مشروح مذاكرات مخالفين و موافقين نظارت بر قوه مقننه

گزارش ايلنا از مخالفت نمايندگان با فوريت نظارت بر مجلس
مشروح مذاكرات مخالفين و موافقين نظارت بر قوه مقننه

ادياني‌راد: اين طرح پاسخي به مطالبه رهبري از مجلس است/ لاهوتي: نبايد با عجله شرايط تضعيف نمايندگاني كه بايد مصونيت سياسي داشته باشد ايجاد شود/

در جلسه علني امروز يك فوريت طرح نظارت مجلس بر امور نمايندگان در دستور كار قرار گرفت. اما با راي منفي به يك فوريت اين طرح، نظارت مجلس بر عملكرد نمايندگان به شكل عادي در مجلس بررسي خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سيد علي ادياني‌راد نماينده قائم‌شهر به ‌عنوان يكي از طراحان اين طرح گفت: اين طرح داراي 150 امضا است كه نشان مي‌دهد اكثريت نمايندگان بر فوريت و ضرورت آن اتفاق نظر دارند. اين نماينده مجلس اصل نظاررت را يك امر عقلايي دانست و گفت: مسووليت‌پذيري به معناي محدوديت‌پذيري نيست. اين طرح پاسخي به مطالبه مقام معظم رهبري است كه در سالگرد تاسيس مجلس در جمع نمايندگان بر ضرورت نظارت‌پذيري نمايندگان تاكيد كردند. اين عضو كميسيون انرژي معتقد است كه قانون مشخصي در مورد نظارت بر امور نمايندگان وجود ندارد و مجلس نيازمند يك نظارت درون سازماني است. وي ادامه داد: ماده 32 آيين‌نامه داخلي مجلس به نظارت مجلس اختصاص يافته است اما جامعيت لازم را ندارد. مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود به ‌عنوان مخالف يك فوريت اين طرح گفت: مجلس خود ناظر بر همه قواي كشور است و درست است كه رهبري در مورد نظارت بر مجلس تاكيد داشتند اما نگفتند كه با فوريت عجله طرحي تهيه شود كه مبادا به خاطر اين عجله شرايط قوه‌اي كه ناظر بر همه قواست تضعيف شود. لاهوتي معتقد است كه تدوين چنين طرحي ضرورت دارد اما با توجه به آنكه دستگاه‌هاي نظارتي كم هستند، عجله‌اي براي اين موضوع وجود ندارد و نبايد با عجله شرايط تضعيف نمايندگاني كه بايد مصونيت سياسي داشته باشد ايجاد شود. محمد دهقان عضو هيات رئيسه مجلس نيز به عنوان موافق يك فوريت اين طرح گفت: مجلس در راس امور است و طبق قانون اساسي اختياراتي دارد و براي آنكه در معرض اتهامات ناروا قرار نگيرد و همواره جايگاه نظارتي و قانونگذاري خود را حفظ كند، نياز به چنين طرحي دارد. به گفته وي برخي اوقات افرادي به علت نگاه‌هاي سياسي اتهاماتي به مجلس مي‌زنند كه لازم است جلوي آن گرفته شود. اين طرح پرچم افتخاري براي مجلس هشتم خواهد بود.

1389/7/4 - 11:51 کد خبر : 150807

0 نظرهای شما: