ترکیه روابط با ایران را قربانی ناتونمی کند آنکارا به غرب اعتماد ندارد

تاگس اشپیگل :

ترکیه روابط با ایران را قربانی ناتونمی کند
آنکارا به غرب اعتماد ندارد

یک روزنامه آلمانی در گزارشی با تاکید بر اینکه تهدید خواندن ایران از نظر ترکیه خوشایند نیست، خاطر نشان کرد که آنکارا نمی گذارد سیاستهایش در قبال ایران با دخالت های ناتو خراب شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تاگس اشپیگل در گزارشی نوشت: ترکیه تنها عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است که همسایه ایران می باشد و در تصمیمات این ائتلاف برای استقرار سامانه موشکی نقش مهمی را ایفا می کند. البته در آستانه نشست ناتو در لیسبون ترکها موافقت خود برای استقرار این سامانه در خاک خود را منوط به شرایط خاصی کرده اند.
در ادامه این مطلب آمده است: شرط و شروط های ترکیه در برابر ناتو بی اعتمادی آنکارا به غرب را نشان می دهد.
نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه تهدید خواندن ایران از نظر ترکیه خوشایند نیست، نوشت: در سالهای گذشته روابط ترکیه با ایران به شدت بهبود یافته و آنکارا نخواهد گذاشت سیاستهایش در قبال تهران توسط ناتو خراب شود. بنابراین ترکیه از هفته ها پیش درخواست کرده که در طرح جدید و استراتژیک ناتو نباید ایران به عنوان یک منبع تهدید معرفی شود.
اردوغان همچنین درباره استقرار سپر موشکی در آنکارا اظهار داشته که اگر توافق در این باره بین ما و ناتو ایجاد شد که عالی است، اما اگر ایجاد نشد ما نمی توانیم هیچ کاری بکنیم. البته نیم سال مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی بعدی ترکیه هیچ آسیبی به اردوغان نمی رسد اگر یک دعوای کوچک علنی در این باره با ناتو و آمریکا به راه بیاندازد.
البته در پس شرط و شروطهای ترکیه درباره استقرار سپر موشکی ناتو در آنکارا مسئله دیگری قرار دارد. اردوغان بدون اینکه نامی از آمریکا ببرد اعلام کرده که این قابل قبول نیست که کشور دیگری کنترل سپر موشکی مستقر در خاک ترکیه را برعهده بگیرد. ظاهرا اردوغان نگران این موضوع است که آمریکاییها بتوانند از این سپر موشکی برخلاف خواست ترکیه علیه ایران استفاده کنند.
در ادامه آمده است : از نظر یک کارشناس ترک، آنکارا نباید در استقرار یک سپر موشکی به نفع آمریکا و اسرائیل شرکت کند، بلکه باید در حمایت از ایران و سوریه عمل کند.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۰:۴۰ , ۱۳۸۹/۰۸/۲۶

0 نظرهای شما: