ـ ما زنداني خود هستيم

رضايي:

ما زنداني خود هستيم

خانواده شهدا را نبايد در مسائل سياسي وارد كرد
ـ در برابر سندي كه منتشر كردم درگير نشويد، جواب بدهيد

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌كه « بدون درگير كردن نخبگان كشور در توسعه، فقر و عقب‌ماندگي را نمي‌توانيم كنار بزنيم» گفت: مشاركت نخبگان و دولت و مجلس بايد دو طرفه باشد.
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
دفاع مقدس كمتر از خود انقلاب نيست
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محسن رضايي در نشستي با عنوان « دفاع مقدس و رسالت دانشجوي مسلمان» ـ كه از سوي كانون انديشه دانشجوي مسلمان دانشگاه اميركبير برگزار شد ـ ضمن اين‌كه دانشجويان را نمايندگان واقعي ملت ايران خواند، با تبريك هفته دفاع مقدس حادثه جنگ را حادثه‌اي بسيار مهم قلمداد و اظهار كرد: اين حادثه كمتر از خود انقلاب نيست.
انسان‌هاي شايسته در فضاي بسته، خود را نشان مي‌دهند
وي به بيان علل آماده بودن شرايط در كشورمان براي تجاوز عراق به خاك ميهن‌مان پرداخت و خاطرنشان كرد: در روزهاي اول جنگ بسيار ناموفق بوديم و در اين سال هرچه ايران حمله مي‌كرد با عدم موفقيت رو‌به‌رو مي‌شد، حال آقاياني كه يك زماني در ايران مسووليت داشتند با مصاحبه با رسانه‌هاي خارجي مانورهايي مي‌دهند، ولي در زماني كه مديريت دست اين افراد بود، هر حمله‌اي كه به ما مي‌شد با عدم موفقيت روبه‌رو بوديم و اين افراد حتي نتوانستند يك تپه را آزاد كنند.
وي خاطرنشان كرد: بعد از به وجود آمدن تحولات در جبهه‌هاي جنگ و وقتي جنگ را افراد گمنامي به دست مي‌گيرند كه اولا در نظامي‌گري سابقه‌اي نداشتند و ثانيا جزء چهره‌هاي برجسته سياسي و نظامي كشور نبودند، اوضاع تغيير كرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌كه « بخشي از اين افراد گمنام دانشجويان بودند» اظهار كرد: وقتي كه اين دانشجويان به صحنه آمدند و زماني كه به نيروهاي جوان ايراني ميدان دادند و به او اعتماد كردند و از اين‌كه او اشتباه نكند، نترسيدند شرايط تغيير كرد؛ البته اين موضوع از سر ناچاري بود؛ چراكه وقتي وضع‌مان خوب نباشد و فضا بسته باشد انسان‌هاي شايسته فرصت پيدا مي‌كنند كه خود را نشان دهند. در سال اول جنگ هيچ فرصتي براي ظهور باكري‌ها، همت‌ها و متوسليان‌ها پيدا نشد و از ابتداي سال دوم جنگ در جبهه‌هاي جنگ ايران و عراق تحولي شكل گرفت.
جزء آخرين دانشجويان انقلاب بودم كه از سپاه بيرون آمدم
وي در ادامه با اشاره به انجام عمليات‌هايي چون شكست حصر آبادان، طريق‌القدس، فتح‌المبين و بيت‌المقدس اظهار كرد: وقتي كه ما با پيروزي‌هاي متعدد مواجه شديم، دنيا مجبور مي‌شود كه اولين قطعنامه را به نام قطعنامه 598 براي ما صادر كند. اكثريت بندهاي اين قطعنامه در اوج پيروزي‌هاي ايران نوشته شده است. هر چند برخي از اين بندها دوپهلو بود و مسوولان ايران در يك سال آخر جنگ تلاش مي‌كردند جاي بعضي از اين بندها را با هم عوض كنند.
وي افزود: البته پذيرش قطعنامه از سوي ما مشروط بود؛ ما مي‌گفتيم كه بايد بيانيه دبيركل سازمان ملل نيز در اين راستا صادر شود و مساله آزادي اسرا قبل از آتش‌بس صورت بگيرد. به هر ترتيب ايران قطعنامه را رد نمي‌كرد ولي پذيرش خود را نيز اعلام نكرد. در ادامه وقتي قرار شد بيانيه‌ دبيركل سازمان ملل صادر شود و ما قطعنامه را قبول كرديم، عراق به خاك ما پيشروي كرد.
رضايي گفت: به كساني كه مي‌گويند جام زهر و معتقدند كه طرفدار ولي فقيه هستند، بايد گفت آن موقع مقام معظم رهبري به جبهه آمده بودند و ايشان در جبهه تحول بزرگي را ايجاد كردند. ما به ايشان پيشنهاد كرديم كه از مرز عبور كنيم؛ اما ايشان گفتند كه بايد با امام مشورت كنند. حاج احمدآقا به ايشان پيام دادند كه امام اين موضوع را نمي‌پذيرند و مقام معظم رهبري نظر امام را به ما منتقل كردند.
وي تاكيد كرد: دشمنان مي‌خواستند يك بار ديگر ملت ايران را به زانو دربياورند ولي ما با سربلندي از چنين حادثه بزرگي بيرون آمديم. برخي نيز بعد از جنگ به سراغ كارهاي خود رفتند و برخي مثل ما مانديم؛ چراكه هنوز حوادثي در كشور وجود داشت، ولي وقتي كه شرايط مساعد شد، من طي درخواستي از مقام معظم رهبري خواستم كه بيرون بيايم و در واقع من جزء آخرين دانشجويان انقلاب بودم كه از سپاه بيرون آمدم.
مي‌توانيم از راه ديپلماسي تحريم‌ها را خنثي كنيم
وي خاطرنشان كرد: دانشجويان زماني اين استعداد را داشتند كه لباس دانشجويي را به خاطر ضرورت ملي در بياورند و لباس بسيجي به تن كرده و از كشورمان دفاع كنند و مي‌توان گفت اگر دانشجويان نبودند و به ملت ايران كمك نمي‌كردند مطمئنا ما نمي‌توانستيم اين حادثه بزرگ را با پيروزي سپري كنيم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با مورد توجه قرار دادن نقش دانشجويان در 15 خرداد، ملي شدن صنعت نفت و 16 آذر اظهاركرد: از زماني كه نهاد دانشگاه در جامعه ايراني شكل گرفت، اين نهاد همواره رسالتي انقلابي داشته و در اين راستا به دفاع از ملت خود برخاسته است.
وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه « امروز كه در دوران توسعه كشور قرار داريم،‌ بدون درگير كردن نخبگان نمي‌توانيم فقر و عقب‌ماندگي را كنار بزنيم» خاطرنشان كرد: از طرفي نخبگان بايد به دولت و مجلس كمك كنند و از طرفي ديگر دولت و مجلس هم بايد كمك كننده نخبگان باشند تا بين سياست و نخبگان شكافي شكل نگيرد.
وي با بيان اين‌كه « ما مي‌توانيم از راه ديپلماسي تحريم‌ها را خنثي كنيم» گفت: دنيا به ايران نيازمند است و ما مي‌توانيم نقش‌هاي بزرگي در صحنه بين‌الملل ايفا كنيم. از سوي ديگر ارتباط با جهان اسلام، سوريه و لبنان و نهضت‌هاي آزادي‌بخش، همچنين ارتباط با ملت خودمان از ديگر ابزارهايي است كه مي‌توانيم در اين مسير به كار گيريم. همچنين ما مي‌توانيم تحريم‌ها را از طريق ديپلماسي و يا حتي مذاكره خنثي كنيم.
نيازمند انقلابي بزرگتر از انقلاب اسلامي و جنگ هستيم
رضايي با تاكيد بر اين‌كه « ما در حال حاضر نيازمند انقلابي بزرگتر از انقلاب اسلامي و جنگ هستيم» اظهار كرد: من اين حرف را مي‌زنم حال هر حكمي عليه من مي‌خواهند صادر كنند. مطمئن باشيد با شناختي كه من از جوان‌هاي ايران در جنگ دارم اگر امكانات لازم به جوان‌هاي ما داده شود، جوانان ما مي‌توانند در مدتي كوتاه علم، دانش، اقتصاد و كشاورزي ايران را ارتقاء دهند.
وي نقش دانشگاه‌ها را در جهاد علمي حائز اهميت دانست و گفت: هم‌اكنون بين دانشگاه و صنعت ما شكاف وجود دارد؛ چراكه از مهارت، كارآفريني و دانشي كه در دانشگاه‌هاي ما ذخيره شده است استفاده نمي‌شود؛ بنابراين بين دانشگاه و صنعت بايد پلي زده شود تا از اين طريق بسياري از مشكلات همچون فقر، گراني و بيكاري رفع شود.
چرا عده‌اي مي‌خواهند امام را تضعيف كنند؟
دانشجويي پرسيد: شما مي‌گوييد ما در اواخر جنگ مشكلي نداشتيم، ولي كساني چون آقاي شمخاني مي‌گويند كه ما اواخر جنگ حتي يك گلوله هم نداشتيم.
رضايي پاسخ داد: ما مشكل داشتيم ولي پيروز شديم. در تيرماه كه قطعنامه را پذيرفتيم ـ و اين خود حادثه تلخي بود ـ وضعيت ما خوب نبود، اما بعد از تيرماه كه امام فرمودند جام زهر را نوشيدم تحول بزرگي صورت گرفت.
دانشجوي ديگري پرسيد: امام كه پيشروي در خاك عراق را تائيد نكردند، چطور بود كه در بحث پذيرش قطعنامه از تعبير جام زهر استفاده كردند؟
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اين‌كه « وقتي آيات الهي ناسخ و منسوخ دارد، شما مي‌خواهيد رهبران الهي ناسخ و منسوخ نداشته باشند» اظهار كرد: امام در تيرماه و در بدترين شرايط قطعنامه را پذيرفتند. قطعنامه در زمان پيروزي‌ها صادر شد؛ اما ما در زمان شكست‌ها مي‌خواستيم آن را بپذيريم. حدود دو ماه بعد از مساله جام زهر، امام فرمودند كه حتي يك لحظه نادم و پشيمان نيستم، آن‌هايي كه صحبت از جام زهر مي‌كنند خداي ناكرده مي‌خواهند بگويند سر امام را كلاه گذاشتند، چرا عده‌اي مي‌خواهند امام را تضعيف كنند؟ امام كه تحت فشار قرار نمي‌گرفت.
وي افزود: جنگ با پذيرش قطعنامه به پايان نرسيد، بعد از پذيرش قطعنامه جنگ جديدي شروع شد و تمام مرداد ماه را در برگرفت و امام در اين شرايط گفتند كه من حتي يك لحظه نادم و پشيمان نيستم.
جنگ در اسلام اصالت ندارد،‌ بلكه بازدارندگي اصالت دارد
وي در پاسخ به سوال دانشجوي ديگري مبني بر اين‌كه « آيا مي‌شد از وقوع جنگ پيشگيري كرد» گفت:‌ جنگ را بايد پيشگيري كرد و اصلا شكل گرفتن نيروهاي مسلح به خاطر جنگيدن نيست، براي جلوگيري از وقوع جنگ است يا اين‌كه اگر جنگي اتفاق افتاده در كوتاه‌ترين مدت مثلا ظرف 48 ساعت آن را تمام كنند.
رضايي با بيان اين‌كه « جنگ در اسلام اصالت ندارد،‌ بلكه بازدارندگي اصالت دارد» گفت: هر كسي كه براي گرفتن ديگر كشورها قدرت درست كند يا ماليخوليا دارد يا اين‌كه از مسير انسانيت خارج شده است.
وي خاطرنشان كرد: وقتي صحبت از قيام امام مهدي(عج) به بيان مي‌آيد اكثرا به بخش نظامي‌گري در مورد ايشان مي‌پردازند اين در حالي است كه جهاد ايشان قبل از اين‌كه نظامي باشد، علمي، اخلاقي و انساني است.
وي با بيان اين‌كه « ما نمي‌خواستيم جنگ شود» گفت: اگر ما اين‌طور مي‌خواستيم كه بايد سر مرز مي بوديم در حالي كه ايران سر مرز حضور نداشت اگر از مرز عبور كرديم به دليل وجود شروري در منطقه بود كه اسنادي كه وجود داشت را پاره كرده بود و آن را نمي‌پذيرفت. من قبول دارم كه مي‌شود از جنگ‌ها جلوگيري كرد؛ اما در بحث جنگ ايران و عراق بايد گفت كه اين جنگ، جنگ برنامه‌ريزي شده‌اي بود و قدرت‌هاي بين‌المللي صدام را وادار به اين كار كردند.
هويت ملي همواره ايراني – مذهبي بوده است
دانشجوي ديگري پرسيد: ما به عنوان يك دانشجوي ايراني و مسلمان چطور مي‌توانيم هويت ايراني و مسلماني خود را با هم جمع كنيم؟
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داد: در اين بحث اشتباه بزرگي در چند دهه اخير صورت گرفته و آن اين است كه مذهب را از هويت ايراني جدا مي‌كنند. اين در حالي است كه قبل و بعد از اسلام هويت ايراني با مذهب همراه بوده است. اگر مي‌گوييم اسلامي – ايراني و يا ايراني – اسلامي، به اين معنا نيست كه اين دو، دو عنصر جدا هستند بلكه اين دو يك معنا را به ذهن متبادر مي‌كنند كه آن هويت ملي است.
وي با تاكيد بر اين‌كه « هويت ملي همواره ايراني – مذهبي بوده است» گفت: ايراني – مذهبي قبل از اسلام يك تركيب و بعد از اسلام تركيب ديگري داشته است. معلوم است كساني كه خود را دچار اين‌گونه مناقشات مي‌كنند، تعريف روشني از هويت ندارند.
استفاده از سبك مديريتي هنر ما در عرصه جنگ بود
به گزارش ايسنا، دانشجوي ديگري پرسيد: فرماندهان جوان جنگ همچون شما، همت و باكري كه هيچگونه عقبه‌اي در نظامي‌گري نداشتيد چطور توانستيد در جنگ اين همه تحول ايجاد كنيد؟
رضايي پاسخ داد: اولا بايد بگويم كه ما اكثرا قبل از انقلاب مبارز و چريك بوديم، بعد اين‌كه مديريت اصول مشتركي دارد كه اين اصول به هيچ تخصصي ربط ندارد.
وي با بيان اين‌كه « استفاده از سبك مديريتي كه آن را از جنگ به دست آورده بوديم، هنر ما در اين عرصه بود» اظهار كرد: در 2500 سال پيش كه اين روزها از آن زياد ياد مي‌شد با لشكركشي صفر نمي‌شد اين همه كشور را گرفت. بين يادگيري و آموزش تفاوت وجود دارد، چنانچه مي‌بينيد يك نفر بي‌سواد مي‌تواند عالم بزرگي شود؛ اما در صحنه متولوژي يادگيري موفقيتي نداشته باشد. ما سعي كرديم در صحنه يادگيري متون لازم را بياموزيم.
تا پنجاه الي صد سال ديگر درباره اين جنگ حرف وجود دارد
دانشجويي پرسيد: با توجه به اين‌كه برخي در مورد دفاع مقدس مدعي هستند كه به افشاگري‌هايي پرداختند و با رسانه‌هاي بيگانه نيز برنامه‌هايي پي‌درپي داشتند، شما نظرتان در اين راستا چيست؟
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داد: در تمام بيست سال بعد از جنگ در هر دوره‌اي درباره دوران دفاع مقدس مطلبي گفته شد. در زمان تكنوكرات‌ها گفتند كه جنگ خسارات زيادي براي ما به بار آورد. در زمان اصلاح‌طلبان گفته شد كه جنگ بعد از آزادي خرمشهر بايد تمام مي‌شد و در زمان اصولگرايان در مورد جام زهر صحبت شد. به نظر من تا پنجاه الي صد سال ديگر درباره اين جنگ حرف وجود دارد و حرف گفته خواهد شد.
نظام‌هاي فكري دنيا نمي‌خواهند انديشه امام(ره) به تمدن و فرهنگ تبديل شود
وي خاطرنشان كرد: قبل از رقابت‌هاي سياسي و قومي با ايران و ايراني‌ها، يك رقابت فلسفي و فكري در دنيا داريم و آن اين است كه نظام‌هاي فكري دنيا نمي‌خواهند تفكر و انديشه امام و انقلاب اسلامي به تمدن و فرهنگ تبديل شود و آنها از اين موضوع مي‌ترسند.
با مسائل داخلي هزينه‌بر مواجه شد‌ه‌ايم
وي گفت: ما در دوران يك جامعه‌ نمونه در ايران هستيم كه البته كار آن كند شده است و با مسائل داخلي هزينه‌بر مواجه شد‌ه‌ايم.
رضايي با بيان اين‌كه « حمله به دفاع مقدس يكي از مواردي است كه برخي مورد توجه قرار مي‌دهند» اظهار كرد: اين هجوم‌ها در آينده ادامه پيدا خواهد كرد؛ البته معنايش اين نيست كه جنگ اشكال نداشت و ما اشتباهي نداشتيم و اگر جنگ جديدي رخ دهد، نبايد اشتباهات‌مان را كنار بگذاريم، جنگ براي ما درس‌هاي فراواني داشت.
وي افزود: تنها در يك شرايط جنگ مي‌توانست اتفاق نيفتد و آن اين بود كه از انقلاب‌مان دست بكشيم كه اگر اين‌طور مي‌شد به گذشته و اوضاعي كه ملت ما از آن فاصله گرفته بود، باز مي‌گشتيم.
در برابر سندي كه منتشر كردم درگير نشويد، جواب بدهيد
وي خاطرنشان كرد: من بعد از بيست سال سندي را منتشر كردم؛ اما زماني كه اين سند را منتشر كردم، يكسري سايت‌ها و روزنامه‌ها به درگيري با من پرداختند. من اين همه سند و نامه دارم، اما بعد از بيست سال با اين همه محافظه‌كاري يكي از اين سندها را منتشر كردم حالا به جاي اين‌كه جواب من داده شود، بايد دروغ بگوييم و تحريف كنيم؟!
برنامه داشتن با معنويت و توكل منافاتي ندارد
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه « من هميشه در نوع مديريتم دو بعد معنويت و عقلانيت را رعايت كرده‌ام و معتقدم اين دو بدون ديگري ما را به جايي نخواهند برد» اظهار كرد: فرماندهان جبهه‌ها در كنار خواندن نماز شب‌هاي‌شان در مورد هيچ طرح و عملياتي بدون برنامه‌ريزي و بحث و بررسي تصميم نمي‌گرفتند اين‌ طور نبود كه شب روضه بخوانيم، دعا كنيم و صبح به خط بزنيم. اگر نمي‌شد مي‌گفتيم ما مشكل نفساني داشتيم همچنين اگرچه هيچ عملياتي را بدون ذكر يا زهرا و ... شروع نمي‌كرديم ولي در آن به عناصر عقلاني نيز توجه داشتيم و بايد گفت برنامه داشتن با معنويت و توكل منافاتي ندارد.
امام فرمودند؛ من چيزي را به شما تحميل نمي‌كنم، خودتان تصميم بگيريد
دانشجويي پرسيد: آيا دستور امام(ره) بود با وجود ناوهاي آمريكايي در خليج‌فارس به بهانه جنگ عراق و كويت، به كشور عراق حمله نكنيد؟
رضايي پاسخ داد: جمعي از مسوولان كشور خدمت حضرت امام رفتند و به ايشان گفته بودند كه ما از اين به بعد نمي‌توانيم مقابله به مثل كنيم. امام فرموده بودند؛ چرا؟ مسوولان پاسخ داده بودند؛ آمريكايي‌ها مي‌خواهند كشتي‌هاي عراق را اسكورت كنند و در صورت حمله ما به آن‌ها، ما با آمريكايي‌ها وارد جنگ خواهيم شد. امام فرمودند؛ اگر من جاي شما بودم اولين كشتي را كه مي‌خواهد از تنگه هرمز عبور كند مي‌زدم. مسوولان كشور به ايشان گفته بودند؛ شما فرمانده ما هستيد و هرچه بگوييد ما انجام مي‌دهيم. اما امام فرمودند؛ من چيزي را به شما تحميل نمي‌كنم، خودتان تصميم بگيريد.
در فتنه بودن جريانات پس از انتخابات شكي نيست
دانشجويي پرسيد: تحليل شما از جريان انتخابات چيست؟
رضايي پاسخ داد: به هر ترتيب تحليل دانشجويان از ما قوي‌تر است، چه در مورد انتخابات و چه بعد از آن همه چيز آشكار و شفاف است. انتخابات دو سال طول كشيد و از ابتدا تا انتهايش مسائل زيادي وجود داشت.
وي خطاب به دانشجويي كه اين سوال را كرده بود، گفت: شما سوال كلي كرديد و من كلي جواب‌تان را دادم.
دانشجوي ديگري پرسيد: به نظر شما آيا جريانات و اتفاقات رخ داده پس از انتخابات رياست جمهوري فتنه بود؟
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اين‌كه « در فتنه بودن اين جريانات شكي نيست، چون حق و باطل با يكديگر تركيب شده بود» اظهار كرد: بسياري از مردم تا 9 دي نمي‌دانستند كه چه اتفاقي افتاده است. فتنه‌اي كه رخ داد مقدمه‌اي براي رويارويي سوم ايران و آمريكا بود و در اين راستا قطعنامه 1929 منتشر شد.
ظرفيت اخلاقي و فرهنگي در ايران از پيشرفت سياسي عقب‌تر است
وي تاكيد كرد: در آن زمان كساني كه در صحنه سياسي بودند نبايد اجازه مي‌دادند اين حوادث طولاني شود. اين حوادث بايد حداكثر يك ماهه جمع مي‌شد ضمن اين‌كه اگر فعالان سياسي با اخلاق‌ برخورد مي‌كردند و اعتراضات مردم را سياسي نمي‌ديدند و طرفين و كساني كه درگير اين ماجرا بودند براي مردم حقي قائل مي‌شدند، چنان مسائلي پيش نمي‌آمد.
وي تاكيد كرد: اگر اعتراضات مردم مديريت درستي مي‌شد بعد از انتخابات اين مديريت روي دوم مردم‌سالاري در ايران را چنان تقويت مي‌كرد كه با وجود راي 40 ميليوني، معيار مردم‌سالاري در افكار عمومي چندين پله بالا مي‌رفت ولي از آن‌جا كه ظرفيت اخلاقي و فرهنگي در ايران از پيشرفت سياسي عقب‌تر است اين‌گونه نشد.
در مفاهيم اساسي در عرصه سياست نياز به بازسازي داريم
رضايي گفت: ما نمي‌توانيم همديگر را تحمل كنيم تا اعتراضي مي‌شود يك عده مي‌گويند برخي مي‌خواهند نظام جمهوري اسلامي را ساقط كنند و شعارها را تبديل به شعار عليه نظام و حتي عليه دستاوردهاي بزرگ انقلاب مي‌كنند.
وي با تاكيد بر اين‌كه « ما در مفاهيم اساسي در عرصه سياست نياز به بازسازي داريم» گفت: زماني چنين بازسازي رخ مي‌دهد كه شكاف بين اخلاق و سياست را پر كنيم.
ما زنداني خود هستيم
وي با بيان اين‌كه « حفظ نظام جمهوري اسلامي زماني حاصل خواهد شد كه ما در تحمل همديگر پيشرفت كنيم و در گفتارمان صداقت بيشتري داشته باشيم» اظهار كرد: نبايد از آزادي و عدالت در جهت عوام‌فريبي، تريبون درست كنيم، بايد با مردم صادق باشيم و خودخواهي‌ها را كنار بگذاريم. آن‌گاه مشكلي وجود ندارد و آمريكا و اسرائيل نيز نمي‌توانند براي ما مشكلي درست كنند. ما زنداني خود هستيم.
بعد از انتخابات به ريسمان قانون متصل شدم
به گزارش ايسنا، دانشجوي ديگري به اعتراضات رضايي بعد از انتخابات اشاره كرد و گفت: ما انتظارمان از شما بيشتر بود، شما انتخابات را زير سوال برديد.
رضايي پاسخ داد: چه قبل و چه بعد از انتخابات شما شاهد بوديد كه شيوه من با ساير نامزدها متفاوت بود. من مي‌دانم كه مردم قبل از انتخابات چه برداشتي از عملكرد من داشتند در مورد آن صحبت نمي‌كنم؛ اما بعد از انتخابات من ريسماني را به نام قانون انتخاب كردم و به آن متصل شدم. تا زماني كه وقت اعتراض كردن وجود داشت من اعتراض و شكايت كردم و حرف زدم، اما زماني كه شوراي نگهبان اظهارنظر خود را ارائه داد، من آن را تمكين كردم.
وي افزود: برخي دوستان حزب‌اللهي من از جمله آقاي وحيدي وزير دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شوراي نگهبان به من گفتند؛ ما مي‌دانيم كه تو نظر شوراي نگهبان را تمكين مي‌كني، ولي در اين مورد زودتر اظهارنظر كن. من به آنان گفتم اجازه دهيد من مي‌خواهم عمل به قانون را به نمايش بگذارم ولي چون ديدم كه اين دوستان ناراحت مي‌شوند، زودتر اظهارنظركردم، پس تا آن‌جا كه قانون اجازه داد بر طبق قانون عمل كردم. اگر خارج از قانون عملكردي داشتم، حرف شما درست بود. حال فرض كنيد كه من انتظارات شما را برآورده نكردم و از مهلت قانوني‌ام جهت انجام اعتراض استفاده كردم، آيا شما بايد به من فحش دهيد و من را تخريب كنيد؟
بايد بين رضايي و ميرحسين و كروبي فرقي باشد
وي با بيان اين‌كه « بايد بين من و ميرحسين و كروبي فرقي باشد» گفت: من نمي‌توانم اداي كساني را در بياورم كه تنها به دنبال جلب افكار عمومي هستند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به دانشجويان اظهار كرد: اگر من انقلابي‌تر از شما نباشم، كمتر نيستم و اگر زودتر به خط مقدم دفاع از نظام و ولايت نروم، ديرتر نخواهم رفت، ولي به هر حال من يكسري مصلحت‌هايي داشتم. يك عده مي‌خواستند اظهار وجود كنند و حوادث ادامه پيدا كند؛ اما من نمي‌خواستم اين‌طور باشد.
وي با اشاره به نامه‌اي كه در آن زمان به مقام معظم رهبري نوشته بود، اظهار كرد: من در اين نامه بر اين نكته تاكيد كردم كه از همه نخبگان مي‌خواهم به وحدت بپردازيم. نامه من كاملا روشن است، ولي بعضي گفتند كه منظورم اين بوده كه سران فتنه تبرئه شوند و در واقع انواع مسائلي را اظهار كردند كه در نامه نبود و فقط برداشت شخصي آن‌ها بوده است. نمي‌خواستم جواب دهم و اگر بعد از اين همه مدت سوال نمي‌شد، جواب نمي‌دادم. به هر ترتيب من سرباز انقلاب بوده و هستم و امروز هم با همان روحيه جنگ و جهاد در هر عرصه‌اي كه باشم دفاع خود را ادامه خواهم داد.
خواهش مي‌كنم سياسيون به سمت خانواده شهدا نروند
دانشجوي ديگري با اشاره به حوادث اخير در مورد فرزندان شهيد باكري و همت گفت: عدم موضع‌گيري شما پايمال كردن خون شهداست.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اين‌كه « من به عقايد همه احترام مي‌گذارم و معتقدم بزرگترين دستاورد انقلاب، آزادي عقيده بوده است» تاكيد كرد: استفاده سياسي و تبليغي از خانواده شهدا محكوم است و اهانت و توهين به آن‌هاست. به هر ترتيب مقام شهيد والا و بزرگ است.
وي با تاكيد بر اين‌كه « خانواده شهدا را نبايد در بحث‌ها و مسائل سياسي وارد كرد» گفت: ما نمي‌دانيم كه اگر آن شهيد حاضر بود چه تصميمي مي‌گرفت. مثلا اگر مهدي باكري كه من به خوبي مي‌شناسمش، حاضر بود چه تصميمي اتخاذ مي‌كرد.
وي تظام تاكيد كرد: من از سياسيون كشور چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب خواهش مي‌كنم به سمت خانواده شهدا نرويد، ما صبر و تحملي در كشور داريم، وارد اين حريم‌هاي ارزشي نشويد؛ اگرچه آن‌ها هم حق دارند فعاليت سياسي كنند، اما نبايد به نحوي باشد كه به حريم شهدا آسيب وارد شود. ما نمي‌دانيم آن‌ها اصولگرا بودند و يا اصلاح‌طلب.


1389/07/06 09-28-2010 19:31:01 8907-04265: كد خبر

0 نظرهای شما: