هشدار احمدي نژاد به تهراني ها

5 ميليون نفر از تهران بروند؛


هشدار احمدي نژاد به تهراني ها

روزنامه ابتکار- گروه سياسي- محمود احمدي نژاد روز گذشته در ديدار با مديران استان تهران هشدار داد که وضعيت اين کلان شهر باعث نگراني است. رئيس جمهور در اين جلسه با برشمردن مشکلاتي چون جمعيت تهران، گسل‌هاي زلزله، وضعيت فاضلاب، ساختمان‌هاي دولتي، فشارهاي عصبي، اتلاف وقت، ترافيك، آلودگي هوا، زندگي در قفس‌هايي به نام برج و آپارتمان گفت : بايد 5ميليون نفر از تهران بروند .

احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از هزينه مترو از زمان ساخت تاکنون پرداخت. اين درحالي است که بخشي از اين هزينه در زمان رياست خود وي برشهرداري تهران مصرف شده است. مديران، انتقال از تهران را جدي بگيرندبه گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي‌نژاد صبح ديروز در راستاي دور سوم سفر استاني خود به استان تهران در جمع مديران استان تهران با اشاره به آمار ارائه شده از سوي تمدن استاندار تهران در ارتباط با فعاليت‌هاي انجام شده در استان تهران گفت: گزارش خوبي ارائه شد، اين گزارش حاصل عملكرد شماست و من تشكر مي‌كنم از كارهايي كه انجام شده است، ولي مناسب است يك آمار 5 ساله از فعاليت‌هاي انجام شده ارائه دهيم و منتشر كنيم تا همه از آن استفاده كنند.

رئيس‌جمهور با اشاره به اهميت استان تهران گفت: استان تهران مركز كشور است و در واقع بايد الهام بخش و پرچم‌دار باشد بايد بهترين باشد و گمان مي‌برم كه تمام ملت ايران علاقه‌مند هستند كه تهران و استان تهران از هر جهت به لحاظ عمراني، آباداني، فرهنگي و سياسي چهره ظاهري و به لحاظ معماري و شهرسازي بهترين باشد و مركز كشور موجب افتخار ملت ايران باشد. اين‌گونه نيست كه اگر تهران آباد شود ديگران ناراحت مي‌شوند، نه. البته به لحاظ سياست كلي بايد تلاش كنيم كه تمام كشور آباد شود تا جريان مهاجرت معكوس شود و مهاجرت كاهش پيدا كند.

البته همانطور كه گفتم بايد به تهران نيز توجه داشت و مشكلات آن برطرف شود.جمعيتاحمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به مشكلاتي كه استان تهران با آن روبروست، گفت: به نظر مي‌رسد كه چند مشكل اساسي در تهران وجود دارد، البته كارهايي كه در استان تهران انجام شده كارهاي خوبي است، ولي چند موضوع اساسي وجود دارد كه با نگاه به آن‌ها بايد كارها را طراحي و برنامه‌ريزي كنيم. مشكل اول جمعيت استان تهران است، اكنون در شهر تهران بيش از 8 ميليون نفر و در استان تهران حدود 12 ميليون نفر زندگي مي‌كنند اين تعداد جمعيت يعني چي؟ يعني فشار عصبي و اتلاف وقت، ترافيك، آلودگي هوا و يعني زندگي در قفس‌هايي به نام برج و آپارتمان، يعني كاهش توليد و افزايش مصرف، البته من در اينجا نمي‌خواهم همه مشكلات را بيان كنم برخي را بيان مي‌كنم دومين مساله ترافيك است و اتلاف وقت و آلودگي هوا كه عمده‌ آن‌ها ناشي از جمعيت است.

رئيس‌جمهور مشكل سوم را زمين و بافت زمين تهران عنوان كرد و گفت: كشور ما روي خط زلزله قرار دارد، سنگين‌ترين گسل‌ها در تهران و اطراف تهران است، اگر اين گسل‌ها در كوير بودند نگراني نداشتيم و اگر در جايي بودند كه تعداد كمي از مردم در آن زندگي مي‌كردند آن‌قدر نگران نبوديم، ولي مي‌بينيم كه در استان تهران بيش از 12 ميليون و در شهر تهران بيش از 8 ميليون نفر زندگي مي‌كنند. جمعيت فشرده‌اي با گسل‌هايي كه يواش يواش در حال فعال شدن هستند و اين نگراني ايجاد مي‌كند و اگر خداي نكرده اتفاقي بيافتد جمع كثير و وسيعي از مردم در معرض خطر قطعي قرار مي‌گيرند.هزينه بالاي زندگيرئيس‌جمهور ادامه داد: اكنون با مشكل آب تهران و هزينه‌ بالاي زندگي در تهران نيز روبرو هستيم.

مي‌خواهيم اين مشكلات را مديريت كنيم يكي از روش‌ها روش معمولي است كه كارهايي مي‌كنيم مثل خانه ساختن، بزرگراه ايجاد كردن، تسهيلات حمل و نقل ايجاد كردن و انجام كارهايي مثل گاز سوز كردن خودروها يا اين‌كه با دادن يارانه‌ها هزينه‌ زندگي را كاهش دهيم و با افزايش بودجه‌هاي دولت، هزينه زندگي مردم كه بالاست را پايين بياوريم. آيا با انجام اين كارها اكنون به طور كامل راضي هستيد؟ نه، قطعا اين طور نيست، بايد به نحو ديگري نگاه و برنامه‌ريزي كرد. اگر بخش عمده‌اي از مشكلات ناشي از تمركز جمعيت است بايد اين تمركز جمعيت را از بين برد.

سير مهاجرت را كاهش داد.5ميليون نفر از تهران برونداحمدي‌نژاد تاكيد كرد: برنامه‌ انتقال از تهران را جدي بگيريد؛ به همان اندازه كه براي پروژه‌ها وقت و انرژي گذاشته‌ايد براي اين موضوع نيز وقت بگذاريد آن را جدي بگيريد و وقت بگذاريد، اين شدني است، به نظر سخت مي‌آيد ولي شدني است، كار را از خودمان شروع كنيد، از دستگاه‌هاي اجرايي.وي ادامه داد: بيشترين سرانه كارمندان در تهران هستند اين را كاهش بدهيم. مثلا ميزاني را مشخص كنيم براي انتقال كارمندان و تسهيلات در اختيار بگذاريم كارهاي كارمندانمان را كه به استان ديگري منتقل شدند پيگيري كنيم تا كارشان سامان پيدا كند و اگر كاركنان دولت يك حركتي در اين زمينه شكل دهند به ساير بخش‌ها نيز سرايت پيدا مي‌كند.

رئيس‌جمهور گفت: بايد از كل استان تهران حداقل 5 ميليون نفر را منتقل كنيم و از تهران بروند و از شهر تهران نيز بايد حدود 3 ميليون نفر بروند و اين صحبتي كه مطرح مي‌شود حساب شده است.انتقاد از هزينه بالاي مترواحمدي‌نژاد ادامه داد: در دولت دهم و نهم هزينه مصرفي دولت نسبت به كل بودجه كاهش پيدا كرده، ولي باز هم خيلي جاها مي‌شود صرفه جويي كرد، گزارشي دريافت كردم كه از سال 66 تا الان براي مترو 5 هزار و 700 ميليارد تومان خرج شده كه اگر ما مي‌خواستيم يك جا بهترين سيستم‌ها را در اين زمينه بخريم ارزان‌تر تمام مي‌شد. فروش ساختمان‌هاي دولتيرئيس‌جمهور با بيان اين‌كه بسياري از ساختمان‌هاي دولتي را مي‌توان فروخت و پول حاصل از آن را خرج آباداني خود تهران كرد، مثلا يك خط مترو را كامل كنيم و يا مراكز درماني بسازيم، گفت: در واقع تاكيدم اين است كه اين صرفه‌جويي‌ها را از خودمان شروع كنيم.

0 نظرهای شما: