يك فاجعه بسيار بزرگ در محدوده بافت تاريخي و بازار اتفاق مي‌افتد

درصورت عدم صدور حكم توقف قطعي تخريب سراي دلگشا:
يك فاجعه بسيار بزرگ در محدوده بافت
تاريخي و بازار اتفاق مي‌افتد

مجموعه بازار تهران كشش ساخت پاساژ ديگري را ندارد و با اين تخريب علاوه بر آنكه يك اثر ثبتي و تاريخي خود را از دست مي‌دهيم، شاهد ساخت يك پاساژ ديگر هستيم.
ایلنا= : مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران از صدور حكم موقت توقف تخريب سراي دلگشا خبر داد و ابراز اميدواري كرد با همكاري قوه قضائيه و ديوان عدالت اداري، حكم قطعي توقف اين اثر تاريخي صادر و از اين طريق از وقوع يك فاجعه بزرگ در محدوده بافت تاريخي تهران جلوگيري شود.
به گزارش ايلنا، محمد ابراهيم لاريجاني مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران با بيان اينكه سراي دلگشا يكي از سراهاي قديمي بافت تاريخي تهران بوده و علاوه بر اينكه در بافت تاريخي قرار گرفته، خود بنا نيز داراي ارزش¬هاي معماري است،‌گفت: اين اثر سه ويژگي اصلي دارد؛ يكي اينكه در محدوده بافت تاريخي قرار گرفته، دوم اينكه در محدوده بازار تهران كه ثبت ملي شده است. واقع شده و سوم اينكه خود اين سرا نيز به طور مستقل به ثبت ملي رسيده است.
او با بيان اينكه از حدود دو سال پيش مالك اين بنا با هدف ساخت وساز درخواست تخريب آن را داشته اظهار داشت: به دنبال اين درخواست،‌ شهرداري منطقه 12 از اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران استعلام كرد كه جواب استعلام نيز منفي داده شد و در پي اين استعلام شهرداري نيز هيچ¬گونه مجوز تخريبي صادر نكرد.
لاريجاني افزود: سرانجام پس از كش و قوس‌هاي اداري،‌مالك به ديوان عدالت اداري شكايت كرد و ديوان عدالت اداري راي به خروج اين اثر از فهرست آثار ثبتي را صادر و مالك نيز با دستاويز قرار دادن همين راي، از صبح روز پنجشنبه عوامل خود را به منظور تخريب بنا در آنجا مستقر كرد. مديركل ميراث فرهنگي استان تهران تصريح كرد: نكته حائز اهميت آن است كه در مراحل رسيدگي به اين شكايت، ديوان عدالت اداري هيچ‌گونه اخطار يا احضاريه براي سازمان ميراث فرهنگي ارسال نكرد تا كارشناسان فني و حقوقي ما با ادله كارشناسي از موضوع دفاع كنند.
وي با تاكيد بر اينكه راي ديوان مبني بر خروج اثر از فهرست آثار ملي بايد به سازمان ميراث فرهنگي ابلاغ شود تا اين سازمان نسبت به آن اقدام كند يادآور شد: ثبت و يا خارج كردن يك اثر از فهرست آثار ملي در اختيار سازمان ميراث فرهنگي است. لاريجاني همچنين با يادآوري اين نكته كه ديوان تنها به خروج اثر از فهرست آثار ملي راي داده است نه به تخريب آن، اظهار داشت: با وجود تمام نواقصي كه در مراحل رسيدگي به اين پرونده و ابلاغ آن و حتي مفهوم حكم صادر شده شاهد هستيم، مالك از روز پنجشنبه تخريب را آغاز كرد و متاسفانه پس از ورود عوامل يگان حفاظت ميراث فرهنگي، مشاهده شد كه مالك، براساس حكمي كه از باز پرس گرفته بود اجازه داشت با كساني كه قصد جلوگيري از تخريب را دارند نيز مقابله كند واز اين رو يگان حفاظت نيز نتوانست اقدامي در اين راستا صورت دهد، زيرا بنا بر حكم بازپرس، درصورت دخالت، مجرم و متخلف محسوب مي‌شد.
مديركل ميراث فرهنگي استان تهران افزود: با توجه به شرايط به وجود آمده اداره‌كل ميراث استان تهران حوالي ساعت 8 شب روز پنج‌شنبه شكايتي را تنظيم و به قاضي كشيك دادسراي ناحيه 12 ارسال كرد كه قاضي نيز بلافاصله پس از صدور دستور رسيدگي و هماهنگي با كلانتري محدوده بازار و انجام بررسي‌هاي اوليه، در نهايت دستور توقف تخريب را به صورت موقت صادر كرد و بدين‌ترتيب صبح روز جمعه عوامل يگان حفاظت با همكاري قاضي از ادامه تخريب جلوگيري كردند.
او با اشاره به اينكه خوشبختانه قسمت‌هاي غيرتاريخي اثر در حال تخريب بود و عمليات تخريب هنوز به بخش‌هاي تاريخي اثر نرسيده بود، تاكيد كرد: دستور توقف يك دستور موقت است و ما هم اكنون در حال پي‌گيري آن هستيم و اميدواريم قاضي درخصوص اهميت اثر توجيه شده و به راي ديوان استناد نكرده و صدور حكم توقف را قطعي كند زيرا در غير اين صورت، يك فاجعه بسيار بزرگ در محدوده بافت تاريخي و بازار اتفاق مي‌افتد كه انشاءا... هم قوه قضائيه هم ديوان عدالت اداري و هم قاضي در اين زمينه همكاري كنند تا بتوانيم اين اثر را حفظ كنيم.
لاريجاني همچنين با درخواست از مالك اثر براي اقدام مسئولانه‌تر نسبت به حفظ آن تصريح كرد: مجموعه بازار تهران كشش ساخت پاساژ ديگري را ندارد و با اين تخريب علاوه بر آنكه يك اثر ثبتي و تاريخي خود را از دست مي‌دهيم، شاهد ساخت يك پاساژ ديگر هستيم كه به دليل حجم گسترده‌اي كه از كاسب و تاجر و مردم را به خود جذب ميكند، ساير نقاط بازار را هم مورد تهديد قرار مي‌دهد.
1389/7/10 - 15:45:51 کد خبر : 152395

0 نظرهای شما: