ممانعت يونسكو از برگزاري همايش روز جهاني فلسفه در تهران

كارشكني‌‌ها ادامه دارد، حدادعادل در حال مذاكره است

ممانعت يونسكو از برگزاري
همايش روز جهاني فلسفه
در تهران

خبرگزاري فارس: كم‌تر از دو هفته مانده به برگزاري روز جهاني فلسفه، سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد «يونسكو» با انتشار بيانيه‌‌اي انصراف خود را از برگزاري كنگره جهاني روز فلسفه در ايران اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، در حالي كه كم‌تر از دو هفته به برگزاري كنگره بين‌المللي روز جهاني فلسفه باقي‌ مانده است، سازمان آمورشي، علمي و فرهنگي ملل متحد «يونسكو»، ديروز با انتشار بيانيه‌اي از انصراف خود در برگزاري كنگره روز جهاني فلسفه در ايران خبر داد.
يونسكو در بيانيه خود اشاره‌اي به دلايل اصلي انصراف خود از برگزاري اين همايش در ايران نكرده و تنها آورده است: «شرايط لازم براي تضمين برگزاري بدون مشكل يك كنفرانس بين‌المللي متعلق به سازمان ملل در ايران فراهم نشده است.» مجيد فروغي، مسئول ستاد خبري روز جهاني فلسفه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تأئيد اين خبر گفت: شب گذشته متوجه اين اتفاق شديم و «غلامعلي حداد عادل» رئيس همايش، ضمن نگارش نامه‌اي، در حال رايزني با يونسكو و رفع اين مشكل است.
حداد عادل پيش از اين در پاسخ به اين موضوع كه برخي از معاندان قصد ايجاد اختلال در برگزاري روز جهاني فلسفه توسط ايران را دارند، گفته بود: برخي كه با انقلاب و نظام اسلامي ايران موافق نيستند، سعي در ايجاد اختلال در برگزاري همايش را دارند مثلا ادعا كرده‌اند كه امروز تعداد فيلسوفاني كه در ايران زنداني هستند، بيش از اساتيد فلسفه در اين كشور است اما حتي نام يك فيلسوف زنداني را بيان نكرده‌اند و در واقع اين افراد به دنبال عقده‌گشايي سياسي هستند.
به گزارش فارس، پيش از اين نيز شايعاتي در مورد كارشكني مخالفان جمهوري اسلامي ايران و تلاش آنان براي ايجاد اخلال در روند برگزاري اين همايش شنيده شده است. اين اقدام يونسكو در حالي صورت مي‌گيرد كه برگزاري كنگره روز جهاني فلسفه در سال 2010 توسط ايران، پيش از اين به تصويب يونسكو رسيده است و هفته اول آبان‌ماه نيز «پيلار آلوارز» معاون اجتماعي و علوم انساني سازمان يونسكو با حضور در ايران، درباره برنامه‌هاي اين همايش گفت‌و‌گو و از امكانات تهران براي برگزاري مطلوب همايش ديدن كرد.
همچنين، جلسه اطلاع‌رساني براي معرفي برنامه‌هاي همايش روز جهاني فلسفه تهران، ششم آبان‌ماه در مقر يونسكو در پاريس بدون هيچ حاشيه‌اي برگزار شده بود. بر اساس اين گزارش، «روز جهاني فلسفه» ‌براي اولين بار در سال 2002 در تاريخ رسمي يونسكو ثبت شده است و در يكي از روزهاي هفته سوم ماه نوامبر برگزار مي‌شود. سه دوره اول اين كنگره در مقر يونسكو در پاريس برگزار شد و دوره‌هاي بعدي به ترتيب در كشورهاي مراكش، تركيه، ايتاليا و روسيه برگزار شده است.
با توجه به رايزني‌هاي صورت گرفته از دوسال پيش، يونسكو موضوع «نظر و عمل» را به عنوان دوره هشتم كنگره بين‌المللي فلسفه در ايران تصويب كرد.

0 نظرهای شما: