قانون ماليات بر ارزش افزوده در مورد طلافروشان هم لازم الاجرا است

معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي:

قانون ماليات بر ارزش افزوده
در مورد طلافروشان هم لازم الاجرا است

خبرگزاري فارس: معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي معتقد است، مرحله چهارم قانون ماليات بر ارزش افزوده در مورد طلافروشان هم در كنار 11 صنف ديگر لازم الاجرا است.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدقاسم پناهي معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي در گفت‌وگويي با خبرنگار ما با بيان اينكه ماليات بر ارزش افزوده مشمولان بند «ب» ماده 96 قانون ماليات‌هاي مستقيم از پاييز سال 89 و مشمولان بند «ج» اين قانون از ابتداي سال آينده اجرا مي‌شود، گفت: سازمان مالياتي طي فراخوان‌هاي متعدد از مشمولان ماليات و هر كسي كه احساس نياز به آموزش مي‌كند، دعوت كرده براي دريافت آموزش لازم و آشنايي با قانون به صورت رايگان ثبت‌نام و آموزش‌هاي لازم را دريافت كند.
پناهي افزود: تاكنون 75 هزار و 510 نفر به صورت رايگان آموزش حضوري ماليات بر ارزش افزوده دريافت كرده‌اند، همچنين از طريق مكاتبه و ارسال بسته‌هاي آموزشي به اتحاديه‌هاي تخصصي بيش از 2 هزار و 500 بسته آموزشي شامل قانون نحوه ارسال اظهارنامه و نحوه شموليت ارسال شده است. معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي تأكيد كرد: از ابتداي خرداد سال جاري مشمولان بند «ب» دعوت به گذراندن دوره‌هاي آموزشي شده‌اند و ارائه آموزش در آينده نيز ادامه دارد و هيچ كس نيست كه مراجعه كرده و آموزش نديده باشد.
وي افزود: در كل استان‌ها نيز 120 مربي ورزيده براي ارائه آموزش تربيت شده‌اند و مشمولان قانون و افرادي كه نياز به آموزش پيدا مي‌كنند، با مراجعه به سازمان‌هاي امور مالياتي و ادارات كل نسبت به ثبت‌نام و گذراندن دوره‌هاي آموزشي به صورت رايگان اقدام كنند. پناهي به عنوان متولي ماليات بر ارزش افزوده از اصناف و مردم درخواست كرد، هر كس نياز به آموزش در زمينه ماليات بر ارزش افزوده پيدا مي‌كند يا به واحد خدمات مؤديان در ادارات كل و يا به سايت www.evat.ir مراجعه كرده و براي گذراندن دوره‌‌هاي آموزش ثبت‌نام كند.
* ماليات چون چراغي داد و ستد را روشن مي‌كند
پناهي در مورد شفاف شدن مبادلات اقتصادي با اجراي قانون ماليات ارزش افزوده، گفت: اجراي اين قانون دو هدف را دنبال مي‌كند كه مهمترين آن شفافيت مبادلات و سپس هدف درآمدي و اقتصادي است. در كشورهايي كه به دنبال درآمد هستند، نرخ‌هاي بالايي تصويب مي‌كنند.
* نرخ ماليات بر ارزش افزوده ايران كمترين نرخ در جهان
پناهي افزود: بر اساس تحقيق از 140 كشور جهان در 48 درصد كشورها نرخ ماليات ارزش افزوده بين 15 تا 20 درصد و در 24 درصد كشورها بين 10 تا 15 درصد، در 22 درصد كشورها بالاي 20 درصد و تنها در 6 درصد كشورها اين نرخ كمتر از 10 درصد بوده كه نرخ 3 درصدي ماليات بر ارزش افزوده ايران در دنيا كمترين نرخ است كه آن هم شامل 1.5 درصد ماليات و 1.5 درصد عوارض است. پناهي تأكيد كرد: ‌هدف دوم و مهم‌تر قانون ايجاد شفافيت در مبادلات است و چون براي ايران هدف شفافيت اهميت بيشتري داشته، بنابراين با نرخ‌هاي پايين شروع شده كه اين باعث مي‌شود ترويج صدور فاكتور و رسميت بخشيدن به مبادلات در اقتصاد فرهنگ‌سازي شود و دفاتر ثبت و ضبط شود كه به مرور به شفافيت اقتصاد مي‌انجامد.
پناهي جريان اجراي ماليات بر ارزش افزوده را از زنجيره واردات، توليد، توزيع، عمده‌فروشي، بنكداران و خرده‌فروشي ذكر كرد و گفت: از طريق ثبت و ضبط نظم مالي ايجاد مي‌شود كه به شفافيت اقتصاد كمك مي‌كند. محمد كشتي‌آراي رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر پيش از اين در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد علت اينكه چرا تعدادي از اصناف طلافروش در جريان اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در دو سال قبل و قانون ماليات بر درآمد اصناف در سال جاري اعتراضاتي داشته‌اند، گفت: اعتراض سالجاري اصناف در مورد ماليات بر درآمد مشاغل اصناف از بازار پارچه‌فروشان شروع شد و سپس قسمت جلويي بازار طلافروشان به خاطر تهديدات و مسائل امنيتي تعدادي از مغازه‌ها بسته شدند، زيرا اگر اتفاقي مي‌افتاد و ضد انقلاب سوء استفاده مي‌كردند، مسئله پيچيده مي‌شد.
وي افزود: پس از بسته شدن مغازه‌هاي جلوي بازار بنده و پيشكسوتان صنف مراجعه كرديم و با مذاكره مغازه‌ها باز و مسائل حل شد و همه اصناف طلا و جواهر فروش اظهارنامه‌هاي مالياتي را ارائه كردند به گونه‌اي كه به گفته مسئولان سازمان مالياتي استقبال چشمگير بود و تعامل خوبي با وزارت امور اقتصاد و دارايي برقرار شد. كشتي‌آراي تأكيد كرد: هيچ دليلي وجود ندارد كه يك صنف يا گروهي جلوي قانون بايستند. وي در پاسخ به اين كه گفته مي‌شود، عده‌اي مافياي واردات و قاچاق طلا مقابل اجراي قانون ايستادند، گفت: اينكه گفته مي‌شود باند واردات طلا مقابل قانون ايستاده‌اند، بايد از خودشان پرسيد كه منظور از باند چيست.
وي در مورد مقاومت برخي از اصناف طلا و جواهر اصفهان در برابر اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در 2 سال پيش گفت: در حال حاضر ماليات بر ارزش افزوده اجرا مي‌شود و براساس اعلام سازمان مالياتي تا 30 مرداد ماه 89 اعضاي صنف طلا و جواهر براي دوره‌هاي آموزشي ماليات بر ارزش افزوده نام‌نويسي كرده و راهكارهاي جديد از سوي آنها ارائه مي‌شود كه اين قانون اجرايي شود. كشتي‌آراي با تأكيد بر اينكه هيچ مقاومتي در برابر اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده وجود ندارد، گفت: زمان اجراي قانون در مورد صنف طلا و جواهر هنوز اعلام نشده، ولي ثبت‌نام تا پايان مرداد ماه با استقبال خوبي مواجه شده است.
* قاچاق، ريشه مقاومت مافياي طلا در پرداخت ماليات
يك استاد اقتصاد دانشگاه گفت: عمده مقاومتهاي مالياتي صورت گرفته در برابر دولت، توسط مافياي وارد كنندگان طلا و كالاهاي غيرقانوني ديگر سازماندهي مي‌شود و در اين شرايط، دولت نبايد در مقابل چنين مافيايي عقب‎نشيني كند. محمدحسين اديب در مورد روحيه گريز از ماليات در فرهنگ عمومي اظهارداشت: فعالان اقتصادي در ايران كمترين ماليات را پرداخت مي كنند. وي افزود: فعالان اقتصادي ماليات اندكي مي پردازند. اين اقتصاددان اضافه كرد: سود وارد كنندگان و سپرده گذاران حدود 55 هزار ميليارد تومان در سال است كه هرچند آمار دقيقي وجود ندارد، ولي حداقل 70درصد سود خالص اقتصاد را تشكيل مي‌دهد.
دراين حوزه فرار مالياتي حداكثري است و بخش عمده درآمد ملي در اين دو بخش قرار دارد و محور دريافت ماليات مي‌تواند در اين قسمت سهم گيري داشته باشد. يك منبع آگاه در بازار گفت: بازار طلا و جواهر تهران در سبزه ميدان امروز شنبه 3 مهرماه در اعتراض به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در مورد طلافروشان تعطيل شده و خبرنگار فارس نيز از نزديك اين تعطيلي را مشاهده كرد.

0 نظرهای شما: