سرو مشروبات الكلي در برخي از تورهاي گردشگري داخلي

در تورهاي گردشگري چه مي‌گذرد؟

سرو مشروبات الكلي در برخي از تورهاي
گردشگري داخلي

خبرگزاري فارس: حجت‌الاسلام ابراهيم بهاري وضعيت برخي از تورهاي داخلي را أسفناك توصيف كرد و گفت: متأسفانه در برخي از اين تورها مشروبات الكلي سرو مي‌شود.
وضعيت بي‌بند و باري در تورهاي گردشگري داخلي اين روزها مورد انتقاد بسياري از مردم و مسئولان قرار گرفته است، كه از اهم اين انتقادات مي‌توان به رقص و پايكوبي، اسكان در اقامتگاه‌ها بدون مميزي محرم بودن افراد و سرو نوشيدني‌هاي غيرمجاز اشاره كرد.
حجت‌الاسلام ابراهيم بهاري در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با اشاره به اينكه در اسلام به گردشگري روي زمين سفارش‌هاي متعددي شده است، گفت: دعوتي كه قرآن از انسان براي گردش در زمين داشته تماما با ادله محكمي است به طوري كه در چندين آيه از قرآن آمده است "در زمين بگرديد تا عاقبت دروغگويان، ظالمان و فاسقان را ببينيد " به طور كلي گردشگري براي رشد و اصلاح جامعه است اما در حال حاضر چنين برداشتي از وضعيت گردشگري كشور نمي‌توان داشت.
بي‌حساب ‌و‌ كتاب‌ترين دوره براي تورهاي گردشگري داخلي در تاريخ راه‌اندازي تور درایران

وي تصريح كرد: تورهايي كه امروز در داخل كشور فعاليت مي‌كنند در طول تاريخ ايجاد تور در دنيا بي‌حساب و كتاب‌ترين دوره را سپري مي‌كنند به دليل اينكه هر چيزي را كه شما بخواهيد درون اين تورها وجود دارد.
حجت‌الاسلام بهاري ادامه داد: اينكه افراد بيايند و بدون هيچ ضابطه‌اي مسافران را در محل‌هايي بدون اينكه نسبت محرميت آنها مشخص باشد اسكان مي‌دهند و از سوي ديگر 30 تا 40 دختر و پسر جوان را بدون هيچ ضابطه‌اي درون يك اتوبوس به مقاصد مختلف مي‌برند و در اين تورها كاري جز لهو و لغو انجام نمي‌شود، چه معني مي‌تواند داشته باشد.
وي افزود: وقيح‌ترين و بي‌شرمانه‌ترين كلمات بين آنها به راحتي رد و بدل مي‌شود و هيچ بزرگتري بر آنها نظارت ندارد به طوري كه در بعضي از مواقع حتي ليدرهاي تور نيز خودشان بدتر از مسافران تور عمل مي‌كنند.
تورهاي گردشگري؛ بي‌ضابطه‌ترين مجموعه در كشور
حجت‌الاسلام ابراهيم بهاري گفت: اداره اماكن نيروي انتظامي اعلام مي‌كند وضعيت گردانندگان تورها را بررسي كرده‌اند اما چه بررسي انجام شده آيا يك بار به طور نامحسوس وارد اين تورها شده‌اند تا ببينند چه مي‌‌گذرد؟ آيا قرار است فسادهاي پنهان جامعه را اينگونه شكل قانوني ببخشيم؟ بهتر است بدانيم كه تورهاي داخلي در حال حاضر بي‌ضابطه‌ترين مجموعه در كشور هستند و برخي از گردانندگان اين تورها بي‌ارتباط با مراكز قدرت در خارج از كشور نيستند.
بهاري ادامه داد: آنها در راستاي جنگ نرمي جوانان را هدف قرار داده‌اند و در حال زدن هستند، ميليون‌ها دلار در اين تورها هزينه مي‌شود كه بيايند فكر جوان‌ها را به اين مراكز بكشانند. بعضي از مواقع چنان هزينه‌هايي در تورها انجام مي‌شود كه هر اتفاقي در آنها رخ دهد. حتي اگر به صورت تلفني، تماسي با اين تورها برقرار كنيد همه چيز را به زبان مي‌آورند كه اين بسيار شرم‌آور است.
آيا پدر و مادرها مي‌دانند فرزندانشان با چه وضعيتي با "تور " به سفر مي‌روند؟
وي افزود: مقصران اصلي در اين وادي هم سازمان ميراث فرهنگي و هم وزارت ارشاد است كه اين مجموعه را رها كرده‌اند و تبديل به مراكز انحراف شده‌اند و به طور تخصصي جوانان را مورد حمله قرار دادند.
حجت‌الاسلام ابراهيم بهاري با بيان اينكه مشخص نيست تا چه زماني قرار است مسير تورهاي گردشگري به همين منوال باشد، گفت: مسئولان گردشگري اعلام مي‌كنند با بي‌بند و باري‌ها و قانون‌شكني‌ها در تورهاي گردشگري برخورد مي‌كنند. آنها فقط حرف مي‌زنند و در عمل هيچ اتفاقي نمي‌افتد. يك تور يك روزه گلابگيري كاشان را اگر ببينيد متوجه مي‌شويد چه اتفاقي در اين تورها مي‌افتد، از همان لحظه حركت مدام مي‌زنند و مي‌رقصند آيا كسي بر رفتار زشت اين‌ها نظارت مي‌كند؟
وي افزود: آيا پدر و مادر خبر دارند كه فرزندشان با چه وضعيتي مي‌رود و برمي‌گردد؟ چون تا اسم تور گردشگري مي‌آيد تصور مي‌كنند يك جمع عمومي است و مدير باتجربه و ضابطه‌مندي اين جمع را مديريت مي‌كند. اما در عمل چنين نيست.
وي با تأكيد بر اينكه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه تورهاي گردشگري داخلي وظيفه سنگيني را برعهده دارند، گفت: آيا تنها صدور مجوز براي تورها كفايت مي‌كند و نبايد پس از آن بررسي درباره عملكردشان انجام شود.آژانس‌هاي گردشگري مجوز خود را از وزارت ارشاد دريافت مي‌كنند و اين وزارتخانه نيز مسئول است.
آيا به خاطر تعدد وظايف نيروي انتظامي، تورهاي گردشگري بايد "يله " شوند؟
وي با اشاره به اينكه نيروي انتظامي نيز در زمينه تورهاي گردشگري مسئوليت دارد، اظهار داشت: كنترل مسير تورهاي گردشگري بر عهده نيروي انتظامي است آيا نيروي انتظامي هم مي‌گويد به خاطر تعدد وظايف به اين موضوع نمي‌رسد و بايد اين تورها در جامعه يله شوند.
حجت‌الاسلام بهاري با اشاره به اينكه در طول سال 12 ميليون نفر سفر توسط تورهاي داخلي به شمال كشور سفر انجام مي‌شود، تأكيد كرد: بيش از 90 درصد اين افراد قشر جوان هستند در حال حاضر اين سؤال مطرح است كه چقدر در اين فضا كار فرهنگي و بصيرت‌بخشي انجام شده است؟
تورهاي گردشگري يك نوع "پارتي بزرگ "

وي ادامه داد: اين تورها در واقع يك نوع پارتي و مهماني بزرگ هستند كه هر رفتار نابهنجاري در آنها انجام مي‌شود، دولت بايد به داد اين موضوع برسد.
وزارت ارشاد در برابر چاپ آگهي‌هاي اين تورهاي غيرمجاز مسئول
وي درباره برخي اظهارنظرهاي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره اينكه تورهايي كه بي‌بند و باري در آنها رايج است تورهاي بدون مجوز هستند، گفت: اين موضوع به همان بحث وظيفه وزارت ارشاد برمي‌گردد، آيا روزنامه‌اي كه مي‌خواهد آگهي تور بزند نبايد ضابطه‌اي براي آگهي داشته باشد كه اين آگهي‌دهنده مجوز فعاليت دارد يا خير؟ از سوي ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز بايد اين مراكز بدون مجوز را شناسايي و آنها را به مراجع قضايي معرفي كنند.
وي تصريح كرد: متأسفانه در بعضي از اين تورهاي گردشگري مشروبات الكلي براي افراد سرو مي‌شود مقصر اين مسئله كيست؟ جز نيروي انتظامي، ميراث فرهنگي و وزارت ارشاد چه كسي بايد پاسخگو باشد؟
حجت‌الاسلام بهاري ادامه داد: وزارت ارشاد نمي‌تواند شانه خالي كند و بگويد مسئوليت ندارم، ميراث فرهنگي هم نمي‌تواند بگويد چون غير مجاز هستند مسئوليت ندارم، نيروي انتظامي نيز نمي‌تواند به خاطر وظايف متعددي كه دارد از زير بار مسئوليت در برود.
وي افزود: در حال حاضر وظيفه اطلاع‌رساني درباره وضعيت نابهنجار تورهاي گردشگري داخلي بر عهده رسانه‌ها است و رسانه ملي موظف است اين موضوع را باز كند و به خانواده‌ها هشدار دهد تا حداقل از تورهاي مجاز و با كيفيت استفاده شود.

0 نظرهای شما: