يارانه‌ نشريات با توجه به موضع‌گيري‌هايشان به آنها پرداخت مي‌شود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
يارانه‌ نشريات با توجه به موضع‌گيري‌هايشان
به آنها پرداخت مي‌شود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين مطلب كه وضعيت فرهنگي و هنري كشور ايده‌آ‌ل نيست، اظهار كرد: همان‌طور كه در موارد ضعف كارهايمان به ما انتقاد مي‌شود توقع داريم تا در موارد قوت از ما حمايت گردد.
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد حسيني در اولين روز از بيست و يكمين گردهمايي ائمه جمعه كشور گفت: عليرغم تلاش‌هايي كه صورت گرفته و عزم و اراده جدي كه وجود دارد، ولي در زمينه وضعيت فرهنگ و هنر در سطح جامعه وضعيت ايده‌آلي نداريم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: فرهنگ و هنر موجود در كشور بايد مطابق با فرهنگ اسلامي باشد و بايد دانست كه كار در اين عرصه دشوار است و اقدامات متعددي از جهت سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در اين زمينه صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر در دستگاه‌هاي مختلف كشور رويكردي ديني و مديراني دلسوز و متعهد وجود دارند، گفت: ما از نقطه نظرات جديد در اين عرصه استقبال مي‌كنيم.
وي با پرداختن به بحث ضوابط نشر كتاب در كشور گفت: با تصميمي كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد ديگر از اين پس مشخص شد كه چه كتابي با چه ضوابطي بايد به چاپ برسد و ما براي اين كار هيات رسيدگي نيز در نظر گرفتيم.
وي گفت: ‌در عرصه مطبوعات نيز يارانه‌ها با توجه به موضع‌گيري نشريات مختلف به آن‌ها اختصاص خواهد يافت و ما نمي‌توانيم به نشريه‌اي كه در خلاف جهت اهداف نظام حركت مي‌كند كمكي كنيم و من بايد بگويم كه از نشريات، كتاب‌ها و فيلم‌هايي كه برخلاف اهداف نظام حركت مي‌كنند، هيچ حمايتي نخواهيم كرد و در مقابل آن در راستاي تقويت مطبوعاتي كه در جهت اين اهداف حركت مي‌كنند گام برخواهيم داشت.
وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف كتاب در سطح استان‌ها از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم اشاره كرد و گفت: امسال كارهاي خوبي در اين نمايشگاه عرضه شد و كميته‌اي از سوي مراجع قم به بررسي كتاب‌ها پرداختند تا آثاري كه به ترويج انديشه‌هاي كاذب و انحرافي در سطح جامعه مي‌پرداختند در اين نمايشگاه عرضه نشوند و آيت‌الله سبحاني در پي اين حركت به صورت مكتوب از ما قدرداني كردند.
حسيني گفت: در مورد جريانات سال گذشته كه پس از انتخابات رخ داد نيز كتاب‌ها و آثار مختلفي در اين زمينه به چاپ رسيده و خواهد رسيد. در زمينه عفاف و حجاب نيز در سال گذشته حدود هشتاد اثر به چاپ رسيد كه فقط در شش ماه امسال اين تعداد به 114 عنوان كتاب رسيده است.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عرصه صنعت سينما گفت: در اين عرصه دشمنان ما سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني مي‌كنند و در تهيه آثاري غير از زمينه‌هاي سياسي در مورد توليد فيلم و سريال براي جذب افراد اهتمام ويژه‌اي دارند.
حسيني با بيان اين مطلب كه وقتي محتوا درست نباشد بقيه كارها نيز تاثير چنداني ندارد، گفت: ما درصدد دسته‌بندي موضوعات مختلف جهت توليد آثار سينمايي هستيم و درصدد تهيه آثاري بر مبناي موضوعات قرآني هستيم كه از جمله آن‌ها مي‌توان به توليد فيلم ملك سليمان اشاره كرد كه هم‌اكنون در حال اكران است و درصدد هستيم تا قسمت‌هاي دو و سه آن نيز توليد شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين مطلب كه ما نمي‌توانيم در زمينه فعاليت در عرصه سينما صورت مساله را حذف كنيم و در اين عرصه به فعاليت نپردازيم، گفت: اين امكان‌پذير نيست زيرا بايد حرفي براي گفتن در اين زمينه داشته باشيم و در غير اين صورت در اين عرصه دشمنان ما عرصه را از آنچه كه هست بر ما تنگ‌تر مي‌كنند.
حسيني با اشاره به ملاقات‌هايي كه در سفر اخير خود با فعالان ضدجنگ داشته است، اظهار كرد: دنيا هم‌اكنون آمادگي انتقال پيام انقلاب ما را دارد و برخي از اين افرادي كه گفته شد، حتي در برخي مواقع روحيات انقلابي بيش از آنچه كه برخي در داخل كشور دارند، را داشتند.
وي گفت: ما هم‌اكنون درصدد بررسي فيلم‌نامه‌هاي آثار سينمايي هستيم و بايد بگويم كه در عرصه موسيقي و ديگر فعاليت‌هاي هنري نيز ما نظرات مقام معظم رهبري را فصل‌الخطاب قرار مي‌دهيم و درخواست ما اين است كه از ارائه نظرات شخصي در اين عرصه اجتناب شود.
وي گفت: ما امسال در زمينه فعاليت‌هاي قرآني به برگزاري منظومه جشنواره‌هاي قرآني آيات در تمامي رشته‌ها با مضامين قرآني پرداخته‌ايم و از جمله ديگر فعاليت‌هاي ما نيز برگزاري جشنواره رضوي است كه از 31 كشور در آن شركت كردند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اگر ما زمينه را فراهم كنيم امكان انحراف كمتر مي‌شود و افراد نيز جهت خواهند گرفت.
وي خطاب به ائمه جمعه حاضر در اين مراسم گفت: شما مي‌توانيد در كنار مصلاهاي خود به فعاليت‌هاي قرآني و فرهنگي پرداخته و در اين زمينه به ايجاد موسساتي بپردازيد و براي تسهيل در اين امر مي‌توانيد درخواست‌هاي خود را به ما ارائه دهيد تا نسبت به رسيدگي به آن‌ها در اسرع وقت اقدام نماييم.
وي گفت: ما هم‌اكنون حدود هشت هزار كانون فرهنگي و هنري در سطح مساجد كشور داريم و با برخي از استانداران نيز قرارداد بسته‌ايم تا تمامي مساجد استان‌شان داراي كانون فرهنگي و هنري شوند.
وزير كشور گفت: دشمنان ما از بسيج، ائمه جمعه و كانون‌هاي فرهنگي و هنري عصباني هستند پس مي‌توان گفت كه ما مي‌توانيم در كنار هر مصلا يك كانون فرهنگي و هنري براي فعاليت‌هاي فرهنگي جوانان جامعه‌مان داشته باشيم.
حسيني با بيان اين مطلب كه ما هم‌اكنون نزديك به سه هزار نشريه در سطح كشور داريم، گفت: در سال گذشته با برخي مشكلات در اين عرصه روبرو بوديم، زيرا برخي از اين نشريات اهداف دشمن را دنبال مي‌كردند و تعداد كساني كه در اين زمينه فعال بودند و به خارج رفتند كم نيستند؛ برخي از آن‌ها هم‌اكنون با وجود ندامت، خجالت مي‌كشيدند كه به داخل كشور بيايند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: ما از قوه قضائيه نيز سخت گلايه داريم، زيرا يك روز يك نشريه را توقيف مي‌كنيم و فردا يك قاضي آن را رفع توقيف مي‌كند و اين با وجود آن است كه يك نفر از هفت نفر هيات نظارت نيز نماينده قوه قضائيه است.
وي گفت: همانطور كه در مورد موارد ضعف به ما انتقال مي‌كنيد، توقع داريم كه در برابر نقاط قوت نيز از ما تعريف و حمايت شود.
وي اظهار كرد: يكي از مواردي كه ما به طور صريح با آن برخورد كرديم اين بود كه تهيه‌كننده‌ يك فيلم در چند روز گذشته در برنامه‌اي به اظهارنظر پرداخت و گفت اي كاش كساني در عرصه هنري به فعاليت بپردازند اين در حالي است كه آن افراد عليه نظام و رهبري اقدام كردند و هم‌اكنون با رضا پهلوي فالوده مي‌خورند و ما در پي اين اقدام، پروانه اثر وي را لغو كرديم.

1389/07/07 09-29-2010 08:00:54 8907-04285: كد خبر

0 نظرهای شما: