شاهكار دستگاه‌هاي مسئول تدوين نقشه جامع علمي در صرفه‌جويي زمان

گزارش فارس از پروژه‌اي كه به جاي 1 سال 4 سال طول كشيد؛

شاهكار دستگاه‌هاي مسئول تدوين نقشه
جامع علمي در صرفه‌جويي زمان

خبرگزاري فارس: در حالي كه هم اكنون 4 سال از مطرح شدن تهيه نقشه جامع علمي كشور مي‌گذرد، هنوز اين نقشه تصويب و اجرايي نشده است، حال آنكه قرار بود اين نقشه در مدت زمان كمتر از 1 سال تدوين و تصويب شود.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، علم و فناوري در جهان امروز از اهميت فراواني برخوردار است، به طوري كه قدرت كشورها در زمينه اقتصاد و سياست بستگي به نفوذ آن‌ها در حوزه علم و فناوري دارد و امروزه كشورها با به رخ كشيدن توانايي‌هاي علمي خود در جهان قدرت نمايي مي‌كنند.
در دين اسلام هم يكي از برترين ارز‌ش‌ها كسب علم و دانش است و راجع به علم و دانش بسيار سفارش و تأكيد شده است و ما نيز براي رسيدن به خودكفايي و استقلال بايد در حوزه علم و فناوري پيشرفت كنيم. مقام معظم رهبري نيز بر لزوم پرداختن به حوزه علم و فناوري و رشد و توسعه در اين زمينه تأكيد كرده‌اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي 23 مرداد 1385 در ديدار با رؤساي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي تأكيد كردند كه نگاه متوازن به رشته‌هاي علمي دانشگاه‌ها يكي از ضروريات مراكز دانشگاهي است كه تحقق اين امر نيز منوط به ترسيم نقشه جامع علمي كشور است.
همچنين ايشان بر تهيه برنامه‌هاي عملياتي زمان‌دار در راستاي تحقق اهداف چشم‌انداز در خصوص علم‌و‌فناوري تأكيد كردند و تدوين آن را از وظايف و مسئوليت‌هاي مراكز علمي و پژوهشي بيان كردند.
در همين راستا دستگاه‌هاي فعال در حوزه علم و فناوري از اواخر همان سال (سال 85) همايش‌ها، گردهمايي‌ها و نشست‌هاي مختلفي را با موضوع نقشه جامع علمي كشور برگزار كردند و هر دستگاه به صورت جزيره‌اي جداگانه فعاليت خود را آغاز كرد و هر دستگاه خود را متولي اصلي تهيه اين نقشه مي‌دانست.
براي نظم دادن به فعاليت‌هاي انجام شده حدود يكسال بعد از مطرح شدن تهيه نقشه جامع علمي كشور، شوراي تخصصي نقشه جامع علمي كشور با حضور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور، وزير علوم و بهداشت، رئيس دانشگاه آزاد، رئيس جهاد دانشگاهي و برخي از فعالان عرصه علم و فناوري ذيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل شد و اين شورا نخستين جلسه خود را در روز 19 تير سال 86 برگزار كرد كه در اين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان مرجعي براي تصويب نقشه جامع علمي كشور تعيين شد و همچنين تأكيد شد كه بايد از از همه مراجع علمي و اجرايي و متخصصان و صاحب‌نظران در تهيه نقشه جامع علمي كشور استفاده شود و اين شورا نقش هماهنگي و تصميم‌گيري داشته باشد و مطالعات قبلي بايد مورد استفاده قرار گيرند.
جلسه اول و دوم اين شورا به بررسي و تبادل نظر در خصوص چگونگي و نحوه تدوين نقشه جامع علمي كشور اختصاص پيدا كرد و زمان مناسب براي تهيه اين نقشه 6 ماه در نظر گرفته شد و در جلسه بعدي گزارش‌ فعاليت وزارتين علوم و بهداشت براي تهيه نقشه جامعه علمي كشور ارائه و بررسي شد و اين شورا جلسات خود را به صورت هفتگي به طور مداوم برگزار كرد.
شوراي تخصصي نقشه جامع علمي كشور 38 جلسه برگزار كرد و نهايتا 22 صفحه از اين نقشه 35 هزار صفحه‌اي در آبان 87 به صحن شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ارائه كرد.
مقام معظم رهبري در تاريخ 9 مهر 86 بار ديگر بر لزوم تهيه نقشه جامع علمي كشور تأكيد كردند و فرمودند نبايد كار تهيه اين نقشه يك يا 2 سال طول بكشد.
نقشه جامع علمي كشور يك سند بالا دستي و مهم است كه نبايد در صف انتظار تصويب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار مي‌گرفت، بعد از گذشت 3 ماه از ارائه پيش‌نويس نقشه جامع علمي كشور، بررسي اين نقشه در 29 بهمن 2 سال قبل در شوراي عالي انقلاب فرهنگي آغاز شد و تاكنون نيز اين نقشه مصوب نشده است و بر طبق اعلام مسئولين شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار است بعد از گذشت 2 سال در مهر سال جاري جلسات فوق‌العاده‌اي را براي تصويب اين نقشه تشكيل دهند و اين نقشه را نهايي كنند.
بر اساس سند چشم انداز 20 ساله كشور ما بايد در حوزه علم و فناوري حرف اول را در منطقه بزنيم و براي رسيدن به اين اهداف اين سند تنها 3 برنامه توسعه ديگر فرصت داريم و نقشه جامع علمي كشور مي‌بايست نقشه‌ راه براي طي كردن مسير علم و فناوري در كشور باشد.
از همين رو، انتظار مي‌رفت نقشه جامع علمي كشور قبل از اينكه برنامه پنجم نهايي شود، مصوب شود تا برنامه پنجم با توجه به نقشه تصويب شود، اما متأسفانه اين امر محقق نشد و لايحه برنامه توسعه پنجم كشور در 20 دي سال گذشته از سوي دولت تقديم مجلس شد.
نقشه جامع علمي كشور نقشه‌اي پويا بوده و طوري طراحي شده كه قابليت اعمال تغيير و اصلاح شدن را در حين اجرا دارد به همين دليل اگر اين نقشه بعد از تصويب و اجرايي شدن مشكل و يا نقصي داشت، متخصصان، دانشمندان و انديشمندان قادر به تصحيح و اصلاح آن بودند.
پويايي ويژگي برجسته براي اين نقشه بود تا نقشه جامع علمي كشور هر چه زودتر تصويب و ابلاغ و اجرايي شود تا ما را براي رسيدن به اهداف چشم‌انداز نقشه راهي در دست داشته باشيم و بدون نقشه حركت نكنيم، اما متأسفانه اين قابليت نقشه ناديده گرفته شده و بعد از گذشت 4 سال بعد از مطرح شدن بحث تهيه نقشه جامع علمي كشور، هنوز ما بدون نقشه پيش مي‌رويم.
گزارش از منصوره فراهاني

0 نظرهای شما: