افزايش نرخ ارز در چهار راه استانبول!

افزايش نرخ ارز در چهار راه استانبول!

آيا بانك مركزي قيمت‌ها را مي‌شكند؟

با افزايش نرخ ارز، صرافان ميدان فردوسي با توجه به نامعلوم بودن نحوه دخالت بانك مركزي در روزهاي آينده معاملات خود را به نحوي متوقف كرده‌اند.

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اقتصاد به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در يكي دو روز گذشته با توجه به افزايش نرخ ارز، سرعت معاملات و خريد و فروش ارز افزايش چشمگيري يافت اما از امروز با توجه به اين‌كه مشخص نيست اين افزايش نرخ تا چه زماني ادامه پيدا خواهد كرد معاملات به نوعي متوقف شده‌اند.
يكي از صرافان در اين باره به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: "صرافان فكر مي‌كنند بانك مركزي در روزهاي آتي وارد عمل خواهد شد و با عرضه مقدار زيادي ارز در بازار، قيمت‌ها را خواهد شكست به طوري كه نرخ ارز به قيمت پايين‌تر از يك هفته گذشته خواهد رسيد. "
در حال حاضر نرخ رسمي هر دلار 1100 تومان است اما با توجه به اين‌كه معاملات راكد شده است، برخي صرافان با استفاده از خلا موجود در زمينه‌ نظارت بانك مركزي، قيمت ارز را با رقم‌هايي بالاتر و تا 1300 تومان به فروش مي‌رسانند كه اين رقم قيمت واقعي دلار نيست و قيمت كاذب است.
وظيفه نظارت بر صرافي‌ها بر عهده‌ اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي بانك مركزي بوده است كه با توجه به اينكه اخيرا بحث انحلال و ادغام اين اداره مطرح شده يك خلا جدي در مورد نظارت بر صرافي‌ها به وجود آمده است.
از سوي ديگر با توجه به آشفتگي بازار نرخ ارز بعضي از دستفروشان در حوالي چهار راه استانبول تا ميدان فردوسي فعال‌تر شده‌اند كه اقدام به خريد و فروش دلار مي‌كنند؛ چنين صحنه‌هايي در سال‌هاي اخير كمتر نمود بارزي داشت چون نرخ ارز روند طبيعي رشد و كاهش داشت اما اخيرا با مطرح شدن بحث‌هايي، اين شائبه به وجود آمده كه نرخ ارز پس از هدفمند كردن يارانه‌ها افزايش خواهد يافت.
تلاش خبرنگار ايسنا براي تماس با معاونت ارزي بانك مركزي تاكنون نتيجه‌اي نداشته و بانك مركزي نحوه مداخله خود براي تنظيم بازار ارز را اعلام نكرده است.
محمود بهمني ـ رييس‌كل بانك مركزي ـ پيش از اين اعلام كرده بود: نحوه برخورد بانك مركزي با مسئله ارز "شناور مديريت شده" است. ما در مورد نرخ ارز دخالت زيادي نداريم و بازار قيمت آن ‌را تعيين مي‌كند؛ ما نرخ ارز را مديريت مي‌كنيم.
1389/07/06 09-28-2010 12:44:09 8907-03807: كد خبر

0 نظرهای شما: