تومان بوده است گفت: اگر تنها ده درصد از 50 میلیارد تومان هزینه تبلیغات گردشگری کشورهای دیگر را صرف گردشگری داخلی کنیم رونق زیادی در این حوزه خواهیم داشت.
رئیس سازمان میراث فرهنگی سپس واژه های سفر، گردشگری و گردشگر خارجی را برای فعالان گردشگری حاضر در این برنامه توضیح داد.
بدانید! ایران جاذبه گردشگری دارد
در همایش روز جهانی جهانگردی، عباسی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس نیز از تاثیر گردشگری در اقتصاد کشور و جاذبه های ایران سخن گفت.
همچنین فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره اینکه جاذبه های گردشگری ایران قابل شمارش نیستند سخنرانی کرد و گفت: از نظر اقتصادی مناطقی مانند بندر انزلی و جزیره کیش در کشور داریم که ظرفیت بسیار بالایی برای جذب سرمایه گذار و توریسم دارند.
بانک اطلاعات جاذبه های طبیعت گردی تشکیل شد
اما در همایش تالار وزارت کشور تنها سخنرانی مرتبط با موضوع گردشگری و تنوع زیستی را محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انجام داد و گفت: ایران دارای تنوع بسیار زیادی در حوزه طبیعت گردی، بیابانهای وسیع و جنگلهای هیرکانی است که می توان در آنها سرمایه گذاریهای خوبی انجام داد.
وی ارتباط سازمان متبوع خود را با سازمان میراث فرهنگی و جنگلها بسیار رضایت بخش دانست و گفت: می توان از ظرفیت طبیعت گردی ایران برای رشد این صنعت استفاده بهینه کرد.
محمدی زاده به اقدامات این سازمان در حوزه طبیعت گردی اشاره کرد و گفت: سعی کردیم طرحهای جامع توجیهی و تفصیلی مناطق تحت نظر سازمان را به لحاظ رویکرد طبیعت گردی تهیه کنیم.
وی تصریح کرد: واحد طبیعت گردی در سازمان حفاظت محیط زیست تاسیس شد. این واحد شناسایی و قابلیت جذب گردشگر را مورد بررسی قرار می دهد و شناسنامه طبیعت گردی را منتشر می کند.
وی با اعلام اینکه در حال تهیه پیش نویس دستورالعمل بانک اطلاعات جاذبه های طبیعت گردی هستیم افزود: سازمان حفاظت محیط زیست متون مناسب آموزشی را در حوزه طبیعت گردی در دستور کار خود قرار داده است. تهیه این برنامه های آموزشی با هدف به میدان آمدن جوامع محلی و مداخله آنها در امر حفاظت از محیط زیست انجام شده است.
محمدی زاده از مسئولان کمیته طبیعت گردی و سازمان میراث فرهنگی خواست که به بحث آموزش و ارتقای سطح اطلاعات مردم و مهارتهای مرتبط با حفاظت از محیط زیست توجه ویژه ای کنند.
بعد از سخنرانی های پی در پی مسئولان دولتی گردشگری و پخش کلیپهای معرفی جاذبه های گردشگری ایران همایش روز جهانی جهانگردی به پایان رسید.
حاضران در این مراسم پس از صرف کیک روز جهانی جهانگردی از سالن خارج شدند تا سال دیگر دوباره همین جا و در همین برنامه شرکت کنند بدون اینکه تغییری در برنامه های امسال نسبت به سال گذشته ببینند.
تاریخ انتشار، تهران: ۲۰:۳۲ , ۱۳۸۹/۰۷/۰۵

0 نظرهای شما: