سهراب هادي در گفتگو با ايلنا:
گرافيك امروزي از جنبهي
هنري خود دور شده است
سهراب هادي اعتقاد دارد؛ گرافيك با 70 سال سابقه در ايران؛ امروز بيشتر جنبه كاربردي پيدا كرده و در بعد تبليغات تجاري قرار گرفتهاست. او ميگويد: كارهاي گرافيكي از لحاظ خلاقيت و تكنيك ارزشمند است ولي معناي تبليغي دارد.
سهراب هادي اعتقاد دارد؛ گرافيك با 70 سال سابقه در ايران؛ امروز بيشتر جنبه كاربردي پيدا كرده و در بعد تبليغات تجاري قرار گرفتهاست. او ميگويد: كارهاي گرافيكي از لحاظ خلاقيت و تكنيك ارزشمند است ولي معناي تبليغي دارد.
ایلنا- : به اعقتاد سهراب هادي؛ آنچه كه امروزه به عنوان گرافيك ميبينيم؛ از جنبه هنري و ارزشي خود دور شده و به سمت كاربردي تبليغي در حركت است. سهراب هادي، طراح گرافيك و نقاش، به خبرنگار ايلنا گفت: گرافيك در مجموع 70 سال سابقه در ايران دارد ولي اكنون بيشتر جنبه كاربردي پيدا كرده و در حوزه ارتباط مخاطب، در بعد تبليغات تجاري قرار گرفته است. وي افزود: كارهاي گرافيكي امروز ما، هم از لحاظ خلاقيت و هم از لحاظ تكنيكي ارزشمند است ولي معنا و مفهوم كارها صرفاً تبليغي است. اين كارها بخشي از رسالت گرافيك يعني ارتباطگيري با مخاطب را انجام ميدهند اما بايد ديد كه آيا صلاح است كه همه و مجموعه توانمنديهاي يك جامعه هنري صرفاً در تبليغ مورد استفاده واقع شود.
وي اظهار كرد: در جنبه جامعهشناسي، جهانبيني و رشد تعالي انسان و تثبيت مناسبت رفتاري در جامعه، گرافيك ميتواند مورد بهرهبرداري قرار گيرد ولي اين موضوع كه چرا اين مقوله رعايت نميشود؛ خود جاي طرح سوال دارد. هادي ادامه داد: يك مثلث با سه گوشه گرافيك، طراح و مخاطب جود دارد كه طول اضلاع آن را صاحب سفارش دربرميگيرد. گرافيست نميتواند هر سه ضلع و هر سه زاويه را به تنهايي پركند. صاحب سفارش در ايران عموماً صاحبان كالا و كساني هستند كه تجارت يا توليد ميكنند و يك راه رسيدن به بازار را طراحان گرافيك ميدانند.
به عقيده من؛ گرافيستها بر مبناي خلق و خوي صاحب كالا كار ميكنند زيرا ضوابط و روابط ميان انسانها را در جامعه اقتصاد تعيين ميكند. وي خواستار دخالت سازمانهاي دولتي فرهنگي كشور در بحث گرافيك و طراحيهاي گرافيك شد و گفت: سازمانهاي تطهير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، كانون پرورش فكري، كانون هاي مساجد سازمان فرهنگي هنري شهرداري و ... در حوزه نقشهاي اجتماعي فرهنگي خودشان ميبايست رسالت فرهنگي هنر گرافيك را بشناسند و در موضوعات فرهنگي اين اربابان فرهنگي جامعه به گرافيستها سفارش كار بدهند ولي چون اين سازمانها گرافيك را به عنوان يك رسانه نميشناسند؛ اين كار را نميكنند.
اين طراح گرافيك؛ نقش گرافيك و طراحي را در تثبيت ارزشهاي نظام جمهوري اسلامي مثبت دانست و بيان كرد: اگر يك گرافيست مجرب و خلاق كه داراي جهانبيني است ارزشهاي الهي نظام جمهوري اسلامي ايران در قالب گرافيك محيطي رسانهاي يا پوستر خياباني عرضه كند؛ ميتواند نقش بسيار مهم و بسزايي را در تفهيم هرچه بيشتر اين ارزشها باز كند.
1389/6/24 - 10:11:52 کد خبر : 148239
1389/6/24 - 10:11:52 کد خبر : 148239
0 نظرهای شما:
Post a Comment